هر آنچه که برای از بین بردن رنگ دادگی فرش باید بدانید!

نظافت و شستشوقالیشویی

فرش‌ها یکی از اجناس قیمتی هستند که در خانه‌های ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشند، به همین دلیل حفظ زیبایی ظاهر آن‌‌ها بسیار مهم است. رنگ دادگی فرش تاثیر منفی زیادی در ظاهر فرش و حتی دکوراسیون منزل دارد. در این مقاله به بررسی علت رنگ دادگی در فرش و ترفند‌های از بین بردن رنگ دادگی فرش که یکی از دغدغه‌های مهم افراد خانه‌دار است می‌پردازیم.

نکات کلیدی

  • فرش‌های دستباف به دلیل اینکه دارای الیاف طبیعی و پشم هستند بیشتر از فرش‌های ماشینی دچار مشکل قاطی شدن رنگ می‌شوند.
  • استفاده از ماست ترش یک روش خانگی حل مشکل قاطی شدن رنگ فرش دستباف است.
  • نمک سولفات سدیم، آمونیاک، کربانت سدیم و پریدین از جمله موادی هستند که برای حل این مشکل استفاده می‌شوند.
  • شستشوی اصولی فرش تا حد زیادی می‌تواند از رنگ دادگی فرش جلوگیری کند.

علت رنگ دادگی فرش چیست؟

بیایید در ابتدا به بررسی علت قاطی شدن رنگ فرش دستباف و ماشینی بپردازیم. مهم‌ترین علت رنگ دادگی فرش مربوط به جنس فرش است. فرش‌های دستباف به دلیل اینکه دارای الیاف طبیعی و پشم هستند بیشتر از فرش‌های ماشینی بعد از شست و شو دچار رنگ دادگی می‌شوند. البته در صورتی این اتفاق خواهد که پشم‌های فرش بی‌کیفیت باشند و فرایند رنگرزی آن با استاندارد‌های لازم صورت نگرفته باشد.

به علاوه استفاده از شوینده‌های با کیفیت پایین و‌ روش‌های اشتباه شست و شوی فرش نیز می‌توانند باعث بروز رنگ دادگی در فرش شوند. با سپردن شستشوی قالی خود به یک قالیشویی ماهر  و مجهز خیالتان بابت اختلاط رنگ و رنگ‌دادگی فرش راحت خواهد بود.

راهکار‌های اصلاح و از بین بردن رنگ دادگی فرش

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید برای از بین بردن رنگ دادگی فرش اقدام کنید:

1. از بین بردن رنگ دادگی فرش با ماست ترش

اگر قاطی شدن رنگ فرش دستبافتتان شما را ناراحت کرده ماست ترش را با محلول آب و هیدروسولفیت ترکیب کنید و با یک قلمو در جهت خواب فرش به قسمتی که رنگ داده است بمالید. با این کار می‌توانید به‌راحتی فرش خود را اصلاح نمایید. توصیه می‌شود که ابتدا این کار را برای نمونه روی قسمتی از فرش امتحان کنید تا بتوانید درصد یکنواختی رنگ فرش و مواد شیمیایی به کار رفته در آن را تست کنید.

علت رنگ دادگی فرش چیست

2. رنگ‌برداری

مشکل رنگ پس دادگی فرش اگر به قالیشویی‌های معتبر و افراد خبره سپرده شود، حل خواهد شد. درواقع استفاده از روش رنگ برداری در قالیشویی، رنگ‌های فرش شما را مثل روز اول خواهد کرد.

در رنگ برداری، با قلمو اقدام به رنگ نمودن فرش می‌شود تا رنگ‌های تیره که وارد نواحی روشن شده‌اند از بین بروند. در صورتی که رنگ دادگی زیاد باشد کل رنگ فرش را از بین می‌برند و فرش دوباره رنگ می‌شود. شیوه رنگ برداری فرش، به جنس فرش و الیاف به کار رفته در آن بستگی دارد.

3. محلول‌های مخصوص رنگ برداری فرش

  • نمک سولفات سدیم

نک سولفات سدیم برای رفع قاطی شدن رنگ فرش دستباف کاربرد بسیار دارد. در مدت زمان حدود یک دقیقه بین ۵ تا ۲۰ درصد باعث یک نواختی رنگ فرش و از بین رفتن‌ رنگ‌های اضافی فرش می‌گردد.

  • آمونیاک

نیم لیتر آمونیاک در آب با دمای بسیار پایین. آمونیاک علاوه بر حل مشکل قاطی شدن رنگ فرش دستباف در موارد زیادی مانند از بین بردن بوی شیر از روی فرش نیز استفاده می‌شود.

آمونیاک

  • پریدین

حدود یک و نیم لیتر آن در صد لیتر آب حل شود. توجه داشته باشید که استفاده از این مایع بسیار خطرناک است و بخار‌های سمی ایجاد می‌کند.

  • کربانت سدیم

در مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه باعث اصلاح و یکنواختی رنگ فرش می‌شود.

  • اسید سولفوریک
  • هیدرو سولفیت سدیم
  • کلر و ازن

در صورت استفاده‌ی هریک از مواد گفته شده برای حل مشکل قاطی شدن رنگ فرش دستباف، باید از اسید رقیق شده نیز استفاده کرد تا ph فرش درحالت خنثی قرار بگیرد.

اسید سولفوریک

 چگونه از رنگ پس دادن فرش‌ها جلوگیری کنیم؟

  • فرش خود را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید نور آفتاب زیرا باعث آمیختگی رنگ‌های فرش می‌شود. می‌توانید از روفرشی استفاده کنید.
  • بعد از شست و شوی فرش‌ها، آن‌ها را آویزان نکنید. زیرا این کار باعث عبور آب از الیاف فرش‌ها می‌شود و رنگ‌های فرش را با یکدیگر تداخل می‌دهد.
    جلوگیری از رنگ پس دادن فرش‌ها
  • از کشیدن برس سفت روی فرش خودداری کنید. زیرا باعث درهم رفتن رنگ فرش‌ها و از بین رفتن پرز‌های آن می‌شود.
  • هرگز از آب گرم برای شستن فرش‌ها استفاده نکنید زیرا باعث خراب شدن رنگ فرش‌‌‌ها می‌شود.
  • دو صورتی فرش‌ را در خانه می‌شورید، آبکشی اول و آخر  بسیار مهم است زیرا ماندن آب در فرش باعث تغییر رنگ فرش می‌شود. برای این کار فرش را لوله کنید و آب را با فشار کم پشت فرش لوله شده بگیرید، سپس فرش را روی یک سطح شیبدار پهن کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • فرش‌های خود را به مراکز معتبر بسپارید. زیرا نحوه شست و شوی اشتباه فرش و استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت باعث خراب شدن رنگ فرش‌ و زرد شدن فرش شما می‌شود.

خدمات پیشنهادی: نظافت منزل


تشخیص رنگ پس دادن فرش

برای اینکه مطمئن شوید فرش رنگ پس نمی‌دهد، قبل از شست و شوی کامل فرش، یک قست از فرش را که دید ندارد با کمی آب گرم و اسفنج بشورید و چند دقیقه صبر کنید ببینید رنگ آن تغییر می‌کند یا نه.

نحو تشخیص رنگ پس دادن فرش

نتیجه‌گیری

فرش‌ها یکی اجناس قیمتی در خانه‌های ایرانی هستند که حفظ رنگ و ظاهر آن‌ها نیازمند به مراقبت ویژه‌ای می‌باشند. عدم شست و شوی صحیح و استفاده از مواد شوینده بی کیفیت موجب باعث بروز رنگ پس دادگی در فرش‌ها به خصوص فرش‌های دستباف می‌شود. برای از بین بردن رنگ دادگی فرش بهتر است که فرش را به قالیشویی‌های معتبر و افراد خبره بسپارید.

سوالات متداول

1- چرا بعضی فرش رنگ پس می‌دهند؟

پس دادن رنگ در فرش‌های دست باف رخ می‌دهد. در صورتی که الیاف و پشم فرش نا مرغوب باشند و فرایند رنگ رزی فرش به روش‌های غیر استاندار انجام شده باشد فرش رنگ پس می‌دهد. نکته مهم دیگر اینکه فرش‌های دست باف را نباید در خانه شست.

2- چگونه تشخیص دهیم که فرش رنگ پس می‌دهد؟

قسمتی از فرش را با یک اسفنج یا گوش پاکن به آرامی خیس کنید و بعد از چند دقیقه تغییر رنگ آن را بررسی کنید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا