آموزش ساخت تاب برای تفریح در دل طبیعت

سبک زندگی و تندرستیزیبایی و سلامت

وقت گذرانی در طبیعت مخصوصا در روزهای بهاری یکی از بهترین تفریحات است. یکی از کارهایی که می‌تواند طبیعت گردی را جذاب‌تر کند ساخت تاب در فضای باز است. تاب بازی در طبیعت هم سرگرمی جذابی برای بچه‌ها و بزرگتر هاست و هم یک فعالیت آرامش بخش است که وقت گذرانی در طبیعت را لذت‌بخش‌تر می‌کند. ساخت تاب در طبیعت یا در حیاط خانه کار ساده‌ای است و می‌توانید با وسایل مختلفی این کار را انجام بدهید. با این مقاله از مجله آچاره و آموزش نحوه ساخت تاب با متریال مختلف همراه باشید.

آموزش ساخت تاب

برای ساخت تاب کودک از متریال مختلفی مثل چوب، لاستیک، لوله و موارد دیگر می‌توانید استفاده کنید. همچنین ساخت تاب در باغ یا حیاط متعلق به خودتان می‌تواند جذابیت فضا را بیشتر کند و ظاهر متفاوتی به آن بدهد. اگر در طبیعت قصد ساختن تاب را دارید باید مراقب آسیب دیدن درخت‌ها باشید. برای ساخت تاب بهتر است سراغ درخت‌های قدیمی‌تر و با تنه محکم‌تری مثل درخت افرا، بلوط و چنار و شاخه‌های افقی بروید و از درخت‌های جوان‌تر و مخصوصا درخت‌های میوه برای این کار استفاده نکنید. فاصله شاخه درخت تا زمین نیز اهمیت دارد و نباید بیشتر از 6 متر باشد. بعد از انتخاب درخت مناسب چند راه برای ساختن تاپ پیش رو دارید.

آموزش ساخت تاب

مطلب پیشنهادی ورزش در خانه برای خانم ها

آموزش ساخت تاب با چوب

لوازم مورد نیاز برای ساخت تاب با چوب:

  • تخته چوب
  • طناب (2 طناب 3 متری، بهتر است از نوع فیبری باشد)
  • جعبه ابزار
  • سنباده
  • دریل
  1. طناب (جنس فیبری) را به صورت دولا دور شاخه درخت پیچیده و آن را محکم گره بزنید. قسمت آویزان طناب را بکشید تا هم گره چرخیده و هم با محکمتر شدن، ایمنی آن افزایش پیدا کند. استفاده از طناب پلاستیکی برای ساخت تاب، به دلیل اینکه روی تنه درخت سر می‌خورد و ایمنی کمی دارد توصیه نمی‌شود.
  2. از یک تکه چوب مقاوم و تقریبا سبک استفاده کرده و آن را سمباده بزنید. اگر تخته چوب را خودتان برش دادید، رو و کناره‌های آن را سمباده بزنید تا گوشه‌های تیز آن هنگام بازی به کودک آسیب نزند.
  3. می‌توانید برای افزایش مقاومت و امنیت تاب یک تخته چوب دیگر را با چسب چوب روی تخته اولی بچسبانید.
  4. در چهار گوشه چوب سوراخ‌هایی برای رد کردن طناب ایجاد کنید. در هر طرف 2 سوراخ همراستا ایجاد کنید.
  5. طناب را از سوراخ‌ها رد کرده و انتهای آن را یک گره بزرگ و محکم بزنید تا هنگام تاب خوردن باز نشود. از یک طناب برای دو سوراخ یک طرف و از طناب دیگر برای دو سوراخ طرف دیگر چوب استفاده کنید.
  6. با کوتاه و بلند کردن طناب، فاصله تاب از زمین را با توجه به قد کودک تنظیم کنید که بتواند به راحتی روی آن سوار شود.
  7. به همین راحتی تاب شما آماده است.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت باربیکیو خانگی

ساخت تاب با لاستیک

در صورتی که قصد ساخت تاب با لاستیک را دارید می‌توانید آن را به دو صورت عمودی یا افقی بسازید. برای ساختن تاب با لاستیک باید به مقاومت درخت و شاخه‌های آن توجه داشته باشید. هرگز تاب را روی درخت‌های میوه و شاخه‌های نسبتا ضعیف نبندید. تاب لاستیکی در مقایسه با نوع چوبی، فشار بیشتری به تنه درخت وارد می‌کند و به همین دلیل مقاومت درختی که انتخاب می‌کنید حائز اهمیت است.

لوازم مورد نیاز برای ساخت تاب با لاستیک:

  • لاستیک کهنه
  • زنجیر
  • قلاب فلزی
  • دریل
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  1. لاستیک را حتما قبل از استفاده کاملا شسته و تمیز کنید. دقت کنید لاستیکی که استفاده می‌کنید بیش از اندازه قدیمی و فرسوده نباشد؛ چرا که ممکن است حین تاب خوردن پاره شده و به کودک صدمه بزند.
  2. لاستیک را به وسیله دریل سوراخ کنید. اگر قصد ساخت تاب با لاستیک به صورت افقی را دارید باید لاستیک را به صورت افقی روی سطحی قرار داده، سپس سه نقطه با فاصله مساوی روی تایر مشخص کرده و روی هر نقطه دو سوراخ با فاصله (فاصله باید به اندازه قلاب فلزی باشد) ایجاد کنید. در صورتی که می‌خواهید تاب عمودی درست کنید، لاستیک را در حالت عمودی گذاشته و دو سوراخ روی یک طرف آن که قرار است به زنجیر وصل شود ایجاد کنید.
    ساخت تاب با لاستیک
  3. برای نصب تاب افقی، زنجیر را به صورت سه‌لا روی درخت آویزان کنید و برای محکم شدن آن را چند بار دور شاخه بپیچید. اگر تاب را به صورت عمودی وصل می‌کنید زنجیر را یک لایه دور شاخه درخت بپیچید و محکم کنید.
  4. زنجیر را به لاستیک وصل کنید. در مورد تاب افقی، 3 قلاب را داخل قسمت‌های سوراخ شده لاستیک قرار داده و پیچ و مهره زیر قلاب را سفت ببندید. سپس یک لایه از زنجیر سه‌لایه را از حلقه هر قلاب رد کنید. برای تاب عمودی یک حلقه در داخل هر یکی از دو سوراخ وصل کرده و یک سر زنجیر را داخل آن بیاندازید. به همین راحتی تاب شما آماده است.
    ساخت تاب با لاستیک

برای ساخت تاب کودک با روش‌های گفته شده می‌توانید از متریال‌های مختلفی استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که وسیله‌ای که برای ساخت تاب از آن استفاده می‌کنید در عین محکم بودن وزن بالایی نداشته باشد تا باعث شکستن شاخه درخت نشود. اگر قصد ساخت تاپ 13 به در را دارید حتما مقاومت درختی که انتخاب می‌کنید را بررسی کنید تا هم باعث آسیب به محیط زیست نشوید و هم بتوانید از ایمنی و کم خطر بودن تابی که ساختید اطمینان بیشتری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی گیاهان خواب آور برای رفع بی‌خوابی

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا