تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

5 روش‌ رفع گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی

لوازم خانگیماشین لباسشویی

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در آشپزخانه اتفاق بیفتد، گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی است. در این صورت ممکن است آب فاضلاب ماشین لباسشویی به چاه آن تخلیه نشود و در نتیجه، تمام قسمت‌های آشپزخانه دچار آب‌گرفتگی شود. علاوه بر این گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی باعث می‌شود که آب به داخل ماشین لباسشویی برگردد و در این صورت لباس شسته‌شده موجود در داخل ماشین را نیز کثیف می‌کند.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث گرفتگی لوله فاضلاب و نیاز به تعمیر لباسشویی شوند که در صورت بروز این مشکل، باید از روش‌های خاصی برای رفع آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله از مجله آچاره ابتدا درباره علت‌های گرفتگی چاه تخلیه لباسشویی صحبت می‌کنیم و سپس برخی از روش‌های رفع آن را بیان خواهیم کرد.

علل گرفتگی چاه ماشین لباسشویی

تنها استفاده‌ای که ماشین لباسشویی برای ما دارد، شستن لباس است و بر همین اساس دلایل گرفتگی آن نیز برای ما تقریباً مشخص است. جمع شدن مو یا پرز لباس‌ها و پارچه‌ها در گذر زمان و وجود لجن یا رسوبات در برخی از لباس‌ها که در نهایت وارد چاه ماشین لباسشویی می‌شوند، از اصلی‌ترین علت‌های گرفتگی آن هستند.

همچنین مسیر چاه ماشین لباسشویی به فاضلاب سینک و سایر لوله‌های آشپزخانه متصل است که در نتیجه چربی‌ها و پسماند‌ه‌­های موجود در این لوله‌ها نیز می‌تواند باعث مسدود شدن چاه تخلیه فاضلاب ماشین لباسشویی شما شود. برای رفع این مشکل باید اقدام به باز کردن گرفتگی در لوله ماشین لباسشویی و تمیز کردن آن کنید تا از مشکلاتی که در ادامه ممکن است به وجود آید، جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی: آموزش تصویری رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی

بررسی علل گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی

هر نوع گرفتگی در چاه ماشین لباسشویی به دلیل وجود علل خاصی رخ می‌دهد. در برخی موارد ممکن است آب تخلیه‌شده از لباسشویی از طریق لوله تخلیه بالا بزند و مجدداً وارد لباسشویی شود. در حالت دیگر آب خارج‌شده از ماشین لباسشویی، از طریق کفشور آشپزخانه بالا می‌آید و یا به‌طور کلی تخلیه نمی‌شود. در حالت سوم نیز حتی اگر از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، آب فاضلاب آن از لوله تخلیه بالا می‌آید و وارد ماشین لباسشویی یا کف آشپزخانه می‌شود.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

نحوه اطمینان از گرفتگی چاه فاضلاب لباسشویی

هنگامی که بخواهید گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی را بررسی کنید، باید مراحل خاصی را طی کنید. در ابتدا شما باید ماشین لباسشویی را از محل خود خارج کنید تا بتوانید شلنگ تخلیه آن را بررسی کنید. در این مرحله شما باید لوله فاضلاب موجود در داخل دیوار را به‌طور کامل ببینید. سپس ماشین لباسشویی را در حالت تخلیه آب تنظیم کنید و هنگام تخلیه شدن آب، مشاهده خواهید کرد که آب در داخل لوله جمع می‌شود و بالا می‌آید.

البته گرفتگی چاه ماشین لباسشویی در برخی موارد ممکن است سطحی یا جزئی باشد که در نزدیکی ماشین لباسشویی و در قسمت ابتدایی لوله فاضلاب رخ می‌دهد؛ اما گاهی اوقات نیز این گرفتگی در عمق زیاد لوله ایجاد می‌شود و در نتیجه نمی‌توان به‌راحتی نوع گرفتگی را تشخیص داد.

روش­های مختلف رفع گرفتگی چاه ماشین لباسشویی

روش‌های رفع انسداد چاه ماشین لباسشویی

جهت رفع انسداد چاه ماشین لباسشویی، ابتدا می‌توانید از روش‌های خانگی یا از دستگاه فنر استفاده کنید. اما اگر از طریق این روش‌ها گرفتگی رفع نشد، باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

برای رفع گرفتگی چاه تخلیه فاضلاب لباسشویی می‌توان از تمیزکننده، فنر، آب گرم، محلول جوش شیرین و سرکه، دستگاه مکش آب و در نهایت خدمات لوله بازکنی استفاده کرد که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

1. استفاده از تمیز ‌کننده برای رفع گرفتگی

در این روش ابتدا باید شلنگ تخلیه لباسشویی را با دقت از محل لوله فاضلاب دیوار در بیاورید و آن را در داخل یک سطل بگذارید تا آب آن تخلیه شود. شما باید کتری آب جوش را از قبل آماده کنید و در داخل شیلنگ تخلیه بریزید تا تمام گرفتگی‌ها رفع شود. پس از آن مواد تمیزکننده مثل مایع ظرفشویی را در داخل لوله بریزید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه مجدداً آن را با آب جوش شستشو دهید. این روش در اکثر موارد گرفتگی مسیر آب لباسشویی را برطرف می‌کند.

تمیز ‌کننده برای رفع گرفتگی

2. استفاده از فنر

برای انجام این کار نیز ابتدا باید شلنگ تخلیه را از محل آن در روی دیوار جدا کنید و در داخل یک سطل بگذارید تا محیط آشپزخانه را کثیف نکند. سپس از فنر لوله بازکنی ماشین لباسشویی استفاده کنید. در این مرحله فنر را در چاه فاضلاب ماشین لباسشویی بگذارید و تا جایی که می‌توانید آن را فشار دهید تا به محل گرفتگی برخورد کند.

پس از برخورد آن به گرفتگی فنر را بچرخانید تا گرفتگی باز شود. فنر می‌تواند خیلی از گرفتگی‌ها را از بین ببرد و به همین دلیل، پس از چند بار فنر زدن آن را بیرون بیاورید و مواد اضافی موجود بر روی آن را تمیز کنید. فنر زنی را تا جایی ادامه دهید که گرفتگی به‌طور کامل باز شود. برای اطمینان از رفع شدن مشکل و گرفتگی چاه تخلیه، در داخل لوله تخلیه آب بریزید.

بیشتر بخوانید: 14 علت رایج گرفتگی لوله فاضلاب

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

3. رفع مسدودیت چاه ماشین لباسشویی با دستگاه مکش

یکی از روش‌های دیگر برای رفع گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی استفاده از دستگاه جارو برقی ‌تر و خشک است که یک روش کاملاً کاربردی در نظر گرفته می‌شود. در این روش می‌توانید جاروبرقی را در حالت‌ تَر و سر لوله آن را در قسمت دهانه لوله فاضلاب بگذارید.

قدرت مکش جاروبرقی بسیار زیاد است و یکی از روش‌های کاملاً تضمینی در رفع مسدودیت فاضلاب ماشین لباسشویی بشمار می‌رود. با تکرار چندباره این روش، گرفتگی موجود در لوله فاضلاب بالا می‌آید و در نهایت از بین می‌رود. پس از انجام این کار برای کسب اطمینان از رفع انسداد، در داخل لوله فاضلاب بریزید و آن را به‌طور کامل شستشو دهید.رفع مسدودیت چاه ماشین لباسشویی با دستگاه مکش

4. ترکیب جوش شیرین و سرکه برابی رفع گرفتگی چاه فاضلاب

برای گرفتگی‌های شدیدتر چاه ماشین لباسشویی می‌توانید از ترکیب جوش شیرین با سرکه نیز استفاده کنید. در این روش ابتدا باید جوش شیرین را در داخل لوله فاضلاب موجود در دیوار بریزید و سپس مقداری سرکه به آن اضافه کنید. پس از گذشت نیم ساعت، لوله را با استفاده از آب گرم بشویید.

ترکیب سرکه و جوش شیرین واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند و شما می‌توانید تا ۹۰ درصد گرفتگی چاه ماشین لباسشویی را با استفاده از این ترکیب تمیز کنید. استفاده از این روش برای گرفتگی‌های جزئی بسیار مناسب است اما معمولاً در گرفتگی‌های عمقی کاربرد چندانی ندارد.

5. رفع مسدودیت چاه فاضلاب با استفاده از دستگاه فنر باز کنی

اگر پس از به کار بردن روش‌های گفته‌شده در قسمت‌های قبلی، گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی از بین نرود، باید از فنر برقی استفاده کنید. فنر‌های برقی از جنس آلیاژ هستند و متراژ‌های گوناگونی دارند. همچنین انواع مختلف فنر‌ها از نظر قطر نیز با یکدیگر تفاوت دارند. دستگاه فنر برقی به‌راحتی می‌تواند انواع گرفتگی‌های سخت را در حداقل زمان و به‌طور کامل رفع کند.

البته استفاده از دستگاه فنر برقی توسط خود شما امکان‌پذیر نیست و به دلیل قیمت بالایی که دارد، نمی‌توان آن را تهیه کرد. شما می‌توانید از طریق لوله بازکنی‌ها برای استفاده از دستگاه فنر برقی اقدام کنید و از این راه حل تضمینی برای رفع گرفتگی استفاده کنید. استفاده از فنر برقی کثیف‌کاری ندارد و در از بین بردن انسداد بسیار سریع عمل می‌کند. همچنین فردی که این کار را انجام می­دهد در این زمینه مهارت کافی دارد.

جلوگیری از گرفتگی چاه فاضلاب ماشین لباسشویی

همان‌طور که گفتیم روش‌های گوناگونی برای رفع گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی وجود دارد که به کار گرفتن هر کدام از آن‌ها، دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت. به همین دلیل می‌توانید چندین نکته را رعایت کنید تا از گرفتگی لوله فاضلاب جلوگیری کنید. بهتر است به صورت منظم و دوره‌ای از جرم‌گیر استفاده کنید و آن را در داخل لوله چاه فاضلاب ماشین لباسشویی بریزید تا گرفتگی‌های سطحی را از بین ببرد و مانع جمع شدن مواد اضافه بر روی یکدیگر شود.

گاهی اوقات از آب گرم برای شستشو محیط داخلی لباسشویی استفاده و از این طریق آب داغ را به سمت چاه فاضلاب هدایت کنید. بررسی دوره‌ای، وجود هر نوع گرفتگی‌ سطحی در مسیر چاه ماشین لباسشویی را نشان می‌دهند و به همین دلیل می‌توان خیلی راحت این موانع را برطرف کرد.

نتیجه‌‌گیری

اگر چاه تخلیه ماشین لباسشویی دچار گرفتگی شود، این مشکل نه‌تنها مانع کار دستگاه می‌شود، بلکه باعث بازگشت آب از داخل چاه به ماشین لباسشویی نیز می‌شود و در برخی از موارد آب از طریق لوله موجود در دیوار به کف آشپزخانه برمی‌گردد. هر کدام از این موارد مشکل‌ساز هستند و کثیف‌کاری زیادی در خانه ایجاد می‌کنند.

انجام عیب ‌یابی و بررسی علت گرفتگی‌های سطحی چاه ماشین لباسشویی می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را کاهش دهد. هنگام شروع روند رفع گرفتگی چاه تخلیه ماشین لباسشویی، ابتدا علت آن را تشخیص دهید و سپس از روش‌های مناسب برای رفع آن کمک بگیرید.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا