سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

آموزش تصویری تعویض و تنظیم شناور کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

شناور کولر آبی یکی از مهمترین اجزای کولر آبی به شمار می‌رود. این قطعه باعث می‌شود که آب در داخل مخزن کولر آبی به حالت ثابت باقی بماند. شناور باعث می‌شود که آب به خارج از مخزن نفوذ نکند و سطح آب تنظیم شود. شناورها انواع متنوعی دارند و رایج‌ترین نوع آن، شناور پلاستیکی است که در کولرهای آبی کاربرد بیشتری دارد.

در شناور پلاستیکی، توپی پلاستیکی نصب شده به سر شناور با قرار گرفتن در بالای سطح آب باعث تنظیم  مسیر ورود آب به داخل کولر آبی می‌شود و وقتی سطح آب پایین می‌رود، شناور باعث می‌شود که مسیر ورودی آب باز شود. عدم تنظیم شناور کولر آبی، باعث سر ریز شدن آب مخزن به داخل کولر و یا برعکس، باعث کاهش سطح آب کولر خواهد شد. 

در هنگام نصب کولر آبی یا سرویس دوره‌ای این دستگاه همواره باید به نحوه تنظیم شناور کولر آبی توجه کنید و در صورت عملکرد نا مناسب قطعات معیوب را تعویض نماید. نحوه تنظیم شناور کولر آبی تاثیر بسزایی در خنک کردن و بالا رفتن راندمان کولر آبی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه نصب شناور کولر آبی، نحوه تنظیم شناور کولر آبی و اینکه چگونه آب کولر را تخلیه کنیم، صحبت خواهیم کرد.

 شیر شناور چیست و به چه شیرهای اطلاق می‌شود؟‌

شیر شناور یک نوع شیر اهرمی محرک است که برای کنترل کردن سطح آب و مایعات دیگر در مخزن طراحی و ساخته شده است. وقتی سطح مایع در داخل مخزن کم یا زیاد می‌شود، شیر شناور با باز و بسته شدن خودکار سطح مایع را تنظیم می‌کند. شناور متصل شده به این شیرها یک توپی پلاستیکی یا فلزی توخالی است.

در واقع علت نامگذاری این نوع شیر اتصال قطعه توپی شکل به انتهای سر این نوع شیر است. شناور‌ها به حدی سبک ساخته می‌شوند که با بالا آمدن آب به سطح آب حرکت می‌کنند. انواع مختلف شیر شناور در کولر آبی، آب گرمکن، مخازن میعانات گازی، استخرهای شنا، تجهیزات آبپاش یا اسپرینکلر، برج‌های خنک‌کننده، مخزن‌های ذخیره‌سازی بسته یا باز و غیره کاربرد دارند. در ادامه به معرفی شیر شناور به کار رفته در کولرهای آبی خواهیم پرداخت.

شناور کولر آبی

آشنایی با اجزای اصلی کولرهای آبی

قبل از اینکه درباره نحوه تنظیم شناور کولر آبی صحبت کنیم، ابتدا بهتر است که با مهمترین و اصلی‌ترین اجزای این دستگاه آشنا شوید.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

تصویر شماتیک شناور کولر آبی

اجزای اصلی کولر آبی عبارتند از: کانال خروجی کولر، کانال داخلی کولر، بدنه کولر و پارچه برزنتی، ناودان‌های کولر، پولی کوچک و بزرگ،‌ یاتاقان کولر، شناور کولر آبی یا فلوتر،‌ کابل رابط چهار سیمه، جعبه ترمینال، کلید کولر، الکتروموتور دو سرعته و پمپ آب کولر.‌ کانال خروجی کولر بین برزنت و دریچه‌های این دستگاه قرار گرفته و در صورت مصون ماندن این قسمت از نور خورشید سرمای بیشتری توسط کولر تولید می‌شود.

کانال داخلی در داخل کولر قرار گرفته و قطعه پروانه در مقابل آن قرار گرفته و می‌چرخد. برای جلوگیری از لرزش کانال خارجی کولر حتما باید پارچه برزنت سالم به کار برود و برای کولر سایبان نصب گردد. ناودوانی‌ مسیر حرکت و ورود آب را تعیین می‌کنند‌ انرژی مکانیکی به وجود امده در کولر به وسیله پولی‌ها و تسمه کولر به محور فن و پروانه انتقال می‌یابد و باعث چرخش آن می‌شود.

یاتاقان‌ها موظفند که از محورهای دمنده نگهداری کنند و نیروی اصطحکاک و وزن  دمنده را به بدنه کولر انتقال دهند.‌ شناور یا فلوتر باعث تنظیم سطح آب در مخزن کولر آبی می‌شود. برای انتقال برق از کلید به دستگاه کولز از کابل رابط چهار سیم استفاده شده است.

برای حفظ کولر از اضافه بار، قطعه فیوز به کار رفته است. جهت اتصالات عایق از بدنه کولر از جعبه ترمینال استفاده می‌شود. راه‌اندازی و کنترل دور واتر پمپ و موتور به عهده کلید کولر است. فن کولر با کمک الکتروموتور دو سرعته به چرخش در می‌آید. با استفاده از پمپ آب بع طرف سه راه و ناودان‌ها منتقل می‌شود. و در مجموع با همکاری تمام این قطعات کولر آبی هوای محیط را خنک می‌کند.

شیر شناور کولر آبی چیست و چه کاربردی دارد؟

کولرهای آبی در فصل تابستان کاربرد زیادی دارند و به خنک سازی محیط ساختمان‌های تجاری، مسکونی و درمانی کمک می‌کنند. یکی از اجزای اصلی این دستگاه که آب رسانی نقش مهمی ایفا می‌نماید، شیر شناور کولر آبی است. جنس شیر شناور معمولا از پلاستیک یا فلز برنج ساخته شده است.

یه توپی پلاستیکی نیز همواره به سر این شیر متصل شده است و وظیفه تنظیم و کنترل سطح آب در مخزن کولر آبی را بر عهده دارد. بهتر است هر سال قبل از روشن کردن کولر آبی، بدون اینکه نگران اجرت آن باشید، از تکنسین های ماهر آچاره برای سرویس کولر کمک بگیرید. (اجرت سرویس کولر آبی)

کاربرد شناور کولر آبی

به طور کلی علت نامگذاری این شیرها با نام شیر شناور وجود همین توپی پلاستیکی است که به دلیل سبکی زیاد با بالا آمدن سطح آب روی آن به حالت شناور باقی می‌ماند و به طرف بالا یا پایین حرکت می‌کند. شیر شناور در ظاهر یک قطعه بسیار ساده به نظر می‌رسد اما وجود آن برای کولرهای آبی بسیار حیاتی است. اتصال این قطعه به بدنه کولر با کمک یک میله برنجی انجام می‌شود.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

وقتی سطح آب به اندازه کافی رسید، شناور مانع از ورود آب اضافی می‌شود و با کاهش یافتن سطح آب شناور مسیر ورود آب به داخل کولر را باز می‌کند تا سطح آب مجددا به اندازه مورد نیاز برسد. اکثر کاربرانی که برای خنک کردن محیط زندگی یا کار خود از کولر آبی استفاده می‌کنند، تمایل دارند که نحوه تنظیم شناور کولر آبی را یاد بگیرند. برای آشنایی با نحوه تنظیم این قطعه به ادامه مقاله توجه داشته باشید.

انواع شناور کولر آبی

بیشتر بخوانید تنظیم پلاتین موتور کولر هنگام راه اندازی کولر

دلیل استفاده از شیر شناور در کولرهای آبی چیست؟

 آب موجود در کولرهای آبی در یک سینی ذخیره می‌شود تا با شروع به کار این دستگاه به پوشال‌های کولر پاشیده شده و باعث خنک کردن هوای محیط شود. در واقع این سینی مرحله پمپاژ آب برای پمپ آب راحت‌تر کرده است.

بنابراین برای تامین آب موجود در سینی کولر به یک شیر شناور نیاز است تا با نصب آن در قسمت پایین کولر و سطح آب از آب‌گیری بیش از حد کولر و سرازیر شدن آب به خارج از آن جلوگیری شود. همچنین این شیر مانع از کاهش سطح آب داخل کولر می‌شود. بیرون ریختن آب کولر تاثیری در عملکرد کولر ندارد، فقط باعث می‌شود منابع آب هدر شود و هزینه‌های مصرفی افزایش یابد.

آموزش نحوه نصب شناور کولر آبی

همانطور که اشاره کردیم شیرهای شناور دارای انواع متنوعی هستند اما همه آن‌ها عملکردی یکسان و اتصالاتی مشابه به هم دارند. زمانی که فصل تابستان فرا می‌رسد و نسبت به نصب کولر آبی اقدام می‌کنید، حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام نصب یا سرویس دوره‌ای کولر آبی خود حتما بازدید شیر شناور و نصب آن را مد نظر قرار دهید.

قبل از شروع نصب شناور کولر آبی، جریان آب و برق ورودی به کولر آبی را قطع کنید. سپس پنل‌های کناری کولر را جدا کرده و با استفاده از آچار فرانسه شناور معیوب را از کولر باز کنید تا قطعه جدید را جایگزین نمایید.

نحوه نصب شناور

بیشتر بخوانید تعویض برزنت کولر آبی

نحوه نصب شناور کولر آبی

ممکن است به دلایل مختلف مانند وجود مواد معدنی در آب و سایر آلاینده‌ها شیر شناور دچار رسوب گرفتگی شود. این شیر دارای اجزای مختلفی است. این اجزا عبارتند از: شیر بدنه، مهره، اهرم (بازو یا میله)، گوی یا توپی شناور، واشر آب‌بندی، سپر شناور، پین، مهره‌ برنجی 1/4 اینچی.

تعویض شناور کولر آبی

برای نصب شناور کولر آبی به تمام اجزای نامبرده نیاز دارید. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که همه اجزای به کار رفته در ساخت شیر شناور به یکدیگر متصل شده‌اند و فقط بعضی از آن قطعات در زمان نصب شیر شناور کولر باید باز شود، تا بتوان این شیر را به کولر نصب نمود. در انتهای تمام شیرهای شناور یک گلویی، یک مهره، یک مهره از جنس برنج و همچنین واشر پلاستیکی وجود دارد.

بیشتر بخوانید صدای کولر گازی 

تعویض شناور کولز آبی

اگر این قطعات به شیر شناور متصل بودند، هنگام نصب باید آن‌ها را از شیر باز کنید. سپس شیر را در قسمت پایین بدنه کولر و صفحه پشتی که در نزدیکی تشک کولر واقع شده است، نصب کنید. به همین منظور لوله شناور آب را بعد از اینکه از مهره برنجی یک چهارم و گلویی عبور دادید، به قسمت پشت کولر و محل مناسب خود متصل کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

لوله شناور بعد از اینکه از داخل گلویی عبور کرد، تقریبا باید دو الی سه میلی‌متر بیرون بماند. در مرحله بعدی مهره‌ای را که روی پیچ قسمت پشت کولر قرار دارد، به خوبی سفت کنید. با گذراندن این مرحله لوله شناور به پشت سپر اتصال می‌یابد.

فراموش نکنید که در داخل شلنگ کولر هیچ شن و ماسه‌ای وجود نداشته باشد زیرا رسوب این مواد باعث گرفتگی شلنگ خواهد شد. قبل از اینکه نصب شناور کولر آبی را شروع کنید، حتما کف تشتک این دستگاه را به خوبی تمیز کنید و بعد از اتصال شیر تنظیم کولر، نصب شیر شناور را آغاز کنید.

تعویض شناور کولر آبی تعویض شناور کولر آبی

سوالی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید این است که چگونه آب کولر را تخلیه کنیم و به تمیز کردن کف آن بپردازیم.  برای این کار باید درپوش کف کولر آبی را باز کنید تا آب موجود در آن کاملا تخلیه شود‌ و سپس با استفاده از فرچه سیمی کف دستگاه را تمیز کنید.

اتصالات مربوط به شیر شناور نیازی به تفکیک و جداسازی ندارند و فقط مهره پلاستیکی شناور باید با استفاده از واشر آب بندی به محل مربوطه اتصال یافته و محکم شود. بعد از پایان نصب شناور پنل‌ها را مجددا در جای خود قرار دهید و کولر را به برق وصل کنید.

آموزش نحوه تنظیم شناور کولر آبی

 بعد از نصب شناور کولر آبی نوبت به تنظیم این شیر می‌رسد. با یادگیری نحوه تنظیم شناور کولر آبی از سرریز شدن آب جلوگیری خواهد شد. اولین و مهمترین نکته برای تنظیم شناور تراز بودن محل قرارگیری کولر آبی می‌باشد. بعد از تراز کردن کولر شیر ورودی این دستگاه باید باز شود.

تا وقتی که سطح آب به یک سانتی‌متری سطح سرریز شدن کولر برسد، شیر ورودی آب را نبندید.  در حالت طبیعی باید با رسیدن سطح آب به ارتفاع یک سانتی‌متر مانده به سرریز شناورکولر جریان ورود آب را قطع می‌کند. در غیر اینصورت نیاز به تنظیم دارد. شیرهای شناور کولر آبی با توجه به نوعی که دارند به نحوه متفاوتی تنظیم می‌گردند.

بیشتر بخوانید راه اندازی کولر

تنظیم شناور کولر آبی

مقاله پیشنهادی سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

بعضی از شناورها در کنار خود یک شیار اختصاصی دارند که چرخاندن آن باعث تنظیم شیر می‌رود‌. در بعضی دیگر از مدل‌ها خم کردن میله نگهدارنده و اهرم شناور آن را تنظیم می‌کند و بعضی دیگر با کمک پیچ تنظیم می‌شوند. سطح شناور باید به گونه‌ای تنظیم شود که در ارتفاع یک سانتی‌متری جریان آب را قطع کند.

به دلایل مختلفی مانند سوراخ شدن گوی شناور، گیر کردن شیء یا رسوبات در واشر آب‌بندی، خراب بودن واشر آب‌بندی، خوردگی اوریفیس ممکن است شناور در زمان مناسب آب ورودی را قطع نکند. گاهی اوقات در زمان نصب شناور کولر آبی متوجه می‌شوید که بدنه کولر پوسیده شده است. در چنین مواقعی قبل از نصب یا تنظیم شناور کولر آبی بدنه کولر را تعمیر کنید.

نتیجه‌گیری

تنظیم شناور کولر آبی به دانش و تخصص کافی نیاز دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید. بنابراین برای سرویس کولر آبی و تنظیم شناور آن، می‌توانید از یک تکنسین ماهر در آچاره کمک بگیرید.  

4.2/5 - (50 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید