مراحل بازسازی ساختمان به چه ترتیبی انجام می‌شوند؟

بازسازی و دکوراسیونساختمان

ترتیب مراحل بازسازی ساختمان چیست؟ همه ما بیشتر طول زندگی خود را در خانه سپری می‌کنیم و این محیط ارزش بسیاری برای ما دارد. با گذشت زمان هر ساختمانی دچار فرسودگی می‌شود و باید برخی از قسمت‌های آن اصلاح شود.

ارزش معنوی و مالی ساختمان در موارد زیادی افراد را به بازسازی خانه وا می‌دارد تا این محیط رنگ و بویی تازه به خود بگیرد. برخی افراد علاقه دارند که مراحل بازسازی ساختمان را تا حد ممکن خودشان برعهده بگیرند تا در هزينه‌ها صرفه‌جويی کرده و از نزدیک تمام مراحل را زیر نظر داشته باشند.

اگر شما هم جزو این افراد هستید احتمالا کسب اطلاعات راجع به ترتیب مراحل بازسازی خانه قدیمی به شما کمک خواهد کرد.

ترتیب مراحل بازسازی ساختمان در 10 مرحله

اگر شما قصد داشته باشید که برای بازسازی ساختمان اقدام کنید، باید  ابتدا مراحل بازسازی ساختمان و سپس نکات متعددی را در این روند مدنظر داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها برنامه‌ریزی است.

برنامه ریزی برای بازسازی خانه قدیمی به شما کمک خواهد کرد که هنگام به سرانجام رسیدن پروژه، به همه اهداف خود دست پیدا کرده باشید.

به همین منظور در ادامه ترتیب مراحل بازسازی ساختمان را ذکر می‌کنیم تا در این برنامه‌ریزی هیچ شاخص مهمی نادیده گرفته نشود. مراحل بازسازی خانه عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی
  • تخریب
  • تعمیرات عمیق (لوله‌کشی، شبکه برق رسانی و …)
  • بازسازی سازه‌ها (دیوارها، ستون‌ها و …)
  • رنگ آمیزی
  • نصب تجهیزات (کابینت‌ها، لوستر و …)
  • درب‌ها و پنجره‌ها
  • نظافت ساختمان و سیستم تهویه
  • کفپوش
  • ارزیابی نهایی

شما با پشت سر گذاشتن این مراحل می‌توانید بازسازی ساختمان قدیمی خود را به اتمام برسانید. در جهت کمک به شما در اجرای هر کدام از این موارد، در ادامه توضیحات مختصری راجع به هر کدام از مراحل بازسازی ساختمان ذکر خواهیم کرد.

بازسازی ساختمان را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • صفر تا صد بازسازی خانه‌های قدیمی
  • دکوراسیون خانه
  • نقاشی ساختمان، بنایی، کابینت و گچ‌کاری
  • مشاوره بازسازی ساختمان
  • تخریب و تغییر دکور خانه

بازسازی ساختمان با تیم کاربلد آچاره

بازسازی ساختمان را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • صفر تا صد بازسازی خانه‌های قدیمی
  • دکوراسیون خانه
  • نقاشی ساختمان، بنایی، کابینت و گچ‌کاری
  • مشاوره بازسازی ساختمان
  • تخریب و تغییر دکور خانه

بازسازی ساختمان با تیم کاربلد آچاره

1. برنامه ریزی برای بازسازی ساختمان

در بازسازی ساختمان، برنامه‌ریزی یک مرحله بسیار مهم تلقی می‌شود. شما در این برنامه‌ریزی باید راجع به مسائلی همچون مقیاس بازسازی، بودجه، نحوه انجام کار و … تصمیم‌گیری کرده و تا اتمام پروژه با در نظر گرفتن این نقشه راه، پیشروی کنید.

در اولین قدم از مراحل بازسازی ساختمان، مقیاس بازسازی را معین کنید تا در ارزیابی هزینه‌ها تا حد ممکن دقیق عمل کرده و در صورت نیاز برای اخذ مجوزهای لازم تدابیر لازم را در نظر بگیرید.

در برآورد هزینه‌ها باید این عامل که چه مقدار از پروژه برعهده شما خواهد بود نیز مورد بررسی قرار بگیرد که در این بخش توضیحات لازم را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

مراحل بازسازی ساختمان کلنگی

در  برخی از موارد ذکرشده در ترتیب مراحل بازسازی ساختمان، شما به کمک افراد متخصص نیاز خواهید داشت؛ مگر این که خودتان تخصص لازم در این زمينه‌ها را داشته باشید. تعمیرات عمیق ساختمان که لوله‌کشی و شبکه برق رسانی هم جزو آن است، باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام بگیرد تا در نهایت بهترین نتیجه حاصل شود.

در تخمین هزینه بازسازی ساختمان و هزینه موردنیاز برای دستمزد افراد دخیل در بازسازی، نمی‌توان تا انتهای پروژه برآورد خیلی دقیقی داشت. در این راستا پیشنهاد می‌کنیم که تقریبا ۲۰ تا ۴۰ درصد از بودجه کل را به این منظور اختصاص دهید.

همچنین بهتر است که ۱۰ تا ۲۰ درصد نیز به هزینه‌های اضطراری اختصاص یابد تا در شرایط احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

توجه داشته باشید که در مراحل اولیه بازسازی خانه، احتمال پیش‌آمد اختلالات گوناگونی وجود دارد که در صورت عدم برنامه‌ریزی برای مقابله با این موارد، شما با مشکل مواجه خواهید شد.

در انتخاب افراد متخصص فراموش نکنید که از تجربه و مهارت این افراد اطمینان حاصل کرده و اصالت مجموعه‌های موردنظر را بررسی کنید. از این افراد بخواهید که قبل از آغاز کار، برآورد هزینه‌ای که برای اتمام کار نیاز است را در اختیار شما قرار دهند.

مطلب پیشنهادی: چک لیست بازسازی ساختمان

مراحل بازسازی ساختمان قدیمی

2. تخریب

در این مرحله باید تخریب سازه‌هایی که از قبل مشخص شده‌اند، آغاز شود. این تخریب را می‌توان به ۲ بخش تقسیم کرد که این بخش‌ها عبارتند از:

  • تخریب سازه‌ها
  • دفع نخاله و زباله‌ها

در بخش اول افراد دخیل باید حتما از صلاحیت لازم برخوردار باشند. این اهمیت‌ در صورت دخیل بودن سازه‌های باربر دوچندان خواهد شد و باید بسیار جدی گرفته شود.

حیاتی بودن این نکته ناشی از قابلیت خطرآفرینی این روند است که احتمال بروز خطرات در صورت عدم آشنایی به‌صورت جدی افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین فراموش نکنید که شما برای انجام تغییراتی که در آن نقشه ساختمان تغییر می‌کند و در طی بازسازی ساختمان به‌عنوان مثال متراژ بخش‌هایی مثل پارکینگ دچار تغییر می‌شوند، به مجوز از مراجع ذی‌صلاح نیاز خواهید داشت؛ در غیر این‌صورت اقدامات قانونی در انتظار شما خواهد بود.

شما می‌توانید با مشارکت در بخش دوم به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. در این روند نیز باید نکات ایمنی و زیست محیطی کاملا رعایت شده و به هیچ عنوان نادیده گرفته نشوند.

تخریب در بازسازی ساختمان قدیمی

3. تعمیرات عمیق

از آن جایی که در طول انجام تعمیرات عمیق احتمال آسیب رسیدن به سازه‌ها، رنگ آمیزی و … وجود دارد، باید پیش از دیگر مراحل بازسازی ساختمان انجام بپذیرد.

در این مرحله به‌صورت کلی تمام تجهیزاتی که در پشت دیوارها یا زیر زمین قرار دارند، باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز اصلاح شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم اصلاح لوله‌کشی و شبکه برق رسانی از مهم‌ترین موارد این مرحله از مراحل بازسازی ساختمان قدیمی در نظر گرفته می‌شوند. در انتخاب افرادی که این مسئولیت را برعهده خواهند گرفت، دقت کرده و شاخص‌های لازم را مدنظر داشته باشید.

تعمیرات ساختمان

4. بازسازی سازه‌ها

پس از اتمام تعمیرات عمیق و اطمینان از سلامت همه قسمت‌های مربوط، بازسازی سازه‌ها شروع خواهد شد. قبل از آغاز این مرحله حتما از اتمام موفقیت‌آمیز تعمیرات عمیق ساختمان مطمئن شوید تا در طول بازسازی سازه‌ها با چالشی مواجه نشوید.

در صورتی که در مراحل بازسازی ساختمان خود قصد جابه‌جایی دیوارها، تغییر در موقعیت درب‌ها و پنجره‌ها و …  را دارید، باید در این مرحله آن‌ها را به اتمام برسانید. پس از انجام تغییرات اساسی باید سطوح تمام این بخش‌ها برای مرحله بعد آماده شده تا هنگام رنگ آمیزی در این قسمت‌ها مشکلی ایجاد نشود.

محاسبه رایگان هزینه دکوراسیون و بازسازی ساختمان!

5. رنگ آمیزی ساختمان

هنگامی که سطح دیوارها و ستون‌ها آماده شد و در صاف‌ترین حالت خود قرار داشت، روند رنگ‌آمیزی آن‌ها را باید آغاز کرد. با این که این مرحله در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد، چالش‌های مختص به خود را دارد.

در نتیجه اگر قصد دارید که رنگ آمیزی ساختمان را خودتان انجام دهید، اطلاعات لازم راجع به این روند را حتما به دست آورده و سپس رنگ آمیزی ساختمان را شروع کنید. شما با سپردن این کار به افراد متخصص و استفاده از سرویس نقاشی ساختمان آچاره، بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد که ممکن است این کیفیت، هزینه‌های مربوط به آن را جبران کند.

مراحل بازسازی ساختمان | نقاشی ساختمان

6. نصب تجهیزات

با اتمام رنگ آمیزی، زمان نصب تجهیزاتی مثل کابینت‌ یا لوسترها فرا خواهد رسید و شما می‌توانید بدون نگرانی از آسیب دیدن این تجهیزات برای نصب آن‌ها اقدام کنید.

در صورت برعهده گرفتن این مرحله از مراحل بازسازی ساختمان، حتما نکات ایمنی را مدنظر داشته باشید تا از بروز هر گونه خطر احتمالی جلوگیری به عمل آید.

مطلب پیشنهادی: آموزش ساخت بتونه

ترتیب مراحل بازسازی ساختمان

7. درب‌ها و پنجره‌ها

در قدم بعدی باید درب‌ها و پنجره‌ها در موقعیت خود قرار بگیرند. این مرحله باید قبل از نصب کفپوش پشت سر گذاشته شود تا تداخلی در روند باز و بسته شدن درب‌ها به وجود نیاید.

همچنین در این بخش باید قطر لوازمی مثل فرش که بر روی زمین و زیر درب‌ها قرار خواهند گرفت، در نظر گرفته شود تا هنگام قرار گرفتن در موقعیت خود باعث سد شدن مسیر حرکت درب‌ها نشوند.

مراحل بازسازی ساختمان | بازسازی درب و پنجره

8. نظافت ساختمان و سیستم تهویه

در مراحل بازسازی ساختمان علاوه‌بر نظافت ساختمان و نظافت راه پله، نظافت سیستم تهویه نیز اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم نظافت این بخش، امکان کثیف شدن مجدد سطوح داخل ساختمان وجود دارد.

در نتیجه بهتر است این مرحله را با دقت تمام انجام داده تا نیازی به انجام مجدد آن نباشد.

تعمیرات و بازسازی ساختمان با تیم آچاره

9. کفپوش

نصب کفپوش به این دلیل آخرین مورد در ترتیب مراحل بازسازی خانه قدیمی قرار گرفته است که کمترین آسیب و خط و خش را در طول مراحل بازسازی ساختمان متحمل شود.

پس از به پایان رسیدن مراحل قبل، اقدامات لازم برای نصب کفپوش را در نظر گرفته و نسبت به نصب آن اقدام کنید. امروزه گزینه‌های متعددی برای استفاده به‌عنوان کفپوش در اختیار شما قرار دارد که شما می‌توانید بسته به نیاز و سلیقه خودتان یکی از این گزینه‌ها را برای استفاده در ساختمان انتخاب کنید.

بازسازی کفپوش خانه

10. ارزیابی نهایی

بعد از نصب کفپوش، مراحل بازسازی ساختمان به اتمام رسیده است و شما باید نتیجه نهایی را مورد ارزیابی قرار دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله کیفیت تمام تغییرات را بررسی کنید تا احتمال بروز مشکل در بلندمدت به حداقل برسد. در این راستا می‌توانید نظرات افراد متخصص را جویا شده و از کمک آن‌ها بهره بگیرید.

فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در طول مراحل بازسازی ساختمان حائز اهمیت بسیار است و در صورت عدم رعایت این نکات، سلامت افراد در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

جمع‌بندی

در این مطلب با بررسی مراحل بازسازی ساختمان تلاش کردیم تا تمام اطلاعات لازم برای طی کردن این روند را در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به این نکات شما میتوانید مرتاحل بازسازی خانه قدیمی خود را بدون هیچ چالشی پشت سر بگذارید.
همچنین شما می‌توانید روند بازسازی ساختمان خود را به کارشناسان توانمند آچاره بسپارید و با خیال راحت بهترین نتیجه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.
امیدواریم که این مقاله به شما در یادگیری ترتیب مراحل بازسازی ساختمان کمک کرده و از مطالعه آن لذت برده باشید.

سوالات رایج

اولین مرحله از مراحل بازسازی ساختمان قدیمی کدام است؟

برنامه‌ریزی.
اولین قدم برای شروع روند بازسازی ساختمان، برنامه‌ریزی دقیق و تخمین هزینه‌ها محسوب می‌شود.

تعمیرات عمیق باید در چه مرحله‌ای از مراحل بازسازی خانه انجام بگیرد؟

پس از اتمام برنامه‌ریزی و آغاز تخریب، شما باید تعمیرات عمیق ساختمان را به انجام برسانید.
توجه داشته باشید که تا به اتمام رسیدن این مرحله، مراحل دیگر مثل تعویض درب، کفپوش یا نقاشی ساختمان را به تعویق بیندازید.

در این باره بیشتر بخوانید 

تعمیر و نوسازی سریع و آسان کابینت آشپزخانه

نقاشی ساختمان سه‌ بعدی

نحوه آماده سازی رنگ پلاستیک

آموزش ترمیم دیوار رنگ شده

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا