انواع پولیش خودرو

خودروصافکاری و نقاشی

تمام خودروها به جز کارواش و تمیز کردن کلی بدنه، به مراقبت و نگهداری دقیق‌تر هم نیاز دارند تا میزان فرسایش آن‌ها تا حد ممکن، کاهش یابد. گاهی حتی با وجود مراقبت زیاد از خودرو، ممکن است بر روی بدنه خودرو تعدادی خط و خش‌ وجود داشته باشد. ممکن است برای برطرف کردن این خط و خش‌ها روش‌های گوناگونی را امتحان کرده و نتیجه خاصی نگرفته باشید. بهترین روش برای از بین بردن خط و خش و لکه‌ها از روی بدنه خودرو استفاده از انواع پولیش خودرو می‌باشد.

با استفاده از پولیش، هیچ نوع آسیبی به بدنه و رنگ خودرو وارد نمی‌شود و فقط با برداشتن لایه بسیار نازکی از رنگ، ظاهر بدنه را تمیز، صاف و یکدست می‌کند‌. در این مقاله قصد داریم انواع پولیش خودرو را معرفی کنیم و در مورد کاربرد پولیش خودرو توضیح دهیم.

انواع پولیش خودرو

پولیش خودرو چیست؟‌

پولیش ماده‌ای ساینده شبیه کرم است. وقتی برای ترمیم درخشندگی بدنه خودروی خود از پولیش استفاده کنید، پولیش با از بین بردن یک لایه بسیار نازک رنگ، باعث براق شدن سطح بدنه و از بین رفتن خط و خش‌های موجود در آن می‌شود‌. از بین رفتن لایه نازک رنگ به حدی جزئی و ناچیز است که هیچ تاثیری در کیفیت رنگ ایجاد نخواهد کرد. به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از انواع پولیش خودرو حتما باید رنگ زیرین قسمت آسیب دیده در بدنه خودرو رنگ کاملا سالم و بی نقصی باشد.

مزایای استفاده از پولش خودرو

  • ایجاد درخشندگی زیاد بدون استفاده از واکس
  • محافظت در مقابل زیان اشعه ماوراء بنفش خورشید به بدنه خودرو
  • از بین بردن خط و خش‌های موجود در سطح بدنه خودرو
  • راحت بودن استفاده حتی توسط افراد غیر حرفه‌ای
  • صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌ها
  • ایجاد درخشندگی بالا حتی با وجود شستشوهای مکرر
  • ایجاد جلوه‌ای بسیار زیبا از قطرات باران در سطح بدنه خودرو

معرفی انواع پولیش خودرو

1. پولیش زبر

کاربرد انواع پولیش

یکی از انواع پولیش خودرو پولیش زبر می‌باشد. میزان زبری این نوع پولیش با سمباده‌های خیلی ریز قابل مقایسه است. از این پولیش برای محو کردن خراش‌های عمقی روی بدنه خودرو استفاده می‌کنند. در زمان پولیشکاری با این نوع پولیش، حتما باید احتیاط کامل داشته باشید و با دقت این کار را انجام دهید تا به رنگ بدنه خودرو آسیبی وارد نشود. در بسیاری از مواقع رنگ بدنه بعد از پولیش زبر به حالت مات در می‌آید و شفافیت خود را از دست می‌دهد. برای از بین بردن حالت ماتی، می‌توانید از کمی پولیش نرم استفاده کنید. برای کسب نتیجه دلخواه پولیش نرم را به همراه واکس بدنه مخلوط کرده و سپس مورد استفاده قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده مکرر و مداوم از پولیش زبر به رنگ بدنه خودرو آسیب وارد خواهد کرد و آن را از بین می‌برد. رنگ این ماده بیشتر به رنگ اخرایی یا قرمز مایل است. در زمان خرید این پولیش حتما به برند و کیفیت محصول توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا پولیش خودرو بی کیفیت به بدنه خودرو زیان جدی وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: ساخت کارواش خانگی

2. پولیش نرم

پولیش نرم

یکی دیگر از انواع پولیش خودرو موجود در بازار، پولیش‌ نرم است که برای از بین بردن و محو کردن خط و خش‌های سطحی روی بدنه خودرو به کار می‌رود و قدرت سایندگی آن‌ ضعیف است. این پولیش برای شفافیت و جلای رنگ بدنه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات لکه‌های ناشی از فضله پرنده‌ها، شیره درختان و مواد دیگر به راحتی از سطح بدنه پاک نمی‌شوند. برای پاک کردن این لکه‌ها هم می‌توان از پولیش نرم استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین مزایای پولیش نرم این است که استفاده از آن هیچ گونه آسیبی به بدنه خودرو وارد نمی‌کند. رنگ پولیش‌های نرم معمولا سفید و کرمی رنگ می‌باشد. پولیش‌های نرم انواع مختلفی دارند و هر یک برای مصرف خاصی کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین پولیش‌های نرم پولیش واکسی می‌باشد. قیمت تمام انواع پولیش‌های نرم از پولیش‌ زبر ارزان‌تر است.

3. پولیش واکس

پولیش واکس یکی از انواع پولیش خودرو است که از زیر مجموعه‌های پولیش نرم به شمار می‌رود و به عنوان یک ترکیب از پولیش بدنه و پولیش نرم می‌باشد. پولیش واکس نیز دقیقا مانند پولیش نرم برای از بین بردن خراش‌ها و خط و خش‌های سطحی خودرو را از بین می‌برد و باعث شفاف شدن رنگ بدنه می‌شود. پولیش‌های واکس‌ موجود در بازار معمولا به صورت اسپری، مایع و محلول به فروش می‌رسند.

4. پولیش تمیزکننده

پولیش تمیزکننده، یکی دیگر از پولیش‌های زیر مجموعه پولیش نرم است که به صورت اسپری است و با ترکیب پولیش نرم و ماده تمیزکننده‌ای مانند شامپو تولید شده است. این پولیش علاوه بر از بین بردن خط و خش روی بدنه خودرو خاصیت شویندگی و تمیز کنندگی هم دارد و باعث می‌شود که بدنه خودرو شفاف و تمیز شود. برای استفاده از این نوع پولیش باید با استفاده از یک دستمال و یا از یک اسفنج آن را روی سطح بدنه خودرو بکشید. البته برای کسب نتیجه بهتر معمولا ابتدا بدنه خودرو را شسته و خشک می‌کنند و سپس از پولیش استفاده می‌شود‌.

چه آسیب‌هایی در رنگ خودرو با پولیش حل می‌شود؟

براق شدن ماشین با پولیش

قبل از پولیش کردن خودرو باید به خوبی به نوع آسیب وارد شده به آن آشنا باشید و آن را شناسایی کنید تا نحوه پولیش کردن را بهتر انجام دهید. شناسایی نوع آسیب به تخمین میزان خسارات وارد شده به خودرو و هزینه‌های تعمیر نیز کمک می‌کند. بنابراین اولین اقدام بعد از تصادفات رانندگی بررسی میزان خسارات وارد شده و مشخص کردن مقدار خسارات می‌باشد. در حمل خودروها به صورت غیر استاندارد و یا در تصادفات رانندگی در جاده‌ها، احتمال آسیب سطحی به بدنه خودرو نیز بسیار زیاد است و نیاز به استفاده از پولیش را الزامی می‌کند.

مطلب پیشنهادی سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود؟

برای بررسی آسیبی که به بدنه خودرو وارد شده باید مواردی مانند باقی ماندن رنگ بر روی رنگ، میزان سائیدگی رنگ، ماتی رنگ، خطوط سطحی ایجاد شده روی رنگ، خطوط عمیق و خطوط خیلی عمیق ایجاد شده روی رنگ بدنه، آفتاب سوختگی بدنه و تاثیرات شیمیایی را در نظر داشته باشید. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد‌.

 باقی ماندن رنگ روی رنگ

وقتی در تصادفات رانندگی بدنه یک خودرو به ارامی به بدنه خودروی دیگری برخورد می‌کند، با توجه به این که رنگ یکی از خودروها از لحاظ کیفی نسبت به رنگ خودروی دیگر غالب‌تر شود، مقداری از رنگ خودروی بی‌کیفیت به روی بدنه خودروی دیگر باقی می‌ماند‌. در واقع در این نوع آسیب‌دیدگی رنگ خودروی شما آسیب ندیده است بلکه مقداری از رنگ خودروی مقابل به بدنه خودروی شما چسبیده است. پولیش نرم در این شرایط کمک زیادی به از بین بردن رنگ اضافه روی بدنه خودرو می‌کند. فقط کافیست با استفاده از یک دستمال و کمی پولیش بدنه خودرو را پاک کنید.

سائیدگی رنگ خودرو

در برخی از مواقع رنگ خودرو به دلیل سائیدگی با ناخن، انگشتر، دستگیره یا اشیاء دیگر به حالت ناهموار و نامطلوبی در می‌آید و خط و خش سطحی روی بدنه ایجاد می‌شود‌. برای از بین بردن خطوط سطحی، کمی پولیش نرم روی خطوط ایجاد شده روی بدنه بمالید و با استفاده از دستمال آن را پاک کنید.

مات شدن رنگ

در بسیاری از موارد رنگ بدنه یک خودرو کاملا سالم و بدون ایراد است و هیچ خط و خش و رنگ‌پریدگی در آن دیده نمی‌شود‌. فقط رنگ بی‌روح است و آن شفافیت سابق را ندارد. ماتی رنگ به دلیل قرار گرفتن خودرو در مجاورت آلودگی‌های هوا و گرد و غبارهای معلق در آن ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که نور به صورت نامنظم روی بدنه خودرو بشکند. در اجسامی که براق هستند شکست نور به صورت کاملا منظم اتفاق می‌افتد. در چنین مواقعی کاربرد پولیش خودرو کمک زیادی به درخشندگی و شفافیت رنگ بدنه خودرو می‌کند و ماتی رنگ را از بین می‌برد.

خطوط سطحی روی بدنه

تاثیر پولیش خودرو

خطوط سطحی یک خراش نازک و بسیار سطحی روی رنگ بدنه ایجاد می‌کنند و معمولا به خاطر کشیده شدن و برخورد اشیاء روی بدنه اتفاق می‌افتند‌. در این مواقع با استفاده از یکی از انواع پولیش خودرو می‌توان در یک مرحله خطوط سطحی را برطرف کرد.

خطوط عمیق روی بدنه

این خطوط نسبت به خطوط سطحی عمق بیشتری دارند و به صورت واضح روی بدنه خودرو می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. برای از بین بردن خطوط عمیق به پولیش زبر که یکی از مهم ترین انواع پولیش خودرو است، نیاز است. با کمک دستگاه پولیش روتاری ابتدا از پولیش زبر استفاده می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه اوربیتال پولیش نرم  را روی بدنه می‌کشند و خطوط عمیق ایجاد شده روی آن را ترمیم می‌کنند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

خطوط بسیار عمیق

پولیش خودرو در کارواش

گاهی اوقات خطوط ایجاد شده روی رنگ بدنه خودرو به حدی عمیق است که حتی به سطح فلزی آن نیز آسیب وارد شده و به لایه‌های زیری و آستر نیز نفوذ کرده است. به کار بردن انواع پولیش خودرو برای محو کردن و از بین بردن خطوط خیلی عمیق توانایی کافی ندارد و فقط می‌تواند لبه‌های تیز خطوط خیلی عمیق را برطرف کند و از وضوح آن‌ها بکاهد‌.

آفتاب سوختگی رنگ خودرو

در سال‌های گذشته آفتاب سوختگی رنگ خودرو به دو شکل بود‌. گاهی اوقات نور آفتاب و گاهی شعله باعث می‌شد رنگ خودرو بسوزد و به ترمیم  نیاز پیدا کند‌. با توجه به این که در سال‌های اخیر صنعت  خودروسازی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و کیفیت رنگ‌های بدنه بسیار بالاست، سوختگی ناشی از نور آفتاب به میزان زیادی کاهش یافته است. در سوختگی‌های سطحی رنگ بدنه که آسیبی به لایه‌های زیرین وارد نشده، می‌توان از انواع پولیش خودرو استفاده کرد و رنگ بدنه را ترمیم نمود‌‌‌. برای این کار باید ابتدا مقداری پولیش زبر و سپس مقداری پولیش نرم استفاده کنید‌. اما در سوختگی‌هایی که به لایه‌های زیرین رنگ نیز آسیب وارد شده کاری از دست انواع پولیش خودرو بر نمی‌آید.

تاثیرات شیمیایی باران اسیدی و آب سخت

شاید بر روی سطح بدنه خودرو و حتی شیشه‌های آن دانه‌های ریزی مشاهده کنید. این دانه‌ها بر اثر باران اسیدی و شستشوی خودرو با آب سخت ایجاد شده‌اند. با کمک پولیش لکه‌بر به راحتی می‌توان این دانه‌ها را از بین برد. در شهرهای صنعتی باران اسیدی به رنگ بدنه خودروها آسیب وارد می‌کند. در مناطقی که آب دارای املاح بیشتری است، حتما باید پس از شستشوی خودرو آن را به سرعت خشک کنید زیرا ماندن قطرات اب سخت روی بدنه خودرو به رنگ آن آسیب وارد می‌کند و دانه‌های ریزی روی آن به وجود می‌آورد. فضولات پرندگان نیز دارای مواد شیمیایی هستند و برای رنگ خودرو مضر هستند. برای پاک کردن فضولات پرندگان نیز می‌توان از پولیش استفاده کرد.

بیشتر بخوانید ساخت واکس خودرو در منزل

نحوه صحیح استفاده از انواع پولیش خودرو

پولیش خودرو در کارواش

معمولا برای پولیش رنگ بدنه خودرو از دو روش دستی و دستگاه پولیشر استفاده می‌کنند. دستگاه‌های پولیش نیز بر اساس میزان چرخش و دوران به دو گروه ۱. پولیشر روتاری و ۲. پولیشر اوربیتال تقسیم می‌شوند. وقتی میزان آسیب‌دیدگی رنگ بدنه خودرو سطح زیادی از بدنه را درگیر کرده باشد حتما باید از یکی از دستگاه‌های پولیشر استفاده کرد اما اگر سطح آسیب‌دیدگی زیاد نباشد نیازی به استفاده از دستگاه‌های پولیشر وجود ندارد.

فقط کافیست مقداری پولیش را با استفاده از دستمال مایکروفایبر و پنبه روی خش و خط‌های موجود روی بدنه خودرو بزنید و آن را پاک کنید تا خش و خط از بین برود. دستگاه پولیشر روتاری سرعت لایه‌برداری بالایی دارد و میزان چرخش پد آن حول نقطه مرکزی  در هر دقیقه هزار دور، پنج هزار دور و شش هزار قابل تغییر است. دستگاه پولیش اوربیتال حرکت پد را به شکل اوربیتالی و لرزشی انجام می‌دهد و قدرت لایه‌برداری آن از دستگاه روتاری کمتر است‌.

سرویس پیشنهادی خدمات سرامیک ماشین در منزل

یکی از دستگاه‌های جدید که به تازگی وارد بازار شده دستگاه پولیش DA است که عملکرد آن ترکیبی از پولیش روتاری و اوربیتال است. با توجه به اینکه پولیش خودرو با استفاده از دستگاه توسط پد با دور تند انجام می‌شود، احتمال اینکه سطح رنگ آسیب ببیند نیز وجود دارد. بنابراین برای این کار حتما باید دانش و اطلاعات کافی وجود داشته باشد و توسط افراد حرفه‌‌ای پس از بررسی‌های لازم انجام شود‌.

توجه داشته باشید قبل از شروع پولیش کردن بدنه خودرو حتما باید سطح خودرو به خوبی با مواد شوینده و آب شسته و تمیز شود و هیچ نوع آلودگی روی ان باقی نمانده باشد. وجود کوچکترین آثاری از هر گونه گرد و غبار روی بدنه کیفیت عملیات پولیش‌کاری با استفاده از انواع پولیش خودرو را کاهش می‌دهد و نتیجه خوبی به دست نمی‌آید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با انواع پولیش خودرو شامل پولیش زبر، پولیش نرم، پولیش واکس و پولیش تمیز کننده و مزایای آن‌ها آشنا کردیم و در ادامه کاربرد پولیش خودرو را برای از بین بردن انواع مختلف آسیب‌دیدگی‌های ناشی از باقی‌ ماندن رنگ روی رنگ، سائیدگی رنگ، ماتی رنگ، خطوط سطحی، خطوط عمیق و خطوط خیلی عمیق را توضیح دادیم. در پایان مقاله نیز با معرفی دستگاه‌های پولیشر نحوه صحیح استفاده از پولیش خودرو را شرح دادیم. شما می‌توانید از متخصصان آچاره برای پولیش خودرو خود در محل کمک بگیرید.

3.8/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا