باید و نبایدهای نظافت خانه در بارداری

خانه‌دارینظافت و شستشو

بارداری فرآیند حساسی است که نیازمند مراقبت‌های ویژه از سوی مادر است؛ اما انجام نظافت خانه در بارداری به‌شرط رعایت احتیاطات لازم، کاملاً بی‌خطر است.

محول کردن کارها به شخص دیگر، تقسیم‌بندی کارها، همراهی شریک زندگی تنها بخشی از راهکارهای مؤثر در خصوص کاهش فشار كار كردن در دوران بارداري هستند.

در این مطلب از مجله آچاره به بایدها و نبایدهای نظافت منزل در بارداری می‌پردازیم و ترفندهای نظافت آسان را با شما در میان خواهیم گذاشت.

شما می‌توانید برای نظافت ویژه و تمیز کردن ساختمان محل کار یا منزل خود از مهارت و تجربه نیروهای خدماتی و نظافتی آچاره استفاده کنید. نیروهای مجرب و متعهد خدماتی در کوتاه‌ترین زمان، نظافت کامل ساختمان شما را انجام خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارائه خدمات و آگاهی از نظافت منزل به صفحه نظافت منزل و ساختمان مراجعه کنید یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • گربه‌های خیابان حامل انگل توکسوپلاموز گوندی باشند. انتقال این انگل به بدن مادر می‌تواند سبب سقط‌جنین یا بیماری‌های مختلف برای جنین شود.
  • انگل توکسوپلاسموز تنها از طریق گربه و مدفوع گربه منتقل خواهد شد و امکان سرایت آن از طریق انسان به انسان وجود ندارد.
  • پزشکان بر این عقیده هستند که فعالیت نظافتی در ایام بارداری و پس‌ازآن مشروط بر رعایت نکاتی ایمنی و عدم فعالیت بیش‌ازاندازه و عدم استفاده شوینده‌های شیمیایی قوی بی‌خطر است.
  • هنگام تمیز کردن اتاق حتماً یک پنجره را باز بگذارید و برای تمیز ماندن اتاق از جاروبرقی استفاده کنید. 

نظافت منزل در بارداری

حالت تهوع، کاهش سطح انرژی، تغییرات خلق‌وخو تنها بخش کوچکی از مشکلاتی است که بانوان در ایام بارداری با آن‌ها مواجه هستند.

ازآنجایی‌که زنان، این قدرتمندترین موجودات زمین علاقه دارند، با وجود تمام گرفتاری‌ها کارهای خود را به نحواحسن انجام دهند، نتیجه این می‌شود که ایام بارداری را با چالش‌های متعدد سپری می‌کنند.

اما اولین موضوعی که بانوان باردار در خصوص انجام کارهای منزل به‌ویژه نظافت خانه در بارداري باید نسبت به آن آگاه باشند، این است که نباید به‌هیچ‌وجه خود را برای عملکرد ضعیف خود سرزنش کنند.

چراکه بی‌حالی و یا عدم‌تمرکز تا حدودی در این ایام طبیعی است. پس به‌جای سرزنش کردن یا ناراحتی بهتر است به فکر راه چاره بود. 

نظافت خانه در دوران بارداری

ترفندهای نظافت منزل در بارداری

بانوان باردار باید بپذیرند که نظافت خانه در بارداری عملی دشوار است که نمی‌توان آن را باکیفیت سابق و به‌تنهایی انجام داد. پس بهتر است در این ایام به‌جای اهمیت دادن به پاک‌سازی و نظافت اساسی منزل به فکر سلامت خود و فرزند خود باشند.

به‌طورکلی در این ایام می‌توان از ترفندهای نظافت خانه در دوران بارداری استفاده کرد. در ادامه این بخش بیشتر در خصوص این موضوع خواهیم گفت.

1. کمک خواستن از نیروی کمکی

هیچ ایرادی ندارد که برای نظافت خانه در بارداری از شریک زندگی خود و یا یک شخص دیگر به‌عنوان نیروی کمکی برای نظافت منزل کمک بخواهید؛ چراکه آرامش شما در این ایام اولویت است. پس بدون خجالت یا احساس بد برای انجام کارهای خود از دیگران کمک بخواهید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

2. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده ایمن

در روزهای بارداری بهتر است از موادشوینده مخصوص به خود استفاده کنید و برای نظافت خانه در بارداری حتی‌الامکان از مواد ضدعفونی‌کننده خانگی اعم از آب‌لیمو ترش، سرکه، جوش‌شیرین و غیره استفاده کنید. چراکه بخارات حاصل از موادشوینده می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. 

3. برنامه‌ریزی

ازجمله مهم‌ترین ترفندهای نظافت خانه در بارداری می‌توان به برنامه‌ریزی اشاره کرد. ازآنجایی‌که نظافت خانه در بارداری می‌تواند عملی نسبتاً دشوار باشد، بهتر است به‌جای انباشته‌سازی کارها و انجام آن‌ها در یک روز کارهای خود را تقسیم کنید.

داشتن یک برنامه‌ریزی روزانه طبق چک لیست نظافت منزل، علاوه‌بر سبک‌سازی کارها به ذهن نظم می‌دهد.

ترفندهای نظافت منزل در بارداری

موارد ممنوعه نظافت خانه در بارداری

متأسفانه در برخی موارد نظافت خانه در بارداری می‌تواند منجر به اتفاقات ناگوار شود؛ ازآنجایی‌که در این ایام نظافت مشروط بر انجام کار اصولی مانعی ندارد در این بخش آچاره اقدام به یادآوری برخی از بایدها و نبایدهای نظافت منزل در بارداری کرده است.

1. تمیز نکردن خانه حیوانات خانگی

به خاطر داشته باشید که در ایام بارداری سلامت شما و فرزندان از همه موضوعات اطراف شما بااهمیت‌تر است.

ازآنجایی‌که گربه‌ها اغلب حامل انگل توکسوپلاسما گوندی هستند، پس پیشنهاد می‌شود اگر در ایام بارداری در منزل گربه دارید به‌هیچ‌عنوان برای سیر نگه‌داشتن او از گوشت نیم‌پز استفاده نکنید، بلکه سعی کنید به او غذاهای کنسروشده مخصوص بدهید.

توکسوپلاسما گوندی خطراتی نظیر سقط‌جنین را برای بانوان باردار به‌دنبال دارد؛ پس توصیه می‌شود در حین بارداری از نزدیک شدن به گربه‌هایی که در خیابان هستند، اجتناب کنید.

2. بارداری یک اولویت

همواره به یاد داشته باشید که بارداری به‌خودی‌خود یک عمل بسیار سخت است و کاهش انرژی شما در این ایام کاملاً طبیعی است. پیشنهاد ما این است که اگر نظافت خانه در حاملگی برای شما سخت است حتماً نیروی کمکی داشته باشید.

3. استفاده از دستکش در تمام امور نظافت خانه در بارداری

ازآنجایی‌که در ایام بارداری ممکن است پوست از خود واکنش نشان دهد و نسبت به گذشته حساس‌تر شود، پس بهتر است در این ایام از دستکش استفاده کنید.

هم‌چنین بهتر است در این ایام به‌منظور ایمن نگه‌داشتن پوست خود از عوامل حساسیت‌زا یا نیش حشرات از لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنید. 

نظافت خانه در حاملکی

4. جابه‌جا کردن وسایل سنگین ممنوع!

ایام بارداری اصلاً زمان مناسبی برای تغییر دکوراسیون نیست. از جابه‌جایی وسایلی نظیر مبلمان، فرش، بوفه‌ها و غیره در این ایام پرهیز کنید؛ چراکه جابه‌جایی وسایل سنگین می‌تواند برای شما و جنین مضر باشد.

5. تمیز کردن سطوح کپک‌زده ممنوع!

کپک‌ها همچون موادشیمیایی از خود می‌توانند بخارهای سمی ساطع کنند که استنشاق این بخارها می‌توانند برای شما و فرزندتان مضر باشد. لذا بهتر است در ایام بارداری از دست زدن به نان کپک‌زده، سطوح کپک‌زده و غیره بپرهیزید. 

نکات که هر بانوی باردار در حین نظافت منزل باید بداند

بارداری ازجمله شیرین‌ترین و پر چالش‌ترین دوران زندگی خانم‌ها است؛ ازاین‌رو مادران باردار با رعایت نکات نظافت خانه در بارداری می‌توانند علاوه‌بر پاک‌سازی منزل، از خود و فرزندشان مراقبت کنند.

اگر ایام بارداری را سپری می‌کنید برای نظافت خانه در بارداری، حتماً به نکات زیر توجه کنید؛

  • اطمینان از وجود تهویه در هنگام پاک‌سازی
  • استفاده از دستکش و لباس محافظ
  • مطالعه برچسب و هشدارهای موادشوینده، خوراکی، دارویی و غیره
  • عدم‌استفاده یا استنشاق مواد آمونیاک‌دار
  • خودداری از تمیز کردن محیط‌های مانند فر
  • عدم‌ترکیب جرم‌گیرها و موادسفیدکننده

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

عوارض کار سنگین در بارداری

اگرچه انجام کار سبک در ایام بارداری کاملاً بی‌خطر است، درعین‌حال سنگین كار كردن در دوران بارداري می‌تواند منجر به اتفاقات ناگواری برای مادر و فرزند شود. ازجمله مهم‌ترین عوارض کار سنگین در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1. التهاب رگ سیاتیک در اثر استفاده مداوم از جاروبرقی

تمیز کردن و جاروبرقی کشیدن در بارداری می‌تواند موجب درد سیاتیک در بانوان باردار شود. التهاب دردناک عصب سیاتیک که از قسمت پایین کمر به‌ ساق پا می‌رسد.

اگرچه این درد ممکن است به‌علت اضافه ‌وزن یا فشار رحم اغلب مادران را درگیر باشد؛ اما استفاده مداوم از جاروبرقی می‌تواند منجر به التهاب عصب سیاتیک یا تشدید آن شود.

جاروبرقی کشیدن در بارداری

2. نفس‌تنگی و مسموم شدن در اثر استنشاق موادشوینده

برای پاک‌سازی سرویس‌های بهداشتی و نظافت خانه در بارداری نخستین چیزی که به آن نیاز داریم، موادشوینده قوی برای ضدعفونی کردن و پاک‌سازی سرویس بهداشتی است.

موادشیمیایی ازجمله نبایدهای کار منزل در دوران بارداری و پس از بارداری به‌شمار می‌آید.

مادران نباید در ایام بارداری و پس‌ازآن بوی موادشوینده قوی اعم سفیدکننده‌ها و جرم‌گیر را استنشاق کنند. بهتر است به‌جای استفاده از موادشیمیایی برای نظافت خانه در بارداری از محلول‌هایی مانند سرکه‌سفید، آب‌لیمو، جوش‌شیرین و غیره استفاده شود.

3. خطر انگل توکسوپلاسموز گوندی

متأسفانه پاک‌سازی سطل زباله و پاک‌سازی محل زندگی حیوانات به‌ویژه گربه می‌تواند خطر ابتلا مادر به انگل توکسوپلاسموز را افزایش دهد.

وجود انگل توکسوپلاسموز در بدن مادر می‌تواند جنین را با مشکلات متنوعی اعم از میکروسفالی، هیدروسفالی، مشکلات قلبی و غیره مواجه کند.

با توجه به این موضوع پس توصیه می‌شود در هنگام نظافت خانه در بارداری از تمیز کردن یا حمل‌ونقل سطل زباله اجتناب کنید. اگر مجبور هستید حتماً از دستکش برای پاک‌سازی استفاده کنید و پس از انجام کار حتماً دست‌های خود را بشویید و سپس ضدعفونی کنید.

بایدها و نبایدهای نظافت منزل در بارداری | نظافت خانه در بارداری

4. خطر سقط‌جنین

آویزان کردن پرده‌ها و تمیز کردن پنکه‌های سقفی و سایر کارهای مشابه که به نردبان و یا چهارپایه نیاز دارند، در ایام بارداری به‌ویژه در ماه‌های آخر خطرناک است.

انجام این کارها در هنگام بارداری می‌تواند خطر سقط و آسیب به جنین را افزایش دهند.

5. فشارخون بالا

شستشوی لباس با دست بخشی از نظافت خانه در بارداری محسوب می‌شود که خطر ابتلا به زایمان زودرس، جفت سرراهی، فشارخون بالا و غیره را در مادران در انتظار نوزاد افزایش می‌دهد.

از این پیشنهاد می‌شود بانوان در ایام بارداری از شستشوی لباس به‌صورت دستی جدا بپرهیزند.

جمع‌بندی

بارداری یک فرآیند پیچیده و حساس است که لازمه به ثمر نشستن آن منوط بر حمایت احساسی و عاطفی اطرافیان از مادر باردار است.

درک کردن بانوی باردار و کمک به او در انجام کارهای روزمره علاوه‌بر آسان‌سازی کارها موجب کاهش اضطراب و تنش می‌شود.

بهتر است که کارهای سنگین نظافت خانه در بارداری اعم از شست‌وشو و یا حمل‌ونقل وسایل خانه با کمک شخص دیگری انجام شود تا پروسه باردار بدون خطر سپری شود.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. من وارد این صفحه شدم ولی سرویس دوره ای نظافت منزلتون رو ندیدم. achareh.co/cleaning
    من باردارم و نیاز دارم تا 6 ماه اینده 1 نفر هر هفته ثابت بیاد که کار خونه رو انجام بده

    1. با سلام، شما می‌توانید از خدمات دوره‌ای نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای ثبت سفارش رایگان و کسب اطلاعات به این صفحه مراجعه کنید:
      https://achareh.co/cleaning

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا