سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

6 علت روشن نشدن کولر آبی (مهم‌ترین علل)

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

کولر آبی نوعی سیستم تهویه مطبوع است که با سازوکار سرمایش تبخیری کار می‌کند. این کولر ساختاری ساده دارد و از یک موتور، پمپ آب و پروانه‌ای بزرگ تشکیل شده است.

موتور مهم‌ترین بخش کولر است که با قدرت بالایی که دارد، پروانه بزرگی را چرخانده و باد خنکی تولید می‌کند که ما را از شر گرمای تابستان خلاص خواهد کرد. اما متأسفانه در بعضی مواقع عملکرد این موتور دچار مشکلاتی شده و از کار میفتد که یک علت روشن نشدن کولر آبی، همین مشکل است.

در این مقاله از مجله آچاره می‌خواهیم درباره مشکلاتی که باعث کار نکردن کولر آبی می‌شود و روش‌های حل این مشکل صحبت کنیم و در صورت نیاز سرویسکار کولر آبی با متخصصین آچاره در تماس باشید.

چند علت روشن نشدن کولر آبی

خب همان‌طور که گفته شد در ادامه به بررسی علل خرابی کولر و معرفی راه‌های برطرف کردن آن خواهیم پرداخت.

1- از کار افتادن فیوز کولر، علت روشن نشدن کولر آبی

متأسفانه در برخی از مواقع هنگام روشن کردن کولر ممکن است فیوزهای آن از کار افتاده یا به‌اصطلاح عامیانه فیوزهای آن بپرد. در این هنگام ما به بررسی قطعاتی مانند واترپمپ، موتور، محل اتصال سیم‌ها و فیوزها می‌پردازیم. در صورت خراب نبودن هریک از قطعات، با درست کردن فیوزها، کولر می‌تواند دوباره به کار خود ادامه دهد.

فقط توجه داشته باشید که عملکرد هر یک از قطعات در مرحله اول باید به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

چند علت روشن نشدن کولر آبی

2- اختلال در سیستم سرعت کولر آبی

یکی دیگر از خرابی‌های احتمالی کولر آبی، به‌وجود آمدن اختلال در سیستم تنظیم سرعت کولر است که در این موقعیت، ما باید به بررسی چند بخش در کولر بپردازیم. اول از همه از سلامت موتور مطمئن شده و بعد از آن روند چک کردن اتصالات و کلیدهای آن را پشت سر بگذارید.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

در صورت وجود عیب در هر کدام از قسمت‌های گفته شده، برای رفع آن به متخصیص این حوزه مراجعه کنید تا با تعمیر کولر آبی مشکل کولر شما حل شود.

دلیل روشن نشدن کولر آبی

3- کولر خوب کار نمی‌کند و بادش گرم است

در بعضی از مواقع کولر آبی خوب کار نمی‌کند و دیگر باد خنکی ندارد (چرا کولر کار می‌کند اما باد آن گرم است؟). به خاطر داشته باشید که عواملی همچون کیفیت پوشال‌ها، سیستم آبرسانی و کیفیت کارکرد موتور در خنک بودن باد کولر دخیل هستند. پس باید به چک کردن این قسمت‌ها بپردازیم. اول از همه سیستم آبرسانی و واترپمپ را بررسی می‌کنیم و بعد از آن به سراغ موتور می‌رویم.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

باید ابتدا به بررسی سلامت موتور پرداخته و بعد از آن از رگلاژ بودن تسمه اطمینان حاصل کنیم. در صورت عیب‌یایی، شما باید روند تعمیر آن را طی کنید. در ادامه با رگلاژ کردن تسمه بیشتر آشنا خواهید شد.

علت روشن نشدن موتور کولر آبی

4- رگلاژ کردن تسمه کولر آبی

همان‌طور که گفته شد یک علت کار نکردن کولر آبی ، شل یا سفت بودن تسمه‌ کولر آبی است. تسمه باید طوری تنظیم شده باشد که وقتی آن را در اطراف پولی جمع می‌کنیم، تسمه به‌اندازه یک بند انگشت اضافه داشته باشد. به این کار رگلاژ می‌گویند و برای انجام این کار شما باید 4 پیچ زیر موتور را شل کرده و با شل یا سفت کردن تسمه کولر، آن را به بالا یا پایین بکشانید.

علت روشن نشدن کولر ابی

5- خرابی موتور؛ علت روشن نشدن کولر آبی

در برخی اوقات موتور کولر و حتی واترپمپ روشن نمی‌شوند. (علت کار نکردن پمپ کولر آبی) در این شرایط ابتدا باید از سلامت این 2 قطعه مطمئن شویم و پس از کسب اطمینان، به‌سراغ اتصالاتی مانند نول و فاز و فیوزها برویم. برای بررسی نول و فاز صفحه کلید کولر را بررسی می‌کنیم و با فازمتر از سلامت آن‌ها مطمئن می‌شویم.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

6- اتصال بدنه

اتصال بدنه یک دلیل روشن نشدن کولر آبی است. اتصال بدنه کولر آبی می‌تواند ناشی از خرابی قطعات کولر آبی مثل واتر پمپ کولر آبی یا سیم‌ها باشد. در این شرایط ار تعمیرکار بخواهید تا قطعات را بررسی و درصورت وجود مشکل، آن‌ها را برطرف کند.

 دلایل سوختن موتور و جلوگیری از آن

موتور مهم‌ترین قطعه کولرهای آبی است و یک علت روشن نشدن کولر آبی می‌تواند به علت سوختگی این قطعه باشد. از دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد این عیب شود، می‌توان به مداوم کار کردن و رگلاژ نبودن تسمه (فشار آوردن به موتور)، گرمای بیش از حد محیط و از همه مهم‌تر سرویس نکردن سالیانه کولر اشاره کرد.

خب ما می‌توانیم با رعایت برخی نکات از سوختن موتور کولر آبی جلوگیری کنیم و از جمله این نکات می‌توان به سرویس سالیانه، عوض کردن پوشال‌ها در موعد مناسب، رگلاژ تسمه قبل از استفاده و در آخر روان‌سازی و روغن‌کاری اشاره کرد.دلیل روشن نشدن کولر آبی

سخن آخر

کولر آبی نوعی خنک‌کننده سرمایشی تبخیری است که حضورش در فصول گرم بسیار ضروری محسوب می‌شود. بعضی اوقات این وسیله به علل مختلف دچار نواقصی شده که در این مقاله از مجله آچاره با آن‌ها آشنا شدید. از مهم‌ترین علت‌های به وجود آمدن این عیوب استفاده نادرست و عدم سرویس به‌موقع کولر آبی است.

در صورتی که شما هم به‌دنبال شناسایی علت روشن نشدن کولر آبی خود هستید، با استفاده از این مطالب می‌توانید تا روند اصلاح این عیب را در مدت زمان کوتاهی پشت سر بگذارید.

3.4/5 - (27 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید