تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

تست و بررسی کیلومتر سرعت سنج ماشین

خودروسرویس و نگهداری

اگر گیج ماشین یا موتور شما به مشکل خورد، بررسی سرعت‌سنج، که گردش موتور بر دقیقه را نشان می‌دهد، قدم اول خوبی است. در این مقاله نحوه تست و بررسی کیلومتر سرعت سنج ماشین را در ۲ روش به شما نشان می‌دهیم. در انتها، هر سوالی که برایتان پیش آمد، در قسمت نظرات مطرح بفرمایید تا متخصصین حوزه خودرو به شما پاسخ دهند.

1. تست و بررسی با خواندن سرعت سنج

یک سرعت‌سنج آنالوگ، شبیه نیم‌دایره‌ای است که اعداد ۱ تا ۸ روی آن نوشته شده است. اگر هر یک از این اعداد را جداگانه در ۱۰۰۰ ضرب کنید، رقم دقیق RPM به دست می‌آید. مثلاً، اگر عقربه‌ی درون سرعت‌سنج روی ۲ باشد، می‌شود ۲۰۰۰ RPM. همینطور که موتور کار می‌کند، این عقربه بین ۱ تا ۸ می‌چرخد. 

تست و تعویض کیلومتر سرعت سنج با آچاره

یک سرعت‌سنج دیجیتال اعداد به‌مراتب دقیق‌تری به نسبت عقربه‌های سرعت‌سنج آنالوگ نشان می‌دهد. سرعت‌سنج دیجیتال مانند یک ساعت کامپیوتری است و اعدادی که می‌بینید برای مثال بدین شکل هستند: ۲۰۰۰ یا ۲،۱۴۷.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

2. تست و بررسی سرعت سنج با عیب‌یابی 

  • ببینید که سرعت‌سنج روی عدد صفر یا هر عدد دیگری گیر کرده است یا نه. اگر وقتی موتور را روشن می‌کنید، اعداد سرعت‌سنج تغییر نمی‌کنند، حتما مشکل پیدا کرده است.

انواع سرعت سنج

  • اگر با سرعت یکنواختی رانندگی می‌کنید، عقربه‌ی سرعت‌سنج نباید مدام بچرخد یا اگر سرعت‌سنجتان دیجیتالی است، ارقامِ به نمایش درآمده نباید مدام تغییر کنند.این مورد نیز نشانه‌ی معیوب شدن سرعت‌سنج است.
  • اگر سرعتتان بالاست، اما عددی که سرعت‌سنج بهتان نشان می‌دهد ۱ است، پس مشکلی به‌وجود آمده و لازم به بررسی است.

دلایل از کار افتادن سرعت‌سنج

گاهی اوقات، مدل‌های جدید در خودروهای مدرن، به‌دلیل خراب شدن LED از کار می‌افتند. اگر شک کرده‌اید که سرعت‌سنج خودروتان به درستی کار نمی‌کند، دفترچه راهنما را بررسی کنید.

  1. راهنما احتمالا بهتان می‌گوید که اول از همه به‌سراغ فیوز بروید. اگر فیوز مشکل پیدا کرده باشد، پس مشخص می شود که مشکل سرعت‌سنج از کجا می‌آید. تعویض فیوز خودرو کاری تخصصی است و بهتر است تعمیرکار خودرو اقدام به تعویض آن کند، اما اگر مطمئن هستید که از پس آن برمی‌آیید، خودتان فیوز را عوض کنید. 
  2. با کمک دفترچه راهنما سرعت‌سنج را پیدا کنید و نگاهی به سیم‌کشی آن بیاندازید.اگر سیم‌ها خراب، ذوب شده، یا سوخته‌اند، لازم است سیم‌کشی عوض شود.
  3. برای بررسی‌های بیشتر از یک تعمیرکار کمک بگیرید. همیشه فرد متخصص و با تجربه خیلی بهتر می‌تواند خودروتان را عیب‌یابی کند و تمامی اقدامات لازم را انجام دهد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی دریچه انبساط خودرو 

چگونه می‌توان سرعت سنج را عیب یابی کرد

نحوه تست و بررسی سرعت سنج ماشین

راه اول:از یک سرعت‌سنج دستی برای تست و بررسی کیلومتر سرعت سنج ماشینتان استفاده کنید. نحوه استفاده و اتصال این سرعت‌سنج، در کیلومترشماری که همراهش آمده درج شده است.  موتور را روشن کنید و کمی گاز دهید تا عدد RPM به ۱۰۰۰ برسد. اگر سرعت‌سنج اصلی ماشین، چیزی نزدیک به سرعت‌سنج دستی نشان می‌دهد، یعنی ایرادی ندارد اما اگر تفاوت فاحشی میان ارقام به‌دست آمده مشاهده می‌کنید، لازم است یک تعمیرکار به آن نگاهی بیاندازد.

تست و بررسی سرعت سنج

راه دوم: یک مولتی‌متر ساده تهیه کنید. مولتی‌متر و سرعت‌سنج را به هم وصل کنید. موتور را به کار بیاندازید. اگر رقم درج شده روی هر دو، مشابه هم بود یا اختلاف کمی داشت، پس مشکلی ندارد. اگر نه، لازم است که سرعت‌سنج بررسی شود. 

سرعت‌سنج سالم چطور کار می‌کند؟

یک سرعت‌سنج سالم و عادی، حرکت بدون نوسانی دارد و زودبه‌زود جابجا نمی‌شود. وقتی موتور سرعتی یکنواخت دارد، رقم درج شده باید چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ باشد. اگر گاز دهید، باید رقم نوشته شده روی سرعت‌سنج بالا برود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

اگر وقتی گاز دادید، رقم سرعت‌سنج به یکباره بالا رفت، وحشت نکنید چون این رقم با ثابت شدن سرعتتان ثابت می‌شود. روی بعضی از سرعت‌سنج ها یک محدوده قرمز وجود دارد که نشان می دهد سرعت شما زیاد است. این محدوده قرمز بین ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ است. اگر سرعتتان جایی میان این دو رقم است، از سرعت خود بکاهید.

سرعت سنج خراب - نحوه عیب یابی - ۵ روش برای عیب یابی

جمع بندی

با توجه به اطلاعاتی که داده شد، می‌توانید اقدام به تست و بررسی کیلومتر سرعت سنج ماشین خود کنید. آیا راه دیگری برای اطمینان از سالم یا معیوب بودن سرعت‌سنج می‌شناسید؟ در صورتی که اطلاعاتی دارید، ممنون می شویم که در قسمت نظرات مطرح کنید. همچنین، اگر برای انجام این کار یا هر کار خدماتی دیگری نیاز به متخصص در محل داشتید، می‌توانید از سرویس های تعمیر خودرو آچاره کمک بگیرید. برای ثبت سفارش خود کافی است که با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید یا از طریق سایت آچاره اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : 7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید