راهکارهایی ساده برای نظافت آسانسور

نظافت و شستشوآسانسور

نظافت و پاکیزگی مکان‌هایی که محل رفت و آمد افراد هستند و برای ماندن و اقامتی طولانی استفاده نمی‌شوند، برای اکثر افراد اهمیت کمتری دارد. آسانسور هم یکی از این مکان‌هاست. می‌توان گفت که تنها بازرسی ادواری بخش‌های مکانیکی آسانسور است که همه‌جا اهمیت دارد.

در اکثر مراکز مسکونی و اداری، به دلیل این باور که آسانسور  تنها جایی برای عبور و مرور است، نظافت آسانسور با فواصل زمانی زیاد انجام می‌شود که باعث تجمع آلودگی در آسانسور، به‌‌خصوص قسمت دکمه‌های آن شده و این مورد خود موجب تبدیل این مکان به یک انتشاردهندۀ بالقوۀ آلودگی می‌شود.

چرا باید به نظافت آسانسور اهمیت دهیم؟

آسانسور شبیه ویترین یک مغازه عمل می‌کند. یعنی ممکن است شما بهترین کالاها را داخل مغازه، نگه‌داری کنید ولی مشتری به خاطر ویترین کثیف و نامرتب شما، قید خرید را بزند. آسانسور، بعد از لابی ورودی، اولین جایی در یک مرکز مسکونی یا اداری است که با آن روبرو می‌شوید و چون تعداد برخوردتان، در روز ممکن است به چند بار برسد، پاکیزگی آن، ذهنیت خوبی برای شما ایجاد می‌کند.

از طرفی به دلیل رفت و آمد مکرر افراد مختلف، این مکان همیشه در معرض خاک و غبار و آلودگی‌های زیادی قرار دارد. همچنین به دلیل وجود تجهیزات مکانیکی و برقی حساس، امکان استفاده از آب به شکل مرسوم در نظافت آسانسور وجود ندارد.

نظافت آسانسور

مراحل آماده‌سازی نظافت آسانسور

  1. حتماً پیش از اقدام به نظافت کامل آسانسور، دفترچۀ عملکرد و ملاحظات آن را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که ماده ضدعفونی‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، موجب آسیب به دستگاه شود و این نقص هم در ضمانت‌نامه پیش‌بینی نشده باشد و مهم‌تر از آن، موجب اختلال در عملکرد آسانسور شده و خطر جانی برای مسافران به وجود آورد.
  2. بهترین زمان برای نظافت آسانسور، انتهای وقت اداری و همچنین ساعات ابتدایی روزهای پایانی هفته است که استفاده از آسانسور، به کمترین حد خود می‌رسد.
  3. در هنگام نظافت کامل باید برای دقایقی، آسانسور را کاملا از دسترس خارج کنید.
  4. برای شستشو، حتماً به اضافه مواد ضدعفونی‌کننده، چند دستمال اضافه به همراه داشته باشید.
  5. هنگام استفاده از مواد شوینده، حتماً در آسانسور را باز بگذارید تا استنشاق مواد سمی، موجب مشکل تنفسی شما نشود.

بنابراین به‌صورت لیست‌وار می‌توان گفت نظافت آسانسور شامل مراحل زیر است:

  1. بررسی دفترچه عملکرد و ملاحظات آسانسور قبل از شروع به نظافت
     
  2. آماده‌سازی وسایل و ظروف لازم مانند پارچه، حوله، مایع شوینده و … 
     
  3. تمیز کردن از بالا به پایین و از داخل به بیرون
     
  4. پاک کردن دیوارها، درب‌ و دستگیره‌ها با مایع شوینده
     
  5. پاک کردن قاب درب‌ با پارچه مرطوب
     
  6. پاک کردن موکت یا فرش آسانسور با جاروبرقی و شامپو فرش
     
  7. پاک کردن آینه‌ آسانسور با شیشه پاک کن
     
  8. پاک کردن دکمه‌ها و دستگیره‌ها با پارچه مرطوب
     

مراحل نظافت آسانسور

1. شستن درب آسانسور

چه خودتان بخواهید آسانسور ساختمان را تمیز کنید و چه  درخواست نظافتچی بدهید، برای نظافت درب آسانسور، ابتدا باید به جنس آن توجه کنید. درب آسانسورها عموماً از فولاد با روکشی از آلومینیوم ساخته می‌شود. در این حالت یک دستمال مرطوب آغشته به مواد شوینده، بهترین انتخاب خواهد بود.

سرکه سفید هم از گزینه‌های در دسترس و مطمئن برای شستن درب آسانسور است. در صورتی که آسانسور خانه یا محل کار شما، شیشه‌ای است، از یک پارچه یا روزنامۀ باطله و مایع شیشه پاک‌کن استفاده کنید. از این روش برای تمیز کردن شیشه‌های ساختمان نیز می‌توان استفاده کرد.

2. نظافت کف آسانسور

کف آسانسور هم می‌تواند بسته به کاربرد آن، جنس‌های مختلفی داشته باشد. بعضی ساختمان‌ها، آسانسور خود را موکت کرده و یا به همان شکل معمول سنگ با طرح‌های مختلف گرانیت، از آن استفاده می‌کنند. اگر کف آسانسور موکت است، برای نظافت آسانسور از موکت‌شوی‌های صنعتی استفاده کنید. 5 روش نظافت موکت راه پله

در صورتی که تهیۀ این دستگاه مشکل است، یک تِی و استفاده از مادۀ شوینده هم کفایت می‌کند. در صورتی که آسانسور شما کف سنگی یا سرامیکی دارد، از دستگاه پولیش کف بهره ببرید. هرگز در نظافت کف آسانسور از آب استفاده نکنید، چون به تجهیزات زیرین آسیب جبران‌ناپذیر می‌زند!

برای نظافت راه پله از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کف آسانسور

3. تمیزکردن دیواره‌های آسانسور

برای تمیزکردن دیواره‌های آسانسور که به طور معمول از جنس فولاد ضدزنگ هستند، از پارچه و شویندۀ مخصوص استفاده کنید. اگر جداره‌های شیشه‌ای نیز در آسانسور وجود دارد، مشابه شستن شیشه‌های منزل، با آن برخورد کنید.

ضدعفونی کردن ساختمان دوران کرونا

4. نظافت چراغ‌های آسانسور

نظر به اینکه آسانسور یک محیط بسته و در یک بخش مجزا است، معمولاً نورگیری چندانی ندارد(به جز آسانسورهایی که روبروی پنجره‌های بیرونی ساخته می‌شوند)،  پس میزان روشنایی چراغ‌های آسانسور، اهمیت ویژه‌ای دارد. برای نظافت چراغ‌های آسانسور، بهتر است از یک پارچه یا دستمال که آغشته به مواد ضدعفونی‌کننده است، استفاده کنید. مواظب باشید که محفظه‌های لامپ‌ها سالم باشد و بین شما و سیم‌کشی داخل چراغ‌ها، ارتباط مستقیمی برقرار نشود.

مردی در حال نظافت آسانسور

5. تمیزی درزها و ریل‌ها

همیشه لای درزها در وسایل مختلف، چالش‌های زیادی را برای نظافت به وجود می‌آورد چرا که دسترسی به آن‌ها مشکل است و ما معمولاً در هر چند بار نظافت، توجهی جدی به آن‌ها می‌کنیم. برای تمیزی درزهای آسانسور، می‌توان از یک جاروبرقی شارژی یا جارو دستی که زبانه‌های نرمی دارد، استفاده کرد. به این صورت می‌توان آشغال و گرد و غبار به جامانده در خلل و فرج و ریل‌ها را به طور قابل توجهی پاک کرد.

در نظافت کابین آسانسور چه کارهایی نباید کرد؟

  • از روزنامه‌های چند لایه و پارچه‌های زبر در نظافت آسانسور کمتر استفاده کنید.
  • استفاده از دستگاه را تا نظافت کامل آسانسور و خشک‌شدن کامل، به تاخیر بیندازید.
  • از زدن اسپری به صورت مستقیم به چراغ‌‌ها و کابین خودداری کنید.
  • نظافت را در زمان‌های شلوغی انجام ندهید و به آخر وقت اداری موکول کنید.
  • تمیزی آسانسور را به بیشتر از 7 تا 14 روز یکبار، موکول نکنیم.

اگر آسانسور مجتمع شما به نظافت احتیاج دارد و به کمک نیروهای متخصص نیاز دارید، وبسایت آچاره بهترین دوست شماست!

با درخواست نظافتچی در وبسایت آچاره، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آسانسور مجتمع خود را تمیز کنید.

4.8/5 - (249 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا