تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

اقدامات ایمنی‌ لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

خودروسرویس و نگهداری

خودرو یک سیستم پیچیده با اجزای مکانیکی و الکتریکی است که با وجود اجزای اصطکاکی زیاد، مایعات قابل‌اشتعال و سیم‌کشی پیچیده برق، آتش‌سوزی یکی از رایج‌ترین خطرات مربوط به آن است. به‌طور کلی خودرو ممکن است بر اثر تصادف، نشت سوخت، ترکیدن لاستیک یا خرابی برق آتش بگیرد.

آتش‌سوزی در خودروی در حال حرکت می‌تواند کشنده باشد، زیرا می‌تواند به اجزای حیاتی خودرو در مدت زمان کوتاهی آسیب برساند و در این شرایط شما باید برای رهایی از خطر، ماشین را متوقف کنید. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو می‌پردازیم تا اطلاعات مهم ایمنی در اختیار شما قرار بگیرد.

فهرست مطالب

راهنمای ایمنی آتش نشانی خودرو

ایمنی در برابر آتش سوزی خودرو یکی از جنبه‌های حیاتی خودرو است. در صورت آتش‌سوزی در خودروی شما، باید به اندازه کافی نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشید تا در این شرایط اقدامات لازم را به انجام برسانید. همچنین شما باید بتوانید علت آتش‌سوزی را شناسایی کنید تا آتش را به موقع خاموش کنید؛ بنابراین درک علت آتش سوزی و اتخاذ تدابیر لازم در زمانی که خودروی شما در شعله‌های آتش است، بسیار مهم می‌شود. این مقاله نکاتی را به شما ارائه خواهد داد که بتوانید در صورت آتش گرفتن خودروی خود، با این وضعیت برخورد کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری تمیز کردن باک بنزین

اگر خودروی شما آتش گرفت، باید چه کاری انجام دهید؟

آتش‌سوزی خودرو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و این دلایل گاهی اوقات می‌توانند کشنده باشند زیرا یک خودرو دارای مخزن سوخت است که با بنزین یا گازوئیل پر شده که مایعاتی بسیار قابل‌اشتعال هستند. در ادامه برخی از سناریوهای خطرات آتش سوزی خودرو و اقداماتی که در صورت بروز چنین حوادثی باید انجام دهید، آورده شده است:

اگر خودروی شما هنگام رانندگی در جاده آتش گرفت، نکات زیر را رعایت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن از خطر خارج شوید:

1. از ماشین خارج شوید

در این شرایط هر چه سریع‌تر از ماشین خارج شوید. همچنین باید به سایر سرنشینان کمک کنید تا با خیال راحت از خودرو خارج شوند. توصیه می‌کنیم که قبل از خاموش کردن شعله‌های کوچک، قفل تمام درها و پنجره‌ها را باز کنید.

2. از خودروی در حال سوختن دور شوید

به محض اینکه از خودرو خارج شدید، از خودروی در حال سوختن فاصله بگیرید. یک خودرو حاوی مایعات قابل‌اشتعال است که می‌تواند منجر به انفجار شود؛ بنابراین، فاصله ایمن را از خودروی در حال سوختن حفظ کنید. همچنین، در صورت امکان به ترافیک روبه‌رو، در مورد خطر پیش رو هشدار دهید.

3. از کپسول آتش نشانی استفاده کنید

اگر کپسول آتش نشانی دارید، قبل از اینکه مهار شعله‌ها از دستتان خارج شود، سعی کنید آتش را خاموش کنید. توجه داشته باشید که این نکته را فقط در صورتی رعایت کنید که شرایط ایمن باشد. همیشه داشتن یک کپسول آتش نشانی در خودرو خوب است زیرا خطرات آتش‌سوزی غیرقابل پیش‌بینی هستند.

اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

4. کاپوت/صندوق عقب را باز نکنید

زمانی که خودرویی در آتش است، در تلاش برای خاموش کردن آتش، کاپوت/ صندوق عقب را باز نکنید. آتش سوزی در محفظه موتور یا زیر خودرو بسیار خطرناک است و اگر بخواهید در صندوق عقب یا کاپوت را باز کنید، ممکن است شعله‌ آتش شعله‌ور شود و دستان شما را بسوزاند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

5. با آتش‌نشانی و پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید

اگر آتش از کنترل خارج شد، باید بلافاصله با آتش‌نشانی تماس بگیرید و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی را مطلع کنید. پلیس راهنمایی و رانندگی به شما در هشدار دادن به ترافیک روبه‌رو کمک خواهد کرد.

اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

6. با مرکز خدمات مجاز خودرو تماس بگیرید

با مرکز خدمات مجاز خودرو تماس بگیرید و آن‌ها را از وضعیت مطلع کنید. میزان خسارت ناشی از آتش‌سوزی را توضیح دهید و یک وسیله نقلیه یدک‌کش برای انتقال خودروی آسیب‌دیده به نزدیک‌ترین مرکز خدمات درخواست کنید.

مطلب پیشنهادی:تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

7. مراقب ترافیک پیش رو باشید

در وسط جاده نایستید. سعی کنید که همیشه پشت ماشین در حال سوختن بایستید تا با ترافیک روبه‌رو مواجه نشوید.

اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

8. به بیمه‌کننده خودرو اطلاع دهید

به محض خاموش شدن آتش، بیمه‌گر خودروی خود را در جریان حادثه قرار دهید. منتظر بمانید تا یکی از کارشناسان شرکت بیمه برای ارزیابی خسارت وارد محل شود.

مطلب پیشنهادی: با بیمه بدنه آسوده برانید!

آتش گرفتن خودروی پارک شده/متوقف

آتش‌سوزی در ماشین پارک شده یا در هنگام انتظار در ترافیک می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد. قبل از هر اقدامی باید از محیط اطراف آگاه باشید. در ادامه برخی از نکاتی که باید در صورت گرفتار شدن در این شرایط رعایت کنید را مرور خواهیم کرد.

1. خودرو را خاموش کنید

هنگامی که متوجه دود یا شعله در اتومبیل خود شدید، خودرو را خاموش کنید و از خودرو خارج شوید. همچنین قفل درهای خودرو را باز کنید تا وسیله نقلیه برای اطفای حریق به‌راحتی در دسترس باشد.

2. دور شدن از وسیله نقلیه

به محض پیاده شدن از خودرو، از وسیله نقلیه در حال سوختن فاصله بگیرید. ماشین مجهز به قطعات الکتریکی و مایعات قابل‌اشتعال است که ممکن است باعث انفجار شود و ممکن است آوار به شما برخورد کند؛ بنابراین، همیشه فاصله ایمن با خودروی آتش گرفته را حفظ کنید.

3. به سایر وسایل نقلیه و عابران پیاده هشدار دهید

وقتی اتومبیل در حال سوختن شما در وسط جاده است، ممکن است به سایر وسایل نقلیه نیز آسیب برساند؛ بنابراین، به سایر افراد حاضر در جاده هشدار دهید که از خودروی در حال سوختن دور شوند. همچنین به عابرین پیاده نیز  هشدار دهید تا از خودرو دور بمانند.

4. سعی نکنید به‌تنهایی آتش را خاموش کنید

هرگز سعی نکنید به‌تنهایی آتش را خاموش کنید. از آنجایی که خودرو در وسط جاده قرار دارد، خطر برخورد با ترافیک روبه‌رو زیاد است. همچنین، خاموش کردن آتش بدون درک درست از نحوه برخورد با چنین موقعیت‌هایی، اقدامی ناایمن است. در این شرایط حتما سازمان آتش‌نشانی را مطلع کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حادثه حضور پیدا کنند.

5. سعی نکنید وسایل شخصی را از ماشین بیرون بیاورید

هرگز برای جمع‌آوری وسایل شخصی به ماشین در حال سوختن نزدیک نشوید. خودروی در حال سوختن بسیار خطرناک است زیرا گازهای سمی مضر هستند و اگر فاصله ایمن با خودروی در حال سوختن را حفظ نکنید، ممکن است انفجار به شما آسیب برساند.

6. به مرکز خدمات و شرکت بیمه اطلاع دهید

پس از خاموش شدن آتش می‌توانید با مرکز خدمات و بیمه خودروی خود تماس بگیرید. منتظر بمانید تا مجری ارائه‌دهنده بیمه شما برای ارزیابی خسارت از محل بازدید کند. بعداً می‌توانید خودرو را به نزدیک‌ترین مرکز خدمات یدک بکشید.

مطلب پیشنهادی:قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

آتش گرفتن خودرو بر اثر تصادف

در صورت تصادف، خودرو می‌تواند آتش بگیرد. آتش گرفتن خودرو پس از تصادف یکی از خطرناک‌ترین موقعیت‌ها محسوب می‌شود زیرا ممکن است سرنشینان آن به‌سرعت آسیب ببینند. اگر وسیله نقلیه پس از تصادف آتش بگیرد، بیرون آمدن از ماشین بسیار مهم است. در صورت آتش گرفتن خودرو پس از تصادف، نکات زیر را رعایت کنید:

اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

1. از خودرو خارج شوید

اگر خودرو پس از تصادف آتش گرفت، اولویت شما باید خارج شدن از خودرو باشد. حتی اگر مجروح شده‌اید، باید سعی کنید در اسرع وقت از وسیله نقلیه خارج شوید، زیرا ممکن است آتش‌سوزی باعث انفجار شده و صدمات مرگبار به همراه بیاورد.

 آتش گرفتن خودور

2. به سایر سرنشینان کمک کنید

هنگامی که می‌توانید از خودرو خارج شوید، باید به سایر سرنشینان کمک کنید تا از خودروی در حال سوختن خارج شوند. قفل درها را باز کرده و به دیگران کمک کنید تا از خطر دور شوند.

3. تماس با خدمات اورژانس

در صورت نیاز فوراً با آتش‌نشانی، پلیس راهنمایی و رانندگی و آمبولانس تماس بگیرید. آتش‌نشانی می‌تواند به‌سرعت آتش را کنترل کرده و پلیس راهنمایی و رانندگی به ترافیک در مورد خطر پیش رو هشدار خواهد داد.

اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

4. با ارائه‌دهنده بیمه خودرو و مرکز خدمات خودرو تماس بگیرید

پس از کنترل وضعیت، می‌توانید با ارائه‌دهنده بیمه و مرکز خدمات خودرو خود تماس بگیرید. وضعیت و میزان خسارت را توضیح دهید تا مرکز خدمات در حمل خودروی آسیب‌دیده به شما کمک کند. همچنین منتظر بمانید تا مجری شرکت بیمه در محل حاضر شود. اجازه دهید آن‌ها خسارت را ارزیابی کنند.

چگونه از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنیم؟

کپسول آتش‌نشانی یکی از تجهیزات ایمنی حیاتی در هنگام آتش‌سوزی است. همیشه داشتن کپسول آتش‌نشانی در خودرو را مدنظر بگیرید زیرا حوادث آتش‌سوزی غیرقابل پیش‌بینی هستند. در عین حال، شما همچنین باید بدانید که چگونه با کپسول آتش‌نشانی خودرو در موقعیت‌های دشوار کار کنید.

ابتدا باید به‌خوبی از محل قرارگیری کپسول آتش‌نشانی در خودرو آگاه باشید. به‌طور معمول، تمام کپسول‌های آتش‌نشانی پودری یکسان عمل می‌کنند. به منظور استفاده از این کپسول شما باید پین/کلیدی که کپسول آتش‌نشانی را آب‌بندی می‌کند را بکشید، دهانه خروجی را به سمت آتش نشانه بگیرید و دسته‌ها را به هم فشار دهید؛ اما توجه داشته باشید که فقط در صورت ایمن بودن کپسول آتش‌نشانی باید از آن استفاده کنید.

اقدامات و ایمنی‌های لازم در صورت آتش گرفتن خودرو

علائم هشدار‌ نشانگر آتش گرفتن خودرو

شناسایی علائم هشدار‌دهنده آتش‌سوزی احتمالی خودرو برای انجام اقدامات اجتنابی بسیار مهم است. در حین رانندگی به علائم هشدار‌دهنده‌ای که در ادامه مرور می‌کنیم، توجه کنید زیرا ممکن است نشان‌دهنده آتش گرفتن خودروی شما باشند:

  • فیوزهای سوخته: فیوزها به دلیل گرمای بیش از حد یا مشکلاتی در اتصالات الکتریکی منفجر می‌شوند و اگر در حین رانندگی فیوزهای سوخته پیدا کردید، ممکن است در قسمت موتور یا زیر خودرو آتش‌سوزی ایجاد شود.
  • صدای بلند اگزوز: در صورت وجود آتش‌ سوزی در زیر خودرو یا عقب خودرو، اگزوز شروع به ایجاد صدای بلند می‌کند.
  • دمای موتور: در صورت بروز آتش سوزی در زیر کاپوت یا روی محفظه موتور، دمای موتور به‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد.
  • سطوح پایین سیال: در صورت آتش سوزی ممکن است سطح سوخت، روغن و مایع به‌سرعت کاهش یابند. مراقب نوسانات ناگهانی گیج سوخت و روغن‌سنج باشید.
  • خرابی لاستیک: ممکن است لاستیک‌ها به دلیل آتش‌سوزی در زیر خودرو منفجر شوند.
  • بوی سوختن: اگر خودرو آتش گرفته باشد، می‌توانید بوی سوختن لاستیک یا پلاستیک را حس کنید.
  • عوامل مؤثر در آتش سوزی خودرو: خودرو یک ماشین پیچیده با تعداد زیادی قطعات مکانیکی و الکتریکی است. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث آتش‌سوزی در خودرو شود که در ادامه مؤثرترین آن‌ها را مرور کرده‌ایم.
  • خرابی مکانیکی: خودرو مجهز به قطعات مکانیکی است که بر اثر اصطکاک، گرما تولید می‌کند. خرابی هر یک از این قطعات مکانیکی می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.
  • خرابی الکتریکی: یک خودرو از سیم‌کشی‌های الکتریکی پیچیده و سایر اجزای الکتریکی مانند چراغ‌ها، سیستم تزریق سوخت الکترونیکی، باتری و غیره تشکیل شده است. خرابی قطعات الکتریکی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.
  • استفاده از قطعات نامرغوب: استفاده از مواد/قطعات بی‌کیفیت در خودرو می‌تواند منجر به آتش سوزی شود. اجزای مکانیکی یک خودرو تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرند و اگر کیفیت آن‌ها در حد مطلوب نباشد، ممکن است از کار بیافتند و باعث آتش‌سوزی شوند.
  • سیم‌کشی معیوب/ شل: شل بودن سیم یا اتصال سیم‌کشی معیوب می‌تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه شود که ممکن است در نهایت منجر به آتش‌سوزی شود. فراموش نکنید که سیم‌های در معرض خطر نیز مستعد جرقه هستند و یک جرقه برای آتش گرفتن خودرو کافی است.
  • نشت روغن: اگر هنگام تعویض روغن موتور، روغن روی محفظه موتور بریزد، ممکن است با افزایش دما، موتور آتش بگیرد؛ بنابراین، همیشه از عدم نشت روغن در محفظه موتور اطمینان حاصل کنید.

نشت بنزین

  • نشت مایعات: نشت مایعات حیاتی دیگر مانند مایع خنک‌کننده، مایع گیربکس، روغن فرمان و غیره نیز می‌توانند باعث آتش‌سوزی در خودروی شما شوند. همیشه قبل از بیرون آوردن ماشین در جاده، هرگونه نشتی را بررسی کنید.
  • شل بودن یا از بین رفتن درپوش محفظه روغن: شل بودن یا از بین رفتن درپوش محفظه روغن می‌تواند باعث ریختن روغن در سراسر موتور شود. روغن موتور به دلیل دمای بالا ممکن است آتش بگیرد و در هنگام رانندگی باعث مرگ سرنشینان شود.
  • شیلنگ‌های فرسوده یا شل: شیلنگ‌ها اجزای حیاتی خودرو هستند. شیلنگ‌های فرسوده، پاره و شل می‌توانند آسیب زیادی به موتور وارد کنند زیرا آن‌ها مایعات را به موتور منتقل می‌کنند. شیلنگ سوخت، شیلنگ رادیاتور و غیره، زمانی که معیوب باشند می‌توانند به دلیل نشت سوخت یا مایع خنک‌کننده منجر به آتش‌سوزی شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش خنک کردن سریع خودرو

نحوه جلوگیری از آتش سوزی خودرو

همیشه پیشگیری بهتر از مقابله با آتش گرفتن خودرو است. برای جلوگیری از آتش‌سوزی خودرو نکاتی که در ادامه مرور می‌کنیم را رعایت کنید:

  • ماشین خود را در فواصل زمانی معین یا طبق فاصله زمانی پیشنهادی سازنده خودرو، سرویس کنید. تمام مایعات را در سطوح بهینه نگه دارید و مطمئن شوید که همه اجزا در وضعیت کارکرد کامل هستند.
  • خطوط سوخت را به‌طور مرتب از نظر سایش یا نشتی بررسی کنید. نشت سوخت بسیار خطرناک است زیرا مایعی بسیار قابل‌اشتعال محسوب می‌شود.
  • برای ماشین خود یک کپسول آتش‌نشانی تهیه کنید و آن را نزدیک صندلی راننده نگه دارید.
  • داخل ماشین سیگار نکشید. حتی یک جرقه کوچک می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود زیرا خودرو حاوی پلاستیک و مواد دیگری هست که می‌توانند به‌راحتی آتش بگیرند.
  • در صورت استشمام بوی سوختگی لاستیک یا پلاستیک در زیر خودرو، فورا موتور را خاموش کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه دود از کاپوت، ترمز کرده و فوراً خودرو را متوقف کنید.
  • از پارک کردن خودرو در نزدیکی گازها یا مایعات قابل‌اشتعال خودداری کنید. وقتی ماشین را پارک می‌کنید موتور داغ می‌شود و بهتر است در این شرایط از پارک کردن خودرو در نزدیکی مواد قابل‌اشتعال خودداری کنید.
  • هنگام سوخت‌گیری خودرو، موتور را خاموش کنید. بخارات سوخت ممکن است با گرمای تولید شده توسط موتور تماس پیدا کرده و آتش بگیرد.
  • مواد قابل‌اشتعال را با خودرو حمل نکنید و درون خودرو نگذارید. دمای داخل خودروی بسته می‌تواند بسیار بالا برود و مواد قابل‌اشتعال می‌توانند آتش بگیرند.
  • همیشه ماشین را در مکانی امن پارک کنید. همچنین در تابستان ماشین را در مکانی سایه‌دار پارک کنید.
  • از استفاده از لوازم جانبی که می‌توانند سیم‌کشی اصلی خودرو را مختل کنند، خودداری کنید.

بیمه خودرو در مورد خسارت آتش‌سوزی

اگر خودروی شما بر اثر آتش‌سوزی آسیب ببیند، آیا می‌توانید برای بیمه خودرو اقدام کنید؟ پاسخ این سؤال هم خیر و هم بله است. خیر، در صورت داشتن بیمه‌نامه مسئولیت شخص ثالث برای اتومبیل خود و بله اگر بیمه‌نامه جامع اتومبیل خریداری کرده باشید. طرح بیمه مسئولیت شخص ثالث پوشش خسارت خود را ارائه نمی‌دهد، در حالی که یک بیمه‌نامه جامع خودرو، پوشش گسترده‌ای را ارائه می‌دهد که شامل مسئولیت شخص ثالث و پوشش خسارت شخصی است.

بیمه‌نامه جامع خودرو پوششی را در برابر خسارت وارده به خودروی شما ارائه می‌دهد که شامل خسارت ناشی از تصادف، خسارت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار و خسارت ناشی از بلایای مصنوعی/طبیعی است؛ بنابراین، در صورتی که خودروی شما بر اثر حادثه آتش‌سوزی آسیب دیده باشد، می‌توانید خسارت خود را از شرکت بیمه مطالبه کنید. اگر خودروی شما بر اثر آتش‌سوزی آسیب دید، بلافاصله شرکت بیمه را از وقوع حادثه مطلع کرده و روند رسیدگی را آغاز کنید.

فراموش نکنید که از ماشین سوخته عکس بگیرید. همچنین از تمام زوایای ممکن از خودرو فیلم بگیرید تا صدمات وارده را اثبات کنید. درخواست برای ادعای بیمه خودرو آتش‌سوزی و سرقت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما اگر بیمه خودرو را به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اید، روند کلی ثبت ادعا ساده‌تر است.

به‌طور کلی برای روز آتش نشان می‌توان با جلوگیری از حادثه به نوعی از این افراد تشکر می‌کنیم.

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توانم در ماشینم کپسول آتش‌نشانی حمل کنم؟

بله. می‌توانید یک کپسول آتش‌نشانی را در ماشین خود نگه دارید. از این نکته که یک کپسول آتش‌نشانی مناسب که برای آتش‌سوزی خودروها مناسب است را خریداری می‌کنید، اطمینان حاصل کنید.

  1. آیا اگر ماشین من آتش بگیرد منفجر می‌شود؟

احتمال انفجار خودرو بر اثر آتش سوزی بسیار اندک است؛ اما اگر خودرو با سوخت CNG کار کند، درون خودرو یک سیلندر CNG وجود دارد که ممکن است بر اثر آتش‌سوزی منفجر شود. احتمال انفجار مخزن بنزین/دیزل بسیار کم است زیرا محفظه‌های تحت‌فشار نیستند.

  1. آیا باتری ماشین می‌تواند آتش بگیرد؟

بله احتمال آتش گرفتن باتری خودرو بسیار زیاد است زیرا برق خودرو را تأمین می‌کند. شل بودن کانکتورها، نقاط اتصال زنگ‌زده و غیره ممکن است باعث ایجاد جرقه شده و باعث شوند تا باتری آتش بگیرد. شما با نگهداری صحیح از باتری می‌توانید از آتش‌سوزی باتری خودرو جلوگیری کنید.

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید