برق خودرو برق خودرو

4 علت اصلی قطع شدن برق پراید!

برق خودروخودرو

قطع شدن برق پراید، سمند یا هر خودروی دیگری که در ایران بیشترین کارکرد را دارد، مشکل رایج و خطرناکی است که باید حتما به آن رسیدگی شود.

در صورت قطع شدن برق ماشین، به‌هیچ‌وجه نباید به استفاده از آن ادامه دهید؛ چون هم سلامت خود و دیگر سرنشینان خودرو به خطر خواهد افتاد و هم ممکن است دیگر قطعات ماشین در اثر عدم وجود برق آسیب ببینند.

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص دلایل قطع شدن برق پراید در حال حرکت یا در حال سکون، و اقداماتی که باید در این زمان انجام دهید صحبت کنیم. اگر شما هم پراید می‌رانید و با مشکل برق‌رسانی خودرو مواجه شده‌اید، توصیه می‌کنیم این مقاله را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

همچنین توصیه می‌کنیم برای رفع مشکلات برق خودرو و سایر نقص‌های فنی ماشین خود با کارشناسان و تعمیرکاران ممتاز آچاره در تماس باشید و در صورت نیاز، از خدمات خودرو در محل بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • قطع شدن برق پراید می‌تواند به خرابی قسمت‌های دیگر خودرو هم منجر شود؛ پس باید آن را هرچه سریع‌تر پیگیری کنید.
  • برای این‌که منشا مشکل قطع شدن برق پراید را پیدا کنید، لازم است که شمع‌ها، خازن‌، فیوز و دلکو را کاملا معاینه و عیب‌یابی کنید.

۱. قطع شدن برق پراید به‌علت خرابی سوئیچ

با چرخاندن سوئیچ در جا سوئیچیِ جلوی فرمان، برق خودرو وصل می‌شود؛ پس این احتمال وجود دارد که یکی از دلایل قطع شدن برق پراید خرابی سوئیچ باشد.

به‌طور کلی توصیه می‌کنیم عیب‌یابی و رسیدگی به این قطعه را به تعمیرکار خودرو بسپارید؛ چون لازمه‌ی تعمیر آن، داشتن دانش فنی و تسلط کامل بر اجزای خودرو است. اما خوب است بدانید که برای بررسی آن، باید به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا کنید.

وقتی به آن رسیدید، در صورتی‌ که مشکل از سوئیچ باشد، احتمالا می‌بینید که اتصالات داخلی آن سوخته و برق خودرو را قطع کرده. از عواقب خراب بودن سوئیچ، می‌توانیم به قطع شدن رادیو و سیستم جرقه‌زنی ماشین اشاره کنیم؛ چون برق این قطعات هم به‌وسیله سوئیچ ماشین تامین می‌شود.

اما راه‌حل توصیه‌شده برای رفع مشکل خرابی سوئیچ چیست؟ آیا باید آن را تعمیر کرد؟ به‌طور کل توصیه می‌شود که تعمیر آن را فراموش کنید و در عوض، سوئیچ را عوض کنید.

دلایل قطع شدن برق پراید

۲. خرابی بست فیوز

بست فیوز، سیم‌هایی هستند که مثل خود فیوز کار می‌کنند. این سیم‌ها جریان برق را از خود عبور می‌دهند و نمی‌گذارند به دیگر قطعات ماشین آسیبی برسد.

آیا وجود این بست‌ها در خودرو ضروری‌ست؟ بله. بست‌ها بخشی از برق ماشین را تامین می‌کنند و در یک‌سری از جاها باید باشند اما این قطعات، طول عمر مشخصی دارند و باید به‌موقع عوض شوند.
برق خودرو
برق خودرو

نگاهی به بست‌ فیوزهای ماشین بیندازید. اگر تابه‌حال عوض نشده‌اند، احتمالا دلیل قطع شدن برق پراید شما خرابی و فرسایش این قطعات است.

۳. قطع شدن برق پراید به‌علت خرابی باتری

یکی از مشکوک‌ترین قسمت‌ها در زمان قطع شدن برق پراید، باتری و اتصالات آن است. خوشبختانه بررسی این قسمت سختی زیادی ندارد و شما می‌توانید به‌راحتی به باتری‌ دسترسی پیدا کنید.

ممکن است وقتی سراغ باتری رفتید، ببینید که سولفاته شده است. در این صورت، رسوبات را پاک کنید و سرباتری را در جای خود محکم کنید. هر یک از اتصالات که شل‌شده است را نیز محکم کنید.

همچنین ممکن است کابل‌ها زنگ‌زده باشند. وضعیت آن‌ها را بررسی کنید و اگر متوجه زنگ‌زدگی شدید، آن‌ها را عوض کنید. زنگ‌زدگی می‌تواند منجر به قطع شدن برق ماشین شود.

قطع شدن برق پراید

۴. خرابی دینام

یکی دیگر از علائم و دلایل خرابی یا قطع شدن برق پراید یا نوسانات آن، به دینام خودرو برمی‌گردد. دینام طول عمر مشخصی دارد و اگر این عمر به پایان برسد، نمی‌تواند برق دستگاه را تامین کند.

در این صورت، ماشین به‌جهت تامین برق موردنیاز خود، سراغ باتری می‌رود. اما باتری هم تا حدی کشش دارد و بعد از آن، باتری هم از کار میفتد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

توصیه می‌کنیم در فواصل زمانی مشخصی دینام را چک کنید. برای این‌ کار خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا اگر متوجه خراب بودن دینام آن شدند، اقدامات لازم جهت تعمیر آن را انجام دهند.

قطع شدن برق پراید در حال حرکت

نحوه عیب‌یابی و پیدا کردن دلیل قطع شدن برق خودرو

تا اینجای کار دیدیم که خرابی برق ماشین به دلیل از کار افتادن یا تمام شدن عمر چه قطعاتی اتفاق میفتد. حالا می‌خواهیم ببینیم پیش از مراجعه به تعمیرگاه برای بررسی و عیب‌یابی خودرو، خودمان چه قسمت‌هایی از آن را چک کنیم.

1. فیوزها را بررسی کنید

اول از همه به سراغ این قطعات بروید و ببینید سالم هستند یا نه. به چراغ چک خودرو هم توجه داشته باشید.
اگر بقیه چراغ‌های ماشین مثل چراغ روغن و باتری روشن می‌شوند اما چراغ چک نه، احتمالا فیوز خراب شده است.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

2. شمع‌ها را چک کنید

برق در نهایت به شمع‌ها می‌رسد. باید ببینید که شمع‌ها برق دارند یا نه. برای این‌کار یکی از وایرها را اندکی از جای خود بیرون بکشید و از کسی بخواهید که استارت بزند.
به رنگ جرقه دقت کنید. اگر جرقه آبی و پرقدرت بود، یعنی شمع‌ها ایرادی ندارند، اما اگر جرقه رمق نداشت و زرد رنگ بود، یعنی خازن دارد نیم‌سوز می‌شود.
در چنین صورتی بهتر است شمع‌ها را عوض کنید.

3. دلکو را چک کنید

‌ ممکن است دلکو خیس شده باشد و درست کار نکند. آن را با یک کهنه‌ی خشک تمیز کنید و وایرها را یکی‌یکی بیرون بیاورید و به بررسی‌شان بپردازید.
ممکن است بدنه‌ی دلکو ترک خورده باشد یا کنتاکت‌های آن آسیب دیده باشند؛ پس یک بررسی و معاینه‌ي کلی ضروری‌ست.

4. سراغ خازن بروید

یکی دیگر از عواملی که منجر به قطع شدن برق پراید می‌شود، خازن است. خازن جریان برق را کنترل می‌کند و از شدت جرقه می‌کاهد.
اگر جرقه‌ای که به دست خازن تولید می‌شود زرد باشد، خازن نیم‌سوز شده و عملکرد برق خودرو را مختل می‌کند. اگر جرقه آبی‌رنگ بود، خوشبختانه خازن ایرادی ندارد.

مشکل داغ شدن سیم‌کشی پراید

یکی از مشکلاتی که ممکن است در سیستم برق خودرو ایجاد شود، داغ شدن سیم‌کشی است. این اختلال معمولا به دلیل بالا بودن ولتاژ خروجی دینام رخ می‌دهد. این رنج به طور استاندار 14.5 ولت است که ولتاژ بالاتر از این عدد، موجب می‌شود که دینام جریان برق بالاتری تولید کند. در این شرایط اگر سایز سیم پایین باشد، سیم دینام داغ خواهد شد.

در کنار این موضوع مهم، فرسودگی، زنگ‌زدگی سیم‌ها و همچنین اتصالات شل و ضعیف مدارهای الکتریکی خودرو نیز از دیگر دلایل داغ شدن سیم‌کشی خودرو و قطع شدن برق پراید هستند که لازم است بررسی شوند.

تعمیر و تعویض سیم‌کشی پراید

در صورتی که برقکار خودرو تشخیص دهد که مدارهای الکتریکی ماشین به دلیل خرابی و فرسوگی سیم‌ها از کار افتاده است، لازم است که برای سیم‌کشی خودرو و تعویض سیم‌های معیوب اقدام کنید.

در این بین توجه داشته باشید که سیم برقی خودرو باکیفیت و سازگار با سیستم برق پراید را برای این کار انتخاب و خریداری کنید. در واقع سیم‌کشی هر مدل پراید کاربراتور و انژکتور بخش‌های مختلفی دارد که شامل دسته سیم‌کشی موتور، سیم‌کشی کابل باتری، سیم‌کشی سوزن و غیره است که هر یک از این سیم‌کشی‌ها دارای یک لیبل با شماره فنی مخصوص به خود هستند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با تعمیرکاران و متخصصان برق خودرو آچاره در این خصوص مشورت نمایید.

تعمیر پراید در محل با آچاره

در تمامی بخش‌های این مقاله به شما گفتیم که در صورت قطع شدن برق پراید اگر مهارت و تجربه شخصی ندارید، خودسرانه اقدامی انجام ندهید..

کارهای تعمیراتی مهارت فنی و تجربه می‌خواهند و اگر این 2 ویژگی را نداشته باشید، ممکن است خسارت بیشتری به خودروتان وارد کنید. توصیه می‌کنیم در هر زمان و مکانی که بودید و ماشین شما دچار مشکل شد، حتما از تیم تعمیرات خودرو کمک بگیرید.

پیشنهاد ما به شما برای رفع قطع شدن برق پراید، کمک گرفتن از تعمیرکاران کاربلد و مجرب آچاره است. برای این‌که با این تعمیرکاران بیشتر آشنا شوید و راحت‌تر بتوانید انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم که سری به وب‌سایت آچاره بزنید.

توصیه آقای داود قنبری متخصص برق و باتری خودرو:

توصیه آقای داود قنبری متخصص برق و باتری خودرو:

  • اگر حین رانندگی برق خودرو قطع شد، ابتدا به سراغ باتری بروید. در بسیاری از مواقع شل شدن سر باتری و قطب‌های مثبت و منفی آن موجب قطع شدن برق پراید و سایر خودروها می‌شوند.
  • اگر سر باتری سولفاته شده بود، بعد از تمیز کردن آن و گیره سر کابل‌ها، سر باتری را در جای خودش محکم کنید.
  • به سوییچ اینرسی ماشین توجه داشته باشید! این سوییچ در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار ممکن است قطع شود و مشکلاتی را در سیستم برق خودرو ایجاد کند.

4.1/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام.پرایدانژکتوری۸۶ باطری یکماه خریدم ۵۰امپر.سیم دنده عقب سوخت اززیرفرمان تاجلوموتورقطع کردم.سویچ ورله برای بنزین عمل میکندولی سیم انژکتورصدایی نمیکندسویج استارت جیق جیق میزندباطری شارژکردم راه افتادولی بعدیکساعت ماشین گازمیخوره جان نداره راه بره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید