روش‌های موثر پاک کردن لکه رنگ از روی چوب

نظافت و شستشو

زیبایی وسایل و سطوح چوبی مقوله بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی خانه است؛ به همین دلیل باید هنگام لکه‌گرفتن مبل و سایر لوازم چوبی، نسبت به پاک‌کردن آن اقدام کرد. پاک کردن لکه رنگ از روی چوب کار آسانی نیست.

از آن‌جایی که روشی که اتخاذ می‌کنید با توجه به اندازه لکه‌ متفاوت است، باید به ابعاد و جنس لکه دقت کنید تا بستر چوب آسیب نبیند. پیشنهاد می‌کنیم برای یاد‌گیری روش‌های موثر زدودن لکه رنگ با ما همراه باشید.

معرفی 4 روش کارآمد برای زدودن لکه از روی چوب

از بین بردن لکه روی سطح چوب، بدون داشتن دانش و مهارت قبلی دشوار خواهد بود. برای این کار روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. روش‌های پاک کردن لکه از روی چوب مبلمان تا درب چوبی، متفاوت است.

پاک کردن لکه رنگ

روش 1: استفاده از سنباده برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب

استفاده کاغذ سنباده راحت‌ترین روش است. اگر برای پاک‌ کردن ‌لکه هیچ ابزار خاصی نداشتید، اصلا مهم نیست؛ چون شما می‌توانید با استفاده از سنباده این‌کار را انجام دهید. سنباده یک وسیله بسیار پر‌کاربرد و در دسترس است که در تمام فروشگاه‌ها وجود دارد.

هنگام خرید سنباده دقت کنید که دو نوع از آن را تهیه کنید؛ اولین مورد سنباده زبر است. سنباده زبر برای زدودن اولیه رنگ روی چوب به‌کار برده می‌شود. با سنباده زبر شما می‌توانید بیش‌تر لکه را از بین ببرید. مورد دوم، استفاده از سمباده نرم است. اگر می‌خواهید لایه‌های آخر لکه رنگ، بدون آسیب رسیدن به چوب پاک شود، باید از سمباده نرم استفاده کنید.

ابتدا چوب را خشک کنید؛ چون چوب مرطوب، هم سنباده را از بین می‌برد و هم به چوب صدمه می‌زند. دلیل استفاده از سنباده نرم به‌خاطر یک‌دست شدن و لطیف شدن سطح چوب است.

استفاده از کاغذ سنباده

روش 2: دستگاه سنباده‌زنی

همان‌طور که گفتیم روش سنباده‌زنی نسبتا راحت است. ولی این جمله به این معنا نیست که شما به هیچ تخصصی احتیاج ندارید. اگر بدون هیچ تجربه‌ای سمت این کار بروید، شاید نتیجه کار چندان خوب نشود. روش دستگاه سنباده‌زنی برای پاک کردن لکه رنگ سطوح چوبی، یک روش وقت‌گیر و پر‌زحمت است.

اگر قصد زدودن لکه رنگ را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که از دستگاه سنباده زنی به‌‌جای کاغذ سنباده استفاده کنید. برای انجام این روش نیاز به کار خاصی ندارید و باید همان روش کاغذ سنباده را پیش بگیرید.

استفاده از دستگاه سنباده زنی

روش 3: استفاده از پاک‌کننده رنگ شیمیایی

روش‌های شیمیایی بیش‌تر مواقع کار‌ساز هستند. شما برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب هم می‌توانید از مواد شیمیایی استفاده کنید. هرکدام از محلول‌های شیمیایی دارای عملکرد‌ها و دستورات خاص خود هستند.

شما فقط کافی است با پیروی کردن از این دستورالعمل‌ها، نسبت به پاک کردن لکه اقدام کنید. راحت‌ترین روش این‌کار این است که محلول را با فاصله 10 سانتی‌متری از سطح چوب خالی کنید و پس از گذشت نیم‌ساعت با لیسه فلزی، رنگ را کاملا بردارید. استفاده اصولی از این محصول در پاک‌کردن لکه رنگ مؤثر خواهد بود. همچنین می‌توانید از دستمال آغشته به محلول نیز استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید دستمال شما باید سفید رنگ باشد.

استفاده از پاک‌کننده رنگ شیمیایی

روش 4: سشوار صنعتی

روش آخر برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب، استفاده از سشوار صنعتی است. این روش مانند تمامی روش‌ها دارای مزایا و معایب خودش است. مزایای این روش، راحت‌ بودن شیوه انجام دادن آن است. به‌طوری‌که از روش سنباده هم آسان‌تر است. اما معایب آن خطرناک بودن این روش است و هم این‌که نیازمند دقت بسیار بالایی است.

این روش به عینک، ماسک و مقداری آب احتیاج دارد که حتما باید داشته باشیم. این روش این‌گونه است که شما باید برای پاک کردن لکه از چوب، سشوار را از یک فاصله مشخص روی چوب بگیرید.

قرار دادن سشوار در یک جای مشخص باعث سوختن چوب می‌شود؛ چون از حرارت بسیار بالایی برخوردار است. حرارت روی لکه اثر می‌گذارد و ساختارش را سست می‌کند. در همین‌حین، شما می‌توانید با لیسه رنگ را رو‌به‌بالا تراش دهید.

استفاده از سشوار صنعتی 

سوزاندن رنگ برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب

روش سوزاندن رنگ با آتش یک روش خاص به حساب می‌آید. شما با استفاده از شعله‌های آتش و حرارت مستقیم، می‌توانید اقدام به برداشتن لکه رنگ موجود، از روی سطح چوب کنید.

وقتی که رنگ‌ها توسط شعله سوخت، با کمک یک لیسه یا کاردک می‌توان رنگ را برداشت. این روش به علت حساسیتی که دارد، نیازمند یک مهارت و تجربه فوق‌العاده بالا است. چون استفاده غیر‌اصولی از این روش باعث ناپایدار شدن سازه، در بخش اتصالات و سوختن زیاد چوب و موارد دیگر می‌شود.

سوزاندن رنگ با آتش

پاک کردن لکه رنگ لاتکس از روی چوب

همان‌طور که در بخش بالا توضیح دادیم، روش‌های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد.

1. استفاده از آب

اگر لکه رنگ لاتکس را روی چوب مشاهده کردید و خواستید آن را پاک کنید، از آب استفاده کنید. استفاده از مواد شوینده شیمیایی که استفاده از آنها در نظافت منزل متداول است مناسب نیست. آب یک گزینه خوب برای حذف لکه رنگ از روی چوب به‌حساب می‌آید. برای انجام این روش باید از یک پارچه خیس استفاده کنید که آب اضافی آن گرفته شده است.

ترجیحا از آب گرم برای خیس‌کردن پارچه استفاده کنید. البته می‌دانید که درحین کار پارچه کثیف خواهد شد. پس حتما چندین بار پارچه را بشویید و دوباره به ادامه کار بپردازید. وقتی که تمام رنگ از بین رفت، حالا با یک پارچه خشک، رطوبت اضافه را خشک کنید.

استفاده از آب برای پاک کردن لکه رنگ

2. استفاده از الکل اتیلیک برای حذف لکه رنگ روی چوب

درصورتی که برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب، هیچ نتیجه‌ای از روش قبلی یعنی استفاده از آب نگرفتید، از الکل اتیلیک استفاده کنید. الکل اتیلیک یک ماده مناسب برای پاک کردن لکه لاتکس روی چوب است. این روش بسیار ساده است. شما ابتدا باید دستمال را با الکل اتیلیک خیس کنید.

سپس آن قدر آن را روی لکه بکشید تا پاک شود. وقتی که مطمئن شدید که هیچ اثری از لکه وجود ندارد، با یک دستمال خشک تمام رطوبت را پاک کنید.

برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

استفاده از الکل برای پاک کردن لکه رنگ

3. استفاده از تینر

روش استفاده از تینر برای پاک کردن لکه رنگ روی چوب، کاملا مشابه روش استفاده از الکل اتیلیک است.

تینر یک ماده شیمیایی است که به عنوان یک حلال در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. نام تینر به محصولات شیمیایی اشاره دارد که به عنوان ماده‌ای برای تمیز کردن و پاکسازی سطوح، حذف رنگ، ترکیب و حلال‌کردن مواد استفاده می‌شوند.

در این روش شما قسمتی از پارچه را به تینر آغشته کرده و تا زمانی که لکه پاک شود پارچه را روی لکه می‌کشید. وقتی لکه از بین رفت، دوباره باید با یک پارچه خشک، رطوبت سطح مد‌نظر را خشک کنید.

روش مادون قرمز برای پاک کردن لکه رنگ چیست؟

به این روش، رنگ پاک‌کن بی‌صدا نیز گفته می‌شود! در این روش، سطح رنگ‌شده به‌وسیله بازتاب حرارتی اشعه مادون‌قرمز گرم می‌‎شود.

مادون قرمز (IR) یا همان فروسرخ، یک نوع امواج الکترومغناطیسی است که دارای طول موج بین طول موج قابل رؤیت و مایکروویو است. این امواج دارای طول موج بین حدود 700 نانومتر تا 1 میلی‌متر هستند.

روش مادون‌قرمز، رنگ را خمیری می‌کند و باعث جدا شدن راحت‌تر رنگ از سطح چوب می‌شود. در قسمت زیر به بررسی مزایای دستگاه مادون قرمز پرداختیم:

  1. بی صدا بودن، عدم تولید مواد سمی و سربی، عدم نیاز به وکیوم.
  2. بدون دود و بوی بد. قابلیت کنترل دما براساس ضخامت و رنگ.
  3. نرم کردن رنگ و بتونه به‌صورت هم‌زمان.
  4. مناسب برای رنگ‌برداری در فضای باز یا فضای کارگاهی و بسته.
  5. هزینه راه‌اندازی اندک، بدون احتیاج به صفحه حساب و تیغه.
  6. قابلیت اجرای رنگ پس از رنگ‌‌برداری.
  7. عملکرد بالا در سطوح وسیع.
  8. سازگار با محیط زیست، بدون لرزش و استهلاک بسیار کم. 

پاک کردن لکه رنگ با مادون قرمز

آیا از گردو می‌توان برای پاک‌ کردن خراشیدگی چوب استفاده کرد؟

از گردو برای از بین بردن خراشیدگی‌های سطح چوب استفاده می‌شود. البته روش گردو برای پاک کردن رنگ مناسب نیست و بیش‌تر برای رفع خراشیدگی ناشی از روش‌های بیان شده به‌کار برده می‌شود. به این‌صورت که شما کمی گردو را به محل خراشیدگی می‌زنید؛ چون روغن موجود در گردو برای پاک‌کردن خراش روی سطح چوبی بسیار کارآمد است.

استفاده از گردو برای از بین بردن خراشیدگی

نتیجه‌گیری

پاک کردن لکه رنگ از روی چوب، کار سختی است. برای این استفاده از روش‌های بیان شده در این نوشتار باید مراقب سلامتی خود باشید. در مراحلی مثل سنباده‌زدن نیز حتما از ماسک استفاده کنید و به سلامتی خودتان اهمیت دهید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود و بتوانید از آن برای زیباتر کردن خانه و وسایل خود استفاده کنید.

در این باره بیشتر بخوانید:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا