آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

آب گرمِ همیشه در دسترس یکی از مزایای بزرگ استفاده از آبگرمکن دیواری است. این آبگرمکن‌ها نسبت به یک آبگرمکن استاندارد مخزن‌دار 50 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کنند و بهینه‌تر هستند. البته مانند هر وسیله دیگری، هر چه بهتر از آبگرمکن مراقبت کنید، قطعا کارآیی و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

در این مقاله، نکاتی در مورد شستن و رسوب زدایی آبگرمکن دیواری و سایر اقدامات مهم برای نگهداری آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مراقبت از بخش بیرونی و داخلی آبگرمکن، به شما کمک می‌کند تا بازدهی و عمر مفید آن را افزایش دهید. آبگرمکن‌های دیواری در دو نوع برقی و گازی تولید می‌شوند. در ادامه درباره روش رسوب گیری آنها صحبت خواهیم کرد.

آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

تمیزکردن بخش‌های بیرونی آبگرمکن برقی

اکثر افراد، معمولا از فرآیند تعمیر و نگهداری آبگرمکن منزل اطلاع ندارند. حفظ و نگهداری قسمت بیرونی آبگرمکن، یکی از روش‌های کارآمد و اولیه در مراقبت از این وسیله گرمایشی است. برای تعمیر و نگهداری بخش‌های بیرونی آبگرمکن برقی دیواری، به زمان و وسایل زیادی، نیاز نیست.

کار خود را با تمیز کردن پوشش بیرونی آبگرمکن شروع کنید. با استفاده از پاک‌کننده‌های غیر مخرب و پارچه نرم، گرد و غبار روی آبگرمکن را پاک کنید. این کار، مانع ایجاد زنگ‌زدگی روی آبگرمکن می‌شود. سپس، نوبت به چک کردن لوله‌ها می‌رسد. برای افراد ساکن مناطق سردسیر، بررسی لوله‌ها در هوای سرد باعث می‌شود تا از یخ‌زدگی لوله‌ها جلوگیری ‌شود. در مناطقی با زمستان‌های معتدل نیز باید مراقب ترک‌خوردگی عایق لوله‌ها باشید.

تمیزکردن بخش‌های بیرونی آبگرمکن برقی

اگر آبگرمکن دیواری شما، دارای شیر کاهش فشار است، باید آن را آزمایش کنید. همه آبگرمکن‌ها، این ویژگی را ندارند. اگر مطمئن نیستید که آبگرمکن شما، دارای این شیر است یا نه، از لوله‌کش با تجربه، کمک بخواهید .تمیزکاری بخش‌های بیرونی آبگرمکن برقی دیواری، معمولاً حدود 20 دقیقه به طول می‌انجامد. اما جرم‌ گیری آبگرمکن دیواری، کمی بیشتر زمان می‌برد.

آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن در کنار رسوب‌زدایی برای تعمیر آبگرمکن قابل بررسی است.

چرا جرم‌ گیری آبگرمکن دیواری مهم است؟

یکی از ویژگی‌های آب، سختی آن است که به واسطه وجود نمک‌های منیزیم و کلسیم در آن ایجاد می‌شود. سختی آب به دو نوع کربناتی و غیر کربناتی تقسیم می‌شود. سختی کربناتی یا ناپایدار با جوشیدن یا گرم شدن آب تا 65 درجه سانتی‌گراد و تشکیل رسوب سولفات و کربنات سدیم و منیزیم از بین می‌رود.

رسوب‌های موجود در کتری و سماور هم از این جنس هستند. درون لوله‌های مبدل آبگرمکن هم این رسوب‌ها تشکیل می‌شوند و باعث کاهش قطر لوله‌ها و کم شدن توان انتقال حرارت از شعله به آب می‌شوند. در نتیجه روی دمای آب گرم و میزان تولید آن اثر منفی می‌گذارد و در ازای مصرف انرژی، آب خوب گرم نمی‌شود. حتی با گذشت زمان و افزایش حجم رسوبات آبگرمکن دچار سر و صدا و ایجاد نویز می‌شود.

حذف رسوبات نه تنها به کارکرد مؤثر آبگرمکن، کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از مشکلات دیگر نیز جلوگیری کند. قبل از اینکه نکات بیشتری را درباره رسوب زدایی آبگرمکن دیواری ذکر کنیم، بهتر است سراغ شیرهای قطع‌کن برویم. نقش شیر قطع‌کن، مانند شیر فلکه در یک آبگرمکن مخزنی استاندارد است.

این شیر، به شما این امکان را می‌دهد که منبع آب یا گاز هر وسیله گرمایش از جمله آب گرم کن را خاموش کنید. ممکن است آبگرمکن شما دارای شیر قطع‌کن نباشد. در این صورت می‌توانید از یک لوله‌کش ماهر بخواهید تا آن را برای آبگرمکن شما نصب کند. نبود شیر قطع‌کن هنگام انجام تعمیر و نگهداری، باعث بروز خطر می‌شود و ایمن نیست.

جرم‌ گیری آبگرمکن دیواری

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

هر چند وقت یک‌بار  باید آبگرمکن دیواری جرم گیری شود؟

چنانچه به تازگی، آبگرمکن خریده‌اید یا چندین سال است که این وسیله گرمایشی را دارید، به احتمال زیاد، برایتان سؤال پیش می‌آید که هر چند وقت یکبار باید آبگرمکن خود را تمیز کنید.

اکثر تولیدکنندگان، تاکید می‌کنند که آبگرمکن برقی هرسال باید جرم ‌گیری شود. البته شهری که در آن زندگی می‌کنید و کیفیت آب منطقه، بر تعداد دفعات رسوب زدایی آبگرمکن دیواری تأثیر دارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی آب بالایی دارد، لازم است تعداد دفعات جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری را بیشتر کنید.

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

برای افزایش طول عمر آموزش تصویری تخلیه مخزن آبگرمکن در 6 گام کمک کننده است.

برای رسوب زدایی آبگرمکن دیواری چه وسایلی نیاز است؟

رعایت نکات ایمنی، مهم‌ترین نکته در رسوب زدایی آبگرمکن دیواری است. موارد برای روند رسوب زدایی در انواع آبگرمکن مورد نیاز است:

  • سطل بزرگ
  • پمپ شناور
  • لوله پلاستیکی
  • قیف
  • آبتشت پلاستیکی بزرگ
  • شیلنگ‌
  • محلول جرم‌‌گیری آبگرمکن

محلول جرم‌‌گیری آبگرمکن

جرم گیری آبگرمکن دیواری بدون پمپ نیز امکان پذیر است. بدین ترتیب رسوب گیری ابگرمکن دیواری با جوهر نمک و اسید دیگری امکان پذیر است.

سرویسکاران آبگرمکن برای از بین بردن رسوب‌های مزاحم آبگرمکن از محلول اسید کلریدریک یا جوهر نمک رقیق با غلظت 20% استفاده می‌کنند که به‌صورت آماده در بازار موجود است. هنگام استفاده از این محلول حتما باید از دستکش و ماسک استفاده کنید و آن را در ظرف درب بسته نگهداری کنید.

اگر هنگام استفاده کمی از محلول روی سرامیک یا کابینت ریخت سریعا آن را با آب بشوئید تا سطح آسیب نبیند. رسوب زدایی آبگرمکن دیواری با سرکه روش متداولی است که برای آن باید از سرکه سفید رقیق نشده، استفاده کنید.

محلول جرم‌‌گیری آبگرمکن

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری برقی

برای شروع کار رسوب گیری آبگرمکن دیواری ابتدا برق آبگرمکن را قطع کنید. شیر قطع‌کن گاز را پیدا کرده و آن را ببندید. دریچه‌های مسدودکننده آب سرد و گرم را ببندید تا از ورود آب به آبگرمکن در حین کار روی آن جلوگیری شود. اگر آبگرمکن شما، دارای شیر تخلیه فشار است، آن را باز کرده و هرگونه فشار را با دقت خارج کنید.

نحوه کار آبگرمکن‌های بدون مخزن به زبان ساده به شناخت بیشتر این دستگاه کمک می‌کند.

سپس، شیلنگ‌های موجود را به هر دو ورودی آب سرد و گرم، وصل کنید. پمپ شناور را در سطل مخصوص قرار دهید. شیلنگ آب سرد را به پمپ وصل کرده و یک سر شلنگ آب گرم را در سطل، قرار دهید.

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری برقی

برای رسوب زدایی آبگرمکن، ورودی‌های سرد و گرم را باز کنید. سپس، پمپ شناور را روشن کنید. اجازه دهید محلول جرم‌ گیری آبگرمکن، حداقل یک ساعت در آبگرمکن در گردش باشد. در پروسه رسوب‌گیری آبگرمکن دیواری با سرکه، پس از اتمام رسوب زدایی، پمپ را خاموش کنید. سپس، سرکه را بریزید.

مراحل بعدی رسوب گیری آبگرمکن دیواری شامل بستن ورودی آب سرد و باز کردن شیر قطع‌کن آب سرد است. در این مرحله، باقیمانده محلول، از بین می‌رود. پس از آن، شیر را ببندید و بگذارید تخلیه آب به پایان برسد. اکنون باید ورودی آب گرم را ببندید. در نهایت، اگر آبگرمکن شما، دارای فیلتر ورودی آب سرد باشد، این فیلتر و فیلتر آب گرم را بردارید.

هر دو را در سینک ظرف‌شویی بشویید تا رسوبات باقی‌مانده، از بین بروند. همانطور که گفتیم پروسه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری، باید حداقل سالی یک‌بار انجام شود. ممکن است لازم باشد کارهای دیگری مانند پاک کردن قسمت بیرونی دستگاه را به دفعات بیشتری انجام دهید. به خصوص اگر آبگرمکن را در قسمتی از آشپزخانه نصب کرده‌اید که در معرض گرد و غبار و چربی بیشتری است.

اگر فرصت انجام این کار را ندارید یا کار با محلول‌های شیمیایی مطلوب شما نیست می‌توانید از سرویسکاران آبگرمکن آچاره کمک بگیرید که در تعمیر و سرویس انواع آبگرمکن دیواری و زمینی مهارت دارند.

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری گازی

رسوبات عامل اصلی کاهش کارایی آبگرمکن‌های گازی دیواری هستند. بیشتر شدن رسوبات در طول زمان ممکن است به عدم کارکرد آبگرمکن مخزن‌دار منجر شود. این رسوبات ممکن است به شکل ماسه یا ذرات کوچکتر باشند که در صورت جدی نگرفتن آن‌ها، می‌توانند گرمایش خانه را با مشکل روبرو کنند.

معمولا میزان رسوب و گرفتگی بالای شمعک بیشتر است چون شمعک زیر لوله مبدل حرارتی قرار می‌گیرد و باعث گرفتگی می‌شود. حتی وقتی آبگرمکن خاموش است شمعک روشن است و با گرم کردن آب در آن نقطه باعث تشکیل رسوب می‌شود. این گرفتگی گاها قابل حل نیست و باید لوله برش داده شده و مجددا نصب شود. در مدل‌های جدید برای حل این مشکل شمعک حذف شده است.

با گذشت زمان، رسوبات آهکی، در آبگرمکن جمع می‌شوند. در مدل‌های استاندارد مخزن‌دار، انجام نشدن رسوب زدایی آبگرمکن دیواری، می‌تواند خطر انفجار را در این وسیله گرمایش به همراه داشته باشد. آبگرمکن‌های دیواری، منفجر نمی‌شوند، اما اگر رسوب را تمیز نکنید، به مبدل گرمایش آبگرمکن، فشار وارد می‌شود.

بطور کلی حدود یک سال زمان می‌برد تا رسوبات باعث ایجاد انسداد در مخزن بشوند، از این رو تمیزکاری سالانه آن قطعا هزینه‌های تعمیر و نگهداری بعدی را کاهش خواهد داد. دقت کنید که در صورت عدم تمیزکاری به موقع، آبگرمکن شما دچاری خراب خواهد شد.

بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که مخزن آبگرمکن دچار ترک شده و سوراخ‌های کوچکی در آن ایجاد شود. پس از این اتفاق تنها راه حل ممکن تعویض آبگرمکن است.

برای رسوب زدایی آبگرمکن است اقدامات زیر انجام می‌شود:

مبدل گرمایی از آبگرمکن خارج شده و آب آن خالی می‌شود. برای خالی کردن آب باید یک طرف آن را در ظرفی قرار دهید و با دمیدن در سمت دیگر آب را خالی کنید. یک سمت لوله مبدل را شلنگ وصل کنید و طرف دیگر را لوله پلاستیکی متصل نمایید. لوله پلاستیکی PP باید تقریبا یک متر باشد و در انتهای ان یک قیف قرار گیرد.

مبدل را باید در ظرف بزرگی قرار دهید که درون آن آب ریخته‌اید. دلیل انجام این کار نگهداری از بدنه آبگرمکن است. در این حالت اگر محلول رسوب‌گیری روی بدنه بریزد آب موجود در تشت مانع از آسیب به بدنه می‌شود. به کمک قیف از محلول رسوب‌گیری در مبدا می‌ریزیم تا از سمت دیگر در ظرف بریزد.

اسید خروجی ظاهری کف مانند دارد که نشان‌دهنده حل شدن رسوب در اسید است. چندبار این کار رسوب زدایی آبگرمکن را تکرار کنید و محلول جمع شده در ظرف را دوباره از قیف وارد مبدل کنید تا تمام رسوب‌ها از بین بروند و محلول خروجی کف نداشته باشد.

حتما به این نکته ایمنی توجه کنید که در اولین مرحله ورود اسید به لوله، واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و ممکن است مقداری اسید از بالای قیف پاشیده شود. برای احتیاط حتما از دستکش و عینک و ماسک استفاده کنید و به محض ریختن اسید در قیف ته ظرف اسید را روی سر قیف بگذارید تا به بیرون نپاشید.

در انتهای کار همین کار را با آب تمیز تکرار کنید تا مسیر پاک و بدون رسوب شود. گاهی برای ایمنی بیشتر و راحتی کار از پمپ استفاده می‌شود که بدون دخالت دست عمل رسوب‌گیری انجام شود.

چگونه بفهمیم آبگرمکن رسوب گرفته است؟

ممکن است در مناطقی از کشور عزیزمان، آب دچار عناصری باشد که منجر به رسوب شود. در واقع کلسیم و منیزیم موجود در آب می‌تواند باعث ایجاد کربنات کلسیم یا رسوب آهک در آبگرمکن شما شود. اگر مقدار این عناصر در آب زیاد باشد، می‌تواند به شکل شن در مخزن آبگرمکن نمایان شود. به این دلیل نیز به رسوب زدایی آبگرمکن احتیاج می‌شود.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بنابراین اگر تابحال، مخزن آبگرمکن خود را تمیز نکردید، رسوبات زیادی در آن وجود دارد. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که آبگرمکن دچار رسوب شده است یا خیر؟ برای تشخیص این موضوع دو راه در پیش دارید:

روش اول- به صدای کارکرد آن گوش کنید! اگر صدایی شبیه کوبش از آبگرمکن می‌شونید، احتمالا صدای رسوباتی است که در انتهای مخزن آن جمع شده‌اند و باید به فکر رسوب زدایی آبگرمکن دیواری باشید. این صداها به این معنی است که آبگرمکن مجبور است عملکرد خود را افزایش دهد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. در این حالت قطعا مصرف گاز آبگرمکن بیشتر است.

روش دوم– به مخزن آبگرمکن ضربه بزنید. واکنش این ضربه باید صدای یکسانی از بالا و پایین آبگرمکن تولید کند. اگر این صداها متفاوت بود، قطعا در پایین مخزن با رسوباتی مواجه هستید. علائم دیگر رسوب در آبگرمکن عبارتند از:

  • آبگرمکن در گرم کردن آب ناتوان است.
  • دمای آب همواره در نوسان است و ثابت نیست.
  • آب گرم خروجی از آبگرمکن رنگی نارنجی رنگ مانند زنگ‌زدگی دارد.
  • زمان زیادی طول می‌کشد تا آب گرم شود.

جمع‌بندی

فارغ از اینکه از آبگرمکن برقی استفاده می‌کنید یا آبگرمکن گازی، شستشو و رسوب زدایی آبگرمکن باید حداقل یکبار در سال انجام شود تا هزینه‌های تعمیر و نگهداری کاهش پیدا کند و در مصرف انرژی صرفه جویی شود. تعمیرکاران آبگرمکن آچاره برای سرویس دوره‌ای آبگرمکن و رفع نواقص آن در خدمت شما هستند.

پیشنهاد ویژه مجله آچاره مطالعه تمیز کردن رسوب شیرآلات (با استفاده از سرکه، لیمو و …) است.

 

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. از محلولی که معرفی کردین برای رسوب گیری آبگرمکن دیواری استفاده کردم و کامل تمیز شد. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا