برق خودرو برق خودرو

آموزش تصویری تعمیر فندک ماشین به زبان ساده

خودروبرق خودرو

فندک یکی از بخش‌های جانبی خودرو است که کاربردهای متعددی دارد. برخی تصور می‌کنند که این قسمت تنها برای روشن کردن سیگار مناسب است؛ بنابراین نسبت به تعمیر آن بی‌توجه هستند. اما لازم است بدانید این بخش در خودرو تنها برای این مورد کارایی نداشته و می‌توان برای شارژ کردن گوشی در ماشین نیز از آن استفاده کرد.

بنابراین باید در صورت خرابی این قطعه هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید؛ زیرا بدون شک روزی به درد شما می‌خورد. به همین خاطر ما در این مقاله نحوه تعمیر فندک ماشین را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید در مواقع خرابی این بخش به‌راحتی آن را تعمیر کنید.

چنانچه سوکت فندک از کار افتاد، به احتمال زیاد به دلیل سوختن فیوز آن بوده که تعویضش کار بسیار راحتی است. اما اگر فیوز را بررسی کردید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمودید، لازم است که سوکت فندک را بررسی کنید. برای این‌که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن است فندک خودرو را تعمیر کنید، پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه فندک خودرو را تعمیر کنیم؟

برای تعمیر فندک ماشین شما باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید. توجه کنید که در انجام این‌کار بایستی حتما دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید تا نتیجه کار مطلوب باشد.

خرابی فندک ماشین

تعویض فیوز سوخته

در ابتدای متن نیز گفته شد که دلیل اصلی خراب شدن فندک ماشین، سوختن فیوز مربوط به آن است. در خودرو بخشی به نام جعبه فیوز تعبیه شده که در آن تعداد بسیار زیادی فیوز وجود دارد. هریک از این قطعات مربوط به قسمتی از اتومبیل هستند. فندک خودرو نیز دارای یک فیوز مخصوص است که جهت تعویض آن باید به صورت زیر عمل کرد:
برق خودرو
برق خودرو

1. جست‌وجو در دفترچه راهنما خودرو

از آن‌جایی که محل قرارگیری پانل‌ فیوز در هر مدل خودرویی متفاوت است، برای پیدا کردن پانل مورد نظر خود بایستی حتما دفترچه راهنما را چک کنید. اما به طور معمول پانل فیوز در صندوق عقب، زیر کاپوت یا زیر فرمان قرار دارد.

مراجعه به دفترچه راهنما

2. پیدا کردن فیوز مربوط به فندک ماشین

زمانی‌که جعبه فیوز یا همان پانل فیوز را پیدا کردید، پوشش پلاستیکی روی آن را که معمولا خیلی راحت جدا می‌شود را بردارید. در این قسمت فیوز مربوط به هر بخش مشخص است و شما می‌توانید به راحتی فیوز مربوط به فندک را در این پانل پیدا کنید. چنانچه برداشتن درب پلاستیکی جعبه فیوز برای شما مشکل بود و نتوانستید آن را جدا کنید، لازم است تا مجدد به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی : تعویض فیوز پراید

یافتن فیوز فندک در خودرو

3. بررسی فیوز با مولتی‌متر

در این مرحله از تعمیر فندک ماشین، شما باید با استفاده از مولتی‌متر فیوز مربوطه را بررسی کنید. برای این‌کار سر مشکی مولتی‌متر را به جک COM و سر را به VmA متصل کنید که معمولا علامت آن شبیه به موج است.

لازم به ذکر است که همیشه از دستور‌العمل‌های خاص مولتی‌متر پیروی کنید. بسته به نوع دستگاه مولتی‌متر ممکن است بوق یا چشمک بزند. این بدین معناست فیوز سالم است. اما درصورتی‌که متوجه شدید فیوز آسیب دیده و سوخته است، باید جهت تعویض آن اقدام کرد و چنانچه فیوز سالم بود خرابی فندک ماشین به قسمت دیگر مربوط می‌شود.

تست فیوز توسط مولتی‌متر

4. بیرون کشیدن فیوز از پانل

به طور معمول در پنل‌های فیوز ابزاری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها فیوز را بیرون کشید. این ابزار شباهت زیادی به یک موچین دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن به راحتی فیوز فندک را از آن خارج کنید. چنانچه پنل فاقد ابزار مخصوص بود، می‌توانید از یک انبر یا یک موچین معمولی برای این‌کار استفاده کنید.

خارج کردن فیوز فندک از جعبه فیوز

5. جایگزین کردن فیوز فندک جدید

لازم است بدانید که اغلب جعبه فیوزها دارای فیوز یدکی هستند که شما می‌توانید آن‌ها را جایگزین فیوزهای سوخته کنید. اگر اینطور بود، شما باید فیوزی را که از نظر اندازه، رنگ و برچسب با فیوز فندک مطابقت داشت را انتخاب کنید. به طور مثال اگر روی فیوز سوخته عدد ۲۰ بود شما نیز حتما باید فیوزی را که دارای عدد ۲۰ است انتخاب کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

اما برخی اوقات ممکن است که پانل فیوز فاقد قطعه یدکی باشد. درچنین شرایطی شما باید فیوز سوخته را به یک فروشگاه لوازم یدکی ببرید و  یک فیوز سالم مربوط به فندک ماشین را خریداری کنید.

خرید فیوز جدید برای قندک

6. نصب فیوز جدید در پانل فیوز

در این مرحله از تعمیر فندک ماشین بایستی فیوز مربوطه را به محل مورد نظر متصل کرده و با دست آن را فشار دهید. زمانی این قطعه به درستی در جای خود قرار گرفته است که با دیگر فیوزها کاملا هم ردیف شود. برای اطمینان حاصل کردن از سلامت فیوز جدید و همچنین عملکرد درست آن می‌توانید از مولتی‌متر استفاده کنید. این کار را باید دقیقا همانند سری قبل انجام دهید.

در صورتی که فیوز جدید نیز کار نکرد یا سوخته بود، به احتمال زیاد در سیم‌کشی خودرو مشکلی وجود دارد که باید جهت رفع آن از یک برق‌کار خودرو کمک بگیرید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

7. تست سوکت فندک

پس از انجام مراحل بالا لازم است که سوکت فندک را مجددا امتحان کنید. شما باید برای این‌کار به صورت زیر عمل کنید:

در واقع اغلب فند‌ک‌های خودرو تنها زمانی کار می‌کنند که اتومبیل روشن باشد. بنابراین شما باید برای مطمئن شدن از سالم بودن این قطعه حتما ماشین خود را روشن کنید. البته برخی فندک‌ها در زمان خاموش بودن خودرو نیز کار می‌کنند و این مورد به مدل اتومبیل بستگی دارد.
شما می‌توانید برای تست فندک خودرو از مولتی‌متر نیز استفاده کنید.

تست سوکت فندک

عیب‌یابی سایر مشکلات فندک خودرو

همان‌طور که گفته شد، اگر مراحل بالا برای تعمیر فندک ماشین جواب نداد، شما باید قسمت‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

1. پاک کردن آلودگی‌ها از پایین سوکت با جاروبرقی

در برخی اوقات دلیل خراب بودن فندک خودرو تنها کثیفی سوکت آن است. شما می‌توانید از یک جارو برقی کوچک با یک سر پلاستیکی به راحتی گردوغبار و کثیفی ها را از بین ببرید.

مطلب پیشنهادی : تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو

2. تنظیم کردن شاخک سوکت

در قسمت سوکت فندک یک شاخک فلزی به رنگ طلایی وجود داشته که شما می‌توانید با تنظیم آن فندک ماشین را تعمیر کنید. زیرا ممکن است این شاخک کج شده و سبب عدم روشن شدن فندک شود. این روش باعث شده بتوانید به راحتی موبایل یا تبلت خود را شارژ کنید.

جمع‌بندی

فندک یکی از بخش‌های مهم ماشین است که به جز روشن کردن سیگار می‌تواند کاربردهای دیگری داشته باشد. بنابراین نباید نسبت به تعمیر فندک ماشین بی توجه بود. شما می‌توانید برای درست کردن این قسمت در ابتدا فیوز را بررسی کنید. در صورتی که فیوز مربوط به فندک سوخته بود، لازم است آن را تعویض کنید. اما اگر این روش جواب نداد بایستی قسمت‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

3.9/5 - (54 امتیاز)

21 دیدگاه

  1. چند روز پیش فندکی ماشین اتصالی کرد و چون فیوز اون فهمیدم استاندار نبوده قطع نکرده و فقط شیشه اون آب شده بود. خدا رحم کرد سریع رفتم اتصال باتری رو بیرون کشیدم مگه نه سیم کشی داخل داشبورد بیشتر می‌سوخت .
    ۷۵۰ تومان خرجم شد دلیلش هم پشت گوش انداختن این بود که فندک ماشین قطع و وصل اگه میچرخوندم خوب میشد و درستش نکردم . شاید حواسم نبوده به مرور زمان زیاد چرخوندمش. خلاصه حواستون باشه حتما فیوز استاندارد بگیرید.

    1. منم 206 دارم فندکی اتصالی کرد اما فیوز قطع نکرد نزدیک بود ماشین آتیش بگیره. البته فیوز فابریک کارخونه نبود فیوز غیر استانداردی بود که خودن وصل کرده بودم.

      1. متاسفانه کسی که فیور شما را عوض کرده اشتباه کرده و فیوز نامناسب با آمپر بالا انتخاب کرده. در اولین فرصت برای تعمیر سیم کشی به نمایندگی یا باتری سازی مراجعه کنید.

  2. سلام فیوز جافندکی وانت پراید صفر همش می‌سوزه چکار کنم کابل دزدگیر ماشین وصل کنم سریع می‌سوزه پمپ باد فندکی ماشین وصل کنم که دیگر امان نمی‌دهد چه کنم راهنمایی کنید لطفاً

    1. سلام. در قسمت فندکی بخاطر جریان زیاد و پوسیدگی سیم کشی این اتافق عادیه نیاز به اضافه کردن کابل تقویتی و پیدا کردن محل اتصالی توسط باطری ساز هست.

  3. باسلام
    دیروز به فندکی ماشینم کمپرسور باد فندکی وصل کردم تا لاستیک ماشین رو باد کنم
    لاستیک روباد کرد و ی هویی قطع شد و دیگه کار نکرد
    هرچه قدر فیوز جافندکی رو دنبالش گشتم پیدا نکردم
    ماشینم mvm x22pro هستش
    لطفاً راهنماییم میکنین

  4. سلام وقت بخیر من پرش فندک ماشینم خراب شده وقتی میخوای داغ کنه باید با دست نگه داری این مشکل با تعویض مغزی فندک حل میشه یا نه باید کلشو عوض کنم؟

  5. فندکی سیم داغ کن سیم پیچیش سوخته آیاتعمیر میشه اگه تعمیر میشه آموزش بدین لطفا، یا راهنماییم کنید

  6. سلام وقت بخیر من دیروز فندکی ماشینم رو باز کردم و دوباره بستم وقتی ماشین رو روشن کردن فیوز سوخت دوباره یک فیوز دیگه گذاشتم اون هم سوخت میشه راهنمایی کنید.ممکنه فندکی رو درست وصل نکرده باشم؟

    1. سلام
      بله به احتمال زیاد، سیم های فندکی دچار اتصالی شده، بهتر است خودتان دست نزنید.

  7. سلام‌ من شارژ گوشی را میزنم‌ فندکی برق ضبط خاموش روشن میشه و گوشیم شارژ نمیشه میشه دلیلش را بگید. ممنون میشم

    1. اونی که به بدنه‌ی فندک وصل میشه منفیه
      اون که به المنت وطل میشه مثبته
      البته با چراغ چک هم میتونی پیداش کنی

  8. سلام قبلا در حالت سوییچ بسته هم روشن میشد اما الان تا سوییچ باز میکنم فندک بکار میفته میشه علتشو بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید