تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

نشتی یخچال: 10 دلیل عمده و تعمیر آن

لوازم خانگییخچال و فریزر

نشتی یخچال یکی از شایع‌ترین مشکلات یخچال است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام ورود به آشپزخانه متوجه نشت آب از یخچال شده باشید. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید با دلایل ایجاد آن آشنا شوید و سپس با اجرای راهکارهای لازم، آن را برطرف کنید.

اگر برای تعمیر یخچال در چنین شرایطی به سرعت اقدام نشود، قطعات معیوب از کار می‌افتند و ضرر‌های مالی زیادی را متحمل خواهید شد‌. برای این کار به دانش، تخصص و تجربه نیاز است. اگر فردی بدون تخصص کافی اقدام به تعمیر نشتی یخچال کند، نه تنها به برطرف کردن این مشکل کمک نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی به وجود می‌آورد.

قبل از هر گونه اقدامی برای سرویس دوره‌ای یخچال یا تعمیر نشتی حتما باید دستگاه از برق کشیده شود. با این کار احتمال خطر برق‌گرفتگی را به صفر می‌رسانید.‌ در این مقاله قصد داریم درباره ده دلیل مهم نشتی یخچال صحبت کنیم.

دلایل نشتی یخچال

1.  لاستیک درب یخچال، دلیل نشتی آب یخچال

 یکی از مهم‌ترین دلایل نشتی یخچال و جمع شدن آب در زیر آن، به بسته نشدن لاستیک درب این دستگاه بستگی دارد. تجمع گرد و غبار یا هرگونه مواد غذایی در لاستیک درب یخچال، از بسته شدن محکم درب جلوگیری می‌کند. با بسته نشدن درب، میزان چگالی افزایش می‌یابد و آب به بیرون از یخچال نشت پیدا می‌کند.

سپس‌ درزگیرهای لاستیک درب به مرور زمان و استفاده از یخچال خراب و پوسیده خواهند شد. در نتیجه با بسته نشدن درب، هوای گرم موجود در بیرون یخچال، به ایجاد رطوبت زیاد در فضای داخلی آن منجر می‌شود. با افزایش رطوبت، آب اضافی به داخل سینی تخلیه می‌ریزد و با سرازیر شدن از سینی به بیرون از وسیله نشت پیدا کرده و روی کف آشپزخانه می‌ریزد. برای اینکه مطمئن شوید علت نشتی یخچال وجود ایراد در لاستیک درب است یا نه، باید دو نکته زیر را مورد بررسی قرار دهید.

· متصل بودن کامل لاستیک به درب یخچال

نشتی یخچال به دلیل خرابی پلاستیک در

لاستیک درب یخچال باید به خوبی به بدنه یخچال متصل شود و از ورود و خروج هوا به داخل یا خارج یخچال جلوگیری کند. در اثر فرسودگی لاستیک، درب به بدنه متصل نخواهد شد. برای برطرف کردن این مشکل، لاستیک درب را با مقداری آب داغ به خوبی مالش دهید تا سفتی لاستیک به طور کامل برطرف شود. مالیدن مقداری وازلین باعث درزبندی لاستیک درب یخچال خواهد شد.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

اگر با قرار دادن لاستیک در آب داغ یا مالیدن وازلین مشکل بسته شدن و چسبیدن لاستیک به بدنه یخچال حل نشد، حتما باید یک لاستیک جدید بخرید و از یک تعمیرکار بخواهید تا آن را با لاستیک جدید تعویض نماید.‌ از محکم بودن پیچ و مهره‌های موجود در درب نیز حتما مطمئن شوید و در صورت شل بودن آن‌ها به خوبی محکم کنید. درزگیر یا لاستیک درب قیمت بالایی ندارد و به راحتی می‌توان آن را به صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کرد.‌ نصب لاستیک را نیز به یک نصاب یا سرویس‌کار حرفه‌ای بسپارید.‌

· تراز نبودن محل قرارگیری یخچال

مورد دیگر که در هنگام بررسی درب یخچال باید بررسی شود این است که حتما یخچال در جای مناسب قرار گرفته و پایه‌های یخچال را برای تراز کردن این وسیله تنظیم کنید. ممکن است هنگام جابجایی یخچال در اسباب‌کشی پایه‌های آن از تراز خارج شده باشند و گاهی اوقات هم کاشی‌های کف آشپزخانه تراز نیستند و با قرار گرفتن یخچال روی کف آشپزخانه درب با کج شدن به سمت جلو به خوبی بسته نمی‌شود‌.‌

درست بسته نشدن درب باعث می‌شود که هوای گرم به محیط داخلی یخچال نفوذ پیدا کند و در نهایت منجر به نشتی یخچال شود. برای برطرف کردن این مشکل به راحتی می‌توان پایه‌های یخچال را از لحاظ یلندی و کوتاهی تنظیم نمود. به طوری که درب به خوبی بسته شود و نشت آب متوقف گردد.

بیشتر بخوانید علت نشتی گاز یخچال

نشتی یخچال

2.  مسدود بودن لوله تخلیه و نشتی یخچال

 یکی دیگر از دلایل اصلی نشتی یخچال و جمع شدن آب در داخل این دستگاه، مسدود شدن لوله تخلیه آب می‌باشد. در تمام یخچال‌ فریزرهای فاقد برفک، چرخه‌ای وجود دارد که از ایجاد یخ‌ و برفک‌ بر روی سیم‌پیچ‌های اواپراتور جلوگیری کرده و آن‌ها را ذوب می‌کند. آبی که از ذوب شدن یخ‌ و برفک‌ها ایجاد می‌شود، به سمت سینی یا ظرف موجود در خارج از فریزر که در کنار کمپرسور جاسازی شده هدایت می‌شود.

وجود گرفتگی در لوله تخلیه آب باعث می‌شود که آب نتواند به سمت سینی خارج از یخچال برود و به ناچار در داخل یخچال تجمع پیدا کرده و موجب نشتی یخچال می‌شود. گرفتگی لوله تخلیه آب معمولا به دلیل پر شدن لوله توسط کیسه‌فریزر، ذرات غذا و غیره اتفاق می‌افتد. محل قرارگیری سوراخ تخلیه آب یخچال در لوله تخلیه در پشت کشوهای موجود در داخل یخچال است. البته موقعیت قرار گرفتن لوله تخلیه آب با توجه به نوع و همچنین مدل یخچال متفاوت است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

برای پیدا کردن محل اصلی سوراخ  تخلیه آب یخچال باید به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه نمایید. برای برطرف کردن گرفتگی لوله تخلیه از آب گرم استفاده کنید. برای از بین بردن مواد موجود در لوله مقدار یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با دو لیوان آب مخلوط کنید. سپس مخلوط آب و جوش شیرین‌ را در داخل شیر تخلیه بریزید.

لوله تخلیه مسدود

راه حل دیگری که برای برطرف کردن گرفتگی لوله تخلیه وجود دارد این است که با استفاده از یک سیم ضخیم مواد غذایی یا تکه‌های یخ موجود در لوله را خارج کنید. بعد از اینکه مسدود بودن لوله تخلیه برطرف شد، آن را مجددا در جای خود نصب کنید.

در اکثر یخچال فریزرها محل قرارگیری لوله تخلیه در قسمت پشتی یخچال است و برای تمیز کردن آن باید بعضی از قسمت‌های دستگاه باز شود. همواره سعی کنید تمام تعمیرات یخچال از جمله گرفتگی لوله تخلیه آب را به یک تعمیرکار بسپارید تا مشکل نشتی یخچال نیز حل شود.

نشتی آب یخچال

3.  انباشته شدن یخ یا برفک روی اواپراتور

 زمانی که میزان یخ تجمع یافته در داخل یخچال افزایش پیدا کند، یخچال سرما ندارد و هنگام کار کردن یخچال صدای وزوز به گوش می‌رسد. اصلی‌ترین دلیل افزایش دمای داخل یخچال در چنین شرایطی پوشیده شدن اواپراتور از یخ یا برفک می‌باشد. زیاد بودن یخ و برفک باعث می‌شود که حتی فرآیند یخ زدایی یا دیفراست نیز به تمیز کردن یخچال کمکی نکند. این مشکل در نهایت باعث می‌شود که هوا از فن عبور نکند و دمای داخل یخچال افزایش یابد.

با گرم شدن داخل این دستگاه مشکل نشتی یخچال پیش می‌آید. برای برطرف کردن این مشکل باید عملکرد کمپرسور مورد بررسی قرار گیرد و پوشش موجود روی اواپراتور برای بررسی یخ‌های موجود در اواپراتور برداشته شود. این کار برای حل مشکل فرآیند یخ زدایی انجام می‌شود. تمام مراحل بررسی کمپرسور و اواپراتور باید توسط تعمیرکار مجرب و حرفه‌ای و با رعایت نکات ایمنی انجام شود.

بیشتر بخوانید نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

4.  شکستن سینی تخلیه دلیل نشتی یخچال

در قسمت پشتی تمام یخچال‌ها یک سینی تخلیه تعبیه شده است. این سینی معمولا در زیر یخچال یا در کنار کمپرسور قرار گرفته است. آبی که طی فرآیند یخ‌زدایی از شیر تخلیه آب خارج می‌شود به داخل سینی تخلیه می‌ریزد. گرمای حاصل از کار کردن کمپرسور آب تجمع یافته در داخل سینی تخلیه را تبخیر می‌کند.

با گذر زمان ممکن است که سینی تخلیه را دچار آسیب و شکستگی کند و در نتیجه، آب داخل آن به بیرون از یخچال نشت پیدا کند. برای برطرف کردن نشتی یخچال به دلیل شکستن سینی کافیست که یک سینی جدید را جایگزین سینی معیوب کنید. این کار باید توسط یک تعمیرکار صورت بگیرد.

5.  شل شدن آب‌سردکن یا یخ‌ساز

نشتی یخچال

گاهی اوقات شل شدن اتصالات لوله‌هایی که آب را به قسمت یخ‌ساز یا آب‌سردکن یخچال می‌رساند، دلیل نشتی یخچال است. فرسودگی یا ترک‌خوردگی پیچ و مهره‌های یخ‌ساز نیز یکی از مشکلات یخچال است که در نشت آب نقش دارد. در این حالت آب در زیر یخچال جمع می‌شود.‌ ترک خوردن، سوراخ شدن و یا پیچ خوردگی شلنگ‌های پلاستیکی نیز ممکن است یکی دیگر از دلایل نشتی آب از یخ‌ساز و آب‌سردکن باشد.

اگر مشکل نشت آب از سینی تخلیه یا گرفتگی لوله تخلیه آب نبود، حتما باید بخش یخ‌ساز را مورد بررسی قرار دهید. برای برطرف کردن این مشکل حتما باید شلنگ‌های معیوب یخ‌ساز را با شلنگ‌های سالم تعویض کنید. در بعضی از مواقع نیز ممکن است اتصالات هم به تعویض نیاز داشته باشند. پس از نصب شیلنگ‌های جدید به جای شیلنگ‌های قدیمی توسط تعمیرکار یخچال، اتصالات نیز به خوبی محکم می‌شود تا از بروز نشتی مجدد در آینده جلوگیری شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

6.  جمع شدن آب در زیر جا میوه‌ای

یکی از شایع‌ترین دلایل نشتی یخچال جمع شدن آب در زیر قسمت جا میوه‌ای یا کف یخچال است. به نظر شما چرا در کف یخچال آب جمع می‌شود؟ علت جمع شدن آب در کف یخچال آسیب دیدن یکی از قطعات موجود در سیستم دیفراست به نام سنسور دیفراست می‌باشد.

خراب شدن ترموفیوز، خرابی هیتر یا المنت، گرفتگی لوله آب یخچال و یخ زدن مسیر خروج آب باعث جمع شدن آب در کف و زیر جا میوه‌ای یخچال می‌شود‌.

برای برطرف کردن این مشکلات ابتدا باید کاور یخچال را باز کنید و قطعات مختلف دیفراست مانند المنت، اواپراتور، سنسور، ترمودیسک و ترموفیوز را مورد بررسی قرار دهید.‌ تکنسین بعد از پیدا کردن دلیل اصلی خرابی دیفراست نسبت به تعمیر آن اقدام می‌کند تا مشکل نشتی یخچال به خوبی برطرف شود.

بیشتر بخوانید: علت اتومات نکردن یخچال چیست؟

7.  وجود مشکل در شیر ورودی

وجود نشتی در شیر ورودی آب معمولا باعث می‌شود که از پشت یخچال آب بریزد.‌ برای بررسی شیر ورودی آب، ابتدا یخچال را از برق بکشید و سپس لوله آب را به صورت دقیق مورد بررسی کنید.

یکی دیگر از لوله‌های آب در زیر یخچال فریزر قرار دارد و امتداد آن به قسمت پشتی این دستگاه می‌رسد. گاهی اوقات علت چکه کردن آب وجود نشتی در پیچ باز و بسته کردن شیر آب  است.‌ به طور کلی باید همه لوله‌های آب موجود در یخچال را چک کنید و مطمئن شوید که هیچ کدام از جای خود در نرفته یا سوراخ نشده باشند.  برای حل این مشکل لوله‌های سوراخ را با لوله‌های سالم تعویض کنید تا نشتی یخچال حل شود.

8.  رسوب‌گیری فیلتر آب

نشتی آب در یخچال‌هایی که دارای فیلتر آب هستند، نیز زیاد دیده می‌شود‌. اگر تمام هفت موردی را در قسمت‌های قبلی مقاله توضیح دادیم مورد بررسی قرار دادید و همچنان با مشکل نشتی مواجه بودید، به سراغ قسمت فیلتر آب بروید. تعویض کردن دیر به دیر فیلتر آب باعث رسوب‌گرفتگی آن خواهد شد.

رسوبات انباشته شده در فیلتر به مرور زمان شلنگ آب را دچار ترک می‌کند و در نهایت آب به خارج از یخچال نشت پیدا می‌کند. برای حل این مشکل در اولین اقدام باید شلنگ آب بسته شود تا یخچال آسیبی نبیند.

سپس فیلتر آب را با یک فیلتر جدید تعویض نمایید. اگر شلنگ متصل شده به فیلتر دچار پوسیدگی باشد، باید آن را هم عوض کنید. به طور کلی فیلتهای درونی و بیرونی آب در یخچال باید هر شش ماه یک‌ بار تعویض شوند. تعویض نکردن فیلترها، مشکلات زیادی در یخچال به وجود می‌آورد.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

9.  بروز مشکل در مونتاژ مخزن آب

در بعضی از مواقع وجود مشکل در مونتاژ مخزن آب  یا tank water دلیل اصلی نشتی یخچال است و برای برطرف کردن آن حتما باید مخزن آب را در حالی که پر از آب است مورد بررسی قرار دهید. جنس مخزن آب یخچال به گونه‌ای است که وجود سوراخ در آن را نمی‌توان با استفاده از چسب تعمیر نمود. بنابراین راه حل برطرف کردن نشتی یخچال اگر ناشی از سوراخ شدن مخزن آب باشد فقط با تعویض این قطعه امکان‌پذیر است.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

10.  نشت آب از بخش فریزر

نشتی آب از بخش فریزر یخچال به دلایل مختلفی مانند عدم نصب درست شلنگ تصفیه آب، عدم عملکرد صحیح هیتر یا گرم‌کن یخچال و یا وجود رطوبت زیاد در محیط اطراف یخچال به دلیل نزدیکی سینک به این دستگاه اتفاق می‌افتد.

برطرف کردن این مشکل به یک تعمیرکار متخصص و مجرب نیاز دارد. تعمیرکار با استفاده از دانش و آگاهی خود مشکل نشت آب از فریزر را به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و راه‌حل‌های لازم را روی این بخش پیاده می‌کند. تعمیر یخچال توسط افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه نه تنها مشکل نشتی یخچال را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات جدیدتری برای این دستگاه به وجود خواهد آورد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تمام دلایل مربوط به نشتی یخچال و روش‌های برطرف کردن آن‌ها را توضیح دهیم. نشتی آب یخچال به دلایل متعددی مانند معیوب شدن لاستیک درب یخچال، تراز نبودن یخچال، مسدود بودن لوله تخلیه آب، انباشته شدن یخ یا برفک روی اواپراتور، شکستن سینی تخلیه، شل شدن آب‌سردکن یا یخ‌ساز، جمع شدن آب در زیر جا‌ میوه‌ای به دلیل خرابی قطعات دیفراست، وجود مشکل در شیر ورودی یخچال، رسوب‌گیری فیلتر آب، بروز مشکل در مونتار مخزن آب و سوراخ شدن آن و نشت آب از قسمت فریزر اتفاق می‌افتد. تعمیرکار یخچال ماهر و متخصص یخچال آچاره می‌توانند تمام این مشکلات را با مهارت و تجربه خود تعمیر کنند.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید