نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

راهنمای انتخاب انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی (15 مدل)

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

درختچه‌ها به آن دسته از گیاهان گفته می‌شود که به شکل مینیاتوری، در فضای خانه قرار می‌گیرند و احساس همنشینی با درختان را برای شما تداعی می‌کنند. درختچه‌های آپارتمانی در بسیاری از راهروها، ورودی‌ها و بخش‌های مختلف خانه به عنوان یک عنصر زندگی‌بخش و دکوراتیو استفاده می‌شود. شناخت گونه‌های مختلف آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید در انتخاب گل و درختچه‌های آپارتمانی، دست پر تری داشته باشید.
از تصفیۀ هوا تا ایجاد احساس خوشایند و سرزندگی در آپارتمان، تنها بخشی از دلایلی هستند که شما را ترغیب می‌کنند که گیاهان را هم در دکوراسیون منزل بگنجانید و همیشه، در یک جای خانه، جایی برای آن‌ها کنار بگذارید. درختچه‌ها اندازه و ارتفاع بیشتری در نسبت به گیاهان معمولی که در خانه نگهداری می‌شوند دارند. آن‌ها رشد بیشتری از گیاهان خانگی را نیز تجربه می‌کنند و بر خلاف گیاهان گلدار، در تمام سال سبز و شاداب هستند.
تعدادی از مهم‌ترین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی عبارت‌اند از:

1. شفلرا یا گیاه چتری

شفلرا یا گیاه‌ چتری، برگ‌های پنجه‌ای شکل دارد که ارتفاع آن‌ها ممکن است تا 3 متر هم برسد. به شکل معمول، این گیاه یک شاخه اصلی دارد که برگ‌های زیادی روی آن رشد می‌کنند. شفلرا، در بین مقاوم‌ترین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی قرار می‌گیرد است که با کمترین مراقبت هم می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

شفلرا به نور غیرمستقیم نیاز دارد. برای تامین نور کافی این درختچه آپارتمانی، هر چند روز یک بار آن را به جلوی آفتاب صبحگاهی ببرید. خاک شفلرا همیشه باید مرطوب باشد. به همین خاطر در فصول گرم سال، 2 تا 3 بار در هفته و در زمان‌های سرد، 1 بار آب‌دادن شفلرا را در برنامه خود قرار دهید. همچنین برای تامین این رطوبت، هفته‌ای دوبار غبارپاشی را هم مدنظر داشته باشید.شفلرا

اگر شفلرای شما جوان است، در سال دوبار گلدان آن را تعویض کنید. اگر سن گیاه بیشتر شد، این فرایند را هر 1 یا 2 سال یکبار، انجام دهید. اما اگر امکان تغییر گلدان برای شما مهیا نیست، سعی کنید که به جای خاک‌های سطحی، خاک تازه و غنی به گیاه برسانید. برای تکثیر این گیاه، می‌توان بعد از ریشه‌زدن قلمه، آن را به گلدان جدید منتقل کرد.

مدنظر داشته باشید که برگ‌های گیاه شفلرا می‌تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد. اگر صاحب این درختچه زیبا هستید یا قصد خرید آن را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله علت توقف رشد شفلرا چیست؟ + حل مشکل را مطالعه کنید.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

2. نخل شامادورا

نخل شامادورا در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی به ساقه‌های نی‌شکل و سرخ و باریک‌اش معروف است. شکل برگ‌های نخل شامادورا شبیه پر مرغ و در مدل‌های انبوه، کوتاه یا چتری عموماً رشد می‌کند.

نخل شامادورا شبیه به درخت خرما، بسیار مقاوم است و با نور بسیار کم پنجره‌های شمالی هم می‌تواند رشد کند و در تلطیف هوای خانه هم موثر باشد. سرعت رشد درختچه آپارتمانی نخل شامادورا برخلاف بعضی دیگر، پایین است. حداکثر میزان رشد این درختچه، 2 متر است.انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی

3. فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا، با برگ‌های شبیه پنج ضلعی(شبیه ویولن) از انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی است که نمای بسیار زیبایی به خانه شما می‌دهد. این گاه، بومی غرب قاره آفریقا است. رنگ برگ‌های فیکوس لیراتا سبز تیره با رگبرگ‌هایی روشن است. متوسط اندازۀ برگ‌ها به حدود 30 تا 50 سانتیمتر می‌رسد.

این گیاه برای رشد بهتر بایستی همیشه محیطی مرطوب داشته باشد. به طور مثال اگر سرویس بهداشتی خانه شما نورگیر است، این گیاه را می‌توانید در آنحا قرار بدهید. بالکن یا پاسیو هم یک انتخاب مناسب برای نگهداری کنید. رطوبت ایده‌آل فیکوس لیراتا برای رشد، حداقل 40 و به شکل متوسط حدود 60 درصد است.

ارتفاع درختچه‌های فیکوس لیراتا به حدود 2 متر می‌رسد. نام دیگر این گیاه هم به خاطر شکل برگ‌هایش، انجیری ویولونی است.

 

فیکوس لیراتا

4.فیکوس بنجامین

شهرت فیکوس بنجامین در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی، به خاطر برگ‌های زیبا و سبزش است. یکی از مشکلات رایج این گیاه، ریزش برگ است. ولی اگر جایی در خانه شما وجود دارد که نور زیادی دارد، می‌توانید از دست این نگرانی هم خلاص شوید.

یک اتاق با پنجره بزرگ یا جنوبی که بتواند نور مورد نیاز این گیاه را تامین کند، بهترین جا برای نگهداری از فیکوس بنجامین است. این گیاه را باید در خاکی که زهکشی مناسب دارید، بکارید. هر زمان چند سانتیمتر از بالای خاک گیاه خشک شد، به آن حتماً آب بدهید. میانگین ارتفاع فیکوس بنجامین، بین 1 تا 2 متر است.

5. کاج مطبق

نام دیگر کاج مطبق، درخت کریسمس است. کاج مطبق در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی، قابلیت این را دارد که تمام سال در خانه باشد. این گیاه می‌تواند تا نزدیک به 30 متر رشد کند. در صورتی که درختچه کاج مطبق را در خانه نگهداری می‌کنید، منتظر رشد سالی 60 سانتیمتری آن باشید.

پس می‌تواند تا حداقل 5 سال آن را در خانه نگهداری کنید. بعد از آن، دیگر ارتفاع گیاه آنقدر زیاد شده که بایستی به خارج خانه منتقل شود. در بین هر نوبت آبیاری کاج مطبق، اجازه دهید که خاک گیاه کاملاً خشک شود.کاج مطبق

6. یوکا

درختچه یوکا، از محکم‌ترین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی است. این گیاه از تنه‌ای قوی تشکیل شده و برگ‌های چرمی شکل در آن از بالا رشد خود را پی می‌گیرند. شما برای رسیدن به یک زیبایی چشم‌نواز، می‌توانید همزمان 3 یوکا را با هم در یک گلدان بکارید. یوکا به نور کامل ولی غیر مستقیم نیاز دارید و به طور متوسط تا حدود 3 متر رشد می‌کند.یوکا

7. یشم

اگر در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی، به دنبال یک مدل هستید که نگهداری آسانی داشته باشید، گل یشم گزینۀ مناسبی برای شماست. درختچه یشم، انتخابی مناسب برای افرادی است که برای اولین بار می‌خواهند گیاهی خانگی را به منزل خود بیاورند یا فرصت کافی برای مراقبت از گیاهان در برنامه روزانه آن‌ها وجود ندارد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

این گیاه می‌تواند حتی به عنوان یک بونسا نیز محسوب شود. گیاه یشم، به 4 ساعت یا بیشتر نور مستقیم نیاز دارد. در تابستان سعی کنید خاک یشم کمی مرطوب بماند ولی در زمستان، ماهی 1 بار آبیاری گیاه کفایت می‌کند. این گیاه در نهایت به اندازه‌ای حدود 1 تا 2 متر می‌رسد.

گیاه یشم

8. درخت پول

گیاه پاچیرا یا درخت پول، از نحیف‌ترین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی است که در ادامه رشد خود، مستحکم می‌شود. تنه باریک درخت پول، این امکان را به وجود می‌آورد که گیاه به دور خودش پیچ بخورد و نمای متفاوتی را در بین گیاهان خانگی به وجود آورد.

برای آبیاری درخت پول بایستی دقت کافی را داشته باشید؛ این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و از آن سو در صورتی که مدت زیادی در آب غوطه‌ور باشد، ریشه‌هایش دچار پوسیدگی می‌شوند. حتماً در آبیاری درخت پول مواظب باشید که خاک در بین نوبت‌های آبیاری، به شکل کامل خشک شود. اندازۀ متوسط این درختچه آپارتمانی بین 2 تا 2.5 متر است.درخت پول

9. درخت اژدها

درخت اژدها، به برگ‌های تیز و سبز رنگ‌اش معروف است که لبه‌هایی قرمز دارند. درخت اژدها از سرسخت‌ترین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی است. ولی این مقاومت بالا باعث نمی‌شود که نگهداری سختی هم نیاز داشته باشد. رشد درخت اژدها بسیار آهسته است.

حتماً مواظب باشید که درخت اژدها دور از نور مستقیم خورشید باشد چرا که در این صورت، برگ‌های آن دچار سوختگی می‌شود. آبیاری زیاد هم می‌تواند قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها را در پی داشته باشد. درخت اژدها در انتها می‌تواند تا حدود 2 متر رشد کند.

انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی

10. شامادورا الگانس

در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی، شامادورا الگانس از گونه‌هایی است که قابلیت سازگاری با فضاهای کم‌نور را دارد و می‌تواند در داخل خانه‌های کوچک هم رشد کند. شامادورا الگانس اگرچه در زیست‌بوم اصلی خود در سایه درختان رشد می‌کند ولی به سرعت خود را با شرایط آپارتمان تطبیق می‌دهد.

این درختچه آپارتمانی نیاز به کود زیادی ندارد. فقط کافی است در کل زمان رویش، آن را با 1 یا 2 بار مقداری کود ضعیف و سبک، تغذیه کنید. حرارت از مطلوبیات موردپسند این گیاه است. شامادورا الگانس عموماً در بازۀ 60 سانتیمتر تا 2 متر رشد می‌کند.

برگ‌های زیبا و سبز شامادورا الگانس می‌تواند شما را به وسط جنگل‌های بارانی استوایی ببرد!گیاه شامادورا الگانس

11. نخل پرشکوه

نخل پرشکوه شاید اسم گول‌زننده‌ای داشته باشد ولی از انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی است که به راحتی می‌توان آن را در خانه نگهداری کرد. از مهم‌ترین جلوه‌های این گیاه، برگ‌های سبز و پرپشتی است که به صورت چندتایی بر روی یک ساقه مشترک رشد می‌کند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

نخل پرشکوه، سرعت رشد کمی دارد و هر سال حدود 30 سانتیمتر به ارتفاع آن اضافه می‌شود. حداکثر اندازه نخل پرشکوه، حدود 3 متر است. این گیاه به دلیل خاستگاه خاص خود، و علاقه به محیط‌های گرم و مرطوب، وسواس بیشتری را در مراقبت می‌طلبد.

نخل پرشکوه

12. دراسنا بلالی

دراسنا بلالی(درخت ساقه ذرتی) از گیاهان بسیار مناسب برای نگهداری در خانه است. دراسنا بلالی، از 1 یا چند ساقه نازک تشکیل شده و روی ساقه‌های خود رشد می‌کند و فضای زیادی را در زمین اشغال نمی‌کند. این گیاه معمولاً در آپارتمان، گلی نمی‌دهد. درخت ساقه‌ ذرتی، بسیار مستحکم و سرسخت است ولی به رطوبت کافی در محیط نیاز دارد. متوسط اندازه آن در حدود 2 متر است. از توانایی‌های خاص این گیاه، قابلیت حذف زایلن و تولوئن از هوای محیط و کمک به تصفیه آن است.

اگر بیشتر اوقات خانه نیستید و فرصت کافی برای مراقبت از گیاهان را ندارید، در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی، دراسنا بلالی یک انتخاب مناسب برای شماست!انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی

13. پورنج

اگر در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی به دنبال مدلی می‌گردید که میوه هم به شما بدهد، پورنج یکی از گزینه‌های مناسب است. پورنج دارای برگ‌های متراکم و سبزرنگ است که نمای ظاهری زیبایی هم به منزل شما می‌دهد. پورنج برای رشد مناسب، به نور آفتاب مناسب نیاز دارد. خاک خیس، دشمن این درختچه آپارتمانی است. ترجیح پورنج، خاکی با زهکشی مناسب است.

متوسط اندازه پورنج بین 2 تا 3 متر است.گیاه پورنج

14. برگ بو

برگ بو، از انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی است که نگهداری بسیار ساده‌ای دارد. سرعت رشد برگ بو، کم است و از هرس‌کردن عموماً استقبال می‌کند پس شما به سهولت می‌توانید با کنترل‌کردن اندازۀ آن، مدیریت فضای نگهداری آن را در دست داشته باشید. برگ‌های درخت برگ‌ بو در آشپزی هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

بهتر است که برای برگ بو، گلدانی انتخاب کنید که ابعادی در اندازه ریشه گیاه داشته باشد. از آبیاری مداوم برگ بو خودداری کنید. زمانی که خاک گیاه کاملاً خشک شد، وقت آب‌دهی دوباره است. برگ بو در انتها به اندازه حدود 2 متر می‌رسد.گیاه برگ بو

15. گواوا

حتماً در سال‌های اخیر در مراجعه به سوپرمارکت، به آبمیوه گواوا برخورد کرده‌اید. گواوا، یک درختچه کوچک است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند ولی در شرایط مناسب، امکان رشد در فضاهای خانگی را هم دارد. نظر به زیست‌بوم این گیاه، رسیدن نور و رطوبت و گرمای فراوان، از جمله موارد حیاتی در مراقبت از آن است.

شما حتی می‌توانید در فصول گرم سال، درختچه گواوا را به خارج از فضاهای محصور برده و اجازه دهید در هوای آزاد، از نور مطلوب خود بهره‌مند شود. در بین انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی، گواوا بیشتر از همه، دوست‌دار گرما است!

این درخت می‌تواند بیش از 1 تنه هم داشته باشد. نظر به شرایط متفاوت زیست‌محیطی، ممکن است به هنگام نگهداری در خانه، گواوا گل یا میوه ندهد ولی همیشه سبزی و شادابی ذاتی خود را حفظ می‌کند. طول این درختچه در انتها می‌تواند به نزدیک 3 متر برسد.گواوا مناسب آپارتمان

16. نخل لیندا

نخل لیندا از انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی با عمر طولانی است که آن را به انتخابی محبوب بین دوست‌داران نگهداری گیاه در خانه‌ها تبدیل کرده است. این گیاه رشد آهسته‌ای دارد به شکلی ممکن است رسیدن آن به 1 متر، چند سال طول بکشد!(در انتها این درختچه به طول 2 تا 2.5 متر می‌رسد). به همین خاطر اگر فضاهای خانه شما بسیار محدود است، نخل لیندا یک انتخاب جذاب است. نخل لیندا هرچقدر نور بیشتر دریافت کند، بهتر رشد می‌کند. تقریباً به طور متوسط هر 1 تا 2 هفته یکبار به این گیاه آب بدهید.

انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی

شما می‌توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات درباره خرید و نگهداری درختچه‌های آپارتمانی  از پرورش‌دهندگان گل و گیاه و باغبانان آچاره راهنمایی بگیرید. تنها کافی ذیل همین صفحه در بخش نظرات سوال خود را بنویسید تا به شما پاسخ دهیم.

 

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام ممنون بابت پیج قشنگتون
    توضیحات شما و شناسایی گیاهان دسته بندی هاتون جالبه ممنون
    ی سوال راجع به نخل لیندا دارم
    میشه گذاتش توی تراس؟
    اکه گاهی افتاب بخوره چطور؟
    در معرض باد باشه چطور؟

    1. سلام وقتتون بخیر اصلا داخل بالکن نذارید و پشت پنجره جنوبی بذارید و هر از چندگاهی به سمت نور بچرخونید. با فاصله یک متری از پنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید