سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

چون تحمل دمای فصل گرم سال برای همه ما دشوار است، از کولر و دستگاه‌های خنک کننده استفاده می‌کنیم. یکی از مرسوم‌ترین دستگاه‌هایی که در کشور ما به این منظور استفاده می‌شود، کولر آبی است. کولر آبی از قرار گرفتن چندین سیستم مکانیکی و الکتریکی در کنار هم تشکیل شده است. در صورتی که هر کدام از این بخش‌ها با مشکل روبه‌رو شود، عملکرد کولر آبی با اختلال مواجه خواهد شد.

یکی از اجزای سیستم مکانیکی کولر آبی تسمه است که بدون آن، کولر کارایی خود را به‌صورت کامل از دست خواهد داد. تسمه کولر آبی نسبت به دیگر بخش‌های این دستگاه عمر مفید طولانی ندارد و بروز مشکل در کارکرد آن، دور از انتظار نیست. در این شرایط، اطلاع داشتن از نحوه تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی به کمک ما می‌آید.

در این مقاله از مجله آچاره شما را با تسمه کولر بیشتر آشنا کرده و اطلاعات لازم راجع به نحوه تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی را در اختیار شما می‌گذاریم. تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت تسمه در عملکرد کولر آبی

بهتر است قبل از این که نحوه تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی را بررسی کنیم، با عملکرد آن کمی بیشتر آشنا شویم. برای این که کولر آبی بتواند جریان هوا را به محیط مدنظر ما هدایت کند، از یک پروانه در ساخت آن استفاده شده است که با چرخش آن، هوای موجود در محفظه داخلی دستگاه به بیرون هدایت می‌شود.

انرژی موردنیاز برای چرخش این پروانه توسط دینام یا اصطلاحا موتور کولر آبی تولید می‌شود.

نحوه سفت کردن تسمه کولر آبی

دینام کولر با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، نیروی مورد نیاز برای چرخش پروانه را تولید می‌کند که انتقال این نیرو به صورت کامل بر عهده تسمه کولر آبی می‌باشد. بدون وجود تسمه، پروانه انرژی لازم را دریافت نخواهد کرد. در روند ساخت کولر آبی، به منظور انتقال انرژی تولیدی دینام به پروانه، در کنار این قطعات “پولی” قرار گرفته است که شکلی حلقه مانند دارد.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

قرارگیری پولی در این نقاط به این منظور است که یک سمت تسمه روی پولی دینام قرار بگیرد و سمت دیگر آن نیز به پولی پروانه متصل ‌شود. در نهایت با شروع به چرخش پولی دینام، تسمه به حرکت درآمده و پولی پروانه را می‌چرخاند. از این روند می‌توان نتیجه گرفت که بدون تسمه، کولر آبی کارایی خود را به طور کلی از دست خواهد داد.

اهمیت سایز تسمه کولر آبی

در هر کولر آبی وابسته به سایز دستگاه، دینام و پروانه در فواصل مختلفی نسبت به هم قرار گرفته‌اند و اندازه پولی پروانه در این دستگاه‌ها متغیر می‌باشد. بنابراین برای برقراری ارتباط بین این دو، باید از یک تسمه با سایز مشخص استفاده کرد. در صورت نامناسب بودن سایز تسمه کولر آبی، راندمان دستگاه به صورت جدی افت پیدا خواهد کرد.

البته در صورت اختلاف زیاد سایز، تسمه در موقعیت خود قرار نخواهد گرفت. شاید بپرسید که چطور باید از سایز تسمه کولر آبی خود مطلع شویم؟

اعداد روی تسمه کولر آبی

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از نکات مهم درعملکرد تسمه، سایز آن است. برای این که مصرف‌کنندگان در روند تعویض تسمه کولر با مشکل مواجه نشوند، سایز تسمه بر روی آن درج شده است.

شما می‌توانید به راحتی و تنها با خواندن اعداد روی تسمه کولر از اندازه آن مطلع شده و تسمه جدید را تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از این اعداد یک تصویر تهیه کرده و در اختیار فروشنده قرار دهید تا امکان بروز اشتباه به حداقل برسد.

 تسمه کولر آبی

نحوه تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی

عوامل مختلفی به خراب شدن تسمه منجر می‌شوند و با بروز این مشکل باید اقدامات لازم برای تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی در نظر گرفته شود. اما در چه صورتی باید تسمه را تنظیم و در چه شرایطی آن را تعویض کنیم؟

 باید ابتدا شرایط تسمه را بررسی کرده و با در نظر گرفتن این شرایط برای حل مشکل اقدام کنید. در ادامه جزئیات مربوط به 2 روند تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی را شرح خواهیم داد.

در صورتی که تسمه دستگاه از لحاظ فیزیکی آسیبی ندیده باشد و صرفا موقعیت قرارگیری آن به اصلاح نیاز دارد، شما فقط باید تسمه کولر آبی را تنظیم کنید. تسمه کولر به هیچ عنوان نباید شل یا سفت باشد در غیر این صورت راندمان دستگاه به شدت افت پیدا خواهد کرد و سلامت دیگر قطعات در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

زمانی که تسمه شل شده باشد، میزان زیادی از انرژی تولیدی دینام به هدر رفته و پایداری کل کولر از بین می‌رود. یکی از علائم اصلی شل بودن تسمه کولر، ناپایداری دستگاه و تولید صدا از آن می‌باشد. البته سفتی تسمه نیز بسیار مخرب بوده و نباید نادیده گرفته شود.

اگر میزان سفتی تسمه کولر بیشتر از حد طبیعی باشد، فشار بسیار زیادی به دینام یا موتور وارد شده و عمر مفید آن را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. به صورت کلی عواملی که تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی را برای ما الزامی می‌کنند عبارتند از :

  • آسیب فیزیکی به تسمه (پارگی، خراش‌های زیاد و …)
  • سفت بودن تسمه
  • شل بودن تسمه
  • فرسودگی تسمه

 به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ذکر شده شما باید از نحوه تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی مطلع باشید، اما قبل از هر اقدامی ابتدا باید عیب آن را شناسایی کنید.

تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی

آموزش تعویض تسمه کولر آبی آموزش تنظیم تسمه کولر آبی

عیب‌یابی تسمه کولر آبی

اگر کولر شما علائمی همچون گرم بودن باد، صدای زیاد و قدرت کم را نشان می‌دهد، شرایط تسمه آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این راستا مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در اولین قدم ارتباط کولر و جریان برق را قطع کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
  • سپس پوشال سمت تسمه را برداشته تا به تسمه دسترسی پیدا کنید.
  • ابتدا شرایط فیزیکی تسمه را چک کرده و در صورت وجود پارگی، فرسودگی و یا وجود خط وخش زیاد، برای تعویض آن تدابیر لازم را در نظر بگیرید.

 نحوه تعویض تسمه کولر آبی را در قسمت‌های بعد ذکر خواهیم کرد.

نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی

اگر تسمه از لحاظ فیزیکی مشکلی نداشت، باید تنظیم بودن آن بررسی شود. میزان سفتی تسمه کولر تقریبا با مشاهده ظاهر آن قابل تشخیص است اما برای اطمینان باید یک روند را با کمک یک شخص دیگر پشت سر بگذارید. از این شخص بخواهید زمانی که شما در حال مشاهده تسمه هستید، کولر را روشن و سپس خاموش کند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

اگر میزان سفتی تسمه کولر مناسب باشد، هنگامی که دینام خاموش شود تسمه حداقل 5 دور می‌چرخد. در غیر این صورت شما باید آن را تنظیم کنید. شل بودن تسمه نیز تا حدی از لحاظ ظاهری تشخیص داده می‌شود ولی برای اطمینان، آن سمت تسمه که بر روی پولی دینام قرار دارد را با استفاده از 2 انگشت خود به هم نزدیک کنید.

در صورتی که تسمه شل نباشد، در انتهای این روند تسمه تا فاصله یک بند انگشت فاصله خواهد داشت و به هم نخواهد چسبید. اگر این فاصله کمتر یا بیشتر بود، تنظیم تسمه کولر ضروری است.

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

اصلی‌ترین راهکار این مشکل، تنظیم پایه‌های دینام یا موتور می‌باشد. برای شل کردن تسمه کولر آبی، با جابه‌جا کردن آرام پیچ پایه‌های دینام، کمی فضا برای شل شدن تسمه در اختیار آن خواهید گذاشت. همین روند برای سفت کردن تسمه هم انجام می‌شود.

البته توجه داشته باشید که در این روند موقعیت پایه‌های دینام را بیش از حد تغییر ندهید و در صورت نیاز نسبت به تعویض تسمه اقدام کنید. زیرا با تغییر بیش از اندازه موقعیت این پایه‌ها، پایداری دینام از بین رفته و به سلامت این قطعه آسیب وارد خواهد شد.

پس از اتمام این روند، برای بررسی مناسب بودن نحوه قرارگیری و میزان سفتی تسمه کولر، راهکارهایی که در قسمت عیب‌یابی تسمه ذکر کردیم را دنبال کرده و از تناسب تسمه برای دستگاه اطمینان حاصل کنید. حالا که نحوه سفت کردن تسمه کولر آبی را شرح دادیم، زمان بررسی نحوه تعویض آن رسیده است.

نحوه تعویض تسمه کولر آبی

در شرایطی که تسمه به صورت فیزیکی آسیب دیده و یا موقعیت قرارگیری آن قابل اصلاح نیست، باید آن را تعویض کنید. اگر آسیب فیزیکی وارد شده به تسمه بر اثر فرسودگی نبود، بستر قرارگیری آن را بررسی کنید تا دارای نقاط تیز و … نباشد. زیرا در این صورت تسمه جدید هم در فاصله کوتاهی دچار پارگی یا خراش خواهد شد.

در روند تعویض تسمه باید به برخی از نکات توجه لازم را داشته باشید تا سلامت خود و دستگاه را در معرض خطر قرار ندهید. به این منظور مراحل ذکر شده را با دقت دنبال کنید.

  • برای شروع باید یک تسمه جدید تهیه کنید. در این روند با استفاده از اعداد روی تسمه کولر، تسمه جدید را تهیه کرده و از کیفیت بالای آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که کیفیت خوب تسمه تاثیر مستقیمی بر راندمان کولر و عمر مفید تسمه خواهد داشت. در نتیجه بهتر است از قبل راجع به این موضوع تحقیق کرده و یا روند تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی خود را به کارشناسان مجرب آچاره بسپارید. متخصصین آچاره در این روند از باکیفیت‌ترین قطعات موجود در بازار استفاده کرده و شما می‌توانید با خیال راحت از کولر خود استفاده کنید.
  • پس از تهیه تسمه مناسب باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در این راستا ابتدا ارتباط دستگاه با جریان برق را کاملا قطع کنید.
  • هشدار : فراموش نکنید که در طول روند تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی به هیچ عنوان نکات ایمنی را نادیده نگیرید. در صورت بی دقتی احتمال بروز حادثه وجود دارد.

  • پس از قطع ارتباط کولر با جریان برق، درپوش سمت تسمه را برداشته و به پولی‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • یک سمت تسمه رو روی پولی دینام که کوچکتر است، قرار دهید و قسمتی از سمت دیگر را بر روی پولی پروانه نگه داشته و پولی را بچرخانید. پس از چرخاندن پولی پروانه، تسمه در موقعیت خود قرار خواهد گرفت. در صورتی که با استفاده از این روش موفق به قرار دادن تسمه نشدید، پایه‌های دینام را شل کرده و پس از قرار دادن تسمه بر روی پولی‌ها، آن‌ها را سفت کنید. در این شرایط حتما از ایمن بودن موقعیت دینام و تسمه اطمینان حاصل کنید.
  • پس از قرارگیری تسمه در موقعیت خود، باید عملکرد آن چک شود. در این راستا دقت کنید که پس از روشن شدن کولر، تسمه لق نزده و به خوبی بچرخد. در این مرحله کولر باید کاملا پایدار باشد و هر گونه حرکت اضافی و یا تولید صدا توسط آن، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

در صورتی که هیچ گونه مشکلی مشاهده نکردید، روند تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی به اتمام رسیده و شما می‌توانید به استفاده از دستگاه خود بپردازید.

در نهایت دوباره یادآور می‌شویم که در تمام مراحل ذکر شده به نکات ایمنی دقت کرده و سلامت خود و دستگاه را در معرض خطر قرار ندهید. اگر در طول روند تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی با مشکل مواجه شدید و برای تعمیر کولر آبی به کمک احتیاح دارید، دست نگه داشته و از کمک کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید.  ضمنا کولر آبی بدون تسمه نیز در بازار موجود است. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده و از مطالعه آن بهره برده باشید.

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید