راهکارهای محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

بازسازی و دکوراسیونساختمانطراحی و اجرای فضای سبز

در اجرای پروژه‌های محوطه سازی باغ معمولا پروژ‌ه‌ای موفق است که با کمترین هزینه ساخته شود و با توجه به گران شدن مصالح ساختمانی و باغی، همواره باید به دنبال اجرای طرحی اساسی با حداقل هزینه‌ها بود. آنچه که در این مقاله پیش روی شما قرار داده‌ایم، راه‌های موثر برای تبدیل فضای موجود به محوطه باغ یا ویلا با کمترین و به‌صرفه‌‌ترین هزینه‌ها است.

محوطه سازی باغ چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصول در طراحی و ساخت باغ و ویلا، محوطه‌سازی آن است. محوطه سازی باغ یعنی این‌که فضای باغ را با توجه به سلیقه خود کاربردی‌تر کنیم و با حداقل امکانات، حداکثر استفاده را از فضا ببریم.

اِلمان‌های موجود در محوطه سازی باغ شامل سنگ، چوب، گیاهان، حوضچه‌ها و … هستند. یک طراح با بکارگیری اصولی و محاسبه فضا، بهترین پدیده را خلق می‌کند. با محوطه‌سازی دقیق می‌توان از تمام فضا، نهایت استفاده را کرد و فضاهای پرت را به حداقل رساند.

انواع المان‌ در محوطه سازی باغ ویلایی

  1. آلاچیق
  2. آبنما
  3. شومینه
  4. باربیکیو
  5. نهر مصنوعی و برکه
  6. استخر
  7. گل‌ها و درختان

چند راهکار برای محوطه سازی باغ ویلایی با هزینه کمتر

شلوغ نکردن فضا و استفاده از عناصر شیک و مدرن، از جمله ویژگی‌های باغ‌های ویلایی مدرن هستند. از دیگر نکاتی که به شما در کاهش هزینه محوطه سازی باغ کمک می‌کنند، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

۱. نورپردازی و سیستم روشنایی

نورپردازی جزء موارد بسیار ضروری در محوطه سازی باغ است. در نور پردازی موارد ذیل را رعایت کنید:

  1. با توجه به مساحت باغ، تعداد لامپ موردنظر را انتخاب کنید.
  2. بهتر است از لامپ‌های ریسه‌ای ارزان‌قیمت در نواحی که احتیاج به نور زیاد ندارد، استفاده کنید.
  3. از لامپ‌های LED ضد آب که با ولتاژ پایین کار می‌کنند، استفاده کنید.
  4. از منابع تغذیه‌ای مثل باتری‌های قابل شارژ یا سلول‌های خورشیدی استفاده کنید.
  5. برای سایر مناطق که احتیاج به نور زیاد دارند، از لامپ‌های کم‌مصرف موجود در بازار استفاده کنید.

۲. مسیر ورود به باغ

در مسیر ورودی باغ باید علاوه‌بر رعایت زیبایی، حس طبیعی بودن را نیز به آن بدهید. در این راستا می‌توانید از کفپوش‌های ارزان‌قیمت طرح سبزه استفاده کنید. ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین نوع کفپوش در بازار، کفپوش‌های بتنی هستند که می‌توانید با رنگ‌آمیزی آن‌ها یا استفاده از تراشه‌های تزئینی به زیبایی‌شان بیفزایید.

برای بازسازی و محوطه سازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۳. استفاده از گیاهان و درختان

اصلی‌ترین اِلمانی که یک زمین خالی را به باغی سرسبز تبدیل می‌کند، گیاهان هستند. شما به این منظور می‌توانید از گیاهان و نهال‌های ارزان‌قیمت و مقاوم استفاده کنید. بهتر است از درختانی استفاده کنید که نیاز به هرس ندارند؛ در بین این گیاهان می‌توان از کاج نام برد.

از دیگر گیاهانی که نیاز به مراقبت و هرس کردن ندارند، می‌توان به پیچک و رز رونده اشاره کرد. این 2 گیاه علاوه‌بر این‌که گل‌های زیبایی می‌دهند، دیوارهای باغ را پوشانده و منظره‌ای زیبا را خلق می‌کنند.

۴. ساخت گلدان‌های زیبا با مواد بازیافتی

با استفاده از قطعات کوچک چوب بستنی یا مواد بازیافتی پلاستیکی و قوطی‌های فلزی، برای محوطه سازی باغ گلدان‌های رنگارنگ و زیبا درست کنید و به‌‌جای خرید گیاهان و گل‌ها، خود آن‌ها را قلمه زده و تکثیر کنید.

۵. دیوارهای گیاهی درست کنید

به‌جای صرف هزینه زیاد برای تفکیک نقاط مختلف در محوطه باغ خود، می‌توانید با استفاده از گیاه شمشاد، دیوار، حصار و پرچین درست کنید. ارتفاع این گیاه به ۳ الی ۴ متر می‌رسد و در برابر خشکی هوا و سرما بسیار مقاوم است و نیاز به مراقبت ندارد.

۶. پرهیز از تجملات اضافی

بنابه سلیقه خود می‌توانید مجسمه‌های بزرگ یا دیوارکوب‌های تزئینی در باغ را حذف کنید و به‌جای آن‌ها از اِلمان‌های ارزان‌قیمت‌تر یا دست‌ساز بهره ببرید.

۷. ساخت باربیکیو ارزان قیمت

می‌توانید با استفاده از چند آجر و کمی سیمان یک باربیکیو درست کنید تا قادر به پخت و پز در کنار عزیزانتان باشید.

۸. مصالح اضافی را دور نریزید

بعد از این‌که محوطه باغ را ساختید، می‌توانید از خرده مصالحِ باقیمانده، مانند چوب، سنگ، سیمان، آجر و …، دست به ساخت میز و صندلی برای محوطه باغ بزنید.

۹. آلاچیق در محوطه سازی باغ

در ساخت آلاچیق با توجه به آب و هوای منطقه عمل کنید. اگر در منطقه‌ای تقریبا گرم و خشک ساکن هستید، می‌توانید از چوب استفاده کنید. در غیر اینصورت باید از فلزات به‌ویژه آلومینیوم بهره ببرید؛ زیرا چوب در رطوبت دچار پوسیدگی می‌شود و شما مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای ترمیم آن خواهید شد. برخلاف چوب، فلز آلومینیوم در رطوبت و باران دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود.

مطالعه بیشتر: باغبانی در پشت‌ بام و گیاهان مناسب پشت‌ بام

۱۰. اقتصادی‌ترین برکه

برای داشتن یک برکه زیبا و اقتصادی، می‌توانید آن را در نقطه‌ای که انتخاب کرده‌اید، حفاری کنید. استفاده از قالب‌های پیش‌ساخته ممکن است سریع و راحت باشد، اما هزینه زیادی دارد. در این راستا مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم را دنبال کنید:

  1. ابتدا یک منطقه برای حفاری در نظر بگیرید.
  2. از یک آستر که به اندازه ۲ برابر چاله حفر شده و جنس مرغوبی دارد، استفاده کنید تا دیگر بعد از 2 سال دوباره به آستر جدید نیازمند نشوید.
  3. هرگونه اشیاء تیز و سنگ‌های بزرگی که ممکن است باعث پارگی آستر شوند را از حفره تخلیه کنید.
  4. بر روی لبه‌های بیرونی آستر که خارج از حفره قرار می‌گیرند، سنگ‌های بزرگی قرار دهید تا به داخل کشیده نشوند.
  5. سپس برکه را از آب پر کرده و با صدف، گیاهان و سنگ‌ریزه،‌ اطراف آن را مطابق میل خود تزیین کنید.
  6. شما برای جلوگیری از ازدیاد رویش جلبک‌ها درون برکه، می‌توانید از ماهی استفاده کنید. ماهی‌ها به خوردن جلبک‌ها کمک شایان‌توجهی می‌کنند و در نظافت برکه نقش مهمی دارند که همین امر موجب کاهش هزینه‌های نگهداری از برکه می‌شود. علاوه‌بر این، ماهی‌ها به زیبایی برکه و طبیعی بودن فضا نیز کمک خواهند کرد.
  7. اگر در برکه ماهی دارید، بهتر است از پمپ‌هایی که با باتری خورشیدی کار می‌کنند، استفاده کنید؛ زیرا ماهی‌ها باید به اکسیژن کافی دسترسی داشته باشند. پمپ باعث به حرکت درآوردن آب به‌صورت دائم می‌شود و از رشد و تکثیر پشه و حشرات موزی نیز جلوگیری می‌کند.

۱۱. استفاده از آبنما

یکی از امکانات بسیار زیبا در باغ، آب‌نما است که باید در محلی که بیشترین زاویه دید را دارد، نصب شود. شما می‌توانید در ساخت آبنما از یک آبشار مصنوعی نیز بهره بگیرید. با این کار زیبایی آبنما را به حداکثر می‌رسانید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

همچنین صدای ایجادشده از آبشار می‌تواند فضای دلنشینی را برای شما ایجاد کند‌. برای ساخت آبنما می‌توانید از بلوکه‌های بتنی و سیمانی استفاده کنید و برای آبشار نیز از پمپ‌های کوچک و کم‌هزینه که با ولتاژهای پایین کار می‌کنند، بهره ببرید. درنهایت از تزئین آبنما با گیاهان و گل‌ها غافل نشوید.

۱۲. حیاط سازی

ساخت حیاط سبب بزرگ‌تر جلوه دادن باغ می‌شود. در ایجاد حیاط خلوت جدا در محوطه باغ، همواره می‌توانید از مصالح ساختمانی اضافی و گیاهانی مثل شمشاد یا کاشت نهال‌های میوه برای دیوارها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان کود دهی درخت و باغچه

محوطه سازی باغ سنتی

در محوطه سازی باغ سنتی از آیتم‌های آشنا و ساده‌تر استفاده می‌کنند. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. بهار خواب یا شاه‌نشین: با ایجاد یک سکو به‌عنوان بهار خواب، زیبایی بخشی از باغ را دوچندان کنید. بهار خواب از جمله آیتم‌های جدانشدنی از باغ‌های سنتی است. اگر هزینه ایجاد بهار خواب را ندارید، می‌توانید از تخت‌های چوبی، قالیچه و پشتی‌های قدیمی استفاده کنید.
  2. استفاده از نمای آجر: نمای آجری به دلیل شکل ساده و قیمت کم، از دیرباز مورد استقبال فضاهای سنتی بوده‌ است. شما برای جدا کردن بخش‌های مختلف محوطه باغ، می‌توانید از کف‌سازی با تزیین آجرهای رنگی استفاده کنید.
  3. حوض: یک حوضچه کوچک با کاشی‌های آبی و گلدان‌هایی در اطراف آن، بیانگر یک محوطه سنتی است.
برای بازسازی و محوطه سازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محوطه سازی باغ‌های ۱۰۰۰ متری

در طراحی باغ‌های ۱۰۰۰ متری باید همواره نکات ذیل را رعایت کنید:

  1. ابتدا اطمینان حاصل کنید که باغ دقیقا چه اندازه‌ای دارد و سپس زاوایای آن را به دقت روی نقشه بکشید (نقشه باغ را بکشید)، تا در مراحل طراحی امکانات باغ دچار مشکل نشوید.
  2. سپس با توجه به بودجه، به بررسی اهمیت امکانات بپردازید. امکانات مهم‌تر را جایگزین امکانات کم‌ارزش‌تر کنید.
  3. حتما شرایط آب و هوایی و جغرافیای منطقه را در نظر بگیرید، سپس شروع به کاشت درختان و گیاهان کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از گیاهان بومی منطقه که مقاومت بالایی دارند، بهره ببرید.
  4. برای هر کدام از امکانات یک بخش خاص را در نظر بگیرید. مثلا محوطه رو به آفتاب را به درختان میوه اختصاص دهید. یا محدوده‌ای از باغ که دید کافی ندارد را به فضای باربیکیو اختصاص دهید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی

سخن آخر

برای محوطه سازی باغ و ویلا با کمترین هزینه باید ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید و سپس بر طبق آن دست به عمل بزنید. اِلمان‌های اضافی، خود هزینه اضافی هستند، پس تا جای ممکن از آن‌ها پرهیز کنید. همچنین مصالح مورد استفاده اضافی و نخاله‌ها را دور نریزید؛ بلکه از آن‌ها در ساخت اجاق یا باربیکیو، آبنما و کف برکه استفاده کنید. امیدواریم که مطالعه این مطلب از مجله آچاره برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا