سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

رفع بوی بد کولر آبی + 5 دلیل ایجاد بوی نامطبوع

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

بوی بد کولر آبی واقعه ناگواری است که معمولا در شروع فصل تابستان اتفاق می‌افتد. این پدیده بیشتر ناشی از خرابی پوشال‌ها و تجمع باکتری در آن‌ها طی فصولی است که ما از کولر استفاده نمی‌کنیم! اما نگران نباشید. بوی بد کولر آبی را با چند تکنیک می‌توان به سرعت رفع کرد. در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای رفع بوی بد کولر آبی می‌پردازیم.

کولر آبی، عملکرد ساده‌ای دارد. اساس کار در کولر آبی، تهویه‌مطبوع تبخیری است. در این دستگاه آب توسط الکتروپمپ از تشتک به سمت ناودان‌هایی که در بالای پوشال‌ها، قرار دارد، هدایت می‌شود.

سپس پوشال‌ها، این آب را جذب کرده و خیس می‌شوند. زمانی که فن کولر آبی شروع به کار کرد، هوا از روی پوشال‌های مرطوب حرکت کرده و به سمت داخل محفظۀ اتاق یا فضایی که قصد خنک‌کردن آن را دارید، می‌رود.

آب برای تبخیرشدن، گرمای هوایی که با آن در ارتباط است را می‌گیرد و به این شکل است که فضای سالن مد نظر سرد می‌شود و با رطوبت نزدیک به 90 درصد، موجب احساس خنکی ساکنین می‌شود.

فیلم بررسی علت بوی بد کولر آبی و روش رفع آن

 

دلایل بوی بد کولر آبی

کولر آبی منزل شما به دلایل زیر ممکن است دچار یک بوی نامطبوع شود:

1. خرابی پوشال‌های کولر

رفع بوی بد کولر آبی با تعویض پوشال

حتما دیده‌اید که در صورت خاموش ماندن کولر، آب روی پوشال‌ها پس از مدتی شروع به گندیده شدن می‌کند. خرابی پوشال‌، یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد بوی بد کولر آبی است. دلیل این امر نیز رشد قارچ‌ها و کپک‌هاست در فضای مرطوب اطراف پوشال است. در این حالت، برای رفع بوی بد کولر آبی، بهتر است همیشه مقداری پوشال اضافی داشته باشید تا بتوانید سریعا آن را جایگزین کنید.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

بهتر است برای رفع بوی بد کولر آبی، بعد از هر بار تعویض پوشال، با استفاده از سرکه، جوهر نمک یا آب، اطراف دستگاه و دریچه‌های کولر آبی را ضدعفونی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر آیا هر تابستان پوشال کولر باید تعویض شود؟ را مطالعه کنید.

2. کثیفی آب درون مخزن

آب در کولر آبی، مثل خون در رگ‌های انسان است. پس سنجش کیفیت این آب نیز به دقت زیادی احتیاج دارد. آب درون کولر آبی در صورتی که دارای املاح و مواد معدنی زیاد باشد یا به صورت مستقیم در معرض تابش نور آفتاب باشد، کم‌کم خلوص خود را از دست داده و بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند.

برای رفع بوی بد کولر آبی در این مورد، می‌توان از تصفیه‌کننده‌های آب کولر آبی استفاده کرد و یا با مانعی، از ارتباط مستقیم مخزن آب و خورشید، جلوگیری کرد. همچنین در مواردی، ورود حیوانات موذی و حشرات و خزندگان مثل موش و سوسک و…به درون کولر آبی، ممکن است این بوی بد را تشدید کند.

بوی بد کولر آبی

یکی دیگر از منابع بالقوه بوی ماهی کولر آبیوجود آب در مخزن کولر است. اگر آب در مدتی راکد بماند ممکن است منبع رشد باکتری یا قارچ شود که می‌تواند در ایجاد بوی بد کولر آبی نقش داشته باشد. در این رابطه تخلیه آب قدیمی و اطمینان از تمیز کردن مخزن آب پس از هر بار استفاده بسیار مهم است.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

رفع بوی بد کولر آبی

3. محل نامناسب کولر آبی

برای افزایش کارایی کولر آبی و رفع بوی بد کولر آبی، جریان‌داشتن هوا به شکل طبیعی در اطراف دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که دستگاه در معرض هوای آلوده قرار داشته باشد، به مرور، بویی نامطبوع در اطراف کولرآبی به وجود می‌آید. فیلتر هوا هم موجب بهبود کیفیت کارایی کولر و رفع بوی بد کولر آبی می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

4. خرابی پمپ آب کولر آبی

پمپ کولر آبی

پمپ، وظیفۀ چرخش آب در چرخۀ عملکرد کولر آبی را بر عهده دارد. در صورتی که خللی در کارایی پمپ به وجود آید، فرایند تعویض آب به درستی صورت نمی‌گیرد. این موضوع موجب راکدشدن و گندیدگی آب در کولر می‌شود. همچنین در مواردی پمپ آب، نیم‌سوز می‌شود یا سیم‌پیچ‌های الکتروموتور آن، دچار سوختگی می‌شوند که سبب ایجاد بوی نامطبوع در فضای پیرامون دستگاه می‌شوند. برای رفع بوی بد کولر آبی در این حالت، بایستی وضعیت پمپ آب را بررسی کرد. و در صورت وجود ایراد در فعالیت آن، پمپ را تعمیر یا تعویض کرد.

5. استفاده از روغن نامرغوب در کولر آبی

روغن کاری کولر آبی

بخش‌های مکانیکی کولر آبی، مرتباً به روغن‌کاری نیاز دارند تا اصطکاک در آن‌ها کاهش پیدا کرده و کارایی کولر در ماکزیمم خود باقی بماند. در این حالت، استفاده از روغن نامرغوب موجب ترکیب آن با آب و ایجاد یک بوی اذیت‌کننده می‌شود. برای حذف بوی بد کولر آبی، یکی از موارد مهم، انتخاب روغن مناسب جهت استفاده در فرایند روغن‌کاری و نصب موتور کولر آبی دستگاه است.

چه کارهای ساده‌ دیگری برای رفع بوی بد کولر آبی می‌توان انجام داد؟

  • در هنگام بروز بوی بد، کولر آبی را از مدار خارج کرده و آن را به مدت دو روز در معرض هوای طبیعی قرار دهید. این روش برای رفع بوی بد کولر آبی، بسیار کارآمد است.
  • برای رفع بوهای بد، می‌توان از جذب‌کننده‌های بو استفاده کرد. جوش شیرین، زغال چوب و عصارۀ لیمو از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای رفع بوی بد کولر آبی است.
  • برای از بین بردن بوی بد کولر آبی، می‌توانید مخلوط آب و صابون را با استفاده از یک اسپری، به درون کولر بپاشید.
  • ترکیب سفیدکننده با آب و پاشیدن آن بر روی دیواره‌ها و دریچه‌های داخلی کولر، موجب ضدغفونی‌شدن آن می‌شود. اجازه دهید مواد نزدیک به 8 ساعت در جای خود، ته‌نشین شوند و این فرایند را دوباره تکرار کنید.
    رفع بوی بد کولر آبی
  • با استفاده از یک مسواک کهنه یا گوش پاک کن، باکتری‌ها و کپک‌های بین دیوار و شیارها را از بین ببرید.
  • یک تکنیک مؤثر دیگر برای از بین بردن بوی بد کولر آبی این است که نصف لیوان وایتکس یا شیشه‌شور را در کف مخزن کولر آبی، بریزید. سپس به مدت یک ساعت، فقط پمپ کولرآبی را روشن کنید تا مخلوط بر روی پوشال‌ها، پاشیده شود. بعد آب موجود در کف کولر آبی را خارج کرده و کل کولر آبی را به طور کامل بشویید. این کار را هر دو هفته یک بار تکرار کنید.

برای رفع بوی بد کولر آبی و دریافت سرویس کولر آبی می‌توانید از متخصصان آچاره در سراسر کشور کمک بگیرید!

3.7/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام با تشکر مز مطلب مفید شما،ما وقتی کولرو روشن میکنیم اولش بوی ماهی میپیچه توی خونه اما یکم بعد حل میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید