فواید، کاربردها و عوارض جانبی نمک اپسوم

زیبایی و سلامتپوست

نمک اپسوم یک درمان محبوب برای بسیاری از بیماری‌ها است. مردم از آن برای کاهش مشکلات سلامتی مانند درد عضلانی و استرس استفاده می‌کنند. همچنین در صورت استفاده مناسب مقرون به صرفه، آسان و بی ضرر است. در این مقاله به مرور کلی نمک اپسوم، از جمله فواید، موارد استفاده و عوارض جانبی آن می‌پردازیم.

نمک اپسوم چیست؟

این نمک به عنوان سولفات منیزیم نیز شناخته می‌شود. این یک ترکیب شیمیایی است که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است. نمک اپسوم نام خود را از شهر اپسوم در انگلستان، جایی که در ابتدا کشف شد، گرفته است.

این نمک برخلاف نامش ترکیبی کاملاً متفاوت از نمک خوراکی است. به احتمال زیاد به دلیل نوع ساختار شیمیایی که دارد، “نمک” نامیده می‌شود.نمک اپسوم

ظاهری شبیه به نمک خوراکی دارد و اغلب در حمام استفاده می‌شود، به همین دلیل است که ممکن است آن را به عنوان “نمک حمام” نیز بشناسید. در حالی که به نظر می‌رسد شبیه به نمک سفره است، طعم آن به طور مشخصی کاملاً متفاوت است. نمک اپسوم بسیار تلخ و ناخوشایند است.

برخی افراد هنوز آن را به روش حل کردن در آب و نوشیدن آن مصرف می‌کنند. با این حال، به دلیل طعم آن، احتمالاً نمی‌خواهید آن را به غذا اضافه کنید.

صدها سال است که از این نمک برای درمان بیماری‌هایی مانند یبوست، بی‌خوابی و فیبرومیالژیا استفاده می‌شود. متأسفانه اثرات آن بر این موارد به طور دقیق بررسی نشده است.

بیشتر فواید گزارش شده نمک اپسوم به منیزیم آن نسبت داده می‌شود، ماده معدنی که بسیاری از مردم به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند. نمک اپسوم را می‌توانید به صورت آنلاین و در اکثر داروخانه‌ها و خواربار فروشی‌ها پیدا کنید. معمولاً در داروخانه یا فروشگاه‌های لوازم آرایشی موجود است.

نمک اپسوم چگونه عمل می‌کند؟

هنگامی که اپسوم در آب حل می‌شود، یون‌های منیزیم و سولفات آزاد می‌کند. ایده این است که این ذرات می‌توانند از طریق پوست شما جذب شوند و منیزیم و سولفات مورد نیاز را برای شما فراهم کنند تا عملکردهای مهم بدن را انجام دهند.

علیرغم ادعاهای موجود، هیچ مدرک خوبی مبنی بر اینکه منیزیم یا سولفات‌ها از طریق پوست به بدن شما جذب می‌شوند وجود ندارد. با این حال، رایج‌ترین استفاده از نمک اپسوم در حمام است، جایی که به سادگی در آب حمام حل می‌شود. با این حال، می‌توان آن را به‌عنوان یک ماده آرایشی روی پوست یا به‌عنوان مکمل منیزیم یا ملین استفاده کرد.

فواید و موارد استفاده از نمک اپسوم

بسیاری از افراد، از جمله برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، ادعا می‌کنند که نمک اپسوم درمانی است و از آن به عنوان یک درمان جایگزین برای چندین بیماری استفاده می‌کنند.

1. منیزیم را تأمین می‌کند

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است و اولین آن کلسیم است. در بیش از 325 واکنش بیوشیمیایی که برای قلب و سیستم عصبی شما مفید است، دخیل است. بسیاری از مردم منیزیم کافی مصرف نمی‌کنند. حتی اگر این کار را انجام دهید، عواملی مانند فیتات ها و اگزالات های رژیم غذایی می‌توانند در میزان جذب بدن شما اختلال ایجاد کنند.منیزیم را تأمین می‌کند

در حالی که سولفات منیزیم به عنوان یک مکمل منیزیم ارزش دارد، برخی افراد ادعا می‌کنند که منیزیم ممکن است از طریق حمام اپسوم بهتر از زمانی که از طریق دهان مصرف می‌شود، جذب شود. برای این ادعا هیچ دلیل علمی و اثبات شده‌ای موجود نیست.

بیشتر بخوانید : عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد

2. باعث خواب راحت و کاهش استرس می‌شود

مقدار کافی منیزیم برای خواب و مدیریت استرس ضروری است، احتمالاً به این دلیل که منیزیم به مغز شما کمک می‌کند تا انتقال‌دهنده‌های عصبی تولید کند که خواب را تحریک می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهند.

همچنین ممکن است منیزیم در تولید ملاتونین به بدن شما کمک کند، هورمونی که خواب را تقویت می‌کند. سطوح پایین منیزیم ممکن است بر کیفیت خواب و استرس تأثیر منفی بگذارد. برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف حمام نمک اپسوم می‌تواند این مشکلات را با اجازه دادن به بدن شما برای جذب منیزیم از طریق پوست معکوس کند. به احتمال زیاد اثرات آرام‌بخش حمام نمک اپسوم صرفاً به دلیل آرامش ناشی از حمام داغ است.

3. نمک اپسوم به یبوست کمک می‌کند

منیزیم اغلب برای درمان یبوست استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد مفید باشد چون آب را به روده بزرگ می‌کشد و همین موضوع حرکات روده را تقویت می‌کند. اغلب منیزیم به صورت خوراکی، برای تسکین یبوست به شکل سیترات منیزیم یا هیدروکسید منیزیم مصرف می‌شود.

با این حال، گفته می‌شود که مصرف نمک اپسوم نیز مؤثر است، اگرچه به خوبی در این زمینه مطالعه نشده است.

معمولاً به بزرگ‌سالان توصیه می‌شود که هر بار 2 تا 6 قاشق چای‌خوری (10 تا 30 گرم) نمک اپسوم را در حداقل 200 میلی‌لیتر آب حل کرده و بلافاصله مصرف کنند. شما می‌توانید اثر ملین را در 30 دقیقه تا 6 ساعت انتظار داشته باشید.

همچنین باید بدانید که مصرف نمک اپسوم ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند نفخ و یا اسهال ایجاد کند. از نمک اپسوم فقط باید گاهی به عنوان ملین استفاده شود، نه برای تسکین طولانی مدت.

4. عملکرد و ریکاوری ورزشی

برخی از افراد ادعا می‌کنند که مصرف نمک اپسوم در حمام می‌تواند درد عضلانی را کاهش دهد و گرفتگی عضلات را کاهش دهد. هر دو عامل برای عملکرد ورزشی و ریکاوری، مهم هستند.

به خوبی ثابت شده است که مقدار کافی منیزیم برای ورزش مفید است. چون منیزیم به بدن شما کمک می‌کند از گلوکز و اسید لاکتیک استفاده کند. در حالی که استراحت در یک حمام گرم ممکن است به تسکین درد عضلات شما کمک کند، اما هیچ مدرکی مبنی بر جذب منیزیم از طریق پوست وجود ندارد.

از سوی دیگر، مکمل‌های خوراکی می‌توانند به طور مؤثری از کمبود منیزیم جلوگیری کنند. ورزشکاران مستعد کمبود منیزیم هستند، بنابراین متخصصان بهداشت اغلب توصیه می‌کنند که مکمل منیزیم مصرف کنند. در حالی که منیزیم به وضوح برای ورزش مهم است، اما استفاده از نمک حمام برای افزایش تناسب اندام ثابت نشده است.

5. کاهش درد و تورم با نمک اپسوم

یکی دیگر از ادعاهای رایج دیگر این است که نمک اپسوم به کاهش درد و تورم کمک می‌کند. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که مصرف نمک اپسوم در حمام علائم فیبرومیالژیا و آرتریت را بهبود می‌بخشد.کاهش درد و تورم با نمک اپسوم

باز هم منیزیم عامل این اثرات تلقی می‌شود، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و آرتریت دچار کمبود این ماده معدنی هستند. یک مطالعه بر روی 15 زن مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داده است که استفاده از کلرید منیزیم روی پوست ممکن است برای کاهش علائم مفید باشد.

ایمنی و عوارض جانبی استفاده از نمک اپسوم

در حالی که نمک اپسوم به طور کلی بی خطر است، در صورت استفاده نادرست از آن، می‌تواند اثر منفی داشته باشد. این تنها زمانی نگران کننده است که آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از قرص ماسک

اول از همه، سولفات منیزیم موجود در نمک اپسوم می‌تواند اثر ملین داشته باشد. مصرف آن ممکن است منجر به اسهال، نفخ یا ناراحتی معده شود.ایمنی و عوارض جانبی

اگر از آن به عنوان ملین استفاده می‌کنید، حتماً آب زیادی بنوشید که ممکن است ناراحتی گوارشی را کاهش دهد. علاوه بر این، هرگز بیش از دوز توصیه شده بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید. علائم مصرف بیش از حد نمک اپسوم عبارت‌اند از حالت تهوع، سردرد، سبکی سر و برافروختگی پوست.

در موارد شدید، مصرف بیش از حد منیزیم می‌تواند منجر به مشکلات قلبی، کما، فلج و مرگ شود. این اتفاق تا زمانی که آن را در مقادیر مناسب طبق توصیه پزشک خود یا درج شده روی بسته بندی مصرف کنید، پیش نمی‌آید. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک یا سایر عوارض جانبی جدی به پزشک مراجعه کنید.

نحوه استفاده از نمک اپسوم

در اینجا چند مورد از رایج‌ترین راه‌های استفاده از نمک اپسوم آورده شده است.

1. حمام

متداول‌ترین روش استفاده، حمام نمک اپسوم است. برای انجام این کار، 2 فنجان (حدود 475 گرم) نمک اپسوم را در یک وان حمام استاندارد به آب اضافه کنید و حداقل 15 دقیقه در وان بمانید. همچنین اگر می‌خواهید نمک اپسوم را سریع‌تر حل کنید، می‌توانید آن را زیر آب جاری قرار دهید.

در حالی که حمام آب گرم می‌تواند آرامش‌بخش باشد، در حال حاضر هیچ دلیل ثابت شده‌ای برای فواید حمام نمک اپسوم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : 10 دستورالعمل برای تهیه شامپو بدن خانگی

2. زیبایی

نمک اپسوم ممکن است به عنوان یک محصول زیبایی برای پوست و مو هم استفاده شود. برای استفاده از آن به عنوان لایه بردار، کافی است مقداری از آن را در دست خود قرار دهید، آن را مرطوب کرده و روی پوست خود ماساژ دهید.

برخی افراد ادعا می‌کنند که این ماده افزودنی مفید برای شستشوی صورت است، زیرا ممکن است به پاک‌سازی منافذ کمک کند. فقط 1/2 قاشق چای خوری (2.5 گرم) از این نمک کافی است. به سادگی آن را با کرم پاک کننده خود ترکیب کرده و روی پوست ماساژ دهید.زیبایی

می‌توان این نمک را به نرم‌کننده اضافه کرد و ممکن است به حجم دادن به موهای شما کمک کند. برای اثر کردن، نرم‌کننده و نمک اپسوم را به اندازه مساوی با هم ترکیب کنید. مخلوط را روی موهای خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

این کاربردها کاملاً تجربی هستند و توسط هیچ مطالعه علمی پشتیبانی نمی‌شوند. به یاد داشته باشید که اثرات آن برای افراد، متفاوت است و ممکن است مزایای گفته شده را تجربه نکنید.

3. ملین

نمک اپسوم را می‌توان به صورت خوراکی به عنوان مکمل منیزیم یا به عنوان ملین مصرف کرد. اکثر برندها مصرف 2 تا 6 قاشق چای‌خوری (10 تا 30 گرم) در روز را برای بزرگ‌سالان توصیه می‌کنند. تقریباً 1 تا 2 قاشق چای‌خوری (5 تا 10 گرم) برای کودکان کافی است.

اگر به دوز اختصاصی‌تری نیاز دارید یا اگر می‌خواهید دوز را به بیش از آنچه در بسته بندی ذکر شده است افزایش دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

هرگز بیش از حد میزان تعیین شده روی بسته بندی، مصرف نکنید، مگر اینکه توصیه پزشک را داشته باشید. مصرف بیش از حد مورد نیاز می‌تواند منجر به مسمومیت با سولفات منیزیم شود.

اگر می‌خواهید مصرف نمک اپسوم را به صورت خوراکی شروع کنید، این کار را کم‌کم انجام دهید. سعی کنید 1 تا 2 قاشق چای‌خوری (5 تا 10 گرم) را در یک زمان مصرف کنید و در صورت نیاز به تدریج دوز را افزایش دهید.

به یاد داشته باشید که نیاز هر فرد به منیزیم متفاوت است. بسته به اینکه بدن شما چگونه واکنش نشان می‌دهد و دقیقاً برای چه چیزی از آن استفاده می‌کنید، ممکن است به مقدار بیشتر یا کمتر از دوز توصیه شده نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید : 14 فرمول مفید ماسک سیب‌ زمینی

علاوه بر این، هنگام مصرف نمک اپسوم، حتماً از نمک اپسوم خالص و با درجه مکمل استفاده کنید که هیچ گونه بو یا رنگ اضافه‌ای ندارد.

کلام آخر

نمک اپسوم زمانی که به عنوان مکمل مصرف شود ممکن است در درمان کمبود منیزیم یا یبوست مفید باشد. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک محصول زیبایی یا نمک حمام استفاده کرد. شواهد زیادی برای حمایت از تمام مزایای گزارش شده آن وجود ندارد. اثرات مثبت آن در این مرحله بیشتر تجربی است و تحقیقات بیشتری در مورد عملکرد آن مورد نیاز است. با این حال، استفاده از این نمک ایمن و آسان استفاده است.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا