شستن و تمیز کردن فرش با بخارشو

نظافت و شستشوقالیشویی

آیا شستن فرش با بخارشوی امکان‌پذیر است؟ همه لوازم خانگی ما به‌صورت روزانه در معرض انواع آلودگی قرار دارند و کثیف می‌شوند اما بعضی از این لوازم به‌طور قابل‌توجهی بیشتر کثیف شده و در بازه‌های زمانی نه چندان طولانی به نظافت نیاز پیدا می‌کنند. فرش یکی از این لوازم است که تقریبا بیشترین آسیب را از این نظر متحمل می‌شود.

دلیل اصلی این موضوع را می‌توان سطح پوششی زیاد فرش دانست که احتمال کثیف شدن آن را به‌شدت افزایش می‌دهد. اما تفاوت فرش با دیگر لوازم خانگی به این نکته محدود نمی‌شود و روند نظافت مرسوم آن هم، نسبت به دیگر لوازم کمی دشوارتر است.

نیاز به جابه‌جایی فرش برای شستن آن، این روند را کمی پیچیده کرده و اکثر افراد ترجیح می‌دهند این کار را به قالیشویی‌ها بسپارند. البته این مشکل با رایج شدن دستگاه بخارشو در بین مردم تا میزان زیادی برطرف شده و شستن فرش در خانه را امکان‌پذیر کرده است.

دستگاه بخارشو این امکان را در اختیار ما می‌گذارد تا فرش‌های خود را بدون جابه‌جایی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بشوییم. شاید بپرسید که شستن و تمیز کردن فرش با بخارشو چگونه انجام می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید!

دستگاه بخارشو چیست؟

آیا زمان شستن فرش شما فرا رسیده است؟ دستگاه بخارشوی یکی از گزینه‌هایی‌ست که تمیز کردن قالی شما را بسیار راحت می‌کند. بخارشویی به وسیله بخار سطح موردنظر ما را تمیز می‌کند. بخارشو با استفاده از انرژی الکتریکی آب را به بخار تبدیل کرده و با فشار بالا بیرون می‌دهد.

پس از خروج بخار، دستگاه با استفاده از یک مکش قوی, رطوبت کثیف موجود روی سطح را به درون دستگاه می‌کشد تا سطح کاملا تمیز شود.

در بیشتر بخارشوها شما می‌توانید از شوینده هم در کنار آب استفاده کنید تا روند شستشو با این دستگاه, بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

مزیت مهم دیگر بخارشو، از بین بردن انواع مختلف جرم، باکتری و … بوده و شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه و بدون استفاده از مواد شیمیایی، محیط اطراف و سطوح را کاملا ضدعفونی کنید.

همچنین سازندگان این دستگاه برای نظافت محیط‌های مختلف، سری‌های گوناگونی را در کنار بخارشو قرار داده‌اند تا شما هنگام نظافت خانه برای هر قسمت از سری مخصوص به آن استفاده کنید.

همه این ویژگی‌ها بخارشوی را به یک گزینه بسیار مناسب برای شستن فرش تبدیل کرده است. اما مراحل شستن فرش با بخارشو به چه صورت است؟

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

شستن فرش با بخارشو

مراحل شستن فرش با بخارشو

تمیز کردن فرش ممکن است بسته به موقعیت قرار گرفتن آن، در بازه‌های زمانی کوتاهی صورت بگیرد. اگر شما هم قصد تمیز کردن فرش با بخارشو را دارید باید برخی از نکات را در طول این روند مدنظر داشته باشید.

در همین راستا مراحل شستشوی فرش با بخارشو را به 3 مرحله تقسیم می‌کنیم که عبارتند از:

  • آماده‌سازی فرش
  • آماده‌سازی دستگاه بخارشو
  • شستن فرش با دستگاه بخارشو

شما با پشت سر گذاشتن این مراحل می‌توانید بهترین نتیجه را از شستن فرش با بخارشو به دست آورده و در سریع‌ترین زمان ممکن این روند را به اتمام برسانید. در ادامه نکات لازم در هر مرحله را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

شستن قالی با بخارشو

آماده سازی فرش برای شستن

قبل از تمیز کردن فرش با بخارشو باید فرش خود را آماده کنید تا در انتهای این روند فرش شما در تمیزترین حالت ممکن قرار داشته باشد.

شما می‌توانید این آماده‌سازی را در 3 مرحله انجام دهید.

1. تخلیه اتاق

شستن فرش با بخارشو زمانی که تمام لوازم موجود در اتاق از جمله مبلمان، میز و … تخلیه شده باشند، بازدهی بیشتری خواهد داشت. به این منظور تمام لوازم بزرگ و کوچک را از اتاق خارج کنید. هنگام جابجایی وسایل سنگین مواظب کمرتان باشید.

در صورتی که برخی از لوازم شما مثل مبلمان‌ها به علت سنگینی قابل جابه‌جایی نیستند، وسایلی همچون قطعه چوب و یا پلاستیک را در قسمت زیرین پایه‌های آن قرار دهید تا از رطوبت تولیدی بخارشو مصون بمانند و به آن‌ها آسیب وارد نشود.

البته در این صورت نمی‌توانید فرش خود را به‌صورت کامل بشویید و برخی از قسمت‌ها نشسته باقی خواهند ماند. اگر خارج از اتاق جایی برای قرار دادن این لوازم نیست، می‌توانید لوازم را در یک قسمت اتاق جمع کرده و شستن فرش با بخارشو را در 2 مرحله انجام دهید.

فراموش نکنید که قبل از جابه‌جا کردن این لوازم به سمت شسته‌شده‌ی فرش، از خشک بودن سطح فرش اطمینان حاصل کنید.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

قالیشویی با بخارشو

2. گردگیری قرنیزها

اگر قبل از تمیز کردن فرش با بخارشو از گردگیری قرنیزها غافل شوید، در حین بخارشویی گرد و خاک موجود در این قسمت وارد فرش شده و به چالشی برای شما تبدیل خواهد شد.

در نتیجه حتما قبل از شروع، این قسمت را گردگیری و تا حد امکان تمیز کنید. اگر علاقه داشتید می‌توانید در این روند، وابسته به جنس قرنیزها، از واکس استفاده کنید.

قسمت دیگری که قبل از شستن فرش با بخارشو به نظافت نیاز دارد، پنکه سقفی و گوشه‌های سقف است.

مطمئنا اگر بعد از اتمام شستن فرش، آلودگی موجود در این قسمت‌ها به فرش تمیز منتقل شود، بخش زیادی از زحمت ما به هدر خواهد رفت.

بنابراین این مسئله را به هیچ عنوان نادیده نگیرید.

شستن فرش با بخارشو

3. با جاروبرقی فرش را کاملا تمیز کنید

باید بدانید که مکش بخارشو برای داخل کشیدن ذرات بسیار ریز آلودگی که در بین و قسمت‌های پایین الیاف فرش قرار دارند، طراحی شده و اجسامی مانند مو و ذرات درشت را داخل نمی‌کشد.

در نتیجه باید قبل از شستن فرش با بخارشو، با استفاده از جاروبرقی بادوام و با کیفیت، این ذرات را به‌صورت کامل از بین ببرید و نسبت به پرزگیری فرش اقدام کنید.

این روند را با سرعت کمتر و دقت بیشتری نسبت به زمان‌های عادی انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم که در این مرحله 2 بار کل فرش را جارو کنید تا ذرات آلودگی نسبتا درشت به‌طور کامل از بین بروند.

همچنین اگر بار دوم از جهت مخالف جارو بکشید، ذرات بیشتری را وارد جاروبرقی خواهید کرد.

برای جارو کردن گوشه‌ها از سری مخصوص این قسمت‌ها استفاده کنید تا ذرات موجود در گوشه‌ها نیز کاملا به داخل جاروبرقی کشیده شوند.

تاثیر مثبت دیگر استفاده از جاروبرقی قبل از شستن فرش با بخارشو، بلند کردن الیاف فرش محسوب می‌شود که روند تمیز کردن فرش را برای دستگاه ساده‌تر خواهد کرد.

خدمات قالیشویی با تیم کاربلد آچاره

شستن فرش با بخارشوی

4. لکه‌ها را پاک کنید

برخی از لکه‌های موجود در فرش بسیار قدیمی بوده و کثیفی آن‌ها تا پایین‌ترین قسمت فرش نفوذ پیدا کرده‌اند. احتمال این که بخارشو موفق به از بین بردن این لکه‌ها نشود، وجود دارد.

بنابراین شما باید با استفاده از لکه بر فرش تلاش کنید که این لکه‌ها را تا حد ممکن از بین ببرید.

توجه کنید که در این روند بعد از استفاده از لکه بر فرش، به هیچ وجه لکه‌ها را نمالید و فقط با استفاده از یک پارچه به آن ضربه بزنید تا لکه‌بر به تمام قسمت‌ها نفوذ پیدا کند.

در نهایت کثیفی موجود در این قسمت به وسیله بخارشو به داخل کشیده خواهد شد.

تمیز کردن فرش با بخارشو

آماده سازی بخارشو برای شستن فرش

حالا که فرش شما برای شستشو آماده شده است، زمان آماده‌سازی دستگاه بخارشو رسیده است. این آماده‌سازی را در 3 قسمت شرح خواهیم داد.

5. در بخارشو آب بریزید

همه بخارشوها این توانایی را دارند که دمای آب واردشده را به نقطه جوش برسانند ولی استفاده شما از آب داغ بی‌تاثیر نخواهد بود. آب را در داغ‌ترین حالت ممکن وارد دستگاه کنید تا در زمان شما صرفه‌جویی شود.

فقط دقت کنید که آب هنگام ورود به دستگاه در حال جوشیدن یا اصطلاحا قل خوردن نباشد. همچنین حداکثر آب ورودی برای هر دستگاه متفاوت است و شما باید میزان این آب را با توجه توصیه سازنده مشخص کنید.

در این جهت می‌توانید به دنبال یک علامت هشدار در مخزن آب بگردید. به هیچ عنوان بیشتر از ظرفیت مجاز آب وارد بخارشو نکنید.

نکته: الیاف برخی از فرش‌ها در اثر حرارت جمع خواهند شد و نباید در معرض حرارت قرار بگیرند. قبل از شروع شستن فرش با بخارشو، از مناسب بودن فرش خود برای این روند اطمینان حاصل کنید.

بخارشوی فرش

6. شوینده را اضافه کنید

برای هر بخارشو یک شوینده خاص در نظر گرفته شده است و شما با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه باید از نوع شوینده مناسب برای آن مطلع شوید.

از استفاده از شوینده‌ای که از تناسب آن برای دستگاه اطمینان ندارید، بپرهیزید. همچنین شوینده را به اندازه کافی وارد دستگاه کنید. استفاده زیاد از شوینده باعث می‌شود که پس از اتمام روند شستن فرش با بخارشو، کماکان کف بر روی فرش باقی مانده باشد.

در برخی از دستگاه‌ها برای شوینده یک ورودی مجزا در نظر گرفته‌ شده است اما در بعضی از مدل‌ها باید شوینده در مخزن آب ریخته شده و با آب مخلوط شود.

آماده سازی بخارشوی برای شستن فرش

7. سرکه یکی از گزینه‌هاست!

فراموش نکنید که بخار باعث تمیز شدن فرش نشده و شوینده این وظیفه را برعهده دارد؛ بنابراین اگر به شوینده‌ها و مواد شیمیایی حساسیت داشتید، می‌توانید از سرکه به عنوان شوینده استفاده کنید.

ترکیب 50 / 50 سرکه با آب داغ برای تمیز کردن فرش با بخارشو مناسب است.

شستن فرش با بخارشو

با اتمام 2 مرحله پیشین، باید شستشوی فرش با بخارشو را آغاز کنیم.

مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را به ترتیب دنبال کنید تا پس از اتمام این روند به بهترین نتیجه دست پیدا کرده باشید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

8. از گوشه شروع کنید

برای شستن فرش با بخارشو باید از گوشه‌ای که در مقابل درب یا ورودی اتاق قرار دارد، این روند را شروع کنید. با توجه به این نکته پس از اتمام شستشو، شما می‌توانید به‌راحتی از اتاق خارج شوید.

البته اگر اطراف اتاق باز است و یا چند ورودی دارد، حق انتخاب بیشتری پیش روی شما قرار خواهد داشت. صرفا دقت کنید که تا اتمام روند بر روی قسمت‌های تمیز شده راه نروید.

همچنین در صورتی که قصد تمیز کردن لاک از روی فرش را دارید، ابتدا این روند را پشت سر بگذارید.

اگر بخارشو را به سمت عقب می‌کشید، سر آن را تا حد امکان به گوشه نزدیک کنید. اگر به سمت جلو حرکت می‌کنید، ابتدا قسمت کوچکی از گوشه را تمیز کرده و سپس در امتداد دیوار از این قسمت خارج شوید.

شستن فرش با بخارشو

9. هل دادن یا کشیدن بخارشو طبق دستورالعمل

همان‌طور که اشاره کردیم دستگاه بخارشو، بخار را وارد فرش کرده و در فاصله کوتاهی آب کثیف را به داخل می‌کشد. طراحی برخی از دستگاه‌ها به این صورت است که هنگام هل دادن بخارشو، بخار از آن خارج شده و هنگام کشیدن آن، آب کثیف وارد دستگاه می‌شود.

در برخی از مدل‌ها نیز این 2 عمل هنگام هل دادن و یا کشیدن بخارشو، به‌صورت همزمان انجام داده می‌شوند؛ در نتیجه شما باید قبل از شستن فرش با بخارشو از نحوه کار آن مطلع شوید. با مطالعه دفترچه راهنما می‌توانید این اطلاعات را به دست آورده تا از دستگاه در جهت تعیین شده استفاده کنید.

فارغ از این‌که باید از چه جهتی تمیز کردن فرش با بخارشو را انجام دهید، دقت کنید که بر روی قسمت‌های شسته شده راه نروید و از قبل مسیر خود را به‌طوری تعیین کنید که از بروز این اتفاق جلوگیری شود.

اگر به هر دلیل مجبور شدید که بر روی قسمت شسته شده فرش راه بروید، حتما با پای برهنه و بدون دمپایی یا کفش این کار انجام دهید تا کمترین اثر از شما بر روی سطح فرش باقی بماند.

10.  در خطوط طولانی و موازی پیشروی کنید

عملکرد بخارشو زمانی که شما از آن در خطوط طولانی و از یک دیوار تا دیوار دیگر استفاده کنید، بهبود خواهد یافت. در این راستا پس از شروع تا انتها حرکت کرده تا به دیوار مقابل برسید و این روند را به‌صورت موازی ادامه دهید.

اگر دستگاه شما هنگام حرکت در یک جهت شوینده را پخش کرده و در جهت دیگر آن را به داخل می‌کشد، پس از رسیدن به دیوار مقابلتان دوباره در جهت مخالف حرکت کنید تا عمل مکش نیز به‌صورت کامل انجام شود.

زمانی که وارد خط موازی بعدی شدید، دوباره لبه خط قبلی را تمیز کنید تا احتمال جا افتادن فاصله، بین این خطوط فرضی در روند شستشو به حداقل برسد.

تمیز کردن فرش با بخارشوی

11.  بخارشو را به‌آرامی حرکت دهید

در استفاده از بخارشو باید با سرعت کمتری نسبت به جاروبرقی پیشروی کنید و به دستگاه اجازه دهید تا روند شستشو و مکش را به‌صورت کامل اجرا کند.

اگر سرعت شما در استفاده از بخارشو زیاد باشد، این زمان در اختیار دستگاه قرار نگرفته و در انتها فرش شما خیس‌تر از میزان طبیعی خواهد بود؛ در نتیجه بهتر است که سرعت خود را تا حد ممکن کاهش دهید و در روند شستن فرش با بخارشو به‌آرامی پیشروی کنید.

توجه داشته باشید که باقی ماندن رطوبت بیش از حد در فرش ممکن است به تشکیل کپک در بین الیاف آن منتهی شود. اهمیت این مسئله در صورت وجود لکه چربی روش فرش دوچندان خواهد شد.

سرعت مناسب برای پیشروی در روند شستشوی فرش با بخارشو، برداشتن یک قدم کوچک در 2 ثانیه است و دستگاه در این زمان هر دو عمل را انجام خواهد داد.

همچنین اگر زمان زیادی در اختیار دارید می‌توانید تمیز کردن فرش با بخارشو را 2 بار انجام دهید و بار دوم فقط با ترکیب آب و سرکه این روند را پشت سر بگذارید. در این صورت شما کمترین کثیفی ممکن را در الیاف فرش باقی خواهید گذاشت.

خدمات قالیشویی با تیم کاربلد آچاره

12.  اجازه دهید فرش خشک شود

روند خشک شدن پس از شستن فرش با بخارشو به‌صورت معمول بین 6 تا 8 ساعت طول خواهد کشید که ممکن است این زمان نسبت به شرایط محیط تا 24 ساعت هم ادامه پیدا کند.

در این مدت به هیچ عنوان بر روی فرش رفت و آمد نکنید و در صورت اجبار از یک پوشش پلاستیکی برای پای خود استفاده کنید تا کمترین آلودگی به فرش مرطوب منتقل شود.

بر روی ورودی اتاق حتما علامت‌گذاری کنید تا افراد به صورت اتفاقی وارد نشده و بر روی فرش تردد نکنند. همچنین شما می‌توانید با فعال کردن سیستم تهویه هوا روند خشک شدن فرش را تسریع کنید.

خشک کردن فرش شسته

جمع‌بندی

در این مقاله مراحل شستن فرش با بخارشو را به‌طور کامل شرح دادیم تا شما در طول این روند با هیچ‌گونه مشکلی برخورد نکنید. در طول روند تمیز کردن فرش با بخارشو به نکات ایمنی دقت کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.

همچنین اگر برای تخلیه اتاق‌ها یا شستن فرش با دستگاه بخارشو به کمک نیاز دارید، کارشناسان کاربلد آچاره در کنار شما خواهند بود و شما با استفاده از سرویس قالیشویی آچاره می‌توانید این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا