تمیز کردن شیشه پنجره دیگر سخت نیست!

نظافت و شستشو

تمیز بودن خانه حس خوبی به افراد می‌دهد. ممکن است تا به حال توجه نکرده باشید، اما کثیف بودن منزل باعث آشفتگی ذهن می‌شود. یکی از اجزای مهم خانه که تمیزی آنها در روحیه تأثیر زیادی دارد، شیشه و پنجره است. پنجره دریچه‌ای است که باعث ورود نور و جریان مثبت انرژی به خانه می‌شود. در این مقاله در مورد بهترین روش‌های تمیز کردن شیشه پنجره صحبت کرده‌ایم تا بدون زحمت زیاد دریچه‌ای زیبا و تمیز به دنیای بیرون بسازید!

تجهیزات مورد نیاز برای تمیز کردن شیشه پنجره

استفاده از ابزارهای با کیفیت نقش زیادی در نتیجه نهایی کار خواهند داشت. می‌توانید ابزار مورد نیاز خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهید یا از مغازه‌های در دسترستان تهیه کنید. در زیر وسایلی که برای نظافت شیشه پنجره به آن نیاز دارید، لیست شده‌اند:

  1. اسکاچ 25 تا 30 سانتی‌متری
  2. اسفنج زبر
  3. سطل
  4. مایع ظرفشویی
  5. پارچه بدون پرز یا حوله
  6. نردبان

بهترین روش برای تمیز کردن پنجره استفاده از محلول رقیق مایع ظرفشویی در آب است. برخی افراد نیز استفاده از محلول سرکه و آب را راه مناسبی می‌دانند. اگر از آب گرم استفاده کنید، شیشه سریع‌تر تمیز خواهد شد. آب خنک مدت زمان کار را طولانی‌تر می‌کند.

تمیز کردن شیشه پنجره

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

روش تمیز کردن شیشه پنجره

به‌خاطر داشته باشید که هم قسمت درونی پنجره و هم قسمت بیرونی آن باید تمیز شوند. در ادامه به‌طور خلاصه مراحل تمیز کردن پنجره را بیان کرده‌ایم. ابتدا قسمت بیرونی و سپس قسمت درونی پنجره را تمیز کنید.

حرکت اسکاچ روی شیشه

در اولین گام برای تمیز کردن شیشه پنجره، اسکاچ را به صورت افقی روی شیشه حرکت دهید. این کار به حالت عمودی نیز می‌تواند انجام شود. اگر به صورت عمودی تمیز می‌کنید، دقت داشته باشید که اسکاچ را به‌نحوی حرکت دهید که آب اضافی به سمت ناحیه تمیز نشده هدایت شود.

تمیز کردن شیشه پنجره

تمیز کردن نوار شیشه

در گام بعد اسکاچ را به‌گونه‌ای قرار دهید که تنها گوشه آن با شیشه تماس داشته باشد. از گوشه بالای شیشه شروع کنید. یک نوار باریک را در یک طرف شیشه از بالا به پایین تمیز کنید.

تمیز کردن قسمت بالایی شیشه

در مرحله بعد اسکاچ را به‌نحوی تنظیم کنید که قسمت بالایی آن در تماس با لبه بالایی شیشه پنجره باشد. تیغه اسکاچ را روی شیشه در گوشه بالایی فشار دهید و به طور پیوسته روی شیشه بکشید.

تمیز کردن قسمت پایینی پنجره

به قسمت پایینی پنجره بروید. الان نوبت تمیزی این قسمت است. اسکاچ را به‌گونه‌ای روی قسمت پایینی پنجره قرار دهید که بالای اسکاچ با محل تمیز شدن در گام‌های قبلی حدود 5 سانتی‌متر هم پوشانی داشته باشد.

تمیز کردن قسمت پایینی پنجره

تمیز کردن بخش داخلی پنجره

در هنگام تمیز کردن شیشه پنجره در سمت داخلی آن باید توجه کنید که بیشتر آب صابون را از اسکاچ خارج کنید تا از چکه کردن و جاری شدن آب جلوگیری کنید.  برای اینکه بتوانید آب صابون ریخته شده روی پنجره را به سرعت تمیز کنید، یک دستمال در جیب خود داشته باشید. برای پاک کردن اطراف شیشه از پارچه تمیز جداگانه‌ای استفاده کنید. پارچه‌های میکروفیبر گزینه‌هایی عالی برای این کار هستند.

تمیز کردن پنجره‌هایی که سخت تمیز می‌شوند

هنگام تمیز کردن راه پله و شیشه‌هایی که به‌سختی تمیز می‌شوند، باید به برخی نکات توجه داشته باشید.

  1. لکه‌ها و برچسب‌های رنگ را با تیغ بردارید. برای جلوگیری از ایجاد خراش روی شیشه همیشه از یک تیغ نو استفاده کنید. ابتدا پنجره را خیس کنید.
  2. برای پاک کردن فضولات حشرات و پرندگان نیز ابتدا شیشه را خیس کنید.
  3. لکه‌های سخت و رسوبات معدنی انباشته شده را با استفاده از محلول‌های خانگی مثل آب و سرکه سفید پاک کنید.

 چگونه از ایجاد خط و رگه روی شیشه جلوگیری کنیم؟

در زیر برخی نکات کلی که هنگام پاک کردن شیشه پنجره باید در نظر بگیرید، بیان شده‌اند.

عدم استفاده از پاک‌کننده‌های شیشه بر مبنای الکل یا آمونیاک

از پاک‌کننده‌های شیشه‌ای بر پایه آمونیاک یا الکل استفاده نکنید، مگر در مواقعی که لکه ایجاد شده روی پنجره خیلی سخت از بین برود. این گونه مواد اگر چه در ظاهر تمیزی بیشتری ایجاد می‌کنند، اما در واقعیت منجر به ایجاد رگه‌هایی روی شیشه می‌شوند. اینگونه مواد معمولاً لایه‌ای نازک از خود بر جای می‌گذارند که گرد و غبار و رطوبت را به خود جذب می‌کند.

اگر روی پنجره خود لکه سخت شده یا لک ناشی از رسوب مواد معدنی می‌بینید که به‌سختی پاک می‌شود، برای تمیز کردن آن از پاک‌کننده‌های مبتنی بر الکل استفاده کنید. بعد که لکه از بین رفت، بقیه پنجره را به حالت عادی تمیز کنید.

ربات پاک‌کننده شیشه

استفاده از دستمال مرطوب و نرم

پارچه میکروفیبر ایده‌آل‌ترین نوع پارچه‌ای است که می‌توانید برای پاک کردن شیشه پنجره از آن استفاده کنید. دستمال کاغذی نیز همین کار را انجام می‌دهد اما کمی پرز ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد رگ روی شیشه مالش پارچه روی شیشه را از چند جهت انجام دهید.

اگر بعد از تمیز کردن شیشه پنجره متوجه شدید که روی شیشه رگه‌هایی از محلول پاک‌کننده مشاهده می‌شود، آن را با آب بشویید تا برطرف شود.

استفاده از دستمال مرطوب و نرم

تمیز کردن شیشه با روزنامه

یکی از روش‌های نسبتاً محبوبی که افراد برای پاک کردن شیشه پنجره خود به‌کار می‌برند، تمیز کردن شیشه با روزنامه است. این روش در تمیزی پنجره نتیجه خوبی بر جای می‌گذارد.

هر چند هستند افرادی که به علت لک جوهری که در اثر تمیز کردن شیشه با روزنامه روی دستشان ایجاد می‌شود، تمایلی به انجام این کار ندارند. برای رفع این مشکل می‌توانید هنگام تمیز کردن شیشه با روزنامه از دستکش استفاده کنید.

برای تمیز کردن شیشه با روزنامه از روش زیر استفاده کنید:

  1. یک برگ روزنامه را به قطعات کوچک درآورده و آن‌ها را در آب خیس کنیدسپس با استفاده از قطعات روزنامه، شیشه را پاک کنید. بهتر است از روزنامه‌هایی استفاده کنید که جوهر زیادی ندارد تا شیشه کثیف نشود.
  2. یک قطعه پارچه نرم را به داخل محلول آب و سفید کننده بریزید و سپس آن را داخل یک برگ روزنامه قرار دهید و شیشه را پاک کنید.
  3. همچنین می‌توانید یک قطعه پارچه نرم را داخل محلول آب و سرکه بریزید و سپس آن را داخل روزنامه قرار دهید و شیشه را پاک کنید.

تمیز کردن شیشه با روزنامه

تمیز کردن شیشه با سرکه

ترکیب آب و سرکه محلولی است که در تمیز کردن شیشه اثرگذاری خوبی دارد و به جای استفاده از مایع ظرفشویی یا پاک‌کننده‌های ملایم دیگر توصیه می‌شود. روش کار همانند قبل است، با این تفاوت که به جای محلول پاک‌کننده، از محلول آب و سرکه استفاده می‌شود.

چگونه شیشه‌های دور از دسترس را تمیز کنیم؟

دسترسی به شیشه‌هایی که در ارتفاع نصب شده‌اند، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. در گذشته افراد برای دسترسی به این شیشه‌ها باید توانایی بالا رفتن از دیوار را می‌داشتند و مانند صخره‌نوردان خود را به شیشه‌های دوردست می‌رساندند. امروزه با پیشرفت علم و فناوری دستگاه‌هایی اختراع شده‌اند که کار تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس را به‌راحتی انجام می‌دهند.

1. پاک‌کننده مغناطیسی

یکی از وسایلی که برای تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس استفاده می‌شود، پاک‌کننده مغناطیسی است. این نوع از پاک‌کننده پنجره دارای آهنرباهایی است که هم به سمت داخلی و هم خارجی شیشه می‌چسبند. این آهنرباها به‌گونه‌ای درون پنبه قرار داده شده‌اند تا در هنگام تمیز کردن شیشه پنجره به آن آسیبی نرسانند.

2. تی با دسته بلند

راه دیگری که برای تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس به‌کار می‌رود، استفاده از تی با دسته بلند است. با استفاده از این وسیله می‌توان بدون خارج شدن از خانه سمت بیرونی شیشه پنجره را نیز تمیز کرد. قبل از تمیز کردن شیشه، دستمال تی را با مواد شوینده خیس کنید و بعد از تمیز کردن شیشه با استفاده از پارچه ملایم شیشه را خشک کنید تا هر گونه لک روی آن از بین برود.

3. ربات پاک‌کننده شیشه

ربات‌های پاک‌کننده کار تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس را به‌آسانی انجام می‌دهند؛ هر چند قیمت آنها کمی گران است. استفاده از آنها نسبتاً ساده است. این دستگاه دارای مکشی قوی است، به‌گونه‌ای که به شیشه می‌چسبد و از آن جدا نمی‌شود. در همین زمان روی شیشه بالا و پایین می‌رود و کار تمیز کردن شیشه پنجره را انجام می‌دهد.

ربات پاک‌کننده پدهای مخصوصی دارد که روی دستگاه نصب می‌شوند. وقتی پد روی دستگاه نصب شد، آن را روی قسمت خارجی شیشه می‌گذارند و کلید استارت را می‌زنند. دستگاه به‌آرامی به شیشه می‌چسبد. آن را رها کرده و تماشا کنید که ربات پاک‌کننده چطور کار تمیز کردن و براق کردن شیشه شما را انجام می‌دهد.

تمیز کردن پنجره دوجداره

تمیز کردن پنجره دوجداره را می‌توانید هم با روش مدرن و هم با روش سنتی انجام دهید. فناوری در تمام زمینه‌ها کار بشر را راحت کرده است. تمیز کردن پنجره دوجداره نیز از این قاعده جدا نیست. در صورتی که تمایل دارید از روش سنتی استفاده کنید، لوازمی از قبیل تی، روزنامه، مایع شوینده و … را آماده کنید و همان طور که در قسمت‌های قبل آموزش داده شد، کار پاک کردن شیشه پنجره را انجام دهید. در صورتی که تمایل دارید کار تمیز کردن پنجره دوجداره را به روش مدرن انجام دهید، وسایلی مانند بخارشو به شما کمک خواهند کرد.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

نکات مفید هنگام تمیز کردن پنجره دوجداره

در زیر برخی نکات مهم که بهتر است هنگام تمیز کردن پنجره دوجداره به آنها توجه کنید، آورده شده‌اند:

  1. در این نوع پنجره به دلیل فضای خالی که بین جداره‌ها وجود دارد، نباید شیشه‌ها را محکم و با فشار تمیز کنید.
  2. تمیز کردن پنجره دوجداره را از فریم‌ها شروع کنید. اگر فریم‌ها را بعد از شیشه‌ها تمیز کنید، ممکن است قطرات آب موجود روی شیشه‌ها به اطراف پاشیده شوند.
  3. تی را به‌آرامی روی شیشه بکشید.
  4. توجه کنید که در انتها رگه‌ای روی شیشه باقی نمانده باشد. در صورت وجود آنها را به‌آرامی و با آب پاک کنید.

براق کردن شیشه

محصولات زیادی در بازار هستند که باعث براق کردن شیشه پنجره شما می‌شوند. محلول‌های خانگی و دست ساز نیز برای این منظور مفیدند. یکی از بهترین راهکارها برای براق کردن شیشه پنجره استفاده از محلول آب و سرکه است. اگر کار تمیز کردن شیشه پنجره را به‌درستی انجام دهید، معمولاً شیشه شما از تمیزی برق خواهد زد و نیازی به استفاده از مواد جداگانه برای براق کردن شیشه نخواهید داشت!

شما چه تجربه‌ای از پاک کردن شیشه پنجره منزل خود دارید که فک می‌کنید باعث آسان شدن کار و تمیزتر شدن شیشه‌ها می‌شود؟ تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

4.9/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا