نحوه روشن کردن مدل های مختلف آبگرمکن

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

شاید به‌تازگی آبگرمکن خود را خریده‌اید و می‌خواهید آن را راه‌اندازی کنید یا اینکه بعد از تعمیر آبگرمکن می‌خواهید آن را مجدداً روشن کنید. در این موارد باید نحوه روشن کردن آبگرمکن را بدانید. آبگرمکن‌ها مدل‌های مختلفی دارند و روشن کردن هر یک به شیوه خاصی انجام می‌شود. ما در این مقاله روش روشن کردن مدل‌های مختلف آبگرمکن را آموزش داده‌ایم. با ما همراه باشید.

انواع مختلف آبگرمکن

در حال حاضر انواع مختلفی از آبگرمکن در بازار وجود دارد و انتخاب از بین آنها ممکن است گیچ‌کننده به‌نظر برسد. آبگرمکن‌های بامخزن، بدون مخزن یا آبگرمکن‌های هیبریدی متداول‌ترین آبگرمکن‌هایی هستند که در بازار موجودند. آبگرمکن‌های مخزن‌دار در گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار بودند، در حالی که امروزه آبگرمکن‌های بدون مخزن به دلایل بسیاری از جمله قابلیت حمل و نقل بر آبگرمکن‌های مخزن‌دار ترجیح داده می‌شوند.

آبگرمکن‌های هیبریدی نسل جدیدی از آبگرمکن‌ها هستند و به علت مصرف انرژی کمتر و صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به آن محبوبیت دارند. ما در این مقاله نمی‌خواهیم در مورد اینکه کدام یک از انواع آبگرمکن بهتر است، صحبت کنیم؛ بلکه می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه آبگرمکن خود را روشن کنید.

مطلب پیشنهادی بررسی 9 دلیل نشت آب آبگرمکن

نحوه روشن کردن آبگرمکن گازی

مراحلی که برای روشن کردن آبگرمکن باید طی کنید، در درجه اول به نوع آبگرمکن شما بستگی دارد. توجه کنید که انجام هر یک از این مراحل مهم است و نباید آنها را بی‌اهمیت تلقی کرد. برای روشن کردن آبگرمکن گازی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

1. چک کردن شیرها

به عنوان اولین گام برای روشن کردن آبگرمکن گازی، شیرها را چک کنید که باز نباشند. در صورت باز بودن، آنها را ببندید. ممکن است حین کار با مخزن یا به صورت تصادفی، شیرها توسط شما باز شده باشند. همچنین ممکن است کسی برای وارد شدن هوا به مخزن آب گرم آنها را باز کرده باشد. هر زمان که قصد داشتید آبگرمکن خود را روشن کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شیرهای باز را ببندید.

2. باز کردن آب سرد

در دومین گام از روشن کردن آبگرمکن گازی باید منبع آب سرد را باز کنید. این کار باید به منظور پر کردن مجدد مخزن انجام گیرد. انجام این مرحله مهم است؛ زیرا آخرین کاری که باید انجام دهید این است که آبگرمکن خود را با مخزن نسبتاً پر، روشن کنید.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع افزایش طول عمر آبگرمکن

3. روشن کردن چراغ پیلوت

برای اینکه جریان آب گرم در آبگرمکن برقرار شود می‌بایست چراغ پیلوت آبگرمکن را روشن کنید. انجام این کار همچنین برای پیشگیری از حوادث مربوط به انتشار گاز مهم است.

4. فعال کردن شیر گاز

اگر شیر گاز با پایلوت مرتبط باشد، مجبور نیستید مرحله قبل که مربوط به چراغ است انجام دهید. تنها کافی است شیر گاز را روشن کنید. در این مرحله آب باید شروع به گرم شدن کند. مشعل باید روشن شود. اگر مشعل روشن نشد، باید مجدداً به مرحله قبل برگردید.

نحوه روشن کردن آبگرمکن برقی

برای روشن کردن آبگرمکن برقی مراحل زیر را دنبال کنید.

1. بستن شیرهای باز

همانند آبگرمکن گازی، برای روشن کردن آبگرمکن برقی نیز اولین کار چک کردن وضعیت شیرها است. در صورت باز یا نیمه باز بودن، آنها را ببندید.

2. باز کردن منبع آب سرد

قبل از روشن کردن برق باید مطمئن شوید که مخزن شما از آب پر شده است. قطعاً شما نمی‌خواهید بخاریتان مخزن خالی را گرم کند! پس ابتدا باید به میزان مناسبی آب در مخزن وجود داشته باشد. گرم شدن مخزن خالی هم برای بخاری و هم برای مخزن مضر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی نصب آبگرمکن دیواری توربو بوتان

3. برداشتن برچسب ایمنی

اگر روی سوئیچ برچسب ایمنی قرار داده‌اید تا از روشن کردن آن توسط اشخاص دیگر جلوگیری کنید، زمان آن رسیده است که برچسب را بردارید.

4. فعال کردن سوئیچ

بعد از اینکه از ایمنی سوئیچ مطمئن شدید، آبگرمکن شما آماده روشن شدن است. در این مرحله آبگرمکن باید شروع به گرم کردن آب کند. برخی مدل‌های آبگرمکن ممکن است هیچ علامتی از روشن بودن نشان ندهند. با این وجود شنیدن برخی صداها از آبگرمکن به شما اطمینان می‌دهد که آب در حال گرم شدن است و آبگرمکن راه‌اندازی شده است.

روشن کردن آبگرمکن بدون مخزن چگونه است؟

آبگرمکن‌های بدون مخزن و دیواری خیلی ساده روشن می‌شوند. برای روشن کردن آنها مراحل زیر را دنبال کنید:

1. روشن کردن سوئیچ

این نوع از آبگرمکن‌ها همان طور که از نام آنها نیز مشخص است، بدون مخزن هستند. بنابراین تا زمانی که به منبع آب متصل هستند، نیازی به پر شدن با آب ندارند. تنها کاری که باید انجام دهید، چ فعال کردن سوئیچ است.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

2. تنظیم دما

دما باید در حد مشخصی تنظیم شود. بخاری آبگرمکن بر اساس دمای تنظیم شده توسط شما کار خواهد کرد. هیتر بسته به دمایی که تنظیم کرده‌اید، گرم می‌شود و تنها زمانی که نیاز به آن داشته باشید، شروع به گرم شدن می‌کند. اگر در این مرحله به مشکل برخودید و هیتر گرم نشد ممکن است ترموستات آبگرمکنتان دچار مشکل شده باشد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن را مطالعه کنید.

چگونه آبگرمکن بوتان را روشن کنیم؟

شاید شما هم آبگرمکن مدل بوتان داشته باشید و این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه آبگرمکن بوتان را روشن کنیم؟ در گام اول باید شمعک آبگرمکن را روشن کنید. روشن بودن شمعک به این معنا است که آبگرمکن شما روشن بوده و در حال کار است. ممکن است گاهی با وجود روشن بودن شمعک اما آبگرمکن آب را گرم نکند. در این صورت مشکل از قسمت‌های دیگر است و باید بررسی شود.

آبگرمکن دیواری بوتان مدل‌های مختلفی دارد که روش روشن کردن آنها با توجه به نوع مدل کمی متفاوت خواهد بود. با این وجود انجام برخی مراحل در تمامی مدل‌ها یکسان هستند. از جمله مدل‌های مطرح آبگرمکن دیواری بوتان می‌توان مدل‌های B3315، B3112 و B3318 را نام برد. ابتدا مراحل مشترک و عمومی روشن کردن را بررسی می‌کنیم.

  • شیر گاز و منبع آب سرد را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که پمپ آب روشن است.
  • درجه تنظیم گاز را به‌گونه‌ای قرار دهید که روی علامت فندک قرار بگیرد. درجه تنظیم را به مدت 30 تا 60 ثانیه به سمت داخل نگه دارید.
  • فندک را بزنید و اجازه دهید تا شمعک روشن شود. گاهی ممکن است برای روشن شدن شمعک نیاز باشد تا چند بار فندک بزنید.
  • بعد از روشن شدن شمعک، به مدت 30 ثانیه دست خود را روی فندک نگه دارید و بعد از این مدت به‌آرامی آن را رها کنید. بعد از روشن شدن شمعک و رسیدن شعله آبگرمکن به حد ثابت، می‌توانید با تغییر درجه، شعله را کم و زیاد کنید.
  • حال آب گرم را باز کرده و بررسی کنید که آیا آبگرمکن آب را گرم می‌کند یا خیر. اگر تمام مراحل را به‌درستی انجام داده باشید، باید آب گرم شود. در غیر این صورت آبگرمکن مشکل دارد.

در ادامه شیوه روشن کردن مدل‌های مختلف آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3315

برای روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3315 ابتدا باید کلاهک یا دودکش آن را بررسی کنید. کلاهک باید از نظر مسدود بودن و نصب درست بررسی شود. اگر چیزی راه آن را گرفته باشد یا نصب آن به شیوه درست انجام نشده باشد، باید قبل از هر اقدام دیگری برطرف شود. انسداد دودکش خطرناک است و ممکن است باعث آتش‌سوزی و انفجار شود.

فندک را بزنید و چند ثانیه صبر کنید تا شمعک روشن شود. روی بدنه آبگرمکن اهرمی استوانه‌ای شکل به رنگ سیاه وجود دارد. آن را فشار دهید تا گاز درون آبگرمکن جریان پیدا کند. انجام این کار آبگرمکن را روشن می‌کند. به همین سادگی توانستید کار روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3315 را انجام دهید!

خاموش شدن شمعک

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3112

برای روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3112 ابتدا مخزن آب آبگرمکن را خالی کنید. آب نباید به مدت طولانی در یک مکان بماند؛ چرا که در این صورت امکان تجمع آلودگی در آن وجود دارد. این مدل از آبگرمکن با رعایت نکات عمومی گفته شده در قسمت چگونه آبگرمکن بوتان را روشن کنیم؟ روشن خواهد شد. در نتیجه برای دانستن نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3112 به قسمت گفته شده مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی دلایل خاموش شدن شمعک آبگرمکن

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3112

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3318

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان B3318 مانند روش عمومی روشن کردن انواع آبگرمکن بوتان انجام می‌شود. در این مورد نیز باید ابتدا شمعک آبگرمکن را روشن کرد. موضوعی که در مورد این مدل از آبگرمکن دیواری وجود دارد این است که پر شدن محفظه آبگرمکن با گاز چند ثانیه طول می‌کشد. روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3318 با دکمه در حدود 60 ثانیه زمان خواهد برد.

به‌خاطر داشته باشید که در صورت خراب بودن فندک، می‌توانید به صورت دستی و با استفاده از کبریت نیز آبگرمکن را روشن کنید.

آبگرمکن پلار را چگونه روشن کنیم؟

آبگرمکن پلار نیز مانند آبگرمکن بوتان روشن می‌شود، بدین صورت که ابتدا باید دودکش آبگرمکن را چک کنید و در صورتی که سالم باشد، آبگرمکن را روشن کنید. در این مدل از آبگرمکن به جای دکمه استوانه‌ای، پیچی به رنگ مشکی وجود دارد که باید آن را در جهت عکس حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جرقه بزند. با این کار صدای گاز را خواهید شنید و شمعک به حالت روشن در می‌آید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

شیوه روشن کردن آبگرمکن‌ها در برندهای مختلف تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد. تفاوت‌های موجود بیشتر در شکل دکمه‌ها و سوئیچ‌ها است.

مطلب پیشنهادی طریقه نصب آبگرمکن دیواری

نکات ایمنی در روشن کردن آبگرمکن

هنگام روشن کردن آبگرمکن باید برخی نکات را رعایت کنید تا ایمنی شما و وسیله حفظ شود. حتماً در زمان روشن کردن به موارد زیر توجه کنید:

  1. لوله تخلیه خود را از نظر چکه کردن بررسی کنید. اگر چکه کند احتمالاً فشار آن زیاد است. فشار را کاهش داده و به زیر 80psi برسانید.
  2. اگر مدت زیادی است بخاری گازی را روشن نکرده‌اید، هنگام روشن کردن مواظب نشت گاز باشید. بوی متصاعد شده به شما در تشخیص نشتی کمک خواهد کرد. قبل از روشن کردن پیلوت این کار را انجام دهید. اگر بوی بنزین، پروپان یا هر نوع ماده قابل اشتعال استشمام کردید، از روشن کردن خودداری کنید.
  3. اگر مصمم هستید که آبگرمکن خود را با وجود نشت گاز روشن کنید، ابتدا باید ببینید مشکل از کجاست. تا زمانی که علت را پیدا نکرده‌اید، نباید به روشن کردن آن فکر کنید.
  4. اگر از آبگرمکن برقی استفاده می‌کنید، سیم‌های لخت و در هم ریخته را بررسی کنید. قبل از اینکه آبگرمکن را روشن کنید، باید موارد خراب و آسیب دیده را تعمیر کنید.
  5. اگر متوجه شدید آبگرمکن خاموش شده است، به تعویض فیوز یا ریست سوئیچ اکتفا نکنید. بهتر است موارد دیگر را بررسی کنید. شاید آبگرمکن نیاز به سرویس داشته باشد.
  6. هنگامی که چراغ راهنما را روشن می‌کنید یا شیر گاز را باز می‌کنید، از دهانه فاصله بگیرید. قسمت‌های برهنه بدنتان و به خصوص صورت باید دور نگه داشته شوند. اگر مراقب نباشید و روشن شدن به دلیل کثیف بودن مشعل یا خارج از موقعیت بودن چراغ راهنما با تأخیر رخ دهد، ممکن است به شدت دچار سوختگی شوید.
  7. قبل از روشن کردن پایلوت، مشعل را از نظر گرد و غبار، زنگ‌زدگی یا کثیفی بررسی کنید. اگر مشعل کثیف است و آثار گرد و غبار و زنگ‌زدگی روی آن دیده می‌شود، برای روشن کردن آن دست نگه دارید. قبل از روشن کردن، حتماً مشعل را تمیز کنید.
  8. قبل از روشن کردن شیر گاز ابتدا مطمئن شوید که درپوش‌های داخلی و بیرونی در جای خود قرار دارند.

سوالات متداول

1. چگونه آبگرمکن بوتان را روشن کنیم؟

آبگرمکن بوتان را با روشن کردن شمعک، روشن کنید. برای روشن کردن شمعک، دودکش آبگرمکن را بررسی کنید. پیچ روشن را بچرخانید تا صدای گاز با صدای جرقه فندک شنیده شود. با این کار شمعک روشن شده و پس از مدتی آبگرمکن آب گرم به شما تحویل خواهد داد.

2. چگونه شمعک آبگرمکن دیواری را روشن کنیم؟

ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه شمعک آبگرمکن دیواری را روشن کنیم؟ پاسخ این است که انجام این کار بسیار ساده است. برای این کار درب شمعک قرار گرفته در پایین دستگاه را باز کنید. با باز کردن درب، شمعک آبگرمکن نمایان می‌شود. دکمه را با یک دست فشار داده و همزمان کمی به سمت پایین دستگاه بچرخانید. وقتی دکمه را چرخاندید، آن را نگه دارید و با دست دیگرتان شعله را به سمت شمعک هدایت کنید. با این کار شمعک روشن خواهد شد.

3. چگونه آبگرمکن ایستاده را روشن کنیم؟

در پاسخ به سوال چگونه آبگرمکن ایستاده را روشن کنیم؟ باید بگوییم که آبگرمکن‌های ایستاده همان آبگرمکن‌های مخزنی هستند. آبگرمکن‌های مخزنی در دو نوع برقی و گازی عرضه شده‌اند. در آبگرمکن برقی با روشن کردن کلید مدار، آبگرمکن روشن می‌شود. در آبگرمکن گازی برای روشن کردن باید چراغ راهنما یا چراغ پیلوت را پیدا کنید. نکته مهم این است که باید قبل از اقدام به روشن کردن آبگرمکن مطمئن شوید که مخزن آن کاملاً از آب پر باشد.

2.3/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا