تست و تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

خودروسیستم تهویه خودرو

رانندگی در روزهای گرم، با کولر خراب، واقعا می‌تواند عذاب‌آور و خطرناک باشد. پیدا کردن دلیل کار نکردن سیستم تهویه، می‌تواند کمکتان کند که تشخیص دهید خودتان می‌توانید مشکل را حل کنید یا نیاز به نیروی متخصص دارید. نگهداری از سیستم تهویه خودرو بسیار مهم است؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم تا راه‌های تست و تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو را آموزش دهیم. لطفا این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و در آخر هر سوالی که برایتان پیش آمد، در قسمت نظرات مطرح کنید تا متخصصین کولر ماشین در آچاره پاسخ سوالاتتان را بدهند.

۱. جمع آوری اطلاعات جهت تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه

  • روشن کردن کولر: در اول راه لازم است که کولر را فعال کنید. بعد از این‌که ماشین را روشن کردید، فن را روی بالاترین شدت تنظیم کنید. اگر کولر خودروتان max setting دارد، آن گزینه را انتخاب کنید.
  • بررسی صداهای کولر: سپس به صداهایی که از کولر می‌آید گوش دهید. صداهایی که از کولر شنیده می‌شوند نشان‌دهنده مشکلات کولر هستند و مشخص می‌کنند که لازم است این قطعه را تعویض یا تعمیر کنید. 
  • بررسی هوای کولر: هوایی که از کولر بیرون می‌آید چگونه است؟ سرد؟ دمای محیط؟ یا گرم‌تر از آن؟ همچنین اگر موقع روشن شدن باد سرد ساطع می‌کند اما بعد ناگهان گرم می‌شود، و اگر موقع روشن شدن گرم است و به یکباره سرد می‌شود، باید به آن توجه کنید. فشار هوا را روی زیاد و کم تنظیم کنید و ببینید آیا جریان هوا تغییری می‌کند یا نه.
  • بررسی بوی کولر: اگر بوهای نامطبوعی از کولر حس می‌کنید، لابد در سیستم تهویه نشتی وجود دارد. احتمالا نیاز باشد که فیلتر هوا را تعویض کنید. 
  • بررسی فیوز کولر: جهت  تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه لازم است که سری هم به فیوز بزنید. فیوز زیر کاپوت، یا جایی نزدیک پای راننده است. اگر فیوز سوخته باشد طبیعی است که کولر کار نکند.

بررسی باد کولر

۲. تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه ماشین با پیدا کردن مشکلات جریان هوا

اگر بویی که از کولر خارج می‌شود عجیب است یا حس می‌کنید که فشار افت پیدا کرده، فیلتر هوا را بررسی کنید. احتمالا فیلترها کثیف شده‌اند. شاید گرد و غبار گرفته باشند. ممکن است فیلترهای هوای اتاقک ماشین آن‌قدر جرم گرفته باشند که اجازه‌ی عبور هوا را ندهند و بدین ترتیب، فشار هوا مختل شده است. در این صورت لازم است فیلتر عوض شود. در دفترچه راهنمای خودروتان روش‌های تعویض فیلتر قید شده است. همچنین می‌توانید مدل، نوع خودرو و سال ساخت آن را در اینترنت جست‌وجو کرده و روش تعویض فیلتر را پیدا کنید. در صورتی که خودتان نخواستید فیلتر هوا را تعویض کنید، می‌توانید به تعمیرگاه مراجعه کنید یا از خدمات مربوط به کولر خودرو و تعویض فیلتر هوا در محل آچاره استفاده کنید.

تست و تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه خودرو - تعویض فیلتر هوا

بررسی مشکلات موتور دمنده

ساده‌ترین راه برای تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه، این است که بخاری را روشن کنید. اگر در حالت بخاری هم جریان هوا مشکل دارد، پس موتور دمنده کولر به مشکل خورده است. اگر دمنده هوا فقط در درجه بالا کار می‌کند و در درجه‌های پایین به مشکل می‌خورد، مشکل پایایی موتور دمنده وجود دارد. گاهی اوقات موجودات جونده مانند موش داخل سیستم تهویه خودرو لانه می‌سازند و وقتی ماشین روشن می‌شود، توی موتور دمنده گیر می‌افتند. اگر صدای شدید یا بوی بد به مشامتان می‌رسد، می‌تواند به علت وجود این موجودات باشد.

۳. تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه با پیدا کردن مشکلات دما

  1. جلوی کندانسور کولر را پیدا کنید: این قسمت معمولا جلوی رادیاتور قرار گرفته. اگر برگ درخت، خاک، یا هر جسم خارجی دیگری راهش را سد کرده، باید برطرف شود. 
  2. کلاچ کمپرسور کولر را پیدا بررسی کنید: اگر فشار هوا نرمال است اما هوا خنک نیست، احتمالا کمپرسور خراب شده است. با یک بررسی چشمی ببینید که کلاچ کمپرسور مشکلی دارد یا نه. کمپرسور معمولا جلوی موتور است. برای بررسی کلاچ کمپرسور، لازم است که ماشینتان روشن، و کولر هم فعال باشد. کمپرسور شبیه یک موتور کوچک با یک چرخ‌ بزرگ است. این چرخ، که کلاچ کمپرسور است، باید در حال چرخیدن باشد. اگر نمی‌چرخد، پس حتما خراب شده است.
  3. تسمه کمپرسور را چک کنید: این تسمه باید سفت و محکم باشد. اگر شل شده، نیاز است که عوضش کنید.
  4. دنبال نشتی ماده خنک‌کننده بگردید: یکی از مشکلات رایج کولر، کم بودن خنک‌کننده است. آیا لکه‌های روغنی رو یا اطراف شلنگ‌های متصل به کولر می‌بینید؟ این لکه‌های کوچک می‌توانند نشانگر وجود نشتی باشند. اگر با چشم نمی‌توانید ببینید، با دستگاه‌های تشخیص دهنده نشتی هم می‌توانید لکه‌ها را پیدا کنید. 
  5. دنبال یخ‌زدگی بگردید: اگر کولر در ابتدای روشن شدن باد سرد می‌دهد اما بعد از چند دقیقه هوای گرم متوقف می‌شود، می‌تواند یخ‌زدگی باشد. هوای زیادی و رطوبت موجود در سیستم می‌تواند منجر به انجماد بشود.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

کلاچ کمپرسور کولر

خلاصی از یخ‌زدگی

این یخ‌زدگی می‌تواند به علت اشباع شدن زیادی هوای ورودی یا خروجی باشد. اگر سیستم تهویه ماشین را خاموش کنید، می‌توانید موقتی این مشکل را رفع کنید. اگر مشکل رفع نشد، لازم است که سیستم فلاش یا تخلیه شود. این کار فقط به دست تعمیرکاران خودرو انجام‌شدنی است که تجربه کافی و ابزار مورد نیاز را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید : 4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین

مشکلات عدم عملکرد سیستم تهویه

جمع‌بندی تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه

با دنبال کردن این سه مرحله، می‌توانید مشکلات سیستم تهویه را تشخیص، و اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که در تست و تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه ماشین ناکام ماندید و نتوانستید خودتان خودرو را بررسی کنید، می‌توانید از متخصصین خودرو کمک بگیرید. متخصصین حوزه خودرو در آچاره، آماده‌ی بررسی و عیب‌یابی مشکلات مربوط به خودرو شما هستند. برای ثبت سفارش بررسی و عیب‌یابی کولر خودرو در محل، می‌توانید وارد سایت آچاره شوید و سفارش خود را به رایگان ثبت کنید. علاوه‌بر راه‌های آنلاین، می‌توانید از طریق شماره‌گیری ۱۴۷۱ نیز با ما در ارتباط باشید.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا