سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS چیست؟ [نحوه عملکرد سیستم MTS]

خودرواخبار خودرو

سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS به راننده این امکان را می‌دهد تا درجه لغزش چرخ را با توجه به نوع سطح جاده تغییر دهد. به این ترتیب چسبندگی پایدار لاستیک تضمین خواهد شد. این سیستم، رانندگی نرم و بدون تکان‌های تیز و همچنین هندلینگ آسان را برای راننده ایجاد می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS

سیستم انتخاب حالت رانندگی یا MTS به راننده اجازه می‌دهد تا بین 5 گزینه مختلف مورد مناسب‌تر را انتخاب کند.

هر یک از این گزینه‌ها باعث ایجاد قدرت چسبندگی خوبی در جاده برای گزینه‌های مختلف رانندگی می‌شوند که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

  • روی سنگ‌های بزرگ
  • روی سنگ و گل
  • روی سطح شنی
  • در امتداد دست‌اندازها
  • روی سطوح شنی مخلوط با گل

هر کدام از این حالت‌ها برنامه حرکتی مخصوص به خود را دارند. این برنامه‌ها شامل اطلاعات مهمی هستند که سرعت، زاویه حرکت و ترمز را مشخص می‌کنند. راننده با مشاهده تغییر در سطح جاده در مقابل خود، به‌راحتی می‌تواند از حالتی به حالت دیگر سوئیچ کند.سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS

به این ترتیب با کمک سیستم MTS بالاترین سطح راحتی و ایمنی رانندگی حتی در جاده‌های خارج از شهر و مناطق کوهستانی تضمین می‌شود و شما را نسبت به مکانیک سیار در این جاده‌ها بی‌نیاز می‌کند. حسگرهای روی چرخ‌ها تمام اطلاعات مربوط به کیفیت سطح جاده را جمع‌آوری کرده و به واحد کنترل منتقل می‌کنند.

بسته به داده‌های دریافتی، سیستم انتخاب حالت رانندگی به‌طور خودکار با تفاوت‌های سطح جاده تنظیم می‌شود. در نتیجه نیروی ترمز را برای حذف احتمال لغزش خودرو توزیع می‌کند. روی فرمان دکمه‌هایی برای انتخاب حالت‌های رانندگی وجود دارد.

کاربرد سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS

سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS امروزه در وسایل نقلیه خارج از جاده یا آفرود به‌کار می‌رود. این سیستم نه‌تنها عملکرد بالا در مواجه با انواع موانع را تضمین می‌کند، بلکه راحتی را نیز برای راننده فراهم می‌آورد.

وسایل نقلیه مجهز به سیستم MTS از مناطق خارج از جاده راحت‌تر و نرم‌تر عبور می‌کنند. در برخی از مدل‌های آفرود، سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS توسط شرکت سازنده نصب شده است.

تنظیم و تعمیر سیستم انتخاب حالت درایو تنها با استفاده از تجهیزات تشخیصی پیشرفته امکان‌پذیر است. متخصصان مراکز فنی دانش لازم را دارند و به‌طور منظم مهارت‌های خود را تقویت می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند به‌سرعت و به‌صورت کارآمد مشکلات مربوط به MTS را برطرف کنند.حالت رانندگی اسپرت چیست

مطلب پیشنهادی: دلایل کم آوردن ماشین در سر بالایی و نحوه رفع آن

حالت‌های رانندگی چه هستند؟

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی با حالت‌های مختلف رانندگی ارائه می‌شوند. اما این حالت‌های رانندگی دقیقاً چه هستند و چگونه بر تجربه رانندگی شما تأثیر می‌گذارند؟

حالت‌های رانندگی از جمله MTS اساساً به راننده این شانس را می‌دهند که نحوه رانندگی خود را انتخاب کند و آن را برای مواجهه با شرایط مختلف تغییر دهد. در حالی که حالت‌های رانندگی پدیده‌ای نسبتاً جدید به‌نظر می‌رسد تاریخچه آن ممکن است بسیار قدیمی‌تر باشد.

تاریخچه سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS

مشخص‌ کردن دوره شروع حالت‌های مختلف رانندگی دشوار است. با این حال بسیاری استدلال می‌کنند که منشاء حالت‌های رانندگی از جمله سیستم MTS در لندرورهای اولیه نهفته است.

در لندرورهای اولیه «حالت‌های رانندگی» متفاوتی ارائه می‌شده است. به‌طوری که راننده می‌توانست گزینه‌های چهار چرخ متحرک را با استفاده از دنده اضافی تغییر دهید. تکرار مدرن‌تر حالت‌های مختلف رانندگی به راننده امکان می‌دهد تا حالت رانندگی را با لمس یک دکمه تغییر دهد.

حالت رانندگی اکو چیست

مانند بیشتر ویژگی‌های جدیدی که امروزه در خودروها یافت می‌شوند، حالت‌های مختلف رانندگی برای اولین‌بار در خودروهای لوکس و مدل بالا ارائه شد. به‌تدریج این فناوری به مدل‌های رایج‌تر وارد و به ویژگی معمولی در بسیاری از وسایل نقلیه فعلی تبدیل شده است.

حالت‌های مختلف رانندگی چه فایده‌ای دارند؟

اکثر خودروهای مدرن توسط واحد کنترل موتور (ECU) کنترل می‌شوند. این سیستم پیچیده می‌تواند اجزای اصلی خودرو از جمله گیربکس موتور، سیستم تعلیق، فرمان و ترمز را کنترل کند.

امکانات امروزی از جمله سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS به سازندگان خودرو اجازه می‌دهد تا حالت‌های مختلف رانندگی را ارائه دهند. با کمک این حالت‌ها هندلینگ، دینامیک و کارایی وسیله نقلیه با لمس یک دکمه تغییر می‌کند.

این تجهیزات به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا خودرویی را تولید کنند که بتواند چندین نقش را به‌طور یکپارچه‌تر انجام دهد. برای مثال زمانی که در مسافرت هستید، باید در کارآمدترین حالت رانندگی قرار داشته باشید تا از بهترین بازده سوخت اطمینان حاصل کنید.

با این حال در سفرهای طولانی، ممکن است پاسخ‌های سریع‌تر و عملکرد بهتر خودروی خود را ترجیح دهید. به‌ لطف حالت‌های مختلف رانندگی و سیستم MTS همه این کارها در ماشین شما امکان‌پذیر است.

برای مکانیک سیار ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

وقتی حالت رانندگی را انتخاب می‌کنید چه اتفاقی میفتد؟

این‌که دقیقاً هنگام انتخاب یا تغییر حالت رانندگی چه اتفاقی میفتد به مدل خودرو و حالت رانندگی بستگی دارد؛ با این حال برخی تغییرات رایج در تنظیمات خودرو در حالت‌های مختلف رانندگی موجود رخ می‌دهد.

در این میان حالت‌های مختلف رانندگی از جمله سیستم MTS می‌تواند حساسیت پدال دریچه گاز، میزان سوخت واردشده به موتور، میزان قدرت کامپیوتری در دسترس و تنظیمات سیتسم تعلیق را تغییر دهد.

این تغییرات ممکن است به‌صورت پیوسته یا جداگانه اتفاق بیفتند؛ در نتیجه تغییراتی در نحوه رانندگی و خودرو ایجاد می‌شود.

تنظیمات حالت معمول رانندگی

در حالی که حالت‌های رانندگی بین خودروهایی با مدل‌های مختلف متفاوت هستند، برخی از حالت‌های رانندگی رواج بیشتری دارند. با این حال به‌خاطر داشته باشید که ممکن است نام آن‌ها کمی متفاوت باشد.

حالت اسپرت

هدف از ارائه حالت اسپرت جذاب‌تر شدن خودرو بوده است. درجه شدت این حالت بسته به شرکت سازنده و مدل خودرو کاملاً متفاوت است. در برخی موارد، حالت Sports تنها زمانی باید استفاده شود که ماشین خود را به پیست می‌برید.

در بسیاری از خودروها، با سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS در حالت اسپرت کیفیت رانندگی جذاب و قوی‌تری ایجاد می‌شود.

در حالت اسپرت، دریچه گاز فعال‌تر می‌شود. به این معنی که خودرو با سرعت بیشتری شتاب می‌گیرد. علاوه‌بر این سوخت بیشتری به موتور وارد می‌شود تا قدرت آن افزایش یابد. در این شرایط فرمان سنگین‌تر شده و سیستم تعلیق سفت می‌شود.

در برخی خودروها، سیستم تعلیق می‌تواند به حدی سفت شود که عملکرد کنترل کشش خودرو را کاهش دهد. این حالت‌های اسپرت واقعا قدرتمند هستند و نباید در جاده‌های معمولی استفاده شوند.

حالت اکو

حالت Eco برای کاهش مصرف سوخت و بهبود کارایی خودرو طراحی شده است. برای رسیدن به این هدف، مقدار سوخت مجاز به موتور اغلب کاهش می‌یابد و ممکن است برخی از سیلندرهای موتور خاموش شوند.

سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS

فعالیت دریچه گاز اغلب کاهش می‌یابد تا راننده سوخت کمتری مصرف کند و قابلیت‌های مسافت پیموده‌شده را بهبود بخشد. اما این سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS می‌تواند باعث کند‌ شدن خودرو شود.

حالت راحت

حالت Comfort تنظیمات ایده‌آلی را برای رفت‌وآمدهای طولانی ارائه می‌دهد. با کمک این حالت مطمئن می‌شوید که ماشین تا حد امکان روان و راحت کار می‌کند. حالت راحت تعادل خوبی بین تنظیمات Eco و Sport ارائه می‌دهد و برای استفاده روزمره ایده‌آل است.

با کمک سیستم MTS در حالت راحت سیستم تعلیق معمولاً در نرم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد تا به رفع هرگونه ضربه یا تکان در جاده کمک کند. در خودروهای اتومات‌ ممکن است تعویض دنده زودتر انجام شود تا کیفیت سواری نرم‌تر و ثابت‌تری داشته باشد.

حالت برفی

حالت برفی به بهبود ایمنی خودرو در شرایط زمستانی کمک می‌کند. ورودی دریچه گاز معمولاً کاهش می‌یابد و قدرت ترمز ملایم‌تر می‌شود تا به پایداری موردنیاز در شرایط برفی کمک کند.

با فعال‌ شدن سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS در حالت برفی کنترل‌ کشش برای افزایش چسبندگی بیشتر می‌شود. در خودروهای گیربکس اتوماتیک بالاترین دنده ممکن برای کمک به تثبیت خودرو انتخاب می‌شود.

حالت سفارشی

یکی از گزینه‌های محبوب، حالت سفارشی است که به راننده اجازه می‌دهد تا تنظیمات خاص را به دلخواه خود تغییر دهد. این گزینه بیشترین انعطاف‌پذیری را برای راننده فراهم می‌کند. با این حال، محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای رانندگی ایمن و مؤثر انتخاب کنید.

چگونه حالت رانندگی را انتخاب کنیم؟

در بسیاری از خودروهای مدرن، حالت‌های مختلف درایو برای مثال سیستم انتخاب حالت رانندگی را می‌توان با فشار یک دکمه انتخاب کرد. در برخی خودروها این حالت‌ها از طریق سیستم اطلاعات صفحه لمسی قابل تغییر است.

در حالی که موقعیت دکمه انتخابگر حالت رانندگی در خودروهای مختلف متفاوت است اما همیشه در دسترس راننده قرار دارد.

جمع‌بندی

شرایط جاده‌های مختلف، شیوه رانندگی متفاوتی را می‌طلبد. رانندگان خودرو سبک‌های رانندگی متفاوتی دارند و باید با شرایط جاده سازگار شوند. یکی از انواع رایج حالت رانندگی سیستم انتخاب حالت رانندگی MTS است که در شرایط برون جاده‌ای کاربرد بیشتری دارد.

خودروهای مدرن قادر به ارائه محدوده‌های عملکردی مختلف با توجه به تقاضای راننده هستند. برخی از رانندگان رانندگی اسپرت را ترجیح می‌دهند در حالی که برخی دیگر رانندگی راحت را انتخاب می‌کنند.

عملکرد اصلی سیستم MTS ایجاد لغزش به‌منظور تنظیم چرخ‌های خودرو است. به‌ این‌ ترتیب دریچه بنزین، ترمزها و نیروی محرکه به‌صورت خودکار تنظیم خواهند شد. در واقع هدف اصلی این سیستم بالا‌ بردن عملکرد رانندگی در سطوح جاده‌ای مختلف است.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا