دستورالعمل شستن پتو با ماشین لباسشویی

نظافت و شستشو

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید. همیشه قبل از شستشو چک کنید که ماشین لباسشویی شما مناسب شستن پتو است یا نه. قبل از انداختن پتو داخل ماشین لباسشویی آن را بتکانید و تمیز کنید. از برنامه شستشوی مخصوص پتو استفاده کنید.

استفاده از مقدار مناسب مواد شوینده و بارگیری مناسب ماشین از جمله نکات دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. رعایت این موارد احتیاطی به شما کمک می‌کند بدون آسیب به پتو و ماشین لباسشویی خود شستشوی بی‌نقصی داشته باشید.

شستشوی پتوها کار سختی نیست و بیشتر آنها را می‌توان مستقیماً داخل ماشین لباسشویی انداخت. با ما همراه باشید تا نکاتی را در مورد نحوه شستن و خشک کردن پتو در ماشین‌های لباسشویی توضیح دهیم. با این ترفندها می‌توانید برای فصل سرما آماده شوید.

در نظر داشته باشید که تمیز کردن رختخواب و شستن پتو ارتباط مستقیمی با سلامت پوست و موی شما دارد. چنانچه به‌دلیل مشغله‌های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و لوازم شخصی خود ندارید، می‌توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی آچاره در این زمینه بهره ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نظافت منزل کلیک کنید یا با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • قبل از شستن پتو با ماشین لباسشویی آن را تکان دهید و در مکانی با تهویه مناسب آویزان کنید.
  • لکه‌های خشک شده روی پتو را با آب سرد و مواد شوینده ملایم یا محلول سرکه سفید تمیز کنید.
  • اگر پتو قبلاً شسته نشده بهتر است تست کنید که آیا رنگ پس می‌دهد یا خیر.
  • برای شستن پتو با ماشین لباسشویی می‌توانید از پودر یا مایع ظرفشویی یا مخلوط هر دو استفاده کنید.
  • بعد از گذاشتن پتو داخل ماشین لباسشویی مطمئن شوید که وزن و حجم آن به طور مساوی داخل لگن توزیع شده است.

چه نوع پتوهایی قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند؟

یکی از نکات مهم قبل از شستن پتو با ماشين لباسشويي بررسی وزن و جنس پتو است. پتوهایی با وزن کمتر از 4.7 کیلوگرم در ابعاد 180 سانتی متر در 230 سانتی متر را می‌توان در ماشین لباسشویی شست. البته این موضوع ارتباط مستقیمی با برند لباسشویی شما هم دارد.

برای مثال شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی 7 کیلویی و 8 کیلویی بلامانع است. برای جنس پتو هم لازم است برچسب مراقبت از آن را بررسی کنید. در این برچسب درج شده که می‌توان پتو را با ماشین لباسشویی شست یا فقط باید با دست شسته شود.

شستن پتو با ماشین لباسشویی 8 کیلویی ال جی

مراحل شستن پتو با ماشین لباسشویی

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی اسنوا، سامسونگ و سایر برندها باید مراحل مختلفی را طی کنید. از آماده‌سازی پتو گرفته تا شستن و خشک کردن آن باید با دقت انجام شوند. در ادامه مراحل مختلف شستن پتو با ماشین لباسشویی برندهای مختلف را با هم بررسی می‌کنیم.

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی به وسایل زیر نیاز دارید:

  • شوینده ملایم یا سرکه سفید
  • پارچه میکروفایبر تمیز
  • تشت یا سطل بزرگ
  • رخت آویز

بعد از آماده کردن وسایل لازم مراحل زیر را با دقت انجام دهید.

1. پتو را برای شستشو با ماشین لباسشویی آماده کنید

قبل از شستن پتو با ماشین لباسشویی باید آن را در فضای آزاد به خوبی تکان دهید. کافیست پتو را از هر دو طرف نگه دارید و به خوبی تکان دهید تا گرد و غبار و کثیفی آن تمیز شود. حتی می‌توانید پتو را به رخت آویز آویزان کنید و آن را تمیز نمایید.

برای این کار وقت بگذارید. هرچه این مرحله دقیق‌تر انجام شود مراحل بعدی آسان‌تر خواهد بود. با این کار مو و پرزهایی که لابه لای بافت پتو گیر کرده‌اند خارج می‌شوند. اگر این موها، آشغال‌ها و پرزها تمیز نشوند داخل فیلترهای ماشین لباسشویی گیر کرده و دستگاه شما خراب می‌شود.

انواع پتوها بعد از خیس شدن آب زیادی جذب می‌کنند و حجم آن‌ها 2 تا 3 برابر بیشتر می‌شود. بنابراین همیشه قبل از انداختن پتو داخل ماشین لباسشویی خود حداکثر ظرفیت آن را بررسی کنید.

چنانچه لکه غذا یا کثیفی روی پتو باقی مانده و خشک شده بهتر است آن را قبل از شستن با ماشین لباسشویی تمیز کنید. این لکه‌ها و آلودگی‌ها وارد فیلتر ماشین لباسشویی می‌شوند و آن را مسدود می‌کنند. همیشه قبل از شستشو آن‌ها را با جسم نوک تیزی تمیز و رفع کنید.

برای تمیز کردن لکه‌های غذا و سایر آلودگی‌ها از پتو به ترکیبی از مواد شوینده ملایم و آب سرد به نسبت 1:12 یا 1:18 نیاز دارید. از ⅓ فنجان سرکه سفید و ⅔ فنجان آب سرد هم می‌توانید استفاده کنید. یکی از ترکیبات ذکر شده را روی لکه‌های روی پتو بمالید.

سپس پارچه میکروفیبر تمیزی را به آرامی روی نقاط کثیف بمالید تا تمیز و محو شوند. اگر پارچه رنگ گرفت باید ابتدا پتو را تست کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که آیا رنگ پتو به سایر لباس‌ها منتقل می‌شود یا خیر.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

2. بررسی کنید که پتو هنگام شستشو رنگ پس ندهد

یکی از مهم‌ترین نکات برای شستن پتو با ماشین لباسشویی دوقلو تست رنگ دادن آن است. گاهی پیش می‌آید که حوله یا پتوی رنگی را داخل لباسشویی انداخته‌اید و بعد از شستشو متوجه می‌شوید به لباس‌های دیگر رنگ پس داده‌اند. هیچ چیزی بدتر از این صحنه وجود ندارد.

برای جلوگیری از رنگ پس دادن پتو داخل لباسشویی مراحل زیر را انجام دهید. با انجام کارهای زیر مطمئن می‌شوید که پتوی شما به لباس‌های دیگر رنگ پس نمی‌دهد.

برای تست رنگ دادن پتو داخل ماشین لباسشویی یک گوشه از آن را داخل تشت پر از آب سرد خیس کنید. کمی صبر کنید تا به طور کامل خیس بخورد. سپس دستمال یا حوله سفیدی را بردارید و به قسمت خیس پتو بمالید.

اگر دستمال یا حوله سفید شما رنگی شد پس پتوی شما رنگ پس می‌دهد و بهتر است داخل ماشین لباسشویی شسته نشود. اما اگر لازم است آن را بشویید می‌توانید به تنهایی داخل لباسشویی بیندازید.

شستن پتو با ماشین لباسشویی اسنوا

3. مراحل پایانی شستن پتو داخل ماشین لباسشویی

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی 8 کیلویی ال جی، سامسونگ و اسنوا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. باز هم برچسب پتو را چک کنید تا مطمئن شوید قابل شستشو داخل ماشین لباسشویی باشد. در غیر اینصورت باید با دست شسته شود.

برای شروع پتو را که قبلا تکانده‌اید و لکه‌های خشک شده روی آن را تمیز کرده‌اید را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. سپس برنامه مناسب شستشوی پتو را انتخاب کنید. این برنامه شستشو در مدل‌های مختلف لباسشویی اسامی متفاوتی دارد.

پودر یا مایع لباسشویی را داخل جاپودری ماشین بریزید. برای استفاده از نرم کننده باید برچسب پتو را دوباره چک کنید. اگر روی برچسب درج شده که استفاده از مایع نرم کننده برای بافت پتو مشکلی ندارد می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر پتوی شما خیلی کثیف است و با چرخه اصلی شستشو تمیز نمی‌شود می‌توانید از برنامه PRE WASH استفاده کنید. با کمک برنامه پیش شستشو پتو را چند دقیقه در آب سرد بخیسانید.

پتو نباید داخل ماشین لباسشویی گوله شود. یادتان باشد وزن پتو در همه قسمت‌های لگن لباسشویی به طور مساوی پخش شود. بعد از انتخاب برنامه DUVET یا BLANKET می‌توانید دکمه START ماشین لباسشویی را فشار دهید تا برنامه شستشوی انتخابی شما شروع شود.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

مراحل خشک کردن پتو بعد از شستشو

پس از شستن پتو با ماشین لباسشویی، برای خشک کردن پتوهای سبک می‌توانید از یک حوله تمیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید پتو را داخل حوله حمام خشک بپیچید تا رطوبت اضافی آن جذب شود. ممکن است برای آبکشی کامل پتو به بیشتر از یک حوله نیاز داشته باشید. پتو را فشار ندهید چون فرم اصلی آن خراب می‌شود.

شستن پتو با ماشین لباسشویی

پتو باید در هوای آزاد خشک شود. پتو را بیرون آویزان کنید تا در محیط باز خشک شود. اما نباید آن را زیر نور مستقیم خورشید نگه دارید. آفتاب نرمی پتو را از بین می‌برد. پتوی مرطوب را روی در، روی رخت آویز یا روی طناب آویزان کنید تا خشک شود.

هر چند وقت باید پتوی پشمی را بشوییم؟

پتوهای پشمی نیازی به شستشوی مکرر ندارند. اگر هر روز از پتوهای خود استفاده می‌کنید هر سه ماه یکبار آن‌ها را بشویید. اما اگر فقط در فصل سرما از آن استفاده می‌کنید هر فصل یک بار آن را بشویید.

از آنجایی که پتوها بافت ظریفی دارند می‌توانید آن‌ها را فقط زمانی که خیلی کثیف هستند یا بوی بدی می‌دهند بشویید یا تمیز کنید. گاهی اوقات آویزان کردن پتو در هوای آزاد برای چند ساعت بوی بد آن را از بین می‌برد.

اگر حیوان خانگی دارید و اجازه می‌دهید روی تخت شما بخوابند بهتر است لباس‌های خود را هر سه تا چهار روز یکبار بشویید. اگر به آلرژی مبتلا هستید لازم است پتوها را به طور منظم بشویید تا ببینید آیا علائم شما بهتر می‌شود یا خیر.

نکات مهم برای شستن پتو با ماشین لباسشویی

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای شستن پتو در ماشین‌های لباسشویی باید به نکات زیادی توجه کنیم. برای مثال وزن پتو و ظرفیت ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید. همچنین باید بررسی کنید که آیا پتو قابل شستن داخل ماشین لباسشویی است یا نه.

1. اندازه و وزن پتو

اندازه پتو و وزن آن اولین و مهمترین فاکتوری است که قبل از شسشتو با ماشین لباسشویی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر اندازه پتو خیلی بزرگ و وزن آن سنگین است باید آن را با دست بشویید یا به خشکشویی ببرید.

2. ظرفیت ماشین لباسشویی

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی در خانه، ظرفیت دستگاه را برای مطابقت با وزن پتو در نظر بگیرید. امروزه انواع مختلفی از ماشین‌های لباسشویی وجود دارد: زیر 7 کیلوگرم، از 7 تا کیلوگرم، 9 تا 10 کیلوگرم و بیش از 10 کیلوگرم.

شستن پتو با ماشین لباسشویی

3. جنس پتو

نکته بعدی برای شستن پتو با ماشین لباسشویی اسنوا، ال جی و سامسونگ جنس پتو است. همیشه قبل از انداختن پتو داخل ماشین لباسشویی باید برچسب آن را مطالعه کنید. شستشوی مواد حساس مانند ابریشم، پشم یا پارچه ابریشمی باید به دقت انجام شود.

4. برنامه شستشو

علاوه بر موارد بالا برای شستن پتو با ماشین لباسشویی، باید برنامه شستشوی مناسبی را تنظیم کنید. برای انتخاب بهترین برنامه شستشو، مواد پتو، وزن و اطلاعات روی برچسب آن را در نظر بگیرید.

شستن پتو با ماشين لباسشويي

مایع لباسشویی یا پودر؟ کدام برای شستشوی پتو مناسب است؟

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی و همچنین شستن حوله در ماشین لباسشویی کیفیت پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی تقریباً یکسان است. بنابراین برای شستن پتو با ماشین لباسشویی می‌توانید از پودر یا مایع لباسشویی به دلخواه استفاده کنید.

انواع مختلفی از پودر و مایع لباسشویی وجود دارد که می‌توانید برای شستن پتو با ماشین لباسشویی استفاده کنید. یادتان باشد پاک کننده‌ای را انتخاب کنید که ملایم باشد و پوست را تحریک نکند. استفاده از شوینده ملایم به کاهش احتمال خوردگی پتو و تغییر رنگ آن پس از شستشو کمک می‌کند.

پتوها معمولاً دارای برچسب مراقبت هستند که نوع پارچه مورد استفاده در آن و نحوه شستشو و خشک کردن آن را نشان می‌دهد. برای نتایج بهتر همیشه دستورالعمل‌های ذکر شده روی این برچسب را مطالعه کنید.

شستن پتو با ماشین لباسشویی دوقلو

جمع‌بندی

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی لازم است به وزن، ابعاد و جنس آن دقت کنید. بعضی از پتوها باید جداگانه شسته شوند در حالی که برخی دیگر را می‌توان با لباس‌های دیگر شست. تعداد پتوهایی که می‌توانید در ماشین لباسشویی قرار دهید به وزن پتوها و ظرفیت ماشین شما بستگی دارد.

سعی کنید هر 2 تا 4 هفته یکبار پتوهای خود را بشویید. البته اگر از پتو در بیرون خانه استفاده می‌کنید یا تصادفا غذا یا قهوه روی آن ریخته شده لازم است زود به زود شسته شود. پس از شستن پتو با ماشین لباسشویی پتوهای شسته شده را در هوای آزاد خشک کنید و از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

سوالات متداول

آیا می‌توان پتوهای پشمی را در ماشین لباسشویی شست؟

می‌توانید پتوی پشمی خود را در ماشین لباسشویی در ملایم‌ترین چرخه با آب سرد بشویید. یا اگر ماشین لباسشویی شما برنامه DUVET دارد روی آن تنظیم کنید.

چطوری پتو را خشک کنیم؟

هیچ وقت پتو را در خشک کن خشک نکنید. برای خشک کردن پتویی که به تازگی شسته شده آن را صاف روی حوله تمیزی بگذارید و بغلتانید تا آب آن گرفته شود. پتو را روی بند رخت با هوای بیرون خشک کنید. ممکن است حدود 24 ساعت طول بکشد تا خشک شود.

آیا می‌توانیم پتو را در ماشین لباسشویی 7 کیلوگرمی بشوییم؟

اگر وزن پتو کمتر از 7 کیلوگرم است و برچسب مراقبت نشان می‌دهد که قابل شستشو با ماشین لباسشویی است شستن آن بی‌خطر است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا