عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد | نتایج تحقیقات درباره خواص آن

زیبایی و سلامتتغذیهسبک زندگی و تندرستی

آیا می‌دانید عسل مانوکا چیست؟ درباره خواص آن چه می‌دانید؟ ادعاهای بهداشتی در مورد این ماده گران‌قیمت تا چه حد صحت دارد؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

این عسل در استرالیا و نیوزیلند توسط زنبورهایی ساخته می‌شود که روی بوته بومی که به عنوان درخت چای نیز شناخته می‌شود گرده افشانی می‌کنند. خواص عسل استرالیایی مانوکا مربوط به ترکیبات فعالی است که به آن خاصیت ضد میکروبی طبیعی می‌بخشد و همین امر آن را از عسل معمولی متمایز می‌کند.

چرا عسل مانوکا تا این اندازه خاص است؟

مانوکا یک عسل خام نیست اما خواص آن را می‌توان کاملا تخصصی دانست. مهم‌ترین خواص آن خاصیت ضد باکتری آن است. این بدان معنا است که باکتری‌ها در مقابل اثرات ضد باکتریایی این عسل مقاوم نیستند.این عسل برای درمان همه چیز از گلو درد گرفته تا پاکسازی لکه‌های روی پوست شما موثر است.

مانوکا عسلی است که فقط از گیاه مانوکا تهیه می‌شود و بسته به محصول دارای درجه بندی‌های مختلف UMF می‌باشد. در مقایسه با عسل معمولی، عسل مانوکا تیره‌تر و غلیظ‌تر به نظر می‌رسد و پخش کردن آن دشوارتر است.

مانوکا در درمان زخم‌های عفونی، سوختگی، اگزما و سایر مشکلات پوستی مؤثر است. تحقیقات دیگر نشان داده که مانوکا می‌تواند پلاک و التهاب لثه را مهار کند، عفونت و زخم سینوسی را کاهش دهد و مانع رشد سلول های سرطانی خاص شود.

مانوکا علاوه بر خاصیت ضد میکروبی، از زخم‌ها محافظت کرده و آنها را مرطوب نگه می‌دارد. داده‌های بالینی نشان می‌دهند که مانوکا به دلیل داشتن آنتی باکتریال و ضد ویروسی به جلوگیری از عفونت‌ها کمک می‌کند.

فواید عسل مانوکا چیست؟

وقتی از مواد مغذی صحبت می‌کنیم همیشه فواید عسل خالص مورد توجه همگان قرار می‌گیرد. مانوکا یک عسل خام نیست اما ترکیبی تخصصی دارد. این عسل ضد باکتری است به این معنی که باکتری‌ها در برابر اثرات ضد باکتریایی آن ضعیف عمل می‌کنند.

از جمله خواص این عسل برای پوست می‌توان به پاکسازی لکه‌های پوستی اشاره کرد. این نوع عسل برای عفونت‌های ساده‌ای همچون گلو درد هم موثر است.

سایر فواید مانوکا عبارتند از:

  • کمک به بهبود بریدگی‌ها و خراش‌ها
  • پاکسازی عفونت‌ها
  • تسکین دردهای معده
  • کمک به هضم غذا
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تامین انرژی بدن

نتایج تحقیقات درباره خواص عسل مانوکا

برخلاف اکثر درمان‌های جایگزین، شواهد علمی بر فواید درمانی و خواص عسل استرالیایی مانوکا تاکید می‌کنند. در ادامه با خواص عسل مانوکا بیشتر آشنا می‌شویم.

1. التیام زخم‌ها

همچون سایر عسل‌ها، مانوکا می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند. همه انواع عسل‌ها خاصیت اسیدی داشته و دارای PH بین 3.2 تا 4.5 هستند. ثابت شده که خواص اسیدی عسل به بهبودی زخم‌ها کمک می‌کند.

خاصیت اسیدیته همچنین باعث مهار آنزیم‌هایی می‌شود که پروتئین‌ها و پپتیدهای مورد نیاز بدن را برای ترمیم خود تجزیه می‌کنند. غلظت بالای قند موجود در عسل در محافظت از زخم‌ها نیز موثر است.

التیام زخم‌ها

عسل دارای رطوبت کمی است و باعث خروج مایعات از زخم می‌شود. این فرآیند به رفع عفونت و سرعت بخشیدن به روند بهبود کمک خواهد کرد. عسل همچنین آب را از سلول‌های باکتری‌های مهاجم بیرون می‌کشد. باکتری‌ها برای رشد و بقا به آب نیاز دارند. بیرون کشیدن آب از باکتری‌های مهاجم آنها را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید : مراقبت از پوست کره‌ای

2. خواص ضد ویروسی

انواع عسل‌ها به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی در طول قرن‌ها مورد توجه بوده‌اند. در سال‌های اخیر، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خواص عسل مانوکا برای از بین بردن میکروب‌ها به خاطر پراکسید هیدروژن تولید شده با کمک آنزیم زنبور عسل است.

مانوکا با کمک ماده‌ای به نام MGO به میکروب‌ها حمله می‌کند. این ماده که در شهد برخی از گیاهان مانوکا یافت می‌شود به التیام زخم‌های سطحی و مزمن کمک می‌کند. به همین دلیل سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) فروش بدون نسخه پانسمان حاوی عسل مانوکا را تایید کرده است.

اگر برایتان این سوال پیش آمده که عسل پزشکی چیست پاسخ مانوکا است. هر چه MGO در عسل مانوکا بیشتر باشد خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن نیز بیشتر است.

3. خواص آنتی باکتریال

ده‌ها گونه مختلف از باکتری‌ها از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک به مانوکا حساس هستند. به نظر می‌رسد عسل مانوکا در برابر Clostridium difficile منبع قابل اعتماد و مؤثری باشد. Clostridium difficile ارگانیسم مقاومی است که بیشتر در محیط‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی پخش می‌شود.

محققان درباره مانوکا به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهرا این عسل به عفونت‌هایی حمله می‌کند که یک بیوفیلم یا یک لایه نازک و لغزنده از باکتری‌ها تشکیل شده است. با تشکیل یک بیوفیلم، عفونت غیرقابل درمان در نظر گرفته شده و اینجاست که خواص عسل مانوکا تاثیر خود را می‌گذارد.

نحوه استفاده

تولید کنندگان مانوکا محصول خود را با رتبه‌بندی منحصر به فرد فاکتور Manuka یا UMF برچسب گذاری می‌کنند. این عدد سطوح MGO و یک پیش ماده، دی هیدروکسی استون را نشان می‌دهد.

محدوده رتبه‌بندی UMF به شرح زیر است:

0 تا 4: مقدار غیرقابل تشخیصی وجود دارد.

5 تا 9: سطوح پایین وجود دارد.

10 تا 15: سطوح مفید موجود است.

16: سطوح برتر و درجه بالا وجود دارد.

هر چه عدد UMF بیشتر باشد سطح این ترکیبات بالاتر است. برای بهره مندی از بیشترین فواید این نوع عسل بهتر است از عسل مانوکا با UMF بالا استفاده کنید. در ادامه با دستورالعمل مصرف مانوکا برای مصارف مختلف آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از قرص ماسک

1. مراقبت از پوست

مانوکا می‌تواند التهاب و تحریک مرتبط با آکنه را کاهش دهد. برای بهره مندی از خواص مانوکا برای پوست باید عسل را مستقیماً روی پوست بمالید. حتما ناحیه آسیب دیده را با یک لایه نازک عسل بپوشانید.

این ماسک را باید حداقل 15 دقیقه روی پوست بگذارید. اگر این ماسک را برای یک ساعت یا بیشتر استفاده کنید نتایج بهتری خواهید گرفت.

مانوکا برای مراقبت از پوست

همچنین می‌توانید از این عسل برای تسکین اگزما استفاده کنید. طبق تحقیقات ارائه شده در HealWithFood.org، ترکیبی از مقادیر مساوی از عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل اثربخشی بیشتری خواهد داشت. توصیه می‌شود این ترکیب را سه بار در روز استفاده کنید.

2. گوارش و ایمونولوژی

برای بهره مندی از فواید گوارشی مانوکا، باید هر روز 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن بخورید. می‌توانید آن را مستقیم بخورید یا به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

اگر می‌خواهید مانوکا را در برنامه غذایی خود قرار دهید آن را روی یک تکه نان تست بمالید یا به ماست اضافه کنید. افرادی که چای می‌نوشند نیز می‌توانند یک قاشق چای خوری به فنجان چای صبحگاهی خود اضافه کنند.

اگر دچار گلودرد هستید سعی کنید هر روز 1/2 تا 1 قاشق غذاخوری عسل مانوکا مصرف کنید. اگر بیمار نیستید این عسل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیمار شدن شما کمک کند. اگر از قبل گلودرد دارید مصرف عسل مانوکا می‌تواند در کاهش علائم شما موثر باشد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

3. بهبود زخم

در مورد خواص عسل استرالیایی مانوکا می‌توان به درمان خراشیدگی‌ها و بریدگی‌های جزئی پوست اشاره کرد. بریدگی‌های شدید یا عمیق باید توسط پزشک شما بررسی شوند زیرا ممکن است به بخیه یا سایر مراقبت‌های آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشید.

برای انجام این کار عسل را روی بانداژ بمالید. سپس بانداژ را روی زخم بگذارید. دقت کنید که نباید عسل را مستقیماً روی زخم بمالید.

همچنین ممکن است لازم باشد بانداژ را عوض کنید و عسل را بیشتر بمالید. نشت عفونت از زخم می‌تواند عسل را رقیق کرده و اثرات آن را کاهش دهد. استفاده از پانسمان می‌تواند به جلوگیری از پخش شدن عسل در خارج از ناحیه بانداژ شده کمک کند.

بیشتر بخوانید : 14 فرمول مفید ماسک سیب‌ زمینی

خطرات و هشدارها

برای اکثر مردم، مصرف مانوکا معمولا بی خطر است. البته محدودیتی در میزان مصرف مانوکا وجود ندارد. اما اگر دیابت دارید قبل از افزودن عسل مانوکا به رژیم خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

عسل مانوکا مانند سایر عسل‌ها دارای میزان قند بالایی است و ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شما شود. وقتی MGO به تنهایی استفاده شود ممکن است برای سلول‌های زنده، سمی باشد. با این حال گزارش‌های متعددی از درمان موفقیت آمیز زخم مزمن با مانوکا به ثبت رسیده است.

در صورت وجود حساسیت به انواع دیگر عسل حتما با پزشک خود مشورت کنید. به احتمال زیاد بدون تست واکنش آلرژیک نباید از عسل مانوکا استفاده کنید.

قیمت تقریبی

با توجه به نوسانات بازار و افزایش قیمت دلار، نمی‌توان قیمت مانوکا را تخمین زد. اما برای آسان شدن خرید شما، در ادامه این مقاله حدود قیمت این نوع عسل را با توجه به گرید آن مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قیمت عسل مانوکا که دارای کمترین مقدار MGO باشد برای هر کیلو حدود ۳۸۰۰۰۰۰ تومان برآورد می‌شود. مانوکا با بالاترین مقدار MGO در بازار حدود ۱۵۰۰۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

عسل مانوکا را از کجا تهیه کنیم

مانوکا را می‌توان به صورت آنلاین و در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی تهیه کرد. در زمان خرید باید بدانید که چه عسلی را خریداری می‌کنید. همه عسل‌های مانوکا یکسان نیستند.

تهیه عسل

ابتدا بررسی کنید که عسل مانوکا تولید کشور نیوزلند و دارای مهر و علامت تجاری UMF باشد. برچسب روی بسته بندی عسل همچنین باید دارای رتبه‌بندی UMF مانند 10+ یا 25+ باشد. هرچه این عدد بیشتر باشد عسل مور نظر از نظر فواید تغذیه‌ای بهتر است. اما باید بدانید که قیمت آن نیز گران تر خواهد بود.

همچنین به دنبال مارک‌هایی باشید که حاوی MGO هستند. فاکتور MGO نشان دهنده خاصیت ضد باکتری منحصر به فرد در مانوکا است. هر چه MGO بیشتر باشد عسل مانوکا با کیفیت تر است.

عوارض جانبی احتمالی عسل مانوکا

مصرف مانوکا در مواردی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که به شرح زیر است.

  • واکنش آلرژیک، به ویژه در افرادی که به زنبورها حساسیت دارند
  • افزایش قند خون در صورت مصرف زیاد
  • تأثیر بر داروهای شیمی درمانی خاص و تداخلات با داروهای مختلف دیگر.

جمع‌بندی

عسل مانوکا نوعی عسل بومی کشور نیوزلند است. این عسل توسط زنبور‌هایی تولید می‌شود که روی گل‌های Leptospermum scoparium که معمولاً به عنوان بوته مانوکا شناخته می‌شود گرده افشانی می‌کنند.

خواص ضد باکتریایی مانوکا چیزی است که آن را از عسل سنتی متمایز کرده است. متیل گلیوکسال ماده فعال این نوع عسل است و احتمالاً اثرات ضد‌ باکتریایی دارد. علاوه‌بر این، مانوکا دارای خواص ضد‌ ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز می‌باشد.

در واقع این عسل  به طور سنتی برای بهبود زخم، تسکین گلودرد، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

اگر زخم یا عفونت بدی در بدن خود دارید بهترین راه حل این است که قبل از استفاده از عسل مانوکا روی آن، به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. با این حال می‌توانید عسل مانوکا را به غذای داغ، بلغور جو دوسر، اسموتی، غذاهای پخته شده و سایر غذاهای خود اضافه کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا