6 روش برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس!

لوازم دیجیتالماشین های اداری

ارسال نشدن فکس و اختلال دستگاه دورنگار از رایج‌ترین مشکلاتی است که کاربران این دستگاه با آن روبه‌رو می‌‌شوند. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس ابتدا باید عیب‌یابی دقیقی انجام شود؛ زیرا دلایل مختلفی موجب به‌هم‌ریختگی تنظیمات این دستگاه پرکاربرد می‌شود.

دستگاه فکس یکی از ملزومات اداری در شرکت‌ها و ادارات است و کاربرد فراوانی در زمینه ایجاد ارتباط کاغذی میان شرکت‌ها دارد. در واقع این دستگاه می‌تواند اسناد موردنظر را به‌صورت یک کپی، به مقصد تعیین‌شده توسط یک شماره تلفن ارسال کند. دستگاه فکس قابلیت این را دارد که از طریق برق، تلفن و حتی اینترنت عملکرد بهتری داشته باشد و اسناد را به مقصد برساند.

نکات کلیدی

  • ابتدا باید از سالم بودن خط‌ تلفن خود مطمئن باشید. می‌توانید آن را از دستگاه تکست جدا کرده و به گوشی وصل کنید. سپس از طریق گوشی تماس بگیرید و از سالم بودن خط‌ نمابر اطمینان پیدا کنید.
  • اتصالات موجود در پشت دستگاه را کنترل کنید و مطمئن شوید که سوکت و سیم اتصال سالم و درست است.
  • سیم‌ تلفن مورداستفاده باید 2 رشته‌ سیم داشته باشد و 4 رشته‌ای نباشد. در این‌ صورت مانع کارکرد صحیح فکس می‌شود.
  • سیم تلفن از پریز باید مستقیما به دستگاه فکس متصل شود و اتصالی به وسیله یا محل دیگر نداشته باشد.
  • در صورت فعال بودن اینترنت روی خط‌ تلفن، حتما از یک اسپلیتر برای گرفتن نویز خط استفاده کنید.

فکس چه کاربردی دارد؟

برای آشنایی با دلایل و رفع مشکل ارسال نشدن فکس، ابتدا باید بدانید این دستگاه چیست. فکس یک ابزار مخصوص انتقال اطلاعات به‌صورت کتبی و از طریق خطوط تلفن است‌. نمابر، دورنگار و پست‌تصویری از نام‌های دیگر این دستگاه ارتباطی است که قابلیت مخابره تصویر مدرک و اسناد را به اشخاص دیگر دارد.

این دستگاه اطلاعات زیاد را در کمترین زمان و بدون تأخیر به مقصد ارسال می‌کند. به‌همین‌دلیل با وجود انواع پیام‌رسان‌های مجازی و اینترنتی، همچنان جایگاه خاصی در ادارات دارد. علاوه­‌براین خیلی از شرکت‌ها امضای دیجیتالی را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان فکس، امضا سنتی رایج را حفظ می‌کند.

در نتیجه دفاتر پلیس و اسناد رسمی از این دستگاه کاربردی به‌وفور استفاده می‌کنند. تلفکس نیز نوعی دستگاه است که در کنار سیستم فکس، تلفن نیز دارد.

مشکل ارسال نشدن فکس انواع دستگاه‌های فکس

دلایل ارسال نشدن فکس

برخی از عوامل وجود دارند که در فرایند ارسال فکس دچار اشکال می‌شوند و در نتیجه پیام کتبی موردنظر مخابره نمی‌شود. برای این‌که بدانیم چرا فکس ارسال نمی‌شود، باید تمامی عوامل را بررسی کنیم. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • قطعی مودم اینترنت
  • قطعی اتصالات دستگاه
  • وجود مشکل ارتباطی میان مودم و خط تلفن فکس
  • بروز اشکال در قطعات داخلی دستگاه
  • گیر کردن سند در Immediate Transmission
  • شماره‌گیری اشتباه در هنگام ارسال فکس و…

نصب و تعمیر ماشین‌های اداری با تیم آچاره

روش‌های رفع مشکل ارسال نشدن فکس

اقداماتی که برای حل مشکل عدم‌ارسال فکس می‌توان انجام داد، بستگی به دلایل آن دارد. بعضی از این موارد با یک بررسی جزئی قابل شناسایی هستند و کاربران شخصا می‌توانند مشکل را برطرف نمایند.

اما در مواردی که رفع مشکل ارسال نشدن فکس نیازمند اقدامات تخصصی است، باید از متخصصان امر کمک خواست. در ادامه به بررسی چند نمونه از این موارد می‌پردازیم:

1.بررسی اتصال مودم به دستگاه فکس

دستگاه‌های فکسی که به‌­تازگی تولید و طراحی شده‌اند، قابلیت اتصال به مودم و اینترنت را دارند. در واقع فرایند ارسال فکس آن‌ها علاوه‌­بر خط‌تلفن، از طریق اینترنت نیز انجام می‌شود.

زمانی­‌که در این نوع دستگاه‌های فکس پیام کتبی موردنظر ارسال نشود، می‌تواند ناشی از قطعی مودم اینترنت باشد و در این شرایط برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس فقط کافی است اتصالات مودم بررسی و اصلاح شود.

در این‌ صورت دستگاه فکس پیام Fatal error را صادر می‌کند. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس حتما باید مودم اینترنت را بررسی کرده و مشکل اتصال به اینترنت را از طریق روشن و خاموش کردن یا سایر روش‌ها حل کنید.

قطع شدن دستگاه فکس از مودم

2. بررسی قطعات و اتصالات داخلی دستگاه

دستگاه فکس دارای اتصالات مختلفی است که از اجزاء اصلی و مهم آن به‌شمار می‌رود و در کارکرد صحیح دستگاه تأثیر مستقیم دارد. در واقع زمانی­‌که یک دستگاه فکس کار نمی‌کند، ابتدا باید اتصالات آن را بررسی کرد.

وجود پارگی و پوسیدگی در این اتصالات، باعث قطع شدن ارتباط دستگاه با خط تلفن می‌شود و در نتیجه مانع ارسال فکس به مقصد موردنظر خواهد شد.

گاهی‌اوقات ممکن است کابل‌ها و اتصالات در اثر حواس‌پرتی کاربر از محل خود خارج شده و باعث قطعی ارتباط دستگاه شوند. البته رفع مشکل ارسال نشدن فکس در این اتفاقات به‌آسانی انجام می‌شود؛ زیرا مشکل خاصی مطرح نیست.

 3. اطمینان از برقراری ارتباط مودم و خط تلفن

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند مانع ارسال فکس به مقصد شود، بروز اشکال ارتباطی میان مودم اینترنت در خط‌تلفن متصل به فکس است. این مشکل می‌تواند ناشی از گوشی‌تلفن و مودم باشد. همچنین ممکن است اشکال از شبکه اینترنت باشد.

در صورتی که دستگاه فکس در بخش Outbox پیامی به‌عنوان No dial tone صادر کند، نشان‌دهنده این مسئله است. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس به‌دلیل مشکل ارتباطی مودم و خط‌تلفن، باید اتصالات این 2 را بررسی کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اتصال سیم‌تلفن به مودم کلیک کنید.)

 4. سرویس کامل دستگاه فکس

اگر پس از بررسی تمام موارد دیگر و رفع اشکالات ناشی از آن‌ها، دستگاه فکس مجدد قادر به ارسال پیام موردنظر شما نباشد، باید دستگاه به‌صورت تخصصی بررسی و تعمیر شود‌.

وجود مشکلات مختلف در قطعات داخلی دستگاه و تعمیر نکردن به‌موقع این قطعات، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگ‌­تر شود و حتی در کارکرد سایر قطعات دستگاه نیز تأثیر داشته باشد.

بنابراین لازم است برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس و پیشگیری از ایرادات اساسی‌تر، از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید و دستگاه را به‌صورت تخصصی ترمیم کنید.

5.تعمیر دستگاه و پیشگیری از گیر کردن سند در Immediate Transmission

ممکن است زمانی که شما سند اصلی را در داخل فیدرفکس برای ارسال قرار می‌دهید، سند در حالت Immediate Transmission  گیر کرده باشد. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس باید اقدامات ذیل را انجام دهید:

  • سند را خارج کنید.
  • سپس سند را در محل اصلی خود بگذارید.
  • تمام قسمت‌های سند را کنترل کنید.
  • مطمئن شوید که دستگاه می‌تواند آن را اسکن کند.

گیر کردن ورق در دستگاه فکس

 6.دقت در شماره‌گیری در زمان ارسال فکس

یکی دیگر از مشکلات رایجی که می‌تواند مانع ارسال فکس شود، شماره‌گیری اشتباه مقصد موردنظر است. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس به‌شرح مراتب ذیل اقدام کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که شماره فکس را به‌درستی وارد کرده‌اید.
  • از وجود دستگاه فکس در مقصد موردنظر مطمئن شوید.
  • شلوغ بودن خطوط نیز می‌تواند مانع ارسال فکس شود.
  • هنگام انجام شماره‌گیری باید مابین اعداد مکث ایجاد کنید. به‌طور مثال پس از ثبت کد شهر یا ناحیه از کلید Pause یا Redial استفاده کرده و سپس شماره‌های دیگر را وارد کنید.
  • از تنظیم درست روش ارتباطی خودتان از طریق PBX Selection در زیر بخش Admin settings مطمئن شوید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر ماشین‌های اداری!

نتیجه‌گیری

افرادی که در ادارات و سازمان‌ها از دستگاه فکس استفاده می‌کنند، ممکن است با مشکل ارسال نشدن فکس روبه‌رو شوند و به‌دنبال راه‌حل‌های این مشکل بگردند. مشکل ارسال نشدن فکس در بیشتر موارد، مربوط به اختلالات تلفن نمابر و اینترنت است. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که قطعات موجود در داخل دستگاه آسیب دیده‌اند و کارکرد درستی ندارند.

در صورت ارسال نشدن فکس، این دستگاه عملا کاربردی نخواهد داشت. اگر در خصوص رفع مشکل ارسال نشدن فکس نیاز به خدمات تخصصی و تعمیر ماشین‌های اداری و دستگاه فکس دارید، با متخصصان مجرب آچاره تماس بگیرید و مشورت کنید.

سوالات متداول

چرا فکس ارسال نمی‌شود؟

مشکل ارسال نشدن فکس دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که باید آن‌ها را با دقت بررسی کنید. اتصالات تلفن و اینترنت، مودم، سیم‌های اتصالی دستگاه و... باید کنترل شوند.

آیا راهکار ساده برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس وجود دارد؟

یک راهکار ابتدایی برای حل این مشکل، خاموش و روشن کردن دستگاه است. در صورتی که دستگاه ایراد خاصی نداشته باشد، این روش کارساز خواهد بود. همچنین دقت کنید تا سند موردنظر در داخل دستگاه گیر نکرده باشد.

در صورت عدم رفع مشکل ارسال نشدن فکس پس از این مراحل چه کاری باید انجام داد؟

با یک متخصص تعمیر دستگاه فکس تماس بگیرید و نسبت به‌رفع تخصصی این مشکل، اقدام کنید. کارشناسان آچاره به این منظور در کنار شما هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا