تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

علت حرکت کردن ماشین لباسشویی و راهکارهای برطرف کردن آن

لوازم خانگیماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از جمله لوازمیست که امروزه تقریبا در همه منازل یافت می‌شود و افراد به‌صورت روزانه به استفاده از آن می‌پردازند. اگر شما هم از مصرف‌کنندگان این دستگاه هستید احتمالا تا به امروز شاهد حرکت کردن آن بوده‌اید! این مشکل از جمله چالش‌هایی‌ است که به‌وفور در ماشین لباسشویی دیده شده است. اما علت حرکت کردن ماشین لباسشویی چیست؟ از آن جایی که راهکارهای پیش روی ما برای حل این مشکل کاملا وابسته به علت بروز آن است، اولین قدم ما در این جهت، ریشه‌یابی علت حرکت ماشین لباسشویی به حساب می‌آید.

در این مقاله به بررسی عوامل دخیل و موثر در پدیدار شدن این مشکل پرداخته و راهکارهای موجود برای حل آن را مرور خواهیم کرد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در حال تجربه این اتفاق ناخوشایند هستند، تا انتها با ما همراه باشید.

علت حرکت کردن ماشین لباسشویی چیست؟

حرکت ماشین لباسشویی ابتدا در دهه 90 میلادی و در دستگاه‌های موجود در اروپا دیده شد و ذهن متخصصان را به خود مشغول کرد. پس از بررسی بیشتر این چالش که به آن راه رفتن ( Walking ) نیز اطلاق می‌شد، دلایل مختلفی به عنوان عامل بروز آن شناسایی شد و برای برطرف کردن هر کدام راهکارهایی در نظر گرفته شد. اولین نکته‌ای که باید در صورت حرکت ماشین لباسشویی مدنظر داشت، نوع این دستگاه است. امروزه ماشین‌های لباسشویی در دو دسته کلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

  • لباسشویی درب از جلو
  • لباسشویی درب از بالا

علت حرکت کردن ماشین لباسشویی

با این که این دو نوع ماشین لباسشویی عملکرد یکسانی دارند، در جزئیات نسبت به یکدیگر دارای تفاوت می‌باشند. این تفاوت‌ها در بررسی علت حرکت کردن ماشین لباسشویی حائز اهمیت بوده و نباید آن را نادیده گرفت. زیرا در بعضی از موارد علت حرکت کردن ماشین لباسشویی درب از جلو و درب از بالا کاملا با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

عواملی که ممکن است علت حرکت کردن ماشین لباسشویی شما باشد، به شرح ذیل است:

  • تراز نبودن ماشین لباسشویی
  • تراز نبودن سطح زیرین ماشین لباسشویی
  • سنگین بودن بیش از حد لباس‌های در حال شستشو
  • وجود اخلال در عملکرد کمک فنر و یا از بین رفتن کامل آن (درب از جلو)
  • نقص در ساختار فنرهای تعلیق و یا از بین رفتن کامل آن‌ها (درب از بالا)
  • وجود اشکال و یا از بین رفتن تسمه تعدیل‌کننده لرزش دیگ (درب از بالا)
  • فرسودگی حلقه اسنابر، پد دمپر و …

هر کدام از این عوامل می‌تواند علت حرکت کردن ماشین لباسشویی ما باشد و برای نتیجه‌گیری و ریشه‌یابی قطعی همه آن‌ها نیازمند بررسی بیشتر می‌باشند. در ادامه هر کدام از این عوامل را به صورت جداگانه مرور می‌کنیم.

تراز نبودن ماشین لباسشویی

رایج‌ترین علت حرکت کردن و یا لرزش بیش از حد ماشین لباسشویی، تراز نبودن آن محسوب می‌شود. زمانی که یک قسمت از ماشین لباسشویی نسبت به سایر نقاط در توازن نباشد، دستگاه شما پس از شروع چرخش دیگ به لرزش و نهایتا به حرکت در می‌آید. فارغ از این که ماشین لباسشویی خود را تازه خریداری کردید و یا مدتی‌ست از آن استفاده می‌کنید، باید تراز بودن کامل آن را بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم این بررسی را از قسمت پایه آغاز کرده و در صورت نیاز اصلاحات لازم را به عمل آورید.

تراز نبودن ماشین لباسشویی

تراز نبودن سطح زیرین ماشین لباسشویی

تراز نبودن ماشین لباسشویی شما به وجود نقص در دستگاه محدود نشده و ممکن است اشکال در سطح زیرین آن باشد. با این وجود که راهکار برطرف کردن هر دو مشکل تقریبا یکسان است، برخی نکات را نباید نادیده گرفت. به طور معمول شیب کف منزل قابلیت تغییر ندارد و باید لباسشویی را با در نظر گرفتن شیب سطح زیرین آن، تراز کنید. اگر شیب سطح زیرین زیاد است پیشنهاد می‌کنیم ماشین لباسشویی را جابه‌جا کرده و در محیط هموارتری قرار دهید. در قسمت بعدی سعی می‌کنیم اطلاعات لازم در‌باره تراز کردن ماشین لباسشویی را در اختیار شما بگذاریم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

بیشتر بخوانید تاب برداشتن دیگ لباسشویی

سنگین بودن لباس‌های در حال شستشو

در صورتی که وزن لباس‌های قرار داده شده در ماشین لباسشویی زیاد بوده و از حد در نظر گرفته برای دستگاه شما فراتر رود، هنگام چرخش دیگ، تعادل ماشین لباسشویی از بین رفته و دستگاه دچار لرزش شده و نهایتا به حرکت در می‌آید. قبل از استفاده از دستگاه خود با مطالعه دفترچه راهنمای آن، از میزان وزنی که برای دستگاه شما مجاز است مطلع شوید و فشار بیشتری به آن وارد نکنید.

در صورت عدم توجه به نکته ممکن است چالش‌هایی فراتر از حرکت کردن دستگاه در انتظار شما باشد و سلامت ماشین لباسشویی شما در معرض خطر جدی قرار گیرد. فراموش نکنید که وزن مجاز ذکر شده بر اساس وزن لباس‌های خشک محاسبه شده است. همچنین سعی کنید فشار کمتری نسبت به میزان مجاز به دستگاه وارد کنید. در این صورت میانگین عمر مفید ماشین لباسشویی شما افزایش خواهد یافت.

نکته: لباس‌ها را به صورت گلوله شده، در ماشین لباس نیندازید و سعی کنید فشار به صورت برابر در همه نقاط پخش شود.

خرابی کمک فنر، علت حرکت کردن ماشین لباسشویی

وظیفه کمک فنر در ماشین لباسشویی، ایجاد پایداری و توازن در دستگاه است. این قطعه زمانی که دستگاه در حال فعالیت است با مهار و جذب ناپایداری باعث ثبات موقعیت آن می‌شود. برای بررسی سلامت این قسمت پنل را جدا کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت از بین رفتن و یا آسیب دیدن کمک فنر، نظر متخصصین را جویا شده و نسبت به اصلاح آن سریعا اقدام کنید.

خرابی کمک فنر، علت حرکت کردن ماشین لباسشویی

نقص در ساختار فنرهای تعلیق

فنرهای تعلیق که وظیفه‌ای مشابه با کمک فنر دارند، با قرار گرفتن در سطح بالایی شاسی، با ایجاد تعلیق در دیگ در حال چرخش از لرزش و ناپایداری آن جلوگیری می‌کند. فرسودگی و یا خرابی این قسمت معمولا به ایجاد صدا و لرزش بیش از حد در ماشین لباسشویی منجر خواهد شد که در این صورت باید نسبت به اصلاح آن، تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

نقص در ساختار فنرهای تعلیق، علت حرکت کردن ماشین لباسشویی

اشکال در تسمه تعدیل‌کننده حرکت دیگ

هدف استفاده از تسمه تعدیل‌کننده، حمایت و پشتیبانی از دیگ در حال چرخش می‌باشد. این تسمه با کاهش لرزش، دیگ را در قسمت مرکزی دستگاه قرار داده و از جابه‌جایی آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه اگر سلامت آن با اشکال مواجه شده باشد، ماشین لباسشویی از حالت تعادل خارج شده و دچار ناپایداری می‌شود.

به طور معمول در هر دستگاه از 4 تسمه استفاده شده است که پیشنهاد ما تعویض همگی آن‌ها در کنار یکدیگر می‌باشد. در این صورت احتمال ایجاد هرگونه اختلال در پایداری دستگاه پس از تعویض تسمه‌ها به حداقل خواهد رسید.

اشکال در تسمه تعدیل‌کننده حرکت دیگ

نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی

همان‌طور که اشاره کردیم رایج‌ترین علت حرکت کردن ماشین لباسشویی، تراز نبودن آن محسوب شده و شما در اولین قدم باید با بررسی دستگاه خود از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

راحت‌ترین روش برای تشخیص این مشکل، تهیه یک دستگاه تراز است. شما می‌توانید با قرار دادن آن بر روی سطح بالای ماشین لباسشویی و یا سطح زیرین آن، از وضعیت دقیق موقعیت دستگاه خود مطلع شده و میزان شیب و جهت آن را به دست آورید. در صورتی که به دستگاه تراز دسترسی نداشتید، روش جایگزینی روبه‌روی شما قرار دارد.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

بیشتر بخوانید صدای زیاد ماشین لباسشویی

در این روش پس قرار دادن دست خود بر روی سطح بالایی ماشین لباسشویی خود، دستگاه را به آرامی و در تمام جهات تکان داده و  با بررسی جهت و میزان ناهمواری، اصلاح موقعیت آن را شروع کنید. اگر از تراز نبودن دستگاه خود مطمئن شدید، با دسترسی به پایه‌های تنظیم‌کننده زیر لباسشویی تغییرات لازم را اعمال کرده و آن را به حالت پایدار برگردانید.

در این مرحله از وجود لاستیک در سطح زیرین پایه‌ها مطمئن شده و در صورت کنده شدن و یا وجود نقص در آن‌ها، برای تعویض و یا تعمیر لباسشویی آن اقدامات لازم را به عمل آورید. این قسمت به منظور کاهش هر چه بیشتر لرزش در زیر پایه‌ها قرار داده شده و در صورت گم شدن و یا آسیب دیدن احتمال لرزش و در نهایت حرکت ماشین لباسشویی شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

اگر دستگاه شما نیز دچار این مشکل بوده و شما در جستجوی علت حرکت کردن ماشین لباسشویی خود هستید، می‌توانید با مراجعه به مراکز خدماتی مجاز، نظرات متخصصین را جویا شوید. در نظر داشته باشید که در صورت عدم آشنایی با ساختار ماشین لباسشویی، از باز کردن و جابه‌جایی قطعات آن بپرهیزید.

امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع شده و از مطالعه آن بهره برده باشید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم. اگر پرسشی دارید در بخش نظرات از متخصصین آچاره بپرسید و پاسخ خود را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید