آموزش تصویری پاک کردن لکه شمع از فرش در 7 مرحله

نظافت و شستشوقالیشویی

پاک کردن لکه شمع از فرش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در بعضی از این روش‌ها از مواد و ابزار خاصی برای جدا کردن موم شمع از روی فرش استفاده می‌شود. اما ممکن است همچنان چربی حاصل از پارافین یا موم شمع روی فرش ایجاد لکه نماید. بنابراین باید روشی را به کار برد که علاوه بر انحلال‌پذیری موم شمع، خاصیت لکه‌بری نیز داشته باشد. امروز قصد داریم روشی آسان و بدون دردسر را برای پاک کردن لکه موم شمع از فرش بررسی نماییم.

شما می‌توانید برای تمیز کردن فرش خود از خدمات قالیشویی آچاره و یا نظافتچیان آچاره کمک بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم با مجله آچاره همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

مراحل پاک کردن لکه موم شمع از فرش

روشن است اگر بلافاصله لکه شمع ایجاد شده روی فرش را تمیز کنید، مشکل کمتری خواهید داشت. اما اگر مدت زمان زیادی از ایجاد لکه شمع روی فرش می‌گذرد، باید از روش‌ خاصی استفاده نمایید. برای حصول نتیجه بهتر لازم است مراحل زیر به ترتیب و بادقت انجام شود. در غیر اینصورت ممکن است موم به سختی از فرش جدا شود. یا اینکه پاک کردن لکه باقی‌مانده از موم شمع روی فرش برای شما مشکل‌آفرین شود.

مرحله اول منجمد کردن موم شمع ریخته شده روی فرش

در مرحله اول باید سعی کنید موم شمع ریخته شده روی فرش را تا حد امکان سرد و منجمد کنید. می‌توانید از کیسه یخ یا هر شیء منجمد شده‌ای که دارید استفاده کنید. کیسه یخ را روی موم شمع بمالید و بعد روی موم قرار دهید. لازم است دقایقی را صبر کنید تا موم کاملا سرد شود. به این ترتیب موم شمع جمع شده و تبدیل به یک جسم سخت می‌شود. در این حالت برداشتن آن بسیار آسان‌تر خواهد بود.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

پاک کردن لکه موم

مرحله دوم جدا کردن موم یخ زده از روی فرش

با استفاده از کاردک یا چاقو موم یخ زده را از روی فرش جدا کنید. چنانچه تمامی موم پاک نشد، جای نگرانی نیست. جدا کردن موم برای سهولت در تمیز کردن لکه انجام می‌شود. یعنی هر چه مقدار موم کمتر باشد، لکه‌بری بهتر انجام می‌شود.

منجمد کردن موم شمع

مرحله سوم اسپری کردن شامپو فرش یا الکل

زمانی که قسمت بیشتر موم شمع از روی فرش پاک شد کار لکه‌بری آسان‌تر خواهد شد. شما  می‌توانید با اسپری کردن شامپوفرش یا هر حلال تمیز کننده دیگری که در دسترس دارید محل لکه را تمیز کنید.

همچنین برای از بین بردن لکه شمع از فرش می توانید از الکل نیز استفاده نمایید. پس از انجام این مراحل با یک پارچه تمیز و مرطوب محل لکه را پاک کنید.

اسپری کردن شامپو فرش یا الکل

مرحله چهارم جاروکشی فرش

در این مرحله محل لکه شمع را جاروبرقی بکشید. این کار موجب باز شدن الیاف فرش از یکدیگر می‌شود. به این ترتیب اگرموم شمع یا لکه‌ای در میان بافت‌ فرش باقی‌مانده باشد، دیده خواهد شد. به این ترتیب لازم است مراحل قبل مجددا روی آن قسمت تکرار شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

مرحله پنجم حرارت دادن و ذوب کردن لکه شمع

در این مرحله از روند پاک کردن لکه موم شمع از فرش، شما نیاز به اتوکشی دارید. زیرا با استفاده از اتو قصد داریم لکه موم شمع روی فرش را ذوب کرده و از فرش جدا کنیم. برای انجام این کار باید یک برگ کاغذ ضخیم یا حتی یک کیسه کاغذی استفاده نمایید. اگر کاغذ شما ضخیم نبود، از چند ورقه روی هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از کیسه‌های نایلونی و برگه‌های رنگی که امکان دارد رنگ پس بدهند استفاده نکنید.

کاغذ را روی لکه به‌گونه‌ای قرار دهید که محدود لکه شمع قابل تشخیص باشد. این کار موجب می‌شود تا بدون اتلاف وقت و انرژی دقیقا محل مورد نظر را اتوکشی نمایید. اتو را روشن کرده و روی کاغذ بگذارید و کاملا اتوکشی کنید. حرارت باید به گونه‌ای باشد که موم کاملا گرم شده و شل شود. به این ترتیب لکه‌های چربی حاصل از موم شمع توسط کیسه کاغذی جذب خواهد شد.

نکات مهم استفاده از اتو برای پاک کردن لکه موم شمع از فرش

  • به هیچ عنوان اتورا مستقیما روی فرش نگذارید؛ زیرا این کار ممکن است موجب سوختن الیاف فرش شود.
  • با حرارت مستقیم اتو، موم شمع ذوب شده و به کف اتو می‌چسبد و به آن آسیب می‌رساند.
  • زیر کیسه کاغذی در کنار قسمتی که لکه وجود دارد یک حوله یا دستمال پهن کنید. زیرا موم شمع بر اثرحرارت اتو ذوب شده و توسط کیسه کاغذی جذب می‌شود. بنابراین ممکن است به دلیل حرکت اتو روی کیسه کاغذی چربی حاصل از موم به سایر قسمت‌های فرش نیز سرایت کند.
  • نیازی نیست که اتو خیلی داغ شود. گرمای متعادل آن برای ذوب شدن و پاک کردن لکه موم شمع از فرش کافی خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که نیازی به بخار اتو نیز نخواهد بود. صرفا یک گرما خشک و بدون بخار کفایت می‌کند.
  • اتو را برای مدت طولانی روی یک نقطه نگذارید. باید اتو را روی کیسه کاغذی حرکت دهید. سپس بعد از جذب لکه‌های شمع، اتو را روی قسمت دیگر کیسه کاغذی که زیر آن حوله قرار داده‌اید بکشید. این کار موجب می‌شود تا اگر کف اتو نیز آغشته به چربی لکه‌های شمع شده‌ است پاک شود و از انتشار بیشتر لکه جلوگیری می‌کند.

مرحله ششم استفاده از الکل برای پاک کردن لکه‌ موم شمع از فرش

اگر لکه‌ شمع بسیار سرسخت بوده و به دشواری از روی فرش پاک می‌شود، مجددا از الکل استفاده کنید. سپس پارچه تمیز و سفیدی را روی لکه قرار دهید و این بار با بخار اتو به لکه‌ها حرارت دهید.

این کار را تا زمانی انجام بدهید که لکه‌ها ذوب شده و جذب پارچه شوند. اما احتیاط کنید تا الیاف فرش آسیبی نبیند. دقت داشته باشید که اتو را مستقیما روی فرش قرار ندهید. بلکه ابتدا پارچه را روی لکه قرار داده و سپس اتو را روی آن بگذارید.

مرحله هفتم استفاده از شامپو فرش

در مرحله آخر مجددا با استفاده از شامپو فرش یا هر حلال تمیزکننده دیگری که به بافت و رنگ فرش آسیب نرساند محل لکه را تمیز کنید. در انتها با یک پارچه مرطوب مواد شوینده را پاک کنید و سپس برای جلوه بهتر فرش، جاروبرقی بکشید.

توجه داشته باشید که استفاده مجدد از مواد شوینده و اتو برای لکه‌های بسیار سرسخت می‌باشد. در بیشتر مواقع در همان مراحل ابتدایی لکه شمع به طور کامل از روی فرش جدا می‌شود.

 چند نکته مهم در خصوص پاک کردن لکه موم شمع از فرش

اگر پارافین به کار رفته در شمع رنگی باشد مسلما به دلیل حرارت شمع، روی فرش رنگ پس خواهد داد. بنابراین لازم است در مرحله استفاده از مواد شوینده از یک لکه‌بر قوی نیز استفاده شود.

توجه داشته باشید به هنگام اتوکشی از درجه بالای اتو استفاده نکنید. همچنین اتو را به صورت ثابت در یک نقطه قرر ندهید. زیرا ممکن است موجب سوختن کیسه کاغذی و متعاقب آن موجب سوختن فرش شود.

می‌توانید به جای اتو از سشوار نیز برای حرارت دادن موم استفاده نمایید. در این صورت باید سشوار را در درجه متوسط قرار داده و با فاصله کمی به سمت لکه موم بگیرید. به محض اینکه موم ذوب شد با یک دستمال آن را پاک کنید. ممکن است مجبور باشید چندین مرتبه این کار را تکرار کنید.

سخن پایانی

پاک کردن لکه شمع از فرش اگر به سرعت پس از لکه شدن فرش انجام شود، کار بسیار راحتی خواهد بود. اما این لکه به مرور زمان سخت‌ می‌شود و پاک کردن آن مستلزم زحمت و صرف وقت بیشتری خواهد بود. ما سعی کردیم آسان‌ترین روش تمیز کردن لکه شمع از فرش را با استفاده از مواد و وسایل در دسترس بیان کنیم.

چنانچه با راهکارهای ارائه شده، لکه شمع همچنان روی فرش شما باقی مانده و پاک نمی‌شود، با آچاره تماس بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم شستشو و لکه‌بری فرش خود را به نمایندگی‌های مجاز قالیشویی آچاره بسپارید. این مراکز مجهز به ابزارآلات پیشرفته هستند و از مواد شوینده و لکه‌برهای قوی و ایمن استفاده می‌کنند. به همین دلیل علاوه بر پاک کردن لکه‌های سرسخت، جلوه زیبای فرش شما کاملا حفظ خواهد شد.

منبع

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا