4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین + 4 روش نشت یابی گاز

خودروسیستم تهویه خودرو

خالی شدن گاز کولر ماشین دارای نشانه‌ها و علامت‌ها‌یی است که آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود تا در زمان مناسب نسبت به شارژ مجدد گاز ماشین اقدام کنیم؛ همچنین در صورتی که خالی شدن گاز به خاطر وجود مشکلی در عملکرد کولر ماشین باشد، می‌توانیم اقدام به شناسایی و رفع آن مشکل نماییم. 

نشانه‌های نشتی و خالی شدن گاز کولر ماشین

  1. کاهش توان خنک‌کنندگی کولر ماشین
  2. صداهای اضافی و مزاحم در هنگام کار کردن کولر ماشین

البته توجه داشته باشید که تنها دلیل کاهش قدرت خنک کنندگی کولر ماشین مربوط به نشتی گاز کولر نیست و می‌تواند دلایل و مشکلات دیگری وجود داشته باشد.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

کولر ماشین

بررسی میزان سرمایش و خنک کنندگی کولر ماشین

  1. خودرو خود را در یک محل سایه قرار دهید.
  2. با روشن کردن کولر ماشین اجازه دهید که چند دقیقه کولرکار کند.
  3. دمای داخل کابین ماشین را با استفاده از یک دماسنج اندازه‌گیری کنید.
  4. در صورتی که دمای داخل ماشین بین صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد باشد نشان­دهنده سالم بودن کولر ماشین و کافی بودن گاز مبرد سیستم است؛ اما اگر دمایی که دماسنج نشان داد بالای این میزان بود نشان‌دهنده بروز مشکلی در سیستم خنک کننده است.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع کاسه نمد کمپرسور کولر پراید

از دیگر راه‌های تشخیص این مشکل که روشی فنی می‌باشد، بستن گیج فشارسنج و اندازه‌گیری میزان گاز موجود در کولر است، به این شکل که اگر میزان فشاری که گیج نشان می‌دهد از میزانی که برای شارژ گاز توصیه می‌شود کم‌تر باشد، نشان‌دهنده کم بودن گاز کولر ماشین است که در این صورت باید اقدام به شارژ مجدد گاز نمود.

بررسی میزان سرمایش کولر ماشین

مطلب پیشنهادی ۷ دلیل خنک نکردن کولر ماشین

علت خالی شدن گاز کولر ماشین چیست؟

در صورتی که کولر ماشین دارای مشکل نشتی و خالی کردن گاز باشد، می‌توان دلایل زیر را در این مورد دخیل دانست:

1. فرسودگی در اثر گذر زمان

درست همانند دیگر قطعات خودرو، در اثر گذر زمان و کارکرد مداوم و طولانی مدت کولر ماشین، قطعات سیستم کولر به دلیل اصطکاک و تنش‌های ناشی از کارکرد، ساییده و فرسوده می‌شوند. ساییده شدن بست یا لاستیک، سوراخ شدن یا ترک برداشتن لوله‌های کولر، می‌تواند منجر به نشتی گاز شوند. در مواردی نیز به دلیل خاصیت فرار بودن برخی از گازهای مبرد، با گذشت چند سال مقدار آن‌ها کاهش پیدا می­کند.

2. رطوبت

می‌توان گفت که شایع‌ترین دلیل نشت گاز کولر ماشین وجود رطوبت و هوا به داخل سیستم کولر است. در وضعیتی که لوله، شلنگ، بست یا  هر قطعه دیگری از سیستم کولر ماشین دچار خرابی شده باشد، به صورتی که اجازه نفوذ رطوبت به داخل سیستم داده شود، این رطوبت با گاز مبرد مخلوط می‌شود و باعث تشکل یک اسید خورنده می‌شود که با سوراخ کردن اجزا و لوله‌های سیستم منجر به نشت و تخلیه گاز می­‌شود.

مطلب پیشنهادی تعویض کمپرسور کولر پراید

3. محبوس نبودن گاز

اجزای سیستم کولر ماشین به صورت یک واحد یکپارچه و در داخل یک محفظه نیستند؛ بلکه اجزای این سیستم در بخش‌های مختلف ماشین قرار دارند. همین امر باعث می‌شود که کولر خودرو در معرض بسیاری از عوامل مزاحم قرار داشته باشد، عواملی مانند نمک‌هایی که زمستان‌ها بر روی جاده‌ها پاشیده می‌شود و عوامل خورنده دیگر می‌تواند باعث خوردگی و سوراخ شدن  قطعات مختلف سیستم کولر ماشین شوند که در نهایت باعث نشتی و خالی شدن گاز کولر می‌شود.

4. صدمات ناشی از تصادفات

ممکن است در اثر افتادن در یک گودال، برخورد یک سنگ یا هر شی­ء دیگر و یا تصادفات، آسیب‌هایی به سیستم و اجزاء کولر ماشین وارد شود و منجر به آسیب دیدن و سوراخ شدن لوله‌ها، شلنگ‌ها و … گردد که خود این اتفاق از دلایل نشتی گاز مبرد کولر ماشین است.

مطلب پیشنهادی اواپراتور کولر پراید چیست؟

روش‌­های نشت یابی گاز کولر ماشین

چند روش مختلف برای نشت‌یابی گاز کولر ماشین وجود دارد که در ادامه به شرح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که این فرآیند‌ها یعنی نشت‌یابی، رفع مشکل و شارژ مجدد گاز خودرو، کارهایی تخصصی هستند که باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شوند. 

1. استفاده از لامپ فرابنفش

در اکثر موارد هنگام تولید گازهای مبرد در کارخانه، آن‌ها را با یک رنگ قابل تشخیص مخلوط می‌کنند. این رنگ در زیر نور فرابنفش به راحتی مشخص می‌شود و به همین دلیل می‌توان با کمک یک لامپ فرابنفش به راحتی نشتی گاز کولر ماشین را تشخیص داد.

2. به کمک شناساگر الکترونیکی

شناساگر الکترونیکی قطعه‌­ای است که از ابزارآلات تخصصی تعمیرکاران به حساب می‌آید که اصطلاحاً به آن اسنیفر یا بوکننده نیز می‌گویند. با استفاده از این ابزار که دارای قدرت تشخیص بوی گازهای هالوژنه است به راحتی می‌توان کوچک‌ترین نشتی‌ها را پیدا نمود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

3. به کمک گاز نیتروژن

در این روش بعد از خالی شدن گاز کولر خودرو به طور کامل،  با استفاده از گاز نیتروژن، کولر را پر می‌کنند. از این طریق نقاط دارای نشتی و سوراخ با صدای هیس مانندی که ناشی از خروج گاز هیدروژن است مشخص می‌شود.

استفاده از گاز نیتروژن

4. استفاده از عامل تشخیص نشتی

در این روش از یک محلول مخصوص که حاوی یک عامل تشخیص نشتی است استفاده می‌شود. با اسپری کردن این محلول بر روی سیستم کولر ماشین، نقاطی که دارای نشتی باشند شروع به کف کردن می‌کنند و از این طریق محل‌های نشت گاز مشخص می‌گردد. توجه داشته باشید که کاربرد این روش در نشتی‌های تقریباً بزرگ و در نقاط قابل دسترس است.

شارژ مجدد گاز و رفع نشتی گاز کولر

برای شارژ گاز کولر دو وضعیت وجود دارد، یک حالت مربوط به زمانی است که گاز کاملاً خالی شده است و حالت دوم در زمانی پیش می‌آید که گاز کاملاً خالی نشده است بلکه فقط کمبود گاز وجود دارد. برای شارژ مجدد گاز در این دو حالت تفاوت‌های اندکی وجود دارد به این شکل که:

  1. اگر کولر کاملاً فاقد گاز است، برای شارژ مجدد ابتدا باید سیستم را وکیوم نماییم تا کاملاً از هوا و رطوبت خالی گردد، بعد از این کار می‌توان شارژ گاز را انجام داد.
  2. اگر کولر ماشین فقط کمبود گاز دارد، در ابتدا باید علت کمبود گاز و احیاناً دلیل خالی شدن گاز کولر ماشین را پیدا کرد، و بعد از رفع این مشکل می‌توان جهت تکمیل گاز خودرو اقدام به شارژ مجدد نماییم.
  3. صورتی که نشتی گاز به اواپراتور مربوط باشد و سوراخ یا ترکی که باعث نشتی گاز شده است خیلی بزرگ باشد، تنها گزینه ممکن تعویض آواپراتور است.
  4. اگر نشتی مربوط به لوله یا یک بست یا شلنگ باشد، می­توان با تعویض این قطعات مشکل را برطرف نمود.

دستگاه کولر ماشین

برای شارژ مجدد گاز کولر ماشین به وسایل زیر نیاز است:

  1. شلنگ مخصوص
  2. رابط شلنگ
  3. گیج مانوفیلد
  4. کپسول یک کیلویی R134

مطلب پیشنهادی بررسی علت صدای کمپرسور کولر ماشین

مراحل شارژ مجدد گاز کولر ماشین

برای این کار در ابتدا باید با نگاه کردن به داخل موتور ماشین، لوله کولر و  شیر (والو کولر) را پیدا کنید سپس درپوش آن را که اکثراً به رنگ آبی است باز کنید.

برای فهمیدن این‌که سیستم دارای گاز است یا نه، با انگشت یا وسیله دیگر، شیر کولر را فشار دهید تا یکی از دو حالت زیر پیش آید:

  1. اگر سیستم دارای گاز باشد با این کار، گاز با فشار بیرون می­زند که در این صورت نیاز به تکمیل گاز وجود دارد.
  2. اما اگر سیستم فاقد گاز باشد با این کار گازی بیرون نمی‌زند که نشان­دهنده این است که گاز سیستم باید کامل شارژ شود.
  3. شلنگ گیج را به شیر (والو) وصل کنید و کمی پیچ شلنگ را در نزدیکی گیج باز نمایید تا هوای داخل شلنگ کاملاً خالی شود؛ زیرا نباید به هیچ وجه بجز گاز، هیچ­گونه هوا یا رطوبتی وارد سیستم گردد.
  4. اکنون با باز کردن شیر کپسول اجازه دهید که مقداری گاز وارد سیستم کولر شود و سپس شیر کپسول را ببندید.
  5. ماشین را روشن کرده و با روشن نمودن کولر، سرعت فن را روی بیش‌ترین خالت قرار دهید. در این وضعیت با نگاه کردن به گیج فشار و خواندن عددی که نشان می‌دهد فشار گاز کولر خودرو را متوجه شوید.
  6. اگر فشار گاز ماشین بین 35 تا 40 پاسکال باشد، گاز کافی است و نیاز به باز کردن مجدد شیر کپسول وجود ندارد.
  7. اما در صورتی که عدد گیج کمتر از مقدار گفته شده باشد، با باز کردن مجدد شیر کپسول اجازه دهید تا میزان فشار به عدد مورد نظر برسد.
  8. در وضعیتی که عدد نشان داده شده توسط گیج بیش‌تر از میزان مورد نظر باشد، برای جلوگیری از ایجاد فشار بر روی کمپرسور کولر، باید مقداری از گاز سیستم کولر خارج شود.

فشارسنجی کولر ماشین

نکته: در صورتی که بر اثر نشتی و خالی شدن گاز کولر ماشین، مقداری از روغن موجود در سیستم نیز خارج شده باشد باید این میزان روغن نیز شارژ شود. اما در اکثر مواقع  و در حالت کلی نیازی به این کار وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی عیب یابی کولر پراید صبا: رایج‌ترین مشکلات و رفع آنها

نوع و مقدار گاز کولر در ماشین‌­های مختلف

سازندگان خودرو، نوع گاز مبرد کولر ماشین را که معمولاً یکی از انواع R134a، R22 و R12 است، با توجه به کمپرسور و کندانسور کولر و ماشین مشخص می‌نمایند.

تغییر در نوع گاز مبرد کولر ماشین به هیچ وجه اصولی نیست، به همین دلیل استفاده از گاز مبردی که از نوع تعیین شده توسط سازنده خودرو نیست و یا مخلوط کردن دو نوع گاز مبرد، به هیچ وجه نباید انجام شود. زیرا در این صورت گاز مبرد با ساختار کمپرسور و هم‌چنین نوع روغن به کار برده شده در سیستم هم‌خوانی ندارد. در صورت انجام این کار ممکن است روغن با گاز جدید مطابقت نداشته باشد و با آن مخلوط نشود که در نتیجه سیستم و کمپرسور خشک کار می‌کنند. در این وضعیت کمپرسور دچار آسیب می‌شود و گیرپاژ می‌کند، حتی احتمال سوختن کمپرسور نیز وجود دارد.

اهمیت سلامت کولر ماشین

میزان گاز کولر ماشین بر اساس نوع و مدل ماشین متفاوت است. به عنوان مثال میزان گاز برای پژو 206 ، پژو پارس و 405، به ترتیب برابر است با 650 و 580 گرم گاز مبرد از نوع R134a.

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

هم­چنین میزان گاز برای پراید و خانواده آن با توجه به سازنده کولر و کمپرسور تعیین می‌شود. به عنوان نمونه در مورد تیبا با کولری که توسط سردساز خودرو و کمپرسور FOTON ساخته شده است، میزان گاز مورد نیاز برابر است با 675 گرم از نوع R134a اما در مورد تیبا با کمپرسور SANDEN برابر است یا 550 گرم.

برای حل مشکل کولر ماشین خود می‌توانید از تعمیرکاران مجرب کولر ماشین آچاره کمک بخواهید و از خدمات آسان، سریع و اقتصادی تعمیر خودرو در محل استفاده کنید.

3.3/5 - (30 امتیاز)

10 دیدگاه

    1. سلام
      به دلیل اینکه فن کولر یا سوخته یا دچار قطعی اتصال شده است

  1. با سلام و خسته نباشید و با تشکر از توضیحات خوبتون.
    بنده خودرو سمند دارم که چند روز هست گاز خالی میکنه و چند تا باطری ساز بردم جهت شارژ دوباره 3 روز بعد خالی شده و میگن باید داشبورد باز شود آیا همچنین موردی بوده که داشبورد باز بشه یا نه ممنون از راهنماییتون

    1. وقتی گاز خالی شده باشه کلید سه کاره اجازه روشن و درگیر شدن کمپرسور یا فن نمیده اول شارژش کن بعد روشن کن تا کارکنند

  2. سلام وقت بخیر من گاز کولر رو رفتم شارژ بکنم وقتی لوله گاز وصل بود به ماشین تا گازشو شارژ بکنه بعد یکی دو دقیقه که ماشین درحال شارژ بود گاز یهوو کامل تخلیه میشد ماشین روشن بود علتش چی میتونه باشه ؟؟ چطوری میشه درستش کرد؟

  3. سلام مدت دو ساله کولرم مشکل پیدا کرده وانت مزدا
    وقتی کولر میگیرم حتی تو سرما آمپراب بالا میره اول از شیلنگ فشار قوی چرب میشد و بعد یکسال به مرور بهگاز تخلیه میشد تعویضش کردم مدتی بعد از روطوبت گیر زد بیرون ظاهراً فشار زیاد باعث میشه از جایی تخلیه بشه تا یک ماه پیش باز تو فشار باد گذاشتیم توسط متخصص نشتی نداشت باز شارژ کردیم بعد ۴۸ ساعت از چند قسمت بشدت تخلیه شد و صدای بدی از کمپرسور شنیده میشد ظاهراً تو فشار زیاد قرار میگیره ولی متاسفانه پیش هر کی بردم متوجه نشدم لطفا راهنمایی کنید.زمان خاموش کردن کولر آمپر آب پایین میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا