سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

کولر آبی بدون تسمه بهتر است یا کولر آبی تسمه‌دار؟!

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

کولرهای آبی دو نوع هستند: تسمه‌دار و بدون تسمه. کولر آبی بدون تسمه از سیستم رانش مستقیم برای خنک کردن فضا استفاده می‌کند؛ اگر علاقه دارید در مورد کولر آبی بدون تسمه اطلاعات بیشتری به‌دست آورید و بدانید این نوع از کولر چگونه کار می‌کند، با مجله آچاره همراه باشید.

یادآور می‌شویم که یکی از خدمات پرتکرار آچاره تعمیر کولر آبی است که توسط تعمیرکاران ممتاز انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت سرویس کولر و همچنین شستشو و انجام تعمیرات تخصصی از طریق وبسایت آچاره در بخش مربوطه سفارش خود را ثبت نمایید و از کارشناسان و تعمیرکاران مشاوره رایگان هم دریافت نمایید.

کولر آبی بدون تسمه؛ خوب یا بد؟!

کولر آبی بدون تسمه یک نوع کولر آبی محبوب در بازار است که نحوه عملکرد آن شباهت زیادی به کولر آبی با تسمه ‌دارد. نمی‌توان گفت این نوع کولر آبی بهتر است یا کولر آبی تسمه‌دار؛ چرا که هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اکثر کولرهای آبی موجود در بازار دارای تسمه هستند. با نگاهی اجمالی به مزایا و نحوه کارکرد کولر آبی بدون تسمه متوجه می‌شویم که مزایای این نوع کولر به معایب آن می‌چربد! برای آشنایی بیشتر با کولر آبی‌های تسمه‌دار و بدون تسمه، نحوه عملکرد آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

نحوه کار کولر آبی بدون تسمه

نحوه کارکرد کولر آبی بدون تسمه مشابه کولرهای آبی تسمه‌دار است، با این تفاوت که جهت ورود و خروج هوا تفاوت دارد. در این نوع کولر نیز خنک شدن هوا با استفاده از تبخیر آب پوشال (پد سلولزی) صورت می‌گیرد. در کولر بدون تسمه هوا از همان جهتی که به کولر وارد شده است، از آن خارج می‌شود.

برای درک بهتر نحوه کار کولر آبی بدون تسمه فرض کنید دستمال مرطوبی را جلوی باد پنکه قرار می‌دهید. در این صورت هوای خنکی از دستمال عبور کرده و شما آن را احساس می‌کنید. نحوه عملکرد کولر بدون تسمه نیز به همین صورت است.

کولر آبي بدون تسمه

نحوه کارکرد کولر آبی تسمه‌دار

در کولر آبی تسمه‌دار یا همان کولر آبی معمولی آب توسط پمپ کولر به قسمت‌های بالا پمپاژ می‌شود. آب وارد شده به این قسمت‌ها، پوشال‌ها را خیس می‌کند. با فعال شدن فن کولر، هوای خارج و اطراف کولر توسط دینام به درون کولر کشیده خواهد شد.

در نتیجه هوا از داخل پوشال رد شده و به بدنه داخلی کولر آبی وارد می‌شود. عبور هوا از روی پوشال خیس باعث تبخیر آب موجود در پوشال خواهد شد. با توجه به گرماگیر بودن فرایند تبخیر، هوای رد شده از پوشال خنک شده و در نتیجه هوای خنک شده از طریق فن کولر به درون کانال کولر وارد می‌شود.

مزایای کولر آبی بدون تسمه

بعد از بررسی نحوه ساختار و کارکرد کولر آبی بدون تسمه در این قسمت مزایای آن را بررسی می‌کنیم؛

  • صرفه‌جویی در انرژی و هزینه

وجود تسمه در کولر آبی موجب صرف هزینه زیاد انرژی می‌شود. به‌علاوه تسمه هر چند سال یک بار فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. همچنین در صورتی که تسمه مدت زیادی کار کند، احتمال پارگی آن زیاد است.
سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

پارگی تسمه باعث ایجاد صدای ناهنجار در کولر شده و به دینام آن نیز آسیب می‌رساند. در نتیجه کولر غیر قابل استفاده خواهد شد. در صورت خرید کولر آبی بدون تسمه دیگر نگران پاره شدن تسمه و هزینه‌های تعویض آن نخواهید بود.

  • افزایش ایمنی و سلامتی

در زمان روشن بودن و فعالیت کولر مقداری از ماده استفاده شده در تسمه تبخیر شده و به گاز تبدیل می‌شود. تنفس این گاز برای انسان به‌شدت مضر است. در صورت خرید کولرهایی که در ساختار خود تسمه ندارند، این مشکل نیز حل خواهد شد.

  • نداشتن یاتاقان

در کولرآبی‌های معمولی یا تسمه‌دار باید هر چند ماه یک بار یاتاقان را سرویس یا روغن‌کاری کرد. در صورت عدم انجام این کار یاتاقان خشک کار می‌کند که در دراز مدت سبب از بین رفتن و خرد شدن قطعه بوش آن خواهد شد.

در صورتی که کولر یاتاقان نداشته باشد، نیازی به روغن‌کاری مرتب آن نیست. همچنین دیگر نگران از بین رفتن و خرابی قطعات اصلی کولر نخواهید بود.

کولر آبي بدون تسمه

  • نداشتن پولی

خرابی پولی باعث می‌شود که باد خنک به داخل کانال پرتاب نشود. همچنین خرابی این قطعه فشار زیادی به موتور وارد می‌کند. کولرهایی که در ساختار خود تسمه ندارند، پولی هم ندارند و مشکل خرابی آن را نیز نخواهند داشت.

  • نداشتن شفت

خرابی شفت باعث اختلال در کار پروانه کولر شده و در نتیجه عملکرد کولر با مشکل روبه‌رو می‌شود. کولرهایی که در ساختار خود تسمه ندارند، شفت هم ندارند و مشکل خرابی آن را نیز نخواهند داشت.

  • سروصدای کم

بخش زیادی از صدایی که توسط کولر آبی تولید می‌شود، مربوط به یاتاقان، پولی و تسمه است. نبودن این قطعات در کولر باعث کاهش قابل توجه صدای آن می‌شود. همچنین لرزش بدنه کولر نیز کمتر خواهد شد.

  • راندمان بالاتر

همان طور که قبلا نیز گفتیم، وجود تسمه باعث صرف انرژی بیشتر در کولر آبی می‌شود. کولرهای آبی بدون تسمه انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در نتیجه راندمان بالاتری دارند و مشکل تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی را نخواهید داشت.

مزایا کولر آبی بدون تسمه

  • داشتن پد سلولزی

کولرهای بدون تسمه معمولاً از پد سلولزی در ساختار خود استفاده می‌کنند. پدهای سلولزی مزایای زیادی دارند که قبل‌تر به آن اشاره کردیم.

معایب کولر آبی بدون تسمه

اگر چه کولرهای سلولزی یا بدون تسمه مزایای زیادی دارند، اما برخی موارد نیز در رابطه با آنها وجود دارد که ممکن است خوشایند عده‌ای نباشد! در ادامه این موارد را بررسی کرده‌ایم.

  • گرانتر بودن کولر آبی بدون تسمه نسبت به کولر آبی معمولی

کولرهای سلولزی نسبت به کولر آبی‌های معمولی قیمت بالاتری دارند (حدود 30 تا 40 درصد). با توجه به اینکه کولرهای بدون تسمه مصرف انرژی کمتر و قدرت خنک‌کنندگی بهتری دارند، این اختلاف قیمت کاملا منطقی است!

  • گرانتر بودن پدهای سلولزی نسبت به پوشال

پدهای سلولزی استفاده شده در ساختار کولرهای سلولزی گران‌قیمت‌تر از پوشال‌های استفاده شده در کولرهای آبی معمولی هستند. البته مدت زمان ماندگاری و کارکرد صحیح پدهای سلولزی نسبت به پوشال بیشتر است.

  • بوی بد کولر آبی بدون تسمه

پدهای سلولزی تا چند روز بعد از نصب بوی بدی می‌دهند که به‌دلیل چسبی است که در کارخانه برای ساخت آنها استفاده شده است. برای کاهش بوی بد بهتر است قبل از نصب، پدها را چند مرتبه بشویید و خشک کنید. بوی پدها معمولا بین 3 تا 4 روز از بین خواهد رفت.

نحوه تعویض موتور کولر آبی بدون تسمه چگونه است؟

به‌طور کلی سرویس کولرهای آبی بدون تسمه بسیار راحت‌تر از کولرهای آبی معمولی است. تعویض موتور کولر آبی بدون تسمه تا حد زیادی شبیه کولرهای معمولی است. پیشنهاد می‌کنیم این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیرکار کمک بخواهید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

نحوه تعویض موتور کولر آبی بدون تسمه

مهم‌ترین تفاوت کولر آبي بدون تسمه و کولر آبی تسمه‌دار چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع کولر آبی در جهت ورود و خروج هواست. در کولرهای آبی تسمه‌دار هوا عمود بر مسیری که وارد شده خارج می‌شود، اما در کولرهای آبی بدون تسمه هوا از همان مسیری که وارد شده، خارج می‌شود.

کولر آبی بدون تسمه مناسب چه فضایی است؟

از آنجا که این نوع کولر تسمه ندارد، نیازی به روغن‌کاری و سرویس مرتب نیز نخواهد داشت. در نتیجه کولر سلولزی مناسب قرار گرفتن در مکان‌هایی است که دسترسی به آنها کمی دشوار است.

اگر شما فردی هستید که به صدای کولر حساسیت دارید، کولرهای بدون تسمه را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا صدای بسیار کمتری نسبت به کولرهای معمولی دارند.

اگر کولر را برای استفاده در محیط‌های کاری و مکان‌هایی می‌خواهید که آلودگی زیادی دارند، کولرهای بدون تسمه را انتخاب کنید؛ زیرا پوشال‌های استفاده شده در کولرهای آبی معمولی خیلی زودتر از پدهای سلولزی کثیف می‌شوند و هوای خارج شده از آنها نیز آلودگی زیادی خواهد داشت.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

تعویض پدهای سلولزی کولر آبی بدون تسمه باید در چه فواصل زمانی انجام شود؟

معمولا پدهای سلولزی استفاده شده در کولرهای آبی بدون تسمه بین 5 تا 8 سال قابل استفاده هستند. این در صورتی است که در کولرهای آبی معمولی باید هر سال پوشال‌ها را تعویض کرد.

کولر آبی بدون تسمه مناسب چه فضایی است

سرویس کولر آبی بدون تسمه چگونه است؟

سرویس کولر آبی سلولزی یا بدون تسمه مشابه کولرهای آبی معمولی انجام می‌شود؛ حتی از آن هم راحت‌تر است! در این کولرها نیازی به روغن‌کاری یاتاقان ندارید. همچنین نگران خرابی شفت یا پولی نیستید. اگر خودتان دانش فنی دارید، اقدام به سرویس کولر آبی بدون تسمه کنید. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم کار سرویس کولر آبی خود را به یک متخصص بسپارید.

سخن پایانی

کولرهای آبی بدون تسمه نوعی از کولرهای آبی هستند که در ساختار خود از تسمه استفاده نمی‌کنند. این نوع کولرها نسبت به کولر آبی معمولی سروصدای کمتری دارند و دیرتر نیز کثیف می‌شوند. همچنین مصرف انرژی در آنها کمتر بوده و راندمان خنک‌کنندگی بهتری نیز دارند.

اگر به صدای کولر حساس هستید و یا سرویس کولر آبی معمولی برای شما دشوار است، نوع کولر آبی بدون تسمه بهترین انتخاب خواهد بود.

سوالات متداول

آیا روغن‌کاری کولر آبی بدون تسمه ضروری است؟

از آنجا که این نوع از کولرهای آبی فاقد تسمه و یاتاقان هستند، تنها کافی است روغن‌کاری آنها در قسمت‌های پمپ و موتور صورت گیرد. این در حالی است که در کولرهای آبی معمولی علاوه‌بر پمپ و موتور، باید یاتاقان و قطعات اصلی آن نیز جهت عملکرد صحیح در فواصل زمانی منظم روغن‌کاری شوند.

قیمت کولر آبی بدون تسمه چقدر است؟

قیمت این نوع از کولر بسته به ابعاد، ظرفیت، برند و .... متفاوت است. به‌طور کلی این نوع از کولر آبی از دیگر انواع کولر آبی گرانتر است.

آیا کولر آبی سلولزی همان کولر آبی بدون تسمه است؟

بله. کولر آبی بدون تسمه را با نام کولر آبی سلولزی یا کولر آبی فن آکسیال نیز می‌شناسند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید