سمپاشی سمپاشی

سمپاشی کنه: چطور از شر کنه‌ها در خانه رها شویم؟

باغبانی و سمپاشیسمپاشی

در بسیاری از جاها و منابع معتبر، از کنه به عنوان یک انگل یاد می‌شود زیرا مشابه آن‌ها از خون سایر جانداران تغذیه می‌کند. و به همین خاطر است که ورود کنه به یک خانه، می‌تواند در ادامه باعث ایجاد بیماری شود. در دسته‌بندی‌ها، می‌توان کنه را در رده آفات گزشی قرار داد که سلامتی انسان و حیوانات دیگر را تهدید می‌کند. در این زمان‌ها، سمپاشی کنه، یک مساله مهم و حیاتی‌ست که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

کنه به دو دستۀ سخت و نرم تبدیل می‌شود. کنه سخت، دارای پوششی پشتی سخت است. کنه‌های سخت در هر نوبت، چندین هزار تخم می‌گذارند ولی این تعداد در کنه‌های نرم بسیار کمتر است. یکی از علائم وجود کک در خانه، خارش محسوس پوست است. هوای گرم و مرطوب، بستر مناسب برای رشد و نمو آن‌ها را فراهم می‌آورند. عمر آن‌ها عموماً 18 تا 21 روز است و در صورت عدم وجود شرایط محیطی مدنظرشان، بعد از این مدت خواهند مرد. اگر از وجود این حشره ریز در خانه رنج می‌برید با این نوشتار از آچاره همراه باشید.

مطلب پیشنهادی سمپاشی آشپزخانه

مراحل سمپاشی کنه

کنه آرگاس پرسیکوس یا ماکیان (Argas Persicus) و کنه آرگاس رفلکسوس کبوتر (Argas Reflexus) از مهم‌ترین گونه‌های کنه در شهرهای بزرگ هستند که بایستی برای مقابله با آن‌ها، تمهیدات لازم اندیشیده شود.

  1. در ابتدا، تمام افراد، به خصوص افراد مسن، کودکان و دارای بیماری تنفسی از خانه خارج شوند.
  2. اگر در خانه حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید، آن‌ها را برای مدتی دور از خانه نگه‌داری کنید.
  3. بهتر است پیش از آغاز کار، به همسایه‌های خود اطلاع دهید چرا که ممکن است آن‌ها هم مشکل تنفسی یا پوستی داشته باشند که در اثر استفادۀ شما از مواد ضدعفونی، حاد شود.
  4. ظروف و دیگر وسائلی که در شرایط روزمره، به شکل پیوسته از آن‌ها استفاده می‌کنید را در فضاهای سربسته مثل کابینت و کمد قرار داده و در صورت امکان پارچه‌ای روی آن‌ها قرار دهید.
  5. موادغذایی را حتماً در یخچال و دیگر جاهای سربسته قرار دهید تا از فساد و آلودگی آن‌ها جلوگیری شود.
  6. درها و پنجره‌های خانه را ببندید. در حین سمپاشی، به دلیل ضرورت پاشش مستقیم بر مسیر زیست و رشد کنه‌ها، جریان باد می‌تواند باعث انحراف در مسیر سمپاشی شود.
    گام‌های عملی سمپاشی کنه
  7. سم یا مادۀ از بین برنده کنه یا شپش را تهیه کرده و در یک اسپری پاششی بریزید.
  8. سعی کنید لباسی مخصوص در حین سمپاسی کنه به تن داشته باشید. مواظب تماس آن با بخش‌های حساس بدن مثل چشم‌ها باشید. در حین کار، حتماً ماسک بر دهان داشته باشید. اگر ماسک بهداشتی در دسترس شما نبود، از یک قطعه پارچه برای محافظت سیستم تنفسی خود از استنشاق مواد سمی استفاده کنید.
  9. به دنبال مخفیگاه معمول حشرات موذی باشید و سمپاشی کنه را از آنجا شروع کنید. وسایل چوبی، کفپوش‌ها، زیر فرش، در تاسیسات روشنایی و هر جای شیاردار و گرم، یک مکان دنج برای رشد کنه‌هاست! مساله مهم آن است که کنه‌ها در این مکان‌ها، تخم‌گذاری هم می‌کنند، پس اگر یک کنه را در این مکان‌ها کشتید، مطمئن نباشید که تمامی آن‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند.
  10. فضای بیرون از خانه و جلوی در ورودی را هم سمپاشی کنید تا به شکل محسوسی، فضا برای رشد کنه‌ها در اطراف خانه هم محدود شود.
  11. یک برنامۀ زمانی مناسب برای سمپاشی خانه آماده کنید و این کار را به شکل متناوب تکرار کنید.
  12. در بازگشت به خانه بعد از سمپاشی، صبور باشید. حداقل 48 ساعت بعد از سمپاشی، خانه را در حالت خالی قرار دهید.
  13. تمامی مواد آلوده که به دلیل عدم محفظۀ پوششی، ارتباط مستقیم با مراحل سمپاشی کنه داشته‌اند را بیرون بریزید.
  14. بعد از پایان کار سمپاشی کنه در منزل، در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا جریان هوا، بتواند به تعویض هوای آلوده با هوای پاک کمک کند.
  15. راه‌های ورود حشرات به خانه را مسدود کنید. حداقل 1 بار در سال، درزها و جاهای کور خانه را سمپاشی کنید و از رشد مجدد آن‌ها جلوگیری کنید.

سمپاشی
سمپاشی

مطلب پیشنهادی سمپاشی خانه برای گال

مراحل سمپاشی کنه

رروش خانگی از بین‌بردن کنه در خانه

1. استفاده از جاروبرقی

جاروبرقی می‌تواند در نگاه اول، عملی‌ترین گام پیش از آغاز سمپاشی کنه باشد. با جاروبرقی، درز لحاظ و تشک، گوشۀ تختخواب‌ها، قرنیزها، دراورهای چوبی و مکان‌هایی که به خاطر وجود لبه و شیار، امکان زیست کنه‌ها را فراهم می‌آورند، یک نظافت کامل انجام بدهید.

استعلام هزینه سمپاشی انواع حشرات موذی

استفاده از جاروبرقی

دستگاه بخارشوی هم در این مرحله کمک شایانی به شما خواهد کرد. گرمای بالا و جنس مادۀ شوینده داخل آن، عاملی مهم در کشتن کنه‌هاست. اگر حیوان خانگی در منزل نگه‌داری می‌کنید، محل زندگی آن را هم با دقت تمیز کنید. ملافه و پتوها را در دستگاه لباسشویی با بالاترین دمای ممکن، بشویید.

2. اسانس‌های روغنی

اسانس‌های روغنی، یک راه بی‌خطر و کارا برای جنگ با کنه‌هاست. اسانس روغن لیمو، اسطوخودوس و عصارۀ درخت چای، از موادی هستند که برای اینکار توصیه می‌شوند. روغن آویشن هم بنا به پژوهش‌ها می‌تواند نقش موثری در از بین‌بردن حشره‌هایی مثل شپش داشته باشند. ویژگی مهم اسانس‌های روغنی آن است که در صورت تماس با بدن، خطری ما را تهدید نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی سمپاشی مگس به روش خانگی

3. بهره‌گیری از جوش شیرین

بعد از اینکه خانه را جارو کردید، جوش‌شیرین را روی فرش یا مبل بپاشید.کاربرد جوش شیرین برای نظافت و آشپزی نیست. بعد از چند دقیقه، با جاروبرقی، پودر پخش‌شدۀ جوش‌شیرین را از روی فرش و مبل و دیگر سطوح پاک کنید. حتماً به یاد داشته باشید که در انتهای کار، کیسۀ جاروبرقی را هم در سطل زباله تخلیه کنید چرا که احتمالاً آکنده از کنه‌های زنده و مرده است.

بیشتر بخوانید: جوش شیرین برای از بین بردن سوسک

ثبت سفارش سمپاشی خانه و محل کار

سوالات متداول در سمپاشی کنه در خانه

  • هزینۀ سمپاشی در خانه، بسته به نوع شرکت کارگزار و مادۀ ضدعفونی‌کننده معمولاً به صورت متری محاسبه می‌شود. به طور متوسط سمپاشی کنه در خانه بین 100 تا 500 هزارتومان خواهد بود.
  • بیماری‌های تنفسی مثل سرگیجه، استفراغ، دل‌درد، خارش گلو و… از شایع‌ترین عوارضی است که بعد از سمپاشی کنه در خانه، ممکن است گریبان شما را بگیرد. بسیاری از این نشانه‌ها به سرعت برطرف می‌شوند ولی در صورت استمرار آن‌ها، حتماً در اولین زمان به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.
    کنه
  • بعد از سمپاشی، بسیاری از حشرات مرده از گوشه و کنار بیرون می‌زنند. با صبر و حوصله، اجساد کنه‌های مرده را پس از سمپاشی از جاهای مختلف خانه جمع‌آوری کنید. پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی‌های مقاله کارهای لازم بعد از سمپاشی خانه بهره ببرید.
  • کاغذها را در جاهایی دور از محل‌های معمول رشد کنه‌ها قرار دهید. کاغذها، منبع بسیار غنی تغذیه کنه‌ها هستند.
  • دیاتوم (DE) می‌تواند لایۀ بیرون کنه را سوراخ کند و کنه را بدون نیاز به سم از بین ببرد.
  • سم‌های کنه‌کُش را همیشه در نزدیکی خود داشته باشید تا در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کنید.

برای مشاوره پیرامون سمپاشی کنه در منزل‌تان می‌توانید از خدمات آچاره بهره‌مند شوید. سمپاشان ماهر آچاره به‌خوبی می‌دانند برای از بین بردن حشرات موذی از چه سمی و به چه میزان استفاده کنند.

4.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا