تمیز کردن تخته گوشت (چوبی – پلاستیکی): از بین بردن تمام میکروب‌ها!

نظافت و شستشو

تخته گوشت از آیتم‌های پرکاربرد هر آشپزخانه‌ای است و درست تمیز کردن آن اهمیت زیادی دارد. اگر از تخته گوشت علاوه بر خرد کردن گوشت برای خرد کردن مواد غذایی دیگر استفاده می‌کنید اهمیت تمیز کردن آن دوچندان می‌شود؛ چرا که باکتری و آلودگی‌های گوشت خام به تخته چوبی یا پلاستیکی منتقل شده و در صورت تمیز نشدن به طور صحیح می‌تواند مواد غذایی دیگر را نیز آلوده کند. در این مقاله از آچاره بهترین راه برای از بین بردن آلودگی و تمیز کردن تخته گوشت پلاستیکی و چوبی را به شما آموزش می‌دهیم.

شما می‌توانید برای انجام صفر تا صد کارهای تمیزکاری خانه مانند تمیز کردن تخته گوشت از نظافتچیان متعهد و ماهر آچاره کمک بگیرید. برای مشاهده قیمت خدمات نظافت منزل و اطلاع از جزئیات خدمات کلیک کنید.

نحوه تمیز کردن تخته گوشت چوبی

خرد کردن گوشت و ماهی خام روی تخته گوشت باعث می‌شود تا سطح آن محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های خطرناک ای‌کولای (E.coli)، سالمونلا(Salmonella) و استافیلوکوکوس (Staphylococcus) باشد. به همین جهت بعد از هر بار استفاده از تخته گوشت باید آن را به خوبی تمیز و ضد عفونی کنید تا آماده استفاده مجدد شود. تخته گوشت چوبی را می‌توانید با 5 ماده خانگی و در دسترس تمیز و ضدعفونی کنید.

  1. سرکه
  2. نمک
  3. لیمو
  4. هیدروژن پروکسید
  5. جوش شیرین

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

شستن تخته گوشت چوبی با نمک

شستن تخته گوشت چوبی با سرکه

یک پارچه تمیز را به سرکه آغشته کرده و روی سطح تخته بکشید. این کار نه تنها به از بین رفتن باکتری‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می شود بوی بد تخته نیز از بین برود. استیک اسید موجود در سرکه باعث ضدعفونی شدن تخته و جلوگیری از ایجاد و رشد باکتری‌های خطرناک ای کولای و سالمونلا می‌شود.

شستن تخته گوشت چوبی با نمک

همانطور که می‌دانید نمک خاصیت ضدعفونی کننده دارد. بعد از تمیز کردن تخته چوبی با مایع ظرفشویی و آب گرم، سطح آن را با یک دستمال آغشته به نمک بسابید. همچنین ترکیب نمک با سرکه یا لیمو می‌تواند باعث از بین بردن هرگونه باکتری و بوی بد شود.

شستن تخته گوشت چوبی با نمک

استفاده از هیدروژن پروکسید

هیدروژن پروکسید یک کشنده قوی باکتری است. بعد از خرد کردن گوشت و مرغ روی تخته، یک دستمال کاغذی حوله‌ای آغشته به هیدروژن پروکسید را روی آن بکشید. قبل از استفاده مجدد از تخته گوشت حتما آن را با آب کاملا بشویید.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با جوش شیرین

برای از بین بردن هرگونه میکروب و آلودگی می‌توانید خمیر حاصل از ترکیب جوش شیرین و آب را هر چند وقت یکبار روی تخته گوشت مالیده و سپس آن را کاملا با آب بشویید. این کار باعث از بین رفتن چربی و آلودگی و حل شدنشان در آب می‌شود.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی با جوش شیرین

ضدعفونی کردن با لیمو

مالیدن نصف یک لیمو روی سطح تخته باعث از بین رفتن هر بوی بدی از سیر و پیاز گرفته تا گوشت و مرغ خام می‌شود. سیتریک اسید موجود در لیمو برای از بین بردن باکتری‌های مضر چندان قوی نیست و بیشترین خاصیت آن از بین بردن بوی بد تخته است.

ضدعفونی کردن با لیمو

شستن تخته گوشت پلاستیکی

برای تمیز کردن تخته گوشت پلاستیکی می‌توانید از 5 متد با ترکیب مواد مختلف استفاده کنید:

  1. بکینگ پودر و سرکه سفید
  2. سرکه و آب
  3. لیمو و آفتاب
  4. هیدروژن پروکسید، جوش شیرین و مایع ظرفشویی
  5. جوش شیرین، نمک، سرکه و هیدروژن پروکسید

نظافت تخته گوشت پلاستیکی با بکینگ پودر و سرکه سفید

مقدار مساوی از بکینگ پودر و سرکه را با هم مخلوط کرده تا ترکیبی خمیر مانند به دست بیاید. سپس خمیر را روی سطح تخته مالیده و پس از 5 دقیقه آن را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

تمیز کردن تخته گوشت پلاستیکی با سرکه و آب

1 پیمانه آب را به همراه نصف پیمانه سرکه سفید و 5 تا 8 قطره روغن معطر در یک بطری اسپری کاملا مخلوط کنید. محلول را روی تمام سطح تخته اسپری کرده و روی آن را با یک برس یا اسکاچ بسابید. بعد از 5 دقیقه تخته را با مایع ظرفشویی بشویید.

برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پاک کردن تخته گوشت پلاستیکی با لیمو

یک لیمو را نصف کنید و آن را روی سطح تخته بمالید و همزمان لیمو را فشار بدهید تا آب آن خارج شود. سپس تخته را در معرض نور آفتاب قرار داده و اجازه بدهید برای یک روز کامل خشک شود. تکرار این کار باعث از بین رفتن لک و بوی بد تخته خواهد شد.

استفاده از هیدروژن پروکسید و جوش شیرین

3 یا 4 ق غ جوش شیرین، 1 ق غ مایع ظرفشویی و 1 تا 2 ق غ هیدروژن پروکسید را در ظرفی ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را روی تخته گوشت بمالید. اجازه بدهید این ترکیب یک شب تا صبح روی تخته بماند و سپس با آب گرم و اسکاچ آغشته به مایع ظرفشویی آن را کاملا بشویید.

ترکیب جادویی جوش شیرین، نمک، سرکه و هیدروژن پروکسید

ابتدا تخته گوشت پلاستیکی را در سرکه سفید خیسانده و یا هیدروژن پروکسید 3 درصد را روی آن اسپری کنید. اجازه بدهید محلول حداقل 5 دقیقه روی تخته بماند و سپس ان را با آب و مایع ظرفشویی بشویید. در مرحله دوم خمیری با ترکیب میزان مساوی از جوش شیرین، نمک و آب درست کرده و آن را روی تخته بمالید.

این کار به از بین بردن بوی تخته گوشت و لکه‌های روی آن کمک شایانی می‌کند. قبل از استفاده مجدد از تخته آن را به خوبی با آب و مایع ظرفشویی بشویید.

شستن و تمیز کردن تخته گوشت

تخته گوشت هر چند وقت یکبار باید ضدعفونی شود؟

در صورتی که از تخته گوشت برای خرد کردن گوشت، مرغ و ماهی استفاده می‌کنید باید بعد از هر بار استفاده از تخته آن را ضدعفونی کنید. در صورتی که از آن برای خرد کردن سبزیجات و مواد غیر گوشتی استفاده می‌کنید ضدعفونی کردن یکبار در هفته کافی است. به طور کلی بهتر است برای خرد کردن گوشت و مرغ تخته جداگانه‌ و مخصوصی در نظر بگیرید تا آلودگی گوشت به مواد غذایی دیگر منتقل نشود.

سخن آخر

راه‌های زیادی برای تمیز کردن تخته گوشت وجود دارد که ساده، ارزان و در دسترس هستند. از آنجایی که استفاده از متدهای معرفی شده زمان بسیار کمی می‌برد، بهتر است بعد از هر بار استفاده از تخته گوشت، خصوصا پس از خرد کردن گوشت و مرغ، با استفاده از این متدها تخته را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید تا احتمال رشد باکتری‌های مضر و بیماری‌زا روی آن را از بین برده و سلامتی خود و خانواده‌تان به خطر نیافتد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا