مهم‌ترین دلایل هرز شدن شیر آب + مراحل تعویض شیر آب

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

حتماً شما هم تا به حال هنگام استفاده از شیر آب حمام، دستشویی، ظرفشویی و… با مشکل هرز شدن آن مواجه شدید. با این وجود، اگر به اطلاعات بیشتری از دلایل هرز شدن شیر آب نیاز دارید، این مقاله برای شما نوشته شده است. زمانی که شیر آب کارکرد خود را از دست می‌دهد، پس از باز کردن، درنهایت به حالت اولیه خود بازمی‌گردد یا در برخی موارد باعث جلوگیری از خروج فشار آب مناسب می‌شود و در برخی موارد، شیر چکه می‌کند. با توجه به اهمیت منابع آبی و مراقبت از این سرمایه در ادامه به بررسی دلایل مهم هرز شدن شیر آب می‌پردازیم.

خرابی کارتریج؛ مهم‌ترین عامل هرز شدن شیر آب

کارتریج سازه‌ای است با 2 سطح صیقلی از جنس سرامیک که 2 ورودی و یک خروجی برای آب دارد. در وضعیتی که شیر بسته است، این دو سطح صیقلی روی هم قرار ندارند و آب نمی‌تواند خارج شود. وقتی شیر را باز می‌کنیم و این دو سطح منطبق می‌شوند، از لوله‌ی آب سرد، آب وارد مجرای مخصوص آب سرد و از لوله‌ی آب گرم، آب وارد مجرای آب گرم در ورودی کارتریج می‌شوند. هرز شدن شیر آب

با توجه به دمایی که انتخاب می‌کنید، آب وارد خروجی مشخص شده و در دسترس شما قرار می‌گیرد. با توجه به این توضیحات، زمانی که اختلالی در عملکرد کارتیج به‌وجود آید، آب به‌خوبی از آن خارج نمی‌شود و حتی ممکن است، دمای آب گرم یا سرد برای استفاده شما مناسب نباشد. از این رو، زمانی که با هرز شدن شیر آب مواجه شدید، در اسرع وقت با کارشناسان این حوزه تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا مشکل شما را بررسی و پیگیری کنند.

شل شدن کارتریج

یکی دیگر از دلایل شایع هرز شدن شیر، شل شدن کارتریج است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در هنگام مونتاژ شیر یا پس از تعمیر، مهره را محکم در جای خود نبسته باشید. بر این اساس، در گام اول سعی کنید که شیر آب منزل یا محل کار خود را از برندهای معتبر تهیه کنید یا زمانی که به هر دلیل با مشکل در عملکرد شیر آب مواجه شدید، از افراد ماهر در این زمینه بخواهید که این مشکل را حل کنند.تعمیر شیر آب

استفاده طولانی‌مدت از شیر آب

شیر آب هم مانند هر وسیله دیگری در خانه یا محل کار، ممکن است بعد از استفاده طولانی‌مدت دچار مشکل می‌شود. از این رو همیشه مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، دلیل اصلی عدم کارایی مطلوب آن نیست.
در این شرایط بهتر است، هر 6 ماه یک بار از سلامت شیر آب‌های موجود در خانه یا محل کار خود اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز مشکل، آن را بررسی و رفع کنید.

مطلب پیشنهادی:آموزش تصویری نصب شیرآلات چشمی

تشخیص محل دقیق مشکل

مهم‌ترین مرحله برای تعویض شیر آب، پیدا کردن محل دقیق قسمتی است که کارایی خود را از دست داده. از آنجایی که این مشکل، معمولاً در قسمت مغزی به‌وجود می‌آید، در اکثر موارد با تعویض و جایگزینی مغزی جدید، این مشکل به‌راحتی از بین خواهد رفت. با این وجود، زمانی که متوجه هرز شدن شیر آب شدید، بهتر است علاوه‌بر بررسی مغزی، سایر قسمت‌های شیر آب را چک و درنهایت برای حل این مشکل اقدام کنید.

مراحل تعویض شیر آب

تا اینجا از مهم‌ترین دلایل هرز شدن شیر آب صحبت کردیم و حال لازم دانستیم تا مراحل تعویض شیر آب را برای شما توضیح دهیم. از آنجایی که این کار بسیار ظریف و حساس است، سعی کنید، به‌خوبی این قسمت را مطالعه کنید یا از افراد ماهر در این زمینه بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

1. بستن جریان اصلی آب

اولین گام برای تعویض شیر آب، بستن جریان اصلی است. زمانی که شما تعمیر را شروع کردید، ممکن است به هر دلیل جریان آب حرکت کند و مانع از انجام کار شما شود، پس فراموش نکنید که آب را از فلکه اصلی قطع کنید.

برای نصب شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

2. جدا کردن قطعات جانبی

حال زمان آن فرا رسیده است که قطعات جانبی شیر را از یکدیگر جدا و مشکل را بررسی کنید، گاهی ممکن است که قطعات مختلف شیر به‌راحتی از هم جدا نشوند و شما به ابزار تخصصی و کمک افراد متخصص نیاز داشته باشید.هرز شدن شیر آب قدیمی

برای مثال، در شیرهای دو جریانه، زمانی که به مرحله برداشتن دسته شیر با جدا کردن پوشش کوچک و باز کردن پیچ آن رسیدید، ممکن است قطعات به‌راحتی جدا نشوند. البته این مشکل در شیرهای پدالی وجود ندارد و قطعات آن به‌راحتی از یکدیگر جدا می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:رسوب گیری شیر اهرمی

3. جدا کردن مغزی شیر

قبل از اینکه مغزی جدیدی جایگزین کنید، قطعه قبلی را جدا کنید، نوع آن را تشخیص دهید و از فروشنده بخواهید تا قطعه موردنیاز را برای شما فراهم کند. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که مغزی جدید باید دقیقاً شبیه به قبلی باشد. در صورتی که این اتفاق نیفتد، این قطعه در جای اصلی خود قرار نخواهد گرفت و مجددا مجبور هستید تا آن را تعویض کنید.

توجه داشته باشید، ممکن است که این قطعه روی شیر آب شما نصب شود، ولی باز هم به‌خوبی نتواند مشکل شما را حل کند و شیر هنوز نتواند جریان آب را به‌درستی کنترل کند.هرز شدن شیر آب

4. قرار دادن مغزی

این مرحله مهم‌ترین قسمت تعویض شیر آب است. زمانی که مغزی موردنظر را خریداری کردید، باید با دقت هرچه تمام‌تر این وسیله را سرجای خود قرار دهید. دقت در نصب مجدد بسیار ضروری است و گاهی حتی کج سوار کردن آن می‌تواند مشکلات جانبی را برای شما به‌وجود بیاورد. به همین دلیل بهتر است در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید، آن را به تعمیرکار شیرآلات بسپارید و مشکلات احتمالی را به صفر برسانید.

زمانی که این مرحله به پایان رسید، می‌توانید با خیال راحت، جریان شیر آب اصلی را باز کنید و با بررسی شیر آب، مطمئن شوید که مشکلِ به‌وجود آمده، کاملاً از بین رفته است.

برای نصب شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

چرا بررسی هرز شدن شیر آب مهم است؟

از آنجایی که شیر آب یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در محل کار، خانه و… است، باید به سلامت و عملکرد مطلوب آن توجه شود. به همین دلیل بهتر است، حتی هنگامی که با نقص در کارکرد آن مواجه نشدید، عملکرد آن را بررسی کنید و در صورت بروز مشکل در قسمت‌های مختلف، در سریع‌ترین زمان ممکن با کارشناسان تماس بگیرید و مشکل را پیگیری کنید.

همان طور که می‌دانید، آب سرمایه حیاتی است و صرفه‌جویی در آن باید در برنامه روزانه ما قرار گیرد، با هرز شدن شیر آب، مقدار زیادی آب به هدر می‌رود و در نهایت با کمبود آن در قسمت‌های مختلف کشور مواجه می‌شویم. پس این مشکل را جدی بگیرید!

مطلب پیشنهادی:رفع چکه کردن آب از انواع شیرآلات

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا