راهکارهای برای نظافت وسایل چوبی و نو شدن آن‌ها

نظافت و شستشو

وسایل چوبی هرگز از مد نمی‌افتند و سال‌هاست در سبک‌های مختلف دکوراسیون خانه‌ها دیده می‌شوند. با این حال، تمیز کردن وسایل چوبی نیز می‌تواند خسته‌کننده باشد. وسایل چوبی با گذشت زمان، کثیفی یا لکه را نشان می‌دهند و نمی‌توان آن را تنها با گردگیری پاک کرد و رگه‌هایی روی آن باقی می‌ماند. در ادامه نحوه نظافت وسایل چوبی را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

فیلم آموزش پاک کردن و برق انداختن وسایل چوبی

نحوه گردگیری وسایل چوبی

وقتی صحبت از نگهداری وسایل چوبی به میان می‌آید، صحبت از اصطلاحات مختلفی مانند گردگیری، تمیز کردن، واکس زدن و پولیش کشیدن به میان می‌آید. هنگام خرید وسایل چوبی، همیشه باید به دنبال دستورالعمل‌های مراقبت و تمیزکاری آن باشید. بدین صورت همیشه وسایل چوبی نو خواهید داشت.

برای اینکه وسایل چوبی را در بهترین شکل خود نگه دارید، گردگیری مکرر را حفظ کنید. باقی ماندن گرد و غبار روی وسایل چوبی شما می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود یا برای مبتلایان به آسم مضر باشد. اغلب گرد و غبار در پارچه بیشتر است، بنابراین سعی کنید به طور منظم فرش یا اثاثه یا لوازم داخلی را نیز جاروبرقی بکشید.

برای گردگیری مناسب وسایل چوبی، گرد و غبار را به جای پخش کردن آن در سطح، جمع‌آوری کنید. برای جلوگیری از پراکنده شدن گرد و غبار در هوا، قبل از پاک کردن یک پارچه میکروفیبر را به آرامی مرطوب کنید. رطوبت اضافی را با یک حوله خشک پاک کنید.

مشاهده رایگان قیمت نظافت منزل و ساختمان!

نحوه گردگیری وسایل چوبی

ابزار مورد نیاز برای نظافت وسایل چوبی

هنگام جستجوی ابزار گردگیری برای وسایل چوبی، چیزی را انتخاب کنید که گرد و غبار به آن بچسبد، نه چیزی که گرد و غبار را در هوا پراکنده کند. پارچه‌های خشک نرم و گردگیرهای پر به طور موثر گرد و غبار را از وسایل چوبی پاک می‌کنند.

  1. گردگیر پر: گردگیر پر، گرد و غبار را از سطوح ظریف و سطوحی که به راحتی آسیب می‌بینند پاک می‌کند.علاوه بر وسایل چوبی، گردگیرهای پر را می‌توان بر روی اقلامی مانند آباژورهای ابریشمی، آینه‌ها، قاب عکس‌ها، آثار هنری و کلکسیون‌های شکننده نیز استفاده کرد.
  2. پارچه‌های بدون پرز: معمولاً از تی‌شرت‌های نخی تمیز یا پوشاک قابل استفاده مجدد به عنوان گردگیر استفاده می‌شود. پارچه‌های میکروفیبر یکی دیگر از ابزارهای گرد و غبار بدون پرز است. آنها را کمی مرطوب کنید تا گرد و غبار به دام بیفتد.

ابزار مورد نیاز برای نظافت وسایل چوبی

نحوه تمیز کردن وسایل چوبی سفید

هنگام نظافت وسایل چوبی، فارغ از هر رنگی که دارد، هرگز از اسپری‌های تمیزکننده همه منظوره، مانند آن‌هایی که برای روی میزهای آشپزخانه به کار می‌رود، استفاده نکنید؛ مگر اینکه وسایلتان دارای روکش پلاستیکی باشند. معمولاً باید از تمیز کردن چوب با آب نیز خودداری کنید. با این حال، لکه‌های چسبنده ممکن است نیاز به تمیز شدن با آب و صابون داشته باشند.

برای انجام این کار، یک پارچه بدون پرز را در مواد شوینده حل شده در آب آغشته کنید، پارچه را تقریباً خشک کنید و محل را پاک کنید. بلافاصله با یک پارچه تمیز و نرم آن محل را خشک کنید.

پولیش‌های روغنی، پاک کننده و براق کننده چوب هستند و از چوب محافظت کرده و سطح را لغزنده‌تر می‌کنند. با این حال، آنها یک لایه‌ی محافظتی سخت ایجاد نمی‌کنند. بیشتر اسپری‌های تجاری و براق کننده‌های مایع، حاوی روغن سیلیکون هستند که می‌تواند تا حدودی محافظت ایجاد کند. به خاطر داشته باشید محصولاتی که حاوی درصد بالایی از روغن هستند، اثر انگشت را نشان می‌دهند.

از صیقل دادن وسایل چوبی با روغن زیتون خالص که گرد و غبار را جذب می‌کند، خودداری کنید. به جای استفاده از روغن زیتون به تنهایی، از مواد زیر استفاده کنید: برای نظافت وسایل چوبی و احیای آنها، مقدار مساوی روغن زیتون، الکل دناتوره شده، صمغ سقز و آب لیمو صاف شده را با هم مخلوط کنید. با یک پارچه نرم آن را روی سطح بمالید و با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

نحوه تمیز کردن وسایل چوبی سفید

نحوه کاربرد واکس خمیری برای وسایل چوبی

به طور معمول واکس خمیری برای محافظت از سطح رویی چوب به کار می‌رود. استفاده از واکس خمیری یا پولیش از سطح پوششی چوب محافظت می‌کند و به کاهش خراش‌های سطحی کمک می‌کند. واکس خمیری، پوششی سخت و محافظتی طولانی مدت ایجاد می‌کند که از بروز لکه جلوگیری می‌کند و دوام بیشتری نسبت به اسپری‌ها یا پولیش‌ها دارد.

استفاده از واکس مایع راحت‌تر است، اما پوشش نازک‌تری بر جای می‌گذارد. ممکن است نیاز باشد که بیشتر از واکس خمیری استفاده شود.

واکس باید به درستی روی وسایل چوبی استفاده شود؛ در غیر این صورت می‌تواند باعث ایجاد رگه‌ها و ظاهری کدر شود. پارچه‌ای را به واکس خمیری آغشته کنید. این پارچه را روی وسایل چوبی بمالید. این واکس خمیری می‌تواند بهترین براق کننده چوب باشد. واکس اضافی را با پارچه‌ای دیگر پاک کنید.

اگر سوالتان این است که چگونه وسایل چوبی را نو کنیم و آن‌ها را درخشان‌تر از قبل کنیم، می‌توانید یک لایه دیگر هم روی لایه اول به کار ببرید.

ترمیم خراش‌های سطحی چوب

خراشیده شدن وسایل چوبی تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. اگر سطح وسیله شما کمی خراشیده شده است، از واکس خمیری استفاده کنید. برای از بین بردن خراش‌های عمیق‌تری که روی چوب ایجاد می‌شوند، از پرکننده چوب موجود در فروشگاه‌های لوازم خانگی استفاده کنید. تا جایی که ممکن است رنگ آن را با رنگ وسیله خود مطابقت دهید، به جای یک لایه ضخیم، چندین لایه نازک روی آن بکشید.

از بین بردن کپک برای نظافت وسایل چوبی

در صورت امکان، وسایل چوبی خود را بیرون ببرید و آن‌ها را تمیز کنید تا از پخش شدن کپک‌ها به سایر قسمت‌های خانه خود جلوگیری کنید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست و کپک خشک شده است، از جاروبرقی خود برای مکش و از بین بردن آن استفاده کنید.

از بین بردن استیکر یا باقیمانده چسب

از لبه تیز کارت استفاده کنید تا بقایای چسبنده را تا حد ممکن شل کنید. مقداری روغن زیتون را روی یک پارچه نرم ریخته و آن را روی ناحیه لکه‌دار بمالید. اگر بقا یا از بین نرفت دوباره از روغن بیشتر استفاده کنید. برای پاک کردن لکه چربی از روی چوب با پارچه‌ای تمیز آن را پاک کنید. با استفاده از مقداری پولیش چوب کار را به پایان برسانید تا درخشندگی کل سطح چوب را یکدست کنید.

از بین بردن علائم جوهر

یک پارچه نرم مرطوب را در مقداری جوش شیرین خشک آغشته کنید و ناحیه لکه‌دار را به آرامی مالش دهید تا لکه از بین برود. از یک پارچه مرطوب تمیز برای پاک کردن بقایای جوش شیرین استفاده کنید و با یک پارچه نرم آن را خشک کنید. جوش شیرین ممکن است سطح را کمی کدر کند، بنابراین از مقداری پولیش چوب برای بازگرداندن درخشش به آن استفاده کنید.

ترمیم چوب

استعلام رایگان قیمت نظافت راه پله و مشاعات

سخن آخر

نظافت وسایل چوبی ممکن است کاری خسته کننده و زمانبر باشد. اما تمیزی آن‌ها تاثیر بسزایی در دکوراسیون خانه دارد. استفاده از پولیش‌ها و واکس‌های خمیری همیشه بهترین ایده برای تمیز کردن آن‌ها هستند. اگر با دقت و ظرافت به این کار بپردازید حتما نتیجه خوبی خواهید گرفت. برای این کار می‌توانید از راهنمایی‌های فروشگاه‌های وسایل چوبی هم استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا