با نحوه کار آبگرمکن‌ هیبریدی آشنا شوید!

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

تا زمانی که با شرایط تلخ خرابی آبگرمکن روبرو نشوید، احتمالاً حتی به فکر جعبه‌ای به نام آبگرمکن که داخل کابینت آشپزخانه نصب شده هم نخواهید افتاد! اما خوب است برای تامین آسایش خانواده، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کمک به اقتصاد خانواده اطلاعاتی درباره انواع آبگرمکن داشته باشید. در این مقاله از مجله آچاره با هم به درون یک آبگرمکن هیبریدی سفر خواهیم کرد تا ببینیم این آبگرمکن‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند. توجه داشته باشید تعمیر آبگرمکن باید توسط افراد باتجربه انجام شود.

آبگرمکن هیبریدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمانی که عبارت «هیبرید» به گوش شما می‌خورد، احتمالاً مخزنی را تصور می‌کنید که با یک باتری شارژ می‌شود و مشابه یک خودروی هیبریدی، بی‌نیاز از هرسوختی است. برای آشنایی با این مدل آبگرمکن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یک آبگرمکن هیبریدی، که آبگرمکن پمپ حرارتی هم نامیده می‌شود، از ترکیب آبگرمکن‌های معمولی با گرم‌کن‌های بدون مخزن ساخته می‌شود. مشابه یک ماشین هیبریدی که برای سوخت خود از ترکیب موتور بنزینی و انرژی الکتریکی استفاده می‌کند، یک آبگرمن هیبریدی، مکانیزم هر دو نوع آبگرمکن معمولی و الکتریکی را با هم ترکیب می‌کند.

آبگرمکن هیبریدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

آبگرمکن‌های هیبریدی بهینه‌ترین مدل‌ها از نقطه نظر انرژی مصرفی هستند زیرا برای گرم کردن آب انرژی گرمایی محیط پیرامون خود را جذب کرده و به درون لوله‌ها منتقل می‌کنند. مشخصه خاص این مدل‌ها این است که باید در فضای باز نصب شوند و بیشترین کارایی را در مناطق جغرافیایی گرمسیر با دمای ۴۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد دارند.

اغلب مدل‌های آبگرمکن هیبریدی دارای دو حالت کاری هستند یعنی علاوه بر جذب گرما از محیط می‌توان به‌عنوان یک آبگرمکن الکتریکی نیز از آنها استفاده کرد. در این حالت اگر دمای هوا مناسب باشد (۴۰ تا ۹۰ درجه) آبگرمکن در مد هیبریدی کار می‌کند و اگر دمای هوا مناسب نباشد می‌توان به‌عنوان آبگرمکن برقی از آن استفاده کرد.

آبگرمکن‌های مخزن‌دار سنتی، با هوایی که از پایین وارد آن می‌شود و از بالای آن خارج می‌شود بخش زیادی از گرما را هدر می‌دهند. مدل‌های بدون مخزن هم با مکانیسم مشابهی کار می‌کنند با این تفاوت که در آن‌ها آب به جای مخزن در لوله‌های مسی جریان دارد. یکی از مشکلات جدی مدل‌های بدون مخرن یا دیواری این است که آب را ذخیره نمی‌کنند و باید به شکل پیوسته آن را برای تامین آب گرم مصارف مختلف گرم کنند.

در واقع در آبگرمکن‌های مخزن‌دار آب گرم در مخزنی ذخیره می‌شود و هنگام نیاز در دسترس مصرف‌کننده خواهد بود اما در آبگرمکن دیواری با باز شدن شیر آب گرم، مشعل روشن شده و آب را در لوله‌های مسی گرم می‌کند.

آبگرمکن هیبریدی

تکنولوژی آبگرمکن‌های هیبریدی، بسته به مدل، تغییر می‌کند. هیبریدهای دائمی، یکی از جدیدترین مدل‌های بازار هستند که از مسیرهای مختلف گرمایش و آب استفاده می‌کنند تا بتوانند به گرمای بهینه‌تری برسند. این دستگاه 44 خط لوله برای گرمایش دارد که آب در میان آن‌ها جریان پیدا می‌کند. بر خلاف یک سیستم بی‌مخزن، آبگرمکن هیبریدی، دارای یک مخزن است که می‌تواند مقداری از آب را نگه‌داری کند تا دسترسی همیشگی به آب گرم فراهم باشد.

خدمات تعمیر آبگرمکن در محل با آچاره

البته همانطور که بیان شد این تنها تکنولوژی موجود برای آبگرمکن‌های هیبریدی نیست. شرکت جنرال الکتریک درصدد ساخت یک آبگرمکن الکتریکی است که از فرایند هیبریدی برای جذب حرارت از هوا و انتقال آن به آب بهره می‌برد. در برخی آبگرمکن‌های هیبریدی همزمان از تکنولوژی‌های مختلفی از جمله سلول‌های سوختی، باتری‌ها و سوپر خازن‌ها استفاده می‌شود.

یک آبگرمکن هیبریدی، در مواقعی که شرایط محیا باشد به‌جای گرم‌کردن آب با مصرف برق، هوای گرم محیط را به سمت مخزن آب هدایت می‌کند. زمانی که ما به حجم زیادی آب نیاز داشته باشیم، آبگرمکن هیبریدی به حالت الکتریکی باز می‌گردد. این الگو به ما کمک می‌کند تا بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه در هزینۀ قبض‌های انرژی ماهیانه‌مان، به آب گرم پیوسته در مقیاسی بیشتر دسترسی داشته باشیم.

نحوه کار آبگرمکن هیبریدی

ویژگی‌های آبگرمکن هیبریدی

به رغم اینکه آبگرمن‌ها به طور معمول درصد زیادی از میزان مصرف انرژی خانه را به خود اختصاص می‌دهند، تا چندی پیش در رده‌بندی برچسب انرژی که سازمان استاندارد به کارایی مصرف دستگاه‌ها می‌دهد، قرار نمی‌گرفتند.

اما اکنون، حرکتی عظیم برای بهینه‌سازی مصرف آبگرمن‌های خانگی آغاز شده است که باعث صرفه‌جویی 17 درصدی در مصرف انرژی خانوار می‌شود. این بهینه‌سازی مصرف سوخت، نه تنها برای محیط زیست و آیندۀ ما خوب است، بلکه می‌تواند مبلغ زیادی از هزینه‌های قبوض مصرف انرژی را به جیب ما بازگرداند!

تخمین زده می‌شود که آبگرمن‌های هیبریدی هر ساله به کمک صدها و شاید هزاران خانوار مصرف‌کنندۀ انرژی بیایند. شاید کمی دور از واقعیت به نظر برسد چون در حال حاضر تنها تعداد محدودی آبگرمکن هیبریدی در بازار وجود دارد اما این آبگرمکن‌ها در سال‌های آینده سهم بزرگتری از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

ویژگی‌های آبگرمکن هیبریدی

آبگرمکن‌های هیبریدی به شما این امکان را می‌دهند که با انتخاب گرمایش آب توسط پمپ حرارتی، در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجهی کنند. البته بخش الکتریکی برای خانوارهای پرمصرف بهترین انتخاب است چون ممکن است حجم تقاضای آب گرم زیاد باشد و آبگرمکن نتواند با جذب حرارت از محیط آین میزان را محیا کند. بعضی از مدل‌های هیبریدی قابلیت سِت کردن تایمر استراحت دارند و می‌توانید در زمان‌هایی که در خانه نیستید آبگرمکن را در حالت خواب قرار دهید تا مصرف انرژی به حداقل برسد.

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به تعمیر آبگرمکن مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.
4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا