بهترین روش‌های تمیز کردن سرامیک

نظافت و شستشو

راه رفتن روی کفپوشی پاک و تمیز لذت‌بخش‌ است. تمیز بودن کف خانه در احساس شادابی و سلامت افراد داخل خانه نقش زیادی دارد. امروزه از کفپوش‌های زیادی استفاده می‌شود که کاشی و سرامیک یکی از محبوب‌ترین انواع است. سرامیک و کاشی نیز مانند دیگر انواع کفپوش برای سالم ماندن و زیبا به‌نظر رسیدن نیاز به مراقبت و نظافت مداوم دارند.

در این مقاله نکاتی که هنگام تمیز کردن سرامیک باید به آن توجه کنید، آورده شده است. با ما همراه باشید.

اهمیت تمیز کردن سرامیک در چیست؟

هیچ کس دوست ندارد روی زمین کثیف پا بگذارد. تمیز کردن سرامیک و کاشی‌های کف به عمر طولانی‌تر آنها کمک می‌کند. به‌علاوه جلوه زیبایی به آنها می‌دهد تا مثل روز اول جذاب به‌نظر برسند. از نظر بهداشتی نیز عدم توجه به نظافت سرامیک زمینه را برای تجمع انواع آلودگی‌ها فراهم می‌کند که ممکن است باعث جذب شدن حشرات آزاردهنده به محیط زندگی شوند.

علت سیاه شدن سرامیک

سیاه شدن سرامیک اتفاقی ناخوشایند است، با این وجود تقریباً برای همه خانه‌ها پیش می‌آید. حمام و سرویس بهداشتی به دلیل نوع استفاده‌ای که دارند، با این معضل بیشتر روبه‌رو هستند. یک علت سیاه شدن سرامیک نظافت دیر به دیر آن است. برای جلوگیری از کثیف شدن کاشی و سرامیک باید هفته‌ای یک بار آنها را تمیز کنید.

برق انداختن سرامیک کف سالن کار دیگری است که برای داشتن ظاهر زیبا مخصوصاً در سالن پذیرایی باید به آن توجه کنید. براق‌کننده سرامیک گزینه خوبی برای این کار است. امروزه براق‌کننده‌های زیادی در بازار یافت می‌شوند. لزوماً براق‌کننده‌های گران قیمت کارایی بهتری ندارند.

گاهی اوقات براق‌کننده سرامیک ساخته شده از مواد طبیعی بهتر از براق‌کننده‌های شیمیایی به سرامیک جلوه می‌بخشد. بعد از نظافت سرامیک، در مکان‌هایی که قصد دارید درخشش و جلوه بیشتری داشته باشند، از براق‌کننده سرامیک استفاده کنید. با این کار تمیزی و جذابیت سرامیک‌های منزل شما بیشتر به‌چشم می‌آید.

علت سیاه شدن سرامیک

پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک

نه تنها سیاه شدن سرامیک اتفاق ناخوشایندی است، شوره و سفیدک ایجاد شده روی کاشی نیز آزاردهنده است. پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را هم می‌توان با استفاده از مواد طبیعی و هم شیمیایی انجام داد. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که از بوی تند مواد شیمیایی تمیزکننده سرامیک اذیت می‌شوید، مواد طبیعی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جوش شیرین، سرکه و لیمو مواد طبیعی هستند که در پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک اثرگذاری بالایی دارند.

بهترین روش‌های تمیز کردن سرامیک

تمیز کردن سرامیک را چگونه انجام دهیم؟

کف کاشی‌ها و سرامیک‌ها را حداقل هفته‌ای یک بار جارو بکشید. شن و ماسه موجود روی آنها در خراش دادن سطح و کدر کردن آن نقش دارند. وقتی خاک‌های روی سرامیک پاک شدند، برای تمیز شدن آماده است. ماده شوینده ملایمی را برداشته و با مقداری آب داغ مخلوط کنید. به جای استفاده از پد اسفنجی، با استفاده از دستمال پارچه‌ای سطح را تمیز کنید. پاک‌کننده اسفنجی باعث فشرده شدن آب به شیارهای سرامیک شده و موجب کثیفی آن می‌شود.

اگر در نهایت دیدید روی سطح یک لایه مه‌آلود باقی ماند، با استفاده از یک پاک‌کننده چند منظوره آن را بردارید. مطمئن شوید که پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، اثر سایندگی نداشته باشد تا سرامیک را خراش ندهد. می‌توانید با مخلوط کردن آبلیمو یا سرکه با آب داغ محلول پاک‌کننده تهیه کنید. برای خشک کردن زمین هم یک راه خوب استفاده از حوله است. با پاهایتان آن را روی زمین فشار دهید.

برای اینکه تمیز کردن سرامیک عمیق‌تر انجام شود، کف کاشی‌ها را با کفشوی برقی تمیز کنید. محلولی از یک چهارم فنجان ماده شوینده کم‌کف یا 1 تا 2 قاشق غذاخوری نوشابه یا تری سدیم فسفات در 1 گالن آب به عنوان یک پاک‌کننده خوب عمل خواهد کرد. بعد از تمیز کردن با محلول، به‌خوبی آبکشی کنید.

نحوه تمیز کردن گروت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تمیز کردن سرامیک باید به آن توجه کنید، نحوه تمیز کردن گروت است. گروت یا دوغاب یکی از اجزای مهم اتصال‌دهنده کاشی‌ها است که تمیزی آن در تمیزی نهایی کف تأثیر به‌سزایی دارد. گروت حالتی متخلخل دارد و به‌راحتی خاک، گریس و مواد دیگر را به خود جذب می‌کند. با استفاده از پاک‌کننده‌هایی که خاص تمیز کردن دوغاب طراحی شده‌اند، آن را تمیز کنید.

محلول سفیدکننده ملایم نیز برای پاک کردن دوغاب انتخاب خوبی است. هنگام استفاده از مواد پاک‌کننده حتماً از دستکش استفاده کنید. اگر لکه‌ها عمیق باشند، اجازه دهید مایع پاک‌کننده به مدت چند دقیقه روی سطح باقی بماند. با استفاده از مسواک یا برس‌های اسکراب کوچک دوغاب را تمیز کنید. سپس کف را تمیز کرده، بشویید و کاملاً خشک کنید.

اگر لکه‌هایی سرسخت روی دوغاب باقی مانده‌اند، از خمیر جوش شیرین و آب برای پاک کردن استفاده کنید. خمیر را روی لک بمالید و اجازه دهید یک شب تا صبح روی آن باقی بماند. سپس با یک برس نایلونی بشویید. از برس فلزی برای تمیز کردن استفاده نکنید چون باعث ایجاد خراش روی کاشی می‌شود. صبر کنید تا دوغاب در مجاورت هوا خشک شود. بعد از خشک شدن روی دوغاب سیلیکون قرار دهید تا در برابر لکه‌ها و کثیفی‌های بعدی مقاوم شود.

خود دوغاب نیز باید از روی سطح کاشی پاک شود. باقی ماندن لایه‌ای از دوغاب روی کاشی کف را مستعد کثیفی بیشتر و ماندگارتر می‌کند.

تمیز کردن سرامیک

تمیز کردن انواع لک‌های سرامیک و کاشی

برای تمیز کردن لک‌های قهوه، چای و آبمیوه سطح کاشی را با استفاده از آب داغ و مواد شوینده خانگی شستشو دهید، سپس با هیدروژن پراکسید پاک کنید. لکه‌های چربی را با نوشابه تمیز کنید. برای پاک کردن لکه جوهر روی سرامیک، پارچه‌ای را به محلول سفیدکننده آغشته کنید و آن را روی لکه قرار دهید. پارچه را نگه دارید تا لکه از بین برود. سپس آبکشی کنید.

دانستن نحوه نظافت و برق انداختن سرامیک کف سالن باعث می‌شود آنها زیبا به‌نظر برسند و تا سال‌ها دوام داشته باشند. عمر کاشی و سرامیک تنها به جنس ماده استفاده شده در آن بستگی ندارد، بلکه چگونگی استفاده و نگهداری و نظافت آن نیز در تعیین طول عمر کاشی‌ها و سرامیک بسیار تأثیرگذار است.

اقدامات مؤثر برای افزایش عمر کاشی‌ها

رعایت چند نکته ساده به میزان قابل توجهی در افزایش طول عمر کاشی اثرگذار است. سطح کف یا دیوار هم از درز و هم از کاشی تشکیل شده است. برای تمیز نگه داشتن کف باید به هر دو آنها توجه کرد و مراقبت‌های خاصی را از هر دو انجام داد. در زیر برخی نکات به طور خلاصه آورده شده‌اند:

  1. در تمیز کردن کاشی‌ها یا درزهای کف از محصولات پاک‌کننده‌ای که حاوی اسید هیدروفلوئوریک یا مشتقات آن هستند، استفاده نکنید؛ زیرا باعث خراب شدن سریع سطح کاشی می‌شوند.
  2. در تمیز کردن سرامیک پدهای ساخته شده از آهن یا سایر مواد ساینده را به کار نبرید، مخصوصاً در مورد کاشی‌های براق که خراش‌های احتمالی روی آنها مشهودتر است.
  3. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، کف تمیز نگه داشته شود. گرد و غبار و شن و ماسه اثر سایندگی دارند.
  4. اجسام سنگین را به‌گونه‌ای قرار ندهید که روی زمین بیفتند. در مناطقی که احتمال افتادن اشیاء روی زمین وجود دارد، از حصیر برای محافظت از کاشی‌ها و سرامیک استفاده کنید.
  5. هر چه سریع‌تر برای از بین بردن کثیفی‌ها و لک‌های روی کاشی اقدام کنید، راحت‌تر پاک خواهند شد.
  6. از محصولات پاک‌کننده روغنی، سیلیکون‌ها، لاک‌ها، موم‌ها، گریس‌ها یا امولسیون‌های مصنوعی استفاده نکنید؛ زیرا یک لایه پلیمری روغنی روی سطح کاشی باقی می‌گذارند که باعث پایداری بیشتر کثیفی‌ها و لک‌ها روی کاشی خواهد شد و باعث می‌شود تمیز کردن سرامیک به تدریج دشوارتر شود.

اهمیت تمیز کردن سرامیک در چیست؟

جوش شیرین بهترین شوینده سرامیک

شوینده‌های زیادی برای تمیز کردن سرامیک در بازار وجود دارند. حتی در منزل نیز خودتان می‌توانید برخی از آنها را تهیه کنید. بهترین شوینده سرامیک طبق نظر افرادی که از مواد مختلفی برای نظافت سرامیک استفاده کرده‌اند، جوش شیرین است. جوش شیرین ماده‌ای طبیعی است که می‌تواند جرم‌ها و لکه‌های سرسخت را نیز از بین ببرد. به جز جوش شیرین بقیه مواد تمیزکننده سرامیک، صنعتی هستند و ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشند.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

سوالات متداول:

در زیر برخی سوالات متداول در خصوص نظافت سرامیک پاسخ داده شده‌اند.

نظافت سرامیک را چگونه انجام دهیم؟

روش کار تمام شوینده‌های سرامیک بدین صورت است که ابتدا مقداری از ماده مورد نظر را روی لکه‌های سرامیک می‌ریزید و به مدت چند دقیقه صبر می‌کنید. بعد از گذشت این مدت شروع به شستن می‌کنید. دقت داشته باشید که ماده شوینده تنها رسوب را از سطح جدا می‌کند. برای تمیز کردن سرامیک به طور کامل باید با پارچه‌ای مواد جدا شده را تمیز کنید.

آیا استفاده از براق‌کننده سرامیک ضروری است؟

بهتر است بعد از نظافت سرامیک برای جلوه بیشتر و درخشش آن مخصوصاً در مکان‌هایی مانند سالن پذیرایی از براق‌کننده سرامیک استفاده کنید. برق انداختن سرامیک کف سالن کاشی‌های شما را به زیباترین وجه ممکن نمایش می‌دهد، به‌گونه‌ای که نه تنها مهمان‌ها بلکه خودتان نیز از دیدن زیبایی آنها شگفت‌زده خواهید شد.

بهترین شوینده سرامیک چیست؟

تمام شوینده‌های سرامیک کار لکه‌بری و تمیز کردن سرامیک را انجام می‌دهند. بین مواد طبیعی جوش شیرین بهترین شوینده سرامیک به‌حساب می‌آید. برندهای مختلف ایرانی و خارجی نیز شوینده‌های مناسبی ارائه داده‌اند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

روش پاک کردن گچ از سرامیک چیست؟

گچ به دلیل ساختاری که دارد، بسیار راحت با آب ترکیب شده و از روی سرامیک و کاشی پاک می‌شود. ابر شست و شو را در ترکیب آب داغ و ماده شوینده بگذارید و سپس روی لک گچ قرار دهید. بعد از خیس خوردن گچ‌ها، با فرچه آنها را از سطح جدا کنید. در صورت جدا نشدن چندین بار این کار را تکرار کنید تا سرامیک تمیز شود. از استفاده از سیم ظرفشویی پرهیز کنید چون سرامیک را خط می‌اندازد. اگر گچ جدا نشد با کاردکی که خیلی تیز نباشد با دقت گچ را خراش دهید و روند قبل را تکرا کنید.

علت سیاه شدن سرامیک چیست؟

از جمله مهم‌ترین عللی که باعث سیاه شدن سرامیک می‌شود، تمیز نکردن دوره‌ای و مرتب سرامیک‌ها است. هفته‌ای یک سرامیک را تمیز کنید تا از کثیف شدن آن جلوگیری شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا