تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک چیست؟

تعمیرات ساختمانساختماننقاشی ساختمان

رنگ‌های ساختمانی به سه دسته کلی رنگ پلاستیکی، رنگ اکریلیک و رنگ روغنی تقسیم می‌شوند. هر یک از این رنگ‌ها ویژگی‌ها، مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند. با‌ توجه به تنوع گسترده رنگ‌ها و تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک و روغنی، انتخاب رنگ مناسب مکان‌های مختلف برای افراد غیرحرفه‌ای کمی دشوار است.

برخی از افراد فکر می‌کنند که رنگ پلاستیکی و رنگ اکریلیک یکسان هستند، اما این دو نوع رنگ، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. یکی از سوالاتی که همیشه توسط کاربران مطرح می‌شود، این است که رنگ اکریلیک بهتر است یا پلاستیک؟

از این رو در این مقاله از بلاگ آچاره، به‌طور کامل به بررسی تفاوت رنگ پلاستيک و اکريليک می‌پردازیم.

اگر شما در زمینه نقاشی ساختمان نیاز به مشاوره و خدمات حرفه‌ای دارید، می‌توانید از طریق سایت آچاره سفارش خود را ثبت نمایید.

نکات کلیدی

  • رنگ پلاستیک بر پایه آب و فراورده‌های روغنی و رنگ اکریلیک بر پایه آب است.
  • رنگ اکریلیک نسبت به رنگ پلاستیک دوام و ماندگاری بیشتری دارد.
  • رنگ اکریلیک با آب قابل رقیق شدن است، اما رنگ پلاستیک قابل رقیق شدن نیست.
  • رنگ اکریلیک قابلیت شستشو و تمیز کردن آسان‌تری نسبت به رنگ پلاستیک دارد.

رنگ پلاستیک چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک بپردازیم بهتر است با ساختار این دو رنگ بیشتر آشنا شویم.

رنگ پلاستیک امروزی از لاتکس تشکیل شده و شامل ذرات پلاستیکی بسیار ریز از چسب، بتونه و رنگدانه است که در آب حل می‌شوند. رنگ پلاستیکی در حالت محلول در آب قابل استفاده است، ولی هنگام خشک شدن تقریبا ضد‌آب می‌شود.

 در تهیه رنگ‌های پلاستیکی، انواع مختلفی از چسب، از جمله وینیل، به‌کار می‌رود. با‌توجه به تفاوت‌هایی که بین رنگ دیوار و سقف وجود دارد، استفاده از رنگ پلاستیکی روی سقف، نتیجه بهتری خواهد داشت.

مزیت رنگ‌های پلاستیکی

برای شناخت بیشتر ترکیب رنگ نقاشی ساختمان و انتخاب بهتر لازم است که در خصوص ویژگی‌ها و مزایای رنگ‌های پلاستیکی بیشتر بدانیم. استفاده از رنگ‌های پلاستیکی مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

1. قابلیت شستشو

یکی از مزایای برجسته رنگ‌های پلاستیکی قابل شستشو بودن آن‌هاست. این ویژگی موجب می‌شود که تمیز کردن آن کار راحتی باشد. با استفاده از یک دستمال مرطوب می‌توانید، سطوحی که با رنگ پلاستیکی رنگ‌آمیزی شده‌ است را به‌راحتی پاک کنید.

2. سازگاری با محیط زیست

سازگاری با محیط‌زیست نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بارز رنگ‌های پلاستیکی است. این نوع رنگ‌ها با‌توجه به پایه آبی که دارند و همچنین عدم استفاده از مواد نفتی و مواد شیمیایی مضر برای سلامتی انسان، به‌عنوان رنگ‌های مناسبی در صنعت نقاشی ساختمان شناخته می‌شوند؛ بنابراین بدون هیچ نگرانی می‌توانید رنگ پلاستیکی را در مکان‌هایی که تهویه مناسبی ندارند، استفاده کنید.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

3. تنوع رنگی بالا

رنگ‌های پلاستیکی در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شوند و این باعث می‌شود تهیه رنگ مورد‌نظر برای همه راحت باشد. به همین دلیل هر فردی با هر بودجه‌ای می‌تواند رنگ مورد نظرش را خریداری کرده و از آن برای رنگ‌آمیزی خانه‌اش استفاده کند.

4. سرعت در کار

رنگ‌های پلاستیکی به‌عنوان رنگ‌های فوری شناخته می‌شوند؛ زیرا در عرض چند ساعت پس از رنگ‌آمیزی به‌سرعت خشک شده و ظاهری یک‌دست می‌سازند. زمان خشک‌شدن رنگ‌های پلاستیکی حدودا ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

به همین دلیل اگر فضایی که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید باید زود آماده شود، استفاده از رنگ‌های پایه آب و رنگ‌های پلاستیکی را به شما توصیه می‌کنیم.

فرق رنگ اکریلیک و پلاستیک

5. متعادل کردن دما

رنگ‌های پلاستیکی روشن با حذب درصد مناسبی از حرارت، باعث می‌شوند دما در اتاق هنگام تابستان متعادل‌تر باشد. اگر قصد رنگ‌آمیزی دیواری را دارید که به‌طور مستقیم نور خورشید به آن می‌تابد، استفاده از رنگ‌های روشن پلاستیکی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

معایب رنگ‌های پلاستیک

در کناز مزایایی که رنگ‌های پلاستیکی دارند، بعضی ویژگی‌های این رنگ را باید در دسته معایب آن عنوان کرد. البته این ویژگی‌ها ممکن است با توجه به شرایط مکان نقاشی شده یا آنچه مورد انتظار شماست، یک عیب محسوب شود که به شرح زیر است:

  • اگرچه در بخش مزایای استفاده از رنگ پلاستیک به سرعت خشک شدن آن اشاره کردیم، اما در مناطق با آب‌و‌هوای معتدل و مرطوب، سرعت خشک شدن آن کاهش می‌یابد.
  • رنگ پلاستیک در انواع مات و براق موجود است؛ اما درخشندگی رنگ‌های روغنی و اکریلیک بیشتر است.
  • در کل رنگ پلاستیک دارای ماندگاری نسبتا بالایی است، اما فرق رنگ اکریلیک و پلاستیک در این است که رنگ‌های روغنی و اکریلیک، ماندگاری و دوام بیشتری دارند.

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک به رنگ‌هایی گفته می‌شود که بر پایه رزین‌های اکریلیک تولید شده است و دارای دو نوع حلال (آبی و حلال) هستند. این رنگ‌ها در انواع مختلف و با طیف رنگی گسترده‌ای در بازار عرضه شده و در سایزهای متفاوت برای استفاده در نقاشی‌ها و پروژه‌های هنری مختلف تولید می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های بارز این رنگ، استفاده از پایه آب در فرمولاسیون آن است که این رنگ را به یک رنگ دوست‌دار محیط‌زیست تبدیل می‌کند. همچنین این رنگ‌ها بوی کمتری دارند و زمان خشک شدن آن‌ها با توجه به دمای محیط تغییر می‌یابد.

 رنگ اکریلیک با پایه حلال ساخته می‌شود و دارای ترکیبی از مواد نفتی است؛ به همین دلیل این رنگ بوی قوی دارد. همچنین رنگ‌های اکریلیک به‌دلیل خشک‌شدن سریع‌شان، نسبت به رنگ‌هایی با پایه آب، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای رنگ‌های اکریلیک چیست؟

برای اینکه تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک را به خوبی درک کنیم، لازم است در خصوص ویژگی‌ها و نحوه اجرای رنگ اکریلیک نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

رنگ‌های اکریلیک به‌عنوان رنگ‌هایی بر پایه آب شناخته می‌شوند که سازگاری بسیار بالایی با محیط‌زیست و انسان دارند. علاوه‌بر‌این، بی‌بو بودن اکریلیک یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

این رنگ‌ها مانند رنگ‌های پلاستیک عمل می‌کنند و تا حدودی قابلیت شستشو دارند، اما باید توجه داشت که رنگ‌های اکریلیک به‌صورت کامل ضد‌آب نیستند و ممکن است تا 90 درصد قابل شستشو باشند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که در محیط‌های مرطوب نیز می‌توان از اکریلیک استفاده کرد، بدون نگرانی از این که رنگ پاک شود.

رنگ‌های اکریلیک قابلیت پوشش‌دادن کامل سطوح را دارند و خشک شدن آن‌ها بسیار سریع است. این ویژگی مثبت باعث می‌شود که در یک روز کاری بتوانید، بیشترین استفاده را از این رنگ‌ها ببرید.

درخواست نقاشی ساختمان

معایب رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک، همان‌طور که اشاره شد کاملا ضدآب نیستند و قابلیت شستشوی کامل و صد‌در‌صد را ندارند؛ البته این مورد بستگی زیادی به زیرسازی رنگ دارد.

به‌عبارت دیگر اگر از زیرسازی پلاستیکی استفاده کنید، قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک بسیار ضعیف خواهد بود؛ اما اگر از رنگ روغن برای زیرسازی استفاده شود امکان شستشوی رنگ اکریلیک افزایش می‌یابد. البته باید توجه داشت که استفاده از این روش نیز هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

استفاده از قلم‌مو برای رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک باعث کاهش کیفیت رنگ‌آمیزی می‌شود. چرا که رد قلم‌مو روی سطح مشخص می‌شود و در نهایت نتیجه ظاهری رنگ‌آمیزی مطلوب نخواهد بود.

بنابراین بهترین روش برای رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک استفاده از غلطک است. به این ترتیب رنگ زدن دیوار با غلطک نتیجه بهتری خواهد داشت.

تفاوت رنگ پلاستيک و اکريليک

بررسی تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک

برای روشن‌تر شدن تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک بهتر است نگاهی مقایسه‌ای به این دو نوع رنگ داشته باشیم. این مقایسه را بر اساس ساختار، میزان مقاومت، حلال بودن و همچنین قیمت رنگ‌های اکریلیک و پلاستیکی انجام می‌دهیم:

1. ساختار رنگ اکریلیک و پلاستیک

رنگ پلاستیک پایه آب و فراورده‌های روغنی دارد ، در‌حالی‌که رنگ اکریلیک بر پایه آب است. این باعث می‌شود رنگ اکریلیک قابلیت مخلوط‌ شدن و اجرای آسان‌تری داشته باشد.

2. حلال بودن

رنگ پلاستیک با آب قابل رقیق شدن نیست و حلال خاصی نیاز ندارد، درحالیکه رنگ اکریلیک با آب قابل رقیق شدن است و تمیز کردن آن بعد از رنگ‌آمیزی راحت‌تر خواهد بود.

3. دوام و ماندگاری

رنگ اکریلیک در مقابل آب و نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد و دارای دوام بیشتری است؛ اما رنگ پلاستیک در این مورد دوام کمتری دارد.

4. کاربردها

رنگ پلاستیک برای رنگ‌آمیزی دیوارهای داخلی و سطوحی که کمتر در معرض گردو‌خاک و آلودگی هستند، در نظر گرفته می‌شود؛ درحالی‌که رنگ اکریلیک برای دیوارهای داخلی و خارجی و سطوح مختلف مانند چوب و فلز مناسب است.

رنگ اکریلیک بهتر است یا پلاستیک

5. قابلیت شستشو

رنگ پلاستیک با آب تمیز نمی‌شود و در برابر رطوبت مقاوم نیست؛ در صورتی‌که بیشتر رنگ‌های اکریلیک قابلیت شستشو را دارند.

6. قیمت

رنگ‌های اکریلیک قیمت بیشتری نسبت به رنگ‌های پلاستیکی دارند؛ اما بازدهی و ماندگاری آن‌ها نیز بیشتر است.

آگاهی درباره تفاوت رنگ پلاستیک و اکریلیک به شما کمک می‌کند تا تفاوت‌های مهم بین رنگ پلاستیک و اکریلیک را درک کرده و انتخاب مناسبی داشته‌باشید.

سخن پایانی

رنگ اکریلیک قابلیت شستشو دارد و باعث پوشش‌دهی عالی برای دیوارهای اتاق‌خواب، هال، آشپزخانه و حتی نماهای ساختمان می‌شود. همچنین می‌توان از رنگ پلاستیک برای رنگ‌آمیزی سقف، کمدها، پارکینگ و سایر اجزای ساختمان استفاده کرد. با این روش، هزینه‌ی کار به‌صرفه‌تر بوده و کیفیت رنگ‌آمیزی نیز بیشتر است.

رنگ اکریلیک و پلاستیکی دو گزینه‌ی مناسب برای رنگ‌آمیزی ساختمان هستند. هر کدام از این رنگ‌ها ویژگی‌ها و مزایای خود را داشته و انتخاب نهایی به نیاز شما و نوع سطحی که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید، بستگی دارد.

 منابع

سوالات متداول

تفاوت اصلی رنگ‌های پلاستیکی و اکریلیک در چیست؟

در رنگ‌های اکریلیک از امولسیون رزین اکریلیک استفاده می‌کنند، درحالیکه در رنگ‌های پلاستیکی از پلی وینیل استات (PVA) ساخته می شوند.

آیا رنگ‌های پلاستیکی را می‌توان برای تمامی سطوح استفاده کرد؟

بله‌. رنگ‌های پلاستیکی همه‌کاره هستند و می‌توانند روی سطوح مختلف از جمله چوب و فلز اعمال شوند.

رنگ‌های اکریلیک از نظر مقاومت در برابر رطوبت چگونه عمل می‌کنند؟

رنگ‌های اکریلیک مقاومت بهتری در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند وا برای پروژه‌هایی که در محیط‌هایی با رطوبت زیاد انجام می‌شود، بسیار مناسب هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا