ترموستات‌ خانگی چیست و چگونه کار می‌کند؟

سرمایش و گرمایشسرمایشفن کویل

اگر به دنبال راحتی و آسایش اعضای خانواده خود هستید و گرمایش و سرمایش منزل برایتان اهمیت دارد بهتر است درباره ترموستات خانگی، نحوه عملکرد و انواع آن اطلاعاتی بدست آورید. این دستگاه کوچک کنترل‌کننده سیستم گرمایش و سیستم تهویه هوای خانه شماست.

با وجود اینکه اغلب ترموستات‌ها سیستم ساده‌ای دارند اما عملکرد صحیح آنها تاثیر زیادی بر راحتی و کیفیت زندگی اعضای خانواده دارد و نباید آن را دست کم گرفت. در این مقاله در نظر داریم نحوه کار ترموستات خانگی را بررسی کرده و در مورد ترموستات‌های با قابلیت کنترل از راه دور، ترموستات‌های سخنگو و بهترین محل نصب ترموستات صحبت کنیم که دانستنشان خالی از فایده نیست.

نحوه کار ترموستات خانگی

آشنایی با نحوه کار ترموستات خانگی را با شرح سوئیچ جیوه شروع می‌کنیم که یک ظرف شیشه‌ای با مقدار کمی جیوه در داخل آن است. همانطور که می‌دانید جیوه یک فلز مایع است که الکتریسیته را هدایت می‌کند و مانند آب در جریان است. داخل ظرف شیشه‌ای سه عدد سیم قرار دارد. یک سیم تا انتهای قسمت پایین ظرف شیشه‌ای ادامه دارد.

بنابراین، جیوه همیشه با آن در تماس است. یک سیم، در سمت چپ ظرف شیشه‌ای قرار دارد. بنابراین زمانی که ظرف شیشه‌ای به سمت چپ متمایل می‌شود، جیوه با آن تماس پیدا می‌کند. این سیم و سیمی که در انتهای ظرف شیشه‌ای قرار دارد، با هم ارتباط پیدا می‌کنند. سیم سوم، در سمت راست ظرف شیشه‌ای قرار می‌گیرد، در نتیجه وقتی ظرف به سمت راست متمایل می‌شود، جیوه با این سیم و سیم انتهایی شیشه، تماس برقرار می‌کند. در این نوع ترموستات، دو دماسنج وجود دارد. دماسنجی که برای شما قابل مشاهده است و دما را نشان می‌دهد. دماسنج دیگری در لایه بالایی ترموستات واقع شده و سیستم‌های گرمایش و سرمایش را کنترل می‌کند. این دماسنج‌ها دارای نوارهای دوفلزی مارپیچی هستند. در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

دماسنج و سوئیچ‌های ترموستات

نوار دو فلزی، قطعه‌ای است که از لمینیت دو نوع فلز مختلف به یکدیگر ساخته می‌شود. فلزاتی که نوار را تشکیل می‌دهند، هنگام گرم یا سرد شدن، منبسط و منقبض می‌شوند. هر نوع فلز، سرعت انبساط خاص خود را دارد و دو فلزی که نوار را تشکیل می‌دهند، طوری انتخاب می‌شوند که سرعت انبساط و انقباض متفاوتی داشته باشد. زمانی که این نوار مارپیچ گرم می‌شود، فلز داخل سیم‌پیچ، بیشتر منبسط شده و نوار شروع به باز شدن می‌کند. مرکز مارپیچ، به اهرم تنظیم دما وصل شده و کلید جیوه‌ای به انتهای مارپیچ متصل می‌شود تا زمانی که مارپیچ، پیچیده یا باز شد، کلید جیوه‌ای را به یک طرف خم ‌کند.

در ترموستات‌های غیردیجیتال، دو سوئیچ وجود دارد. این سوئیچ‌ها، توپ‌های فلزی کوچکی را حرکت می‌دهند که بین نشانه‌های مختلف روی مدار داخل ترموستات، ارتباط ایجاد می‌کنند. یکی از سوئیچ‌ها، حالت (گرما یا سرما) را کنترل می‌کند، در حالی که سوئیچ دیگر فن را کنترل می‌کند. در ادامه خواهیم دید که چگونه این قطعات با هم کار می‌کنند تا ترموستات عمل کند.

عملگرهای داخلی ترموستات خانگی

سیم‌کشی ترموستات، از سیم‌هایی تشکیل شده است که مبدل را به رله‌های سیستم متصل می‌کنند. زمانی که اهرم روی ترموستات، حرکت می‌کند تا گرما افزایش یابد، فلز مارپیچ، دماسنج و سوئیچ جیوه را می‌چرخاند و آن‌ها را به سمت چپ هدایت می‌کند.

به محض این که سوئیچ، به سمت چپ منحرف می‌شود، جریان از جیوه موجود در سوئیچ عبور می‌کند. این جریان، به رله‌ای انرژی می‌دهد که بخاری و فن خانه شما را روشن می‌کند. همانطور که اتاق به تدریج گرم می‌شود، مارپیچ دماسنج نیز به تدریج باز می‌شود تا زمانی که سوئیچ جیوه را به سمت راست برگرداند و مدار را قطع کرده و انتشار گرما را متوقف کند.

بیشتر بخوانید نحوه کار اجاق گاز چوبی

ترموستات‌ها، دارای دستگاه خنک‌کننده دیگری به نام پیش‌بینی‌کننده دما یا آنتی سیپاتور هستند. پیش‌بینی کننده دما، قبل از اینکه هوای داخل ترموستات به دمای واقعی تنظیم شده برسد، گرما را متوقف می‌کند. برخی اوقات، قسمت‌هایی از خانه، قبل از بخش‌هایی که دارای ترموستات هستند، به دمای تعیین شده می‌رسند. در این حالت، پیش‌بینی کننده، گرما را کمی زودتر متوقف می‌کند تا به دمای ترموستات برسد.

منطقه‌بندی سیستم گرمایشی خانه با ترموستات خانگی

یک ترموستات خانگی قابل برنامه‌ریزی می‌تواند به تنظیم دما در ساعات مختلف روز، کمک کند. در بسیاری از مواقع، اتاق‌هایی در خانه شما وجود دارند که همیشه گرم‌تر یا سردتر از بقیه هستند. برای این موضوع می‌توان توضیحات زیادی ارائه داد. یکی از دلایل این است که با افزایش گرما، اتاق‌های طبقه دوم یا سوم، اغلب خیلی گرم می‌شوند. در نتیجه، اتاق‌های زیرزمین معمولاً همیشه سرد هستند. در اتاق‌هایی با سقف‌های طاق‌دار، حفظ گرما اغلب مشکل‌تر است، در حالی که اتاق‌هایی که ساعت‌های طولانی نور خورشید را دریافت می‌کنند، کمتر سرد می‌شوند. صرف‌نظر از اینکه چرا دمای اتاق نامناسب است، تنها یک راه مطمئن برای یکنواخت کردن دمای خانه شما وجود دارد. این روش به منطقه‌بندی سیستم  گرمایش معروف است.

منطقه‌بندی سیستم بسیار ساده است. این تقسیم‌بندی، شامل چندین ترموستات است که به یک پانل کنترل متصل هستند. این پانل کنترل، دمپرها را به کار می‌اندازد. ترموستات‌ها، دمای منطقه خاص خود را به‌طور مداوم، می‌خوانند. سپس، دمپرهای داخل کانال را مطابق با تنظیمات ترموستات، باز یا بسته می‌کنند. نه تنها منطقه‌بندی سیستم برای خانه‌هایی با دمای اتاق ناهماهنگ، مفید است، بلکه برای گرم کردن یا خنک کردن اتاق‌‌ها بر حسب نیاز نیز عالی عمل می‌کنند. اگر یک اتاق مهمان دارید که معمولاً خالی است، فقط کافی است در را بسته و دمپر آن را ببندید.

مقاله پیشنهادی نحوه تعمیر کوره‌های گازی با استفاده از جدول عیب یابی

اگر منطقه‌بندی سیستم را به درستی بکار ببرید، می‌تواند در صرفه‌جویی در هزینه انرژی شما، کمک بزرگی کند. منطقه‌بندی سیستم گرمایشی می‌تواند تا 30 درصد در هزینه‌های معمولی گرمایش و سرمایش برای صاحبان خانه صرفه‌جویی داشته باشد. از آنجایی که اتاق‌های مهمان و سایر اتاق‌هایی که به ندرت استفاده می‌شوند نیازی به گرمایش یا سرمایش دائمی ندارند، منطقه‌بندی سیستم به شما امکان می‌دهد با وارد کردن هوای کنترل‌شده با دمای مشخص به این اتاق‌ها، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

ترموستات سخنگو یا Talking

ترموستات‌ خانگی سخنگو برای تمام خانه‌ها بویژه خانه‌هایی که افراد سالمند، افراد کم بینا یا نابینا در آن سکونت دارند بسیار کاربردی هستند. ترموستات‌های سخنگو، زمان، روز، تنظیم دما و دمای اتاق را اعلام می‌کنند. ‌علاوه بر این، دارای دستورالعمل‌های صوتی برای راه‌اندازی هستند.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تشخیص اینکه در سیستم گرمایشی و سرمایشی منزل شما مشکلی وجود دارد یا نه، اغلب دشوار است و تعمیر مشکلات ممکن است هزینه بالایی داشته باشد. اگر مشکلات به موقع تشخیص داده نشوند، می‌توانند تعمیرات بسیار جدی و پرهزینه‌تری را به دنبال داشته باشند. ترموستات‌های سخنگو باعث صرفه‌جویی در زمان، پول و کاهش نگرانی شما می‌شوند، زیرا در صورت نیاز به تعمیر سیستم، از قبل به شما هشدار می‌دهند. همچنین اطلاع‌رسانی می‌کنند که چه زمانی باید فیلتر سیستم را عوض کنید. تعویض سریع فیلتر، هزینه گرمایش و سرمایش خانه را کاهش می‌دهد و به کنترل آلرژی و آسم کمک می‌کند.

بعضی از ترموستات‌های سخنگو، حتی دستورات صوتی را هم تشخیص داده و به آن‌ها پاسخ می‌دهند. به سادگی از یک کلمه فعال‌ساز مانند “ترموستات” استفاده می‌کنید و به دنبال آن، کلمه دستوری مانند “افزایش” یا “کاهش” را بیان می‌کنید و کارها به صورت خودکار انجام می‌شوند.

مقاله پیشنهادی راهنمای جامع سیستم‌های اسپلیت بدون داکت

در ترموستات‌های سخنگو از DSP یا پردازنده‌های سیگنال دیجیتال برای پردازش صدا و گفتار استفاده می‌شود. ابتدDSP سیگنال‌های آنالوگ دنیای واقعی را فیلتر می‌کند. سپس، ریزپردازنده، آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال، تبدیل می‌کند. پس از تبدیل سیگنال‌ها، ترموستات در لحظه به شما واکنش نشان می‌دهد.

ترموستات خانگی با قابلیت کنترل از راه دور

ترموستات‌ خانگی قابل برنامه‌ریزی این امکان را به شما می‌دهند قبل از اینکه به منزل خود بر‌گردید سیستم گرمایی یا تهویه هوا را روشن یا خاموش کنید. ترموستات‌های تلفنی نیز به شما این امکان را می‌دهند که با یک تماس تلفنی آسان، خانه خود را گرم یا خنک کنید. در این روش سیستم گرمایش و سرمایش به خط تلفن شما متصل می‌شود. فقط کافی است به منزل خود تلفن بزنید و رمز عبور را در تلفن هوشمند خود وارد کنید تا به کنترل‌ها، دسترسی داشته باشید. سپس، می‌توانید نه تنها دما، بلکه کل سیستم را تنظیم کنید. در این سیستم نیاز به خط تلفن جداگانه نیست و ترموستات تلفنی حتی می‌تواند با منشی تلفنی یا پست صوتی نیز هماهنگی داشته باشد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

محل نصب ترموستات

در حالت ایده آل، ترموستات خانگی باید در قسمتی از خانه قرار گیرد که افراد، بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنند. فاصله ترموستات از زمین باید حدود 1.5 متر و از دیوار بیرونی حداقل 46 سانتی‌متر باشد. این وسیله نباید در معرض هیچ منبع گرمایی غیر از هوای اتاق، مانند نور خورشید، وسایل دیگر، دریچه‌های بخاری، پنجره‌ها یا لوله‌های آب گرم قرار گیرد. همچنین بهتر است ترموستات را در نزدیکی راه‌پله‌ها یا گوشه‌های خانه قرار ندهید چون روی گردش هوا، تأثیر می‌گذارد.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا