آیا رنگ مو سرطان زا است؟

زیبایی و سلامترنگ مومو

رنگ کردن مو از عواملی است که در تغییر چهره بسیار موثر است، اما تابه حال قطعا سوالی نظیر آیا رنگ مو سرطان زا است ذهنتان را به خود مشغول کرده است. در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم.

آیا رنگ کردن مو سرطان زاست؟

بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا از رنگ مو استفاده می‌کنند. تخمین زده می‌شود که بیش از یک سوم زنان بالای 18 سال و حدود 10 درصد از مردان بالای 40 سال از نوعی رنگ مو استفاده می‌کنند .

رنگ‌ موهای مدرن به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند: دائمی، نیمه دائمی و موقت. رنگ موی دائمی که حدود 80 درصد از محصولات موجود در بازار را تشکیل می‌دهد، از موادی تشکیل شده در حضور پراکسید هیدروژن با یکدیگر واکنش داده و مولکول‌های رنگدانه را تشکیل می‌دهند. رنگ‌های تیره‌تر با استفاده از غلظت‌های بالاتر مواد واکنش پذیر تشکیل می‌شوند. رنگ موی نیمه دائمی و موقت غیر اکسیداتیو بوده و شامل ترکیبات رنگی است که مستقیماً موها را رنگ می‌کند.

بیش از 5000 ماده شیمیایی مختلف در محصولات رنگ مو استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها سرطان زا ست متاسفانه این نتایج بر اثر آزمایش‌های انجام شده بر حیوانات بدست آمده است. از آنجایی که افراد زیادی از رنگ مو استفاده می‌کنند، دانشمندان سعی کرده اند تعیین کنند که آیا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در محصولات رنگ مو با افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد مرتبط است یا خیر.

فرمولاسیون‌ اولیه رنگ موها حاوی مواد شیمیایی از جمله آمین‌های معطر بود که مشخص شد باعث ایجاد سرطان در حیوانات می‌شوند با این حال، در اواسط تا اواخر دهه 1970، تولیدکنندگان اجزای موجود در محصولات  رنگ مو را تغییر دادند تا برخی از مواد شیمیایی موجود در آن را حذف کنند. مشخص نیست که مواد شیمیایی که هنوز در رنگ مو استفاده می‌شوند می‌توانند باعث سرطان شوند یا خیر. با توجه به استفاده گسترده از محصولات رنگ مو، حتی وجود اندکی خطر، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر سلامت عمومی داشته باشد.

برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه را در آرایشگران نشان داده‌اند. گزارشی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان IARC به این نتیجه رسید که برخی از مواد شیمیایی که این افراد در این شغل خود را در معرض آن‌ها قرار می‌دهند احتمالا برای انسان سرطان زاست.

برخی از مطالعات استفاده از رنگ مو را با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص مانند: مغز استخوان،  لنفوم  (NHL) و سرطان خون مرتبط دانسته‌اند، مطالعات دیگر چنین ارتباطی را نشان نداده‌اند. مطالعات سرطان سینه و مثانه نیز نتایج متناقضی را به همراه داشته است. مطالعات نسبتا کمی در مورد ارتباط استفاده از رنگ مو با خطر سایر سرطان‌ها منتشر شده است. بر اساس بررسی شواهد، گروه کاری IARC به این نتیجه رسید که استفاده خانگی از رنگ مو  از لحاظ سرطان زایی برای انسان قابل محاسبه نیست.

استفاده از رنگ مو با خطر ابتلا به سرطان NHL مرتبط است؟

تعدادی از مطالعات رابطه بین استفاده از رنگ مو و خطر ابتلا به NHL را با نتایج متناقضی بررسی کرده اند. از آنجایی که محدوده برخی از مطالعات ممکن است توانایی آن‌ها را در تشخیص ارتباط بین استفاده از رنگ مو و سرطان محدود کرده باشد، یک تجزیه و تحلیل که ترکیبی از چهار تحقیق بود؛ انجام شد. هر چهار مطالعه اطلاعات دقیقی در مورد استفاده از رنگ مو، از جمله تاریخ و مدت استفاده و NHL به دست آوردند.

نتایج مطالعات نشان داد 4461 زن مبتلا به NHL بودند و 5799 زن NHL نداشتند. نتایج این مطالعه نشان داد زنانی که قبل از سال 1980 شروع به استفاده از رنگ مو کرده‌اند، در مقایسه با زنانی که هرگز از رنگ مو استفاده نکرده‌اند، 30% بیشتر در معرض خطر ابتلا به NHL هستند، در حالی که چنین خطری برای زنانی که پس از 1980 شروع به استفاده از رنگ مو کرده‌اند، مشاهده نشده است.

هنگامی که محققان چندین زیرگروه خاص را که در خطر NHL بودند را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به لنفوم فولیکولی و لوسمی لنفوسیتی مزمن/لنفوم لنفوسیتی کوچک را افزایش می‌دهد. در بیشتر موارد،  این آمار محدود به زنانی بود که قبل از سال 1980 شروع به استفاده از رنگ مو کرده بودند، اگرچه خطر ابتلا به لنفوم فولیکولی در بین زنانی که بعد از سال 1980 شروع به استفاده از رنگ مو کرده بودند نیز مشاهده شد.

اعزام آرایشگر ماهر به منزل شما!

آیا استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می‌دهد؟

مطالعات مربوط به ارتباط بین استفاده از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان خون نتایج متناقضی داشته است. به عنوان مثال، یک مطالعه درباره استفاده کنندگان از رنگ مو  769 بیمار مبتلا به لوسمی حاد بزرگسالان و 623 فرد بدون سرطان خون در ایالات متحده و کانادا مورد بررسی قرار داد که نتایج به دست آمده مبنی بود بر خطر ابتلا به لوسمی حاد در میان مصرف کنندگان فرمول‌های قبلی رنگ موهای دائمی و غیردائمی (یعنی نیمه دائمی و موقت). بیشتر  افرادی که از رنگ استفاده نکرده بودند، تحت ریسک ابتلا به سرطان نبودند و  بیشتر آمار مربوط به مصرف کنندگان قبل از سال 1980 بود.

نمونه مطالعاتی دیگری که در استرالیا انجام شده بود هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط بین استفاده کنندگان رنگ مو و ابتلا به سرطان نیافت.

آیا استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات در مورد استفاده شخصی از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان مثانه نیز نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از 17 مطالعه در مورد استفاده از رنگ مو هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه را نشان نداد. با این حال، برخی از مطالعات اخیر افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه را در ارتباط با استفاده از رنگ موی دائمی را خبر دادند، در حالی که مطالعات دیگر نشانه‌ای مبنی بر این مسئله نشان نداد دسته‌ای دیگر از مطالعات گویای آن بود که رنگ موی تیره در برخی افراد خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

آیا استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به هر نوع سرطانی را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات انجام شده در بین افرادی که موهای خود را رنگ می‌کردند و خطر ابتلا به سرطان سینه هیچ ارتباطی را اثبات نکرد. تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از رنگ مو و خطرات سایر سرطان ها محدودتر است. اگرچه برخی از مطالعات ارتباط بین استفاده از رنگ مو و خطر ابتلا یا مرگ ناشی از سرطان های خاص را نشان داده اند، این ارتباط در مطالعه دیگری مشاهده نشده است و به دلیل تفاوت در طراحی مطالعه، امکان ادغام نتایج مطالعات انواع سرطان برای افزایش قدرت تشخیص ارتباط با استفاده از رنگ مو وجود ندارد.

در این مطلب از مجله آچاره با عنوان آیا رنگ مو سرطان زا است، نتایج آزمایش‌های گوناگون را در این زمینه بررسی کردیم و برخی از دغدغه‌های ذهنی شما و سوالاتی که در ذهن داشتید را پاسخ دادیم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا