تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵

خودروسرویس و نگهداری

ترمز ماشین، هر چند وقت یکبار باید بررسی بشود تا در صورت وجود هر نوع ایراد و مشکل، بشود آن مشکل را حل کرد. بدین منظور، ترمزهای دستی را هر چند وقت یکبار رگلاژ می‌کنند. البته این نکته را باید در نظر داشته باشیم که رگلاژ ترمزهای دستی به نوع ماشین و کارآیی سیستم ترمز هم بستگی دارد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره مفهوم ٰرگلاژ و عملکرد آن، به‌خصوص رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵ صحبت کنیم. همچنین به بررسی انواع ترمزهای ماشین هم می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید درباره‌ی نحوه تعویض سیم ترمز دستی پژو ۴۰۵  و سیستم رگلاژ و ترمز اطلاعات کسب کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. راستی قبلاً هم مطلبی درباره‌ی تعمیر و تعویض سیستم تعلیق خودرو نوشته شده. پیشنهاد می‌کنم آن مطلب را هم مطالعه کنید.

ترمز دستی و رگلاژ ترمز دستی چه کار می‌کنند و چه وظیفه‌ای دارند؟

ترمز دستی یکی از قطعاتی است که روی چرخ‌های عقب جا می‌گیرد.همانطور که همه می‌دانیم، کار ترمز دستی توقف ماشین است. البته، نسبت به ترمز معمولی توان و عملکرد کمتری دارد. به طور کلی، می‌توانید از ترمز دستی برای کاهش شتاب ماشین در سطوخ شیب‌دار استفاده کنید. همچنین در زمان پارک خودرو و کم کردن سرعت ماشین در مواقع اضطرار، به کار می‌آید.

حال اگر رگلاژ به درستی عمل نکند، زمانی که ماشین را در یک سراشیبی پارک کردید، ماشین حرکت می‌کند و خساراتی به جا می‌گذارد.

چند مدل ترمز دستی داریم؟

  • ترمز دستی اهرمی
  • ترمز دستی دکمه‌ای

ترمز دستی اهرمی

ترمز دستی اهرمی کنار دست راننده قرار دارد و در بعضی ماشین‌ها هم به شکل یک پدال تعبیه شده است. ماشین‌های ساخت ایران معمولاً این مدل ترمز دستی را دارند. در مدل ‌های قدیمی هم این ترمز دستی اهرمی دیده می‌شود.

قیمت رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵

به این ترمز‌ها، ترمز مکانیکی هم می‌گویند. در این ترمزها، یک کابل یا اهرم به لنت‌های چرخ عقب وصل می‌شود و هر زمان که اهرم یا کابل کشیده شود، لنت‌های عقب درگیر ده و ماشین توقف می‌کند.

مطلب پیشنهادی 7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

ترمز دستی دکمه‌ای

خودروهای امروزی و مدرن، به‌جای ترمز اهرمی از این ترمزها دارند. دکمه‌ای جلوی راننده در کنار فرمان هست که روی آن نوشته شده P. سیستم این ترمز دستی برقی است و دو مدل دارد.

خرابی ترمز دستی ۴۰۵

نوع اول) یک کابل لنت‌های چرخ عقب را فعال می‌کند و موتور برقی نیروی مورد نیاز را تامین می‌کند.

نوع دوم) ترمز در چرخ‌های عقب به کمک یک تراشه الکترونیکی فعال می‌شود.

رگلاژ یعنی چه و چگونه ترمز دستی را رگلاژ کنیم؟

رگلاژ یعنی درست کردن و تنظیم کردن. بخش‌هایی از خودرو که به خاطر استفاده‌ی زیاد، تنظیمات اولیه‌شان بهم می‌ریزد، باید رگلاژ بشوند تا عملکردشان بهبود پیدا کند.

مطلب پیشنهادی 7 علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

چه بخش‌هایی از ماشین را می‌توانیم رگلاژ کنیم؟

  • رگلاژ درب های ماشین
  • رگلاژ کلاچ
  • رگلاژ ترمز دستی
  • رگلاژ ترمز

ولی در این مقاله، بیشتر قرار بر این است که در خصوص رگلاژ ترمز دستی، و به‌خصوص رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵ صحبت کنیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

نحوه رگلاژ ترمز دستی

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، ترمزهای دستی، برای این‌که چرخ‌های عقب ماشین را درگیر کنند و از سرعتشان بکاهند، به این شکل عمل می‌کنند:

یک سیم به اهرمی متصل شده و اگر این قطعه کشیده بشود، دو سیم متصل به چرخ‌های عقب همزمان حرکت می‌کنند و هر یک از سیم‌ها یکی از چرخ‌ها را نگه می‌دارد.

برای این که این ترمزها همیشه به خوبی کار کنند باید هر چند وقت یکبار رگلاژ بشوند. با رگلاژ ترمز دستی ، لقی بین لنت و کاسه که به خاطر اصطکاک و سایش لنت‌ها ایجاد شده، رفع می‌شود. البته هر چند مدت یکبار این رگلاژ باید انجام شود چرا که بعد از مدتی دوباره این اصطکاک ایجاد می‌شود.

رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵

در صورت ایراد پیدا کردن یا خرابی ترمز دستی ۴۰۵ لازم است برای رگلاژ کردن آن اقدام کنید. ابتدا ترمز دستی را بخوابانید. بعد از این کار، دربی که کنار ترمز دستی قرار دارد را باز کنید. این کار را که انجام دهید، پیچ رگلاژ به چشمتان می‌خورد. این پیچ را باید سفت کنید، ولی حواستان باشد آن‌قدری سفتش نکنید که باعث خرابی لنت‌های ترمز بشود.

 ۳ تا از روش‌های رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵

برای این کار چند راه وجود دارد که راجع بهشان یک به یک حرف می‌زنیم.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

راه اول برای رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵

ماشین را روی دنده عقب بگذارید. در یک مسیر هموار با سرعتی متناسب حرکت کنید و بعد یک مرتبه ترمز دستی بکشید. اگر ترمز دستی خیلی مشکل خاصی نداشته باشد، همین کار کافی است که رگلاژ شود و مشکل شما حل شود.

راه دوم

  • آچار را بردارید
  • ترمز دستی را بخوابانید و درب کناری‌اش را باز کنید
  • پیچ رگلاژ را تا حد مطلوبی، (نه خیلی شل و نه خیلی سفت) بپیچانید

راه سوم

  • ماشین را در سطحی مسطح پارک کنید
  • ترمز را بخوابانید
  • مهره رگلاژ را تا یکی دو شیار مانده به باز شدنش شل کنید
  • چند بار ترمز دستی را بالا و پایین کنید
  • دوباره ترمز را بخوابانید و ماشین را روشن کنید
  • حال که روشن است، پدال ترمز را سه بار فشار دهید و رها کنید. (هر سری سه یا چهار ثانیه آن را نگاه دارید.)
  • پدال را در مرحله آخر فشار رها کرده و سپس خودرو را خاموش کنید
  • پیچ رگلاژ را تا حد مطلوبی سفت کنید

با این روش‌هایی که گفته شد می‌توانید در منزل خرابی ترمز دستی ۴۰۵ را رفع کرده و ماشین را رگلاژ کنید. اما اگر این کارها برایتان دشوار هستند، حتماً از یک مکانیک کمک بگیرید.

قیمت رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵

قیمت رگلاژ خیلی بالا نیست. پس چنانچه به نظرتان به دردسرش نمی‌ارزید و نحوه تعویض سیم ترمز دستی پژو ۴۰۵ سخت بود، خود را درگیر این کار نکنید و خودروی خود را به دست مکانیک بسپارید. قیمت رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵ در حال حاضر که در انتهای سال ۱۴۰۰ هستیم، زیر ۵۰ هزار تومان است.

نتیجه گیری

ممنونیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کردید. در این مطلب سعی شد که هرچه درباره رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵ و ماهیت رگلاژ لازم داشتید به شما گفته شود. امیدوار هستیم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر نیاز به مکانیک در محل برای تعویض سیم ترمز دستی پژو ۴۰۵ یا هر خودروی دیگری داشتید، می‌توانید از نیروهای مکانیک ما در آچاره کمک بگیرید. برای این کار کافی است که از طریق سایت یا اپلیکیشن آچاره اقدام کنید یا با شماره تماس ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

4/5 - (118 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. سلام ، بعد از تعویض لنت عقب ترمز دستی تا انتها بالا میاد پیچ رگلاژ زیر ماشین هم تا انتها بسته شده لطفا راهنمایی کنید که چکار باید انجام بدم تا ترمز دستی درست بشه ، ممنون میشم.

    1. سلام دوست عزیر. اول از سمت زیر ترمز دستی از رگلاژ خود دستی مطمئن شوید. در صورتی که مشکل حل نشد کاسه چرخ، سیلندر چرخ (چرخ عقب)، مطمئن شوید و حتما مایع ترمز را چک کنید تا روی حالت ماکزیمم باشد. در صورتی که مشکل حل نشد باید گوشت لنت چک شود.

  2. سلام من چند وقتی هست که لنت های چرخ عقب پژو 405 رو عوض کردم هنگام عوض کردن لنت رگاژ هم خراب شد و عوضش کردم ولی بعد از تعویض بعد از چند بار استفاده از ترمز دستی دیگر کار نمیکند و چند بار هم رگلاژش رو تنظیم کردیم با مکانیک خودروم ولی دفعه آخری چسب هم زدیم ولی هیچ تاثیر نداشت و بعد از چند بار استفاده کردن دیگر ترمز دستی چرخ عقب کار نمیکند ممنون میشم اگر جواب بدید

    1. سلام. اول باید کاسه چرخ برسی شود به احتمال زیاد فنر اصلی در رفته و به احتمال ضعیف پایه نگهر دارنده سیم ترمز دستی درزیر خودرو کنده شده.

  3. سلام ترمز دستی کمی کار میکند ولی خیلی سفت است برا بهتر عمل کردن ان و نرم شدن ترمز دستی باید چکار کرد؟

  4. سلام
    محبت کنید ریگلاج ترمز دستی پژو ۴۰۵ 2000 رو هم آموزش بدین
    خیلی از مکانیک ها انجام نمیدن و امروز و فردا میکنن
    دستی پژو ۲۰۰۰ گویا فقط از کاسه تنظیم میشه
    من یکبار دادم تنظیم و اصلا چرخ رو هم باز نکرد
    ولی بازم چون دستمزدش کمه انجام نمیدن
    محبت کنید و آموزش بدین خیلی ها درگیرش هستن🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید