باغبانی در پشت بام و گیاهان مناسب پشت بام

باغبانی و سمپاشیطراحی و اجرای فضای سبز

به‌طور کلی فضاهای سبز، جزو زیباترین و دل‌انگیزترین مناطق به‌شمار می‌آیند. زیرا باعث می‌شوند ما لحظاتی از زندگی ماشینی فاصله گرفته و غرق سرسبزی در اطرافمان شویم. آرامشی که در دل طبیعت وجود دارد، باعث شده برخی باغبانی را به عنوان یک شغل انتخاب کرده یا در فضای خانه خود هم به‌شکل محدود این کار را انجام دهند. شاید  ندانید که چطور می‌توان در مجتمع‌های مسکونی چند طبقه باغبانی کرد. در این باره باید بگویم که حیاط داخلی، محوطه بیرون درب ورودی ساختمان، بالکن و پشت‌ بام از جمله مناطقی هستند که شما به راحتی می‌توانید یک فضای سبز دلنشین در آن ایجاد کنید. در این مقاله به‌طور اختصاصی، درمورد مزیت‌های باغبانی در پشت بام با شما صحبت خواهیم کرد.

بررسی تاثیرات باغبانی بر فرد و محیط

مزیت‌های باغبانی شامل موارد زیر می‌شود:

1. افزایش سطح سلامت روانی و جسمانی

باغبانی با مزایای زیادی برای سلامتی همراه است. واضح‌ترین آن‌ها به این واقعیت مربوط می‌شود که شما این کار را باید در یک محوطه باز، زیر نور خورشید انجام دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D شما را افزایش می‌دهد. این ویتامین برای استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌های سالم‌تر بسیار ضروری است. باغبانی در پشت بام یا محوطه باعث می‌شود تا ساعت‌ها تحرک داشته باشید. به‌خصوص اگر گلدان‌های بزرگ یا چرخ دستی‌های خاکی را در اطراف بچرخانید، این تاثیر چند برابر خواهد شد.

بر اساس مطالعات انجام شده از نظر سلامت روان، باغبانی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد و نوعی درمان برای کسانی است که از آلزایمر رنج می‌برند. این ممکن است مربوط به مزایای سلامت روانی باشد که ما تنها در طبیعت آن را تجربه خواهیم کرد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که باغبانی می‌تواند خلق و خوی فرد را تقویت کند. کاشت بذر و برداشت محصولات، هرس کردن علف‌ها، کود دادن و یا آبیاری گل و درختان، از جمله مواردی هستند که می‌توانند ذهن شما را با طبیعت زیبا درگیر کنند. از طرفی برخی تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن در معرض یک باکتری خاص که معمولا در خاک یافت می‌شود، می‌تواند سطح سروتونین را در مغز انسان افزایش دهد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که احساس خوشبختی یا شادی را افزایش می‌دهد.

مزایای باغبانی در پشت بام

2. اثرات مطلوب زیست محیطی

باغ‌ها برای زندگی بشر بر روی کره زمین بسیار مهم هستند. درختان در باغ‌ها رشد می‌کنند و کربن را از فتوسنتز درختان دریافت کرده و در مقابل، مقدار زیادی اکسیژن آزاد می‌کنند. علاوه بر آن، ریشه گیاهان و درختان باعث تثبیت خاک و تصفیه آب می‌شود. باغ‌های شهری و پارک‌های ملی، پناهگاه‌های امنی برای همه گونه‌های موجودات وحشی هستند. اگر باغ‌ها و طبیعت دست‌ساز انسان‌ها نبود، تاکنون نسل گونه‌های مختلفی از حیوانات اهلی منقرض شده بود.

مطلب پیشنهادی راهنمای کاربردی روش کاشت هسته میوه

به‌طور کلی، پرندگان، حشرات و زنبورها (به ویژه زنبورهای عسل) برای چرخه زندگی جهان ضروری هستند. زنبورها با انجام فرآیند گرده افشانی، عسل‌های مرغوب و متنوعی را تولید می‌‌کنند که هرکدام خواص دارویی و درمانی خاص خود را دارند. از جنبه دیداری و زیبایی شناختی، زنبورها به گل‌های شما کمک می‌کنند ظاهرشان زیباتر به نظر برسد. همچنین آن‌ها باعث می‌شوند تا گل‌های چند ساله‌تان حفظ شوند و باغتان همیشه سرسبز به نظر برسد.

3. اثرات مثبت اجتماعی

بسیاری از افراد در یک منطقه شهری یا حومه شهر زندگی می‌کنند و تصورشان این است فضای لازم برای باغبانی ندارند. در چنین شرایطی، باغبانی در پشت بام یک راه حل عالی است تا در سقف خانه یک محیط شاد و سرسبز بسازید. همکاری با یکدیگر برای تقسیم مسئولیت‌ها، هزینه‌های اولیه و ثمره کارتان، می‌تواند به شما کمک کند تا با یکدیگر معاشرت کرده و از این ارتباط دوستانه لذت ببرید.

4. تاثیرات مثبت بر روند زندگی

باغبانی باعث می‌شود تا سلامتی شما، ذهنیت شما، جامعه شما و همچنین محیط زیست در شرایط ایده‌آل‌تری قرار بگیرد. به عنوان مثال، با رشد دادن درختان در خانه، همیشه می‌توانید به محصولات ارگانیک دسترسی داشته باشید. این مورد به شما کمک خواهد کرد تا رژیم غذایی شما پایدارتر شود. گاهی باغداران برای گسترش محصول از مواد شیمیایی مخصوصی استفاده می‌کنند که ممکن است با عوارضی همراه باشد. اما برای کاشت سبزیجات و میوه در خانه نیازی به این مواد ندارد، تنها کافیست روش‌های کشت هر بذر را یاد بگیرید.

مطلب پیشنهادی بهترین زمان کود دهی درخت و باغچه

5. جنبه سرگرمی

علاوه بر همه این‌ها، باغبانی یک سرگرمی عالی است که می‌توانید با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. پرورش یک موجود زنده، مسئولیت‌پذیری در قبال کار خود، تلاش برای حفظ و تقویت محیط زیست، همه از جمله درس‌های بزرگی هستند که باید به کودکان آموزش داده شود.

آبیاری گیاه آگلونما

ساخت باغچه روی ایزوگام

برخی از افراد، به جای سرامیک کردن پشت بام، از ایزوگام استفاده می‌کنند و تصورشان این است که دیگر پشت بام آن‌ها قابل استفاده نیست. این تصور اشتباه است، شما به‌راحتی می‌توانید یک باغچه کوچک روی ایزوگام بسازید و فضای پشت بام خود را زیبا کنید. برای این کار باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  1. گلدان‌هایی را انتخاب کنید که وزن زیادی نداشته باشند. زیرا وزن بالای گلدان، باعث خراب شدن ایزوگام خواهد شد.
  2. خاک گلدان باید مناسب باشد، تا گیاه بتواند به‌خوبی رشد کند.
  3. گیاهانی را انتخاب کنید که در اثر تابش نور مستقیم بتوانند دوام بیاورند.
  4. قبل از خرید بذر، تحقیق کنید که چه نوع گیاهی برای پرورش در شهر شما مناسب است.

مطلب پیشنهادی نگهداری از کاکتوس در خانه

درخت میوه مناسب پشت بام

رشد گیاهان و به‌ویژه درختان در باغ‌های شخصی و پشت بام، همیشه همراه با چالش‌هایی بوده است. یکی از این چالش‌ها آفتاب شدید، گرما و باد است که می‌تواند به گیاهان ظریف آسیب برساند. بنابراین در مناطق گرمسیری، باید درختان مقاوم را برای باغبانی در پشت بام انتخاب کنید. محدودیت‌های وزنی روی پشت ‌بام باعث شده تا نتوان هر گیاهی را کشت کرد. درختانی که رشد آهسته دارند و از نظر ابعاد کوچک هستند، گزینه‌هایی مناسب برای باغبانی در پشت بام می‌باشند. در اینجا ما چند مورد از درخت‌های میوه را برای باغبانی در پشت بام به شما معرفی خواهیم کرد:

زغال اخته آبی (بلوبری)

زغال اخته سرشار از فیبر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و سایر مواد مغذی است و به رنگ بنفش مایل به آبی می‌باشد. خوشبختانه، برای پرورش زغال اخته به فضای زیادی نیاز ندارید و این درخت، یک درخت مناسب برای باغبانی در پشت بام می‌باشد.

کاشت درخت در باغبانی پشت بام

زردآلو

خاستگاه این میوه، ریشه در کشورهای گرم، جنوبی و آفتابی مانند فرانسه، اسپانیا یا ایتالیا دارد. از این رو در زمان صادر کردن، آن‌ها را به صورت کال و نرسیده بسته بندی می‌کنند. دلیل این روش این است که زردآلوهای رسیده را نمی‌توان برای مدت طولانی نگهداری یا حمل کرد. پس برای اینکه تابستان به یک زردآلوی کاملا رسیده و شیرین دسترسی داشته باشید، می‌توانید آن را در پشت بام خود کشت کنید. برای این کار شما به بذر زردآلو و یک خاک شنی و بدون کود احتیاج دارید. حدودا یک سال بعد می‌توانید نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

لیمو

این میوه سرشار از ویتامین C بوده و یک تقویت کننده عالی برای سیستم ایمنی می‌باشد. بذر لیمو ترش از جمله مواردی است که در گلدان به‌خوبی رشد می‌کند، پس یک گزینه عالی برای باغبانی در پشت بام است. تنها نکته‌ای که در زمان کشت آن باید در نظر داشته باشید این است که هر دو سال یک بار، در فصل بهار باید گلدان و خاکش کاملا عوض شود.

گلدان‌های مناسب پشت بام

سال‌هاست که باغبانی در پشت بام در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. زیرا این کار هم نمای خانه را زیباتر کرده و هم به عنوان یک آفتاب‌گیر عالی عمل می‌کند. برخی از افراد برای باغبانی در پشت بام از چمن‌های سبز مصنوعی استفاده می‌کنند. اما پیشنهاد ما به‌جای چمن، استفاده از گل‌های طبیعی است. گل‌های شعمدانی، پیچک، گل‌های رز رنگارنگ و گل‌های یاس و نرگس می‌توانند انتخاب‌هایی بی‌نظیر برای باغبانی در پشت بام باشند. بسته به شرایط جوی منطقه خود، می‌توانید بذر آن‌ها را کاشته و منتظر مشاهده نتیجه کار بمانید.

گل حسن یوسف

گیاهان دارویی در پشت بام

کاشت گیاهان دارویی شامل گل گاو زبان، به لیمو، رزماری و … می‌باشند که دارای خواص درمانی بی‌نظیری هستند. به‌عنوان مثال، گل گاو زبان یکی از موثرترین راه‌ها برای آرامش اعصاب در روزهای پر تنش و استرس‌زا است. خاستگاه اصلی این گیاه در کوه‌های البزر است اما بسته به شرایط آب و هوایی، می‌توانید آن در خانه کشت کنید. اگر در آپارتمان سکونت دارید، این گیاه دارویی یک مورد عالی برای باغبانی در پشت بام است. یک گلدان یا باکس تهیه کرده و خاکی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشد. بذر گیاه را در عمق 5 سانتی‌متری از سطح خاک گذاشته و در صورت لزوم به صورت دوره‌ای به خاک، کود اضافه کنید. بهترین زمان برای کشت گل گاو زبان، اوخر فصل بهار تا تابستان است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

گیاهان پشت بام

کاشت صیفی‌جات در پشت بام

صیفی‌جات از دیگر گزینه‌های مناسب برای باغبانی در پشت بام آپارتمان‌ها هستند. صیفی جات شامل گوجه فرنگی، انواع بادمجان، انواع فلفل تند و دلمه‌ای و … می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را در فصول سرد سال کشت کنید. برای این کار تنها به یک باکس با ابعاد متوسط، بذر و خاک آسیاب شده نیاز دارید. پیشنهاد ما کاشت فلفل و سیب زمینی و پیاز است، زیرا این نوع صیفی‌جات در اکثر مناطق به‌خوبی رشد خواهند کرد، با شرط اینکه خاک انتخابی، مناسب باشد.

کاشت صیفی‌جات

کاشت خربزه در پشت بام

خربزه‌ها در گروه صیفی‌جات قرار دارند و شما با مراقبت صحیح از خربزه می‌توانید در یک ظرف یا گلدان آن را پرورش دهید. این میوه در مناطق گرمسیر به‌خوبی رشد می‌کند و در شهرهای سردسیر جوانه نمی‌زند. خربزه یک میوه مناسب برای باغبانی در پشت بام در شهرهای جنوبی است. کافیست چند گلدان با خاک مناسب تهیه کرده  و بذر خربزه را درون آن‌ها کاشته و گلدان‌ها را در معرض نور آفتاب قرار دهید (بهترین خاک برای کاشت خربزه، خاک شنی لومی و خاک‌های منفذدار است). یکی از نکاتی که در زمان کاشت خربزه باید مد نظر قرار دهید، نحوه آبیاری آن است. اگر شما زیادی بذر آن را آب بدهید، از شیرینی آن کم می‌شود. در مقابل، آبیاری کم نیز باعث ترک خوردگی میوه خواهد شد.

جنبه سرگرمی باغبانی

خاک سبک برای پشت بام

شما نمی‌توانید از خاک‌های معمولی برای باغبانی در پشت بام استفاده کنید. زیرا برخی از آن‌ها سنگین هستند و کار آبیاری و پرورش گیاهان را در پشت بام سخت‌تر می‌کنند. از طرفی سنگین بودن بیش از حد ممکن است به پشت بام که همان سقف واحد پایین است، آسیب برساند. از این رو شما باید از خاک سبک برای باغبانی در پشت بام استفاده کنید. این نوع خاک، به‌خوبی آب را در خود جذب کرده و باعث رشد بهتر گیاه خواهد شد. کیفیت خوب این نوع خاک باعث می‌شود تا نیازی به تعویض سالانه آن نداشته باشید.

کلام آخر

همان طور که گفته شد، باغبانی در پشت بام ، روف گاردن و حیاط خانه یکی از بهترین تفریحات خانگی است که علاوه بر تولید محصولات ارگانیک، باعث زیبایی چند برابر خانه و شهر می‌شود. پس بهتر است در اوقات فراغت این تفریح دلچسب را امتحان کنید.

4.1/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا