تمام نکات ضروری آفتاب گرفتن: [بهترین زمان + فواید + چک لیست و…]

زیبایی و سلامتپوست

آفتاب گرفتن صحیح روی پشت بام فواید بسیاری برای بدن شما دارد. به‌طور کلی حمام آفتاب می‌تواند در بهبود بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی به شما کمک کند. این کار بسیار آسان است اما اگر به نکات کلیدی آن توجه نکنید ممکن است دچار مشکلات جدی شوید. نور خورشید برای بدن ما ضروری است و به سلامت بدن کمک بسیاری می‌کند. با این وجود گاهی نقد‌های منفی از آفتاب گرفتن می‌شنویم. ما در این مطلب قصد داریم همه چیز درمورد آفتاب گرفتن و حمام آفتاب را برای شما شرح دهیم. تا پایان متن همراه ما باشید تا تمام نکات طلایی در این خصوص را بدانید.

شیوه‌ صحیح آفتاب گرفتن

همه‌ ما در خصوص مشکلات پوستی‌ای که‌ نور آفتاب برای ما ایجاد می‌کند، شنیده‌ایم. گاهی این دو ديدگاه متناقض، ذهن ما را درگیر می‌کند و نمی‌دانیم که ایا باید از آفتاب دوری کنیم یا از نور خورشید استقبال کنیم. به‌طور کلی باید گفت، آفتاب گرفتن در ساعات خاص و به یک شیوه‌ درست می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. آفتاب همواره در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود خلق‌وخوی افراد دارد.

کرم ضد افتاب

۷ فایده‌ آفتاب گرفتن و حمام آفتاب

1. بهبود کیفیت خواب

اگر شما نیز دچار بی‌خوابی (insomnia) هستيد، به‌جای استفاده از قرص‌ها، حمام آفتاب را امتحان کنید. همان‌طور که بالاتر گفته شد، نور خورشید باعث بهبود وضعیت کلی بدن می‌شود. یکی از مواردی که باید به آن اشاره‌ کرد تنظیم سطح ملاتونین است. آفتاب گرفتن باعث تنظیم شدن سطح هورمون‌ ملاتونین در بدن می‌شود. ملاتونین هورمونی است که توسط مغز ساخته می‌شود. این هورمون به تنظيم ساعت بدن کمک می‌کند. به شکل ساده‌تر می‌توان گفت، این هورمون بر روی ساعت خواب و بیداری شما تاثیر می‌گذارد.

ملاتونین چرخه‌ خواب و بیداری را تنظیم می‌کند و به این دلیل اهمیت بسزائی برای بدن دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان ترشح این هورمون، آفتاب است. میزان ترشح این هورمون‌ در طول روز کاهش و در شب افزایش پیدا می‌کند. کاهش میزان این هورمون می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بياورد‌‌. همین‌طور باید توجه کنید، کاهش میزان دریافت نور خورشید تنها به این بخش محدود نمی‌شود. این موضوع می‌تواند در بروز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی عامل مهمی باشد.

2. فشار خون

آفتاب گرفتن به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند. نور آفتاب به آزاد شدن و فعال شدن نیتریک اسید در بدن ما کمک می‌کند. با آزاد شدن این ماده، رگ‌های خونی نیز بزرگتر و بازتر می‌شوند و از این طریق به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

3. سلامت استخوان‌ها

همین‌طور باید توجه کنید نور آفتاب می‌تواند به جذب کلسیم در استخوان‌‌ها نیز کمک کند. ویتامین دی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ویتامین که با آفتاب گرفتن جذب می شود، در جذب کلسیم به استخوان‌‌ها کمک می‌کند. در نتيجه استخوان‌‌ها و دندان‌های محکم‌تری خواهید داشت.

آفتاب گرفتن

4. کمک به برطرف کردن مشکلات پوستی

اگر تصور می‌کنید آفتاب برای پوست شما مضرر است، بهتر است دوباره به این موضوع نگاه کنید و ديدگاه خود را تغییر بدهید. با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته اشعه‌‌های خورشید در ساعات اول روز می‌توانند برای درمان پسوریازیس، اکنه و اگزما مفید باشد. با کمک این روش می‌توانید برخی از این مشکلات پوستی را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از کرم ضدافتاب مضر است؟

5. کمک به سيستم ایمنی بدن

آفتاب یک درمان قدیمی برای بیماری‌های خودایمنی است. روزی ۱۵ دقیقه آفتاب گرفتن می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود و تاثیر خوبی بر روی سیستم ایمنی بدن بگذارد.

6. بهبود افسردگی

آفتاب می‌تواند تاثیر بسزائی در بهبود خلق‌وخو داشته باشد. معمولا ما با تغییر فصل دچار افسردگی فصلی و بی‌حوصلگی می‌شویم. البته برای جلوگیری از این اتفاق باید روزی ۱۵ دقیقه آفتاب بگيريد. این کار باید در فصل‌های سرد سال به خصوص زمستان نیز انجام شود.بهبود افسردگی

7. کنترل دیابت

همان‌طور که بالاتر اشاره‌ شد، با حمام آفتاب ویتامین دی جذب بدن شما می‌شود. این ویتامین‌ در ساخت انسولين دخالت دارد. به این دلیل می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری و به کنترل آن کمک کند.

البته دقت کنید آفتاب گرفتن و حمام آفتاب به معنی سوزاندن پوست نیست. باید از یک روش منطقی برای حمام آفتاب استفاده کنید تا به پوست خود آسیب نرسانید. هرچند نور خورشید برای سلامت شما بسیار مفید است و به حل مشکل کمبود ویتامین دی و بهبود سلامت بدن کمک می‌کند، اما می‌تواند گاهی مضر هم باشد. اگر در آفتاب گرفتن زیاده‌روی کنید ممکن است پوست خود را بسوزانید و به بدن خود آسیب برسانید. همین‌طور ممکن است دچار گرمازدگی و حالت تهوع شوید. به این دلیل باید اعتدال را رعایت کنید و از یک شیوه‌ درست استفاده کنید.

چک لیست آفتاب گرفتن و حمام آفتاب

  • لباس بسیار نازک نخی یا مایوی مخصوص
  • نوشیدنی‌های خنک برای تأمین آب موردنیاز بدن و جلوگیری از حالت تهوع
  • عینک آفتابی مناسب
  • کرم ضد آفتاب با کیفیت با SPF+50
  • حوله‌ مناسب یا کلاه آفتابی بزرگ

شیوه‌ صحیح آفتاب گرفتن

اولین موردی که باید به خاطر داشته باشید میزان و شدت نور است. شما نباید با شدت نور بالا آفتاب بگيريد. مورد بعدی که باید به آن توجه داشت زمان اتمام آفتاب گرفتن است. زمانی که عرق کردید باید حمام آفتاب را متوقف کنید و به سایه بروید. برای شیوه‌ صحیح آفتاب گرفتن باید راهنمای زیر را دنبال کنید:شیوه‌ی صحیح آفتاب گرفتن

  • با یک حوله‌ی خیس سر خود را بپوشانید‌.
  • بهتر است یک لباس نخی خیلی نازک یا بیکینی پوشیده باشید تا آفتاب کاملا جذب بدن شما شود.
  • کمی در آفتاب بدن خود را ریلکس کنید. بهتر است چشمان خود را بپوشانید تا نور خورشید به شکل مستقيم به چشم‌ها برخورد نکند.
  • برای این منظور می‌توانید از تخت‌های مخصوص نیز استفاده کنید.
  • اجازه دهید تمام قسمت‌های بدن نور آفتاب را دریافت کنند. هر چند دقیقه جهت خود را تغییر دهید.
  • وقتی بدن شما شروع به عرق کردن کرد سریعا به سایه بروید.
  • در آب سرد حمام کنید.

بهترین زمان برای آفتاب گرفتن و حمام آفتاب

توجه داشته باشید در تابستان مدت هر بار حمام آفتاب باید بین ۵ الی ۱۰ دقیقه باشد. در فصل زمستان نیز بهترين زمان برای آفتاب گرفتن بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است. البته به یاد داشته باشید هنگامی که هوا بادی است آفتاب نگیرید. بهترین زمان برای آفتاب گرفتن قبل از ۹ صبح و بعد از ۵ عصر است. در طی این زمان، نور و اشعه‌‌های خورشید برای پوست مضر نیستند و آسیبی به پوست شما وارد نمی‌کنند. توجه کنید بیش از روی ۲ ساعت آفتاب نگيريد.

نکات مهم در خصوص آفتاب گرفتن و حمام آفتاب

  • هنگام آفتاب گرفتن به مقدار مناسب آب و نوشیدنی‌های خنک بنوشيد تا بدن هیدراته بماند و دچار کمبود آب نشود.
  • بلافاصله بعد از حمام آفتاب خوراکی نخورید.
  • بعد از حمام آفتاب، حمام آب سرد داشته باشید.
  • بهتر است حداکثر روزی یک ساعت حمام آفتاب داشته باشید.
  • ۲ ساعت قبل از حمام آفتاب خوراکی نخورید.
  • ممکن است برخی افراد به حمام آفتاب و تور خورشید حساس باشند. بهتر است از قبل با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.

در اینجا تمام آنچه درباره‌ حمام آفتاب و آفتاب گرفتن باید می‌دانستید، برای شما شرح داده شد. شما از چه روشی برای آفتاب گرفتن استفاده می‌کنید؟ می‌توانید نظر و سؤالات خود را در بخش کامنت‌ها برای ما و دیگر خوانندگان این مقاله بنويسيد تا بهتر به‌ یکدیگر کمک کنیم.

4/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه

    1. به نظر شما تصاویری که مربوط به این محتوا هستند می‌تونن با چادر باشن دوست عزیز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا