مراحل نصب استاندارد هود آشپزخانه + نکات عملی

لوازم خانگیهود و هواکش

امروزه دیگر هود به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر خانه‌های جدید تبدیل شده است. در روزگاری که آسایش و آرامش به دو عنصر کلیدی و کمیاب در زندگی شهری بدل گشته‌اند، استفاده از وسایلی که بتواند به توسعه این حس در درون خانه‌ها کمک کند، گسترش روزافزونی داشته است. هود، یکی از این وسایل است که در آشپزخانه‌ و بالای اجاق گاز نصب می‌شود و وظیفه دارد بوی نامطبوع و گرما را از محیط خارج کند. شما با دانستن راهنمای نصب هود در آشپزخانه می‌توانید این محیط را به فضایی دلنشین‌تر تبدیل کنید.

مراحل نصب هود در آشپزخانه

1. انتخاب هود مناسب

اولین و مهم‌ترین مساله در مراحل نصب هود در آشپزخانه، انتخاب مدلی مناسب با فضای آشپزخانه منزل‌تان است. در صورتی که بالای اجاق گاز، فضای خالی دارید، این امکان برای شما فراهم خواهد بود که هودهای دیواری یا هودهای دودکش‌دار پیشرفته را انتخاب کنید در حالی که اگر فضای شما محدود باشد و اجاق گاز، دقیقاً زیر کابینت تعبیه شده باشد، گزینه مناسب شما هودهای زیرکابینتی است که به دودکش نیاز ندارند. به شکل معمول، هودهایی که گازها را خارج می‌کنند نسبت به مدل‌هایی که به چرخش هوا درون محیط می‌پردازند، کارایی بیشتری دارند.

2. رعایت موارد ایمنی

در هنگام نصب هود در آشپزخانه، حتماً موارد ایمنی لازم را رعایت کنید. ابتدا، برق آشپزخانه را قطع کنید. در هنگام کار حتماً از ماسک و دستکش مخصوص استفاده کنید. یکی از نکات مهم در نصب این وسیله رعایت فاصله استاندارد بین گاز و هود است.

 نصب هود آشپزخانه

 3. بررسی وضعیت دودکش

نصب دودکش یکی از بخش‌های حیاتی مراحل نصب هود در آشپزخانه است چرا که این بخش است که باعث خروج بو و حرارت نامطبوع می‌شود. در صورتی که انتخاب شما، هود تخلیه‌ای است از نسبت هود و دودکش مطمئن شوید. دودکش هودهای زیرکابینتی، عموماً پشت دیوار است یا بالای کابینت قرار دارد. همۀ دودکش‌ها، حتماً باید به خارج خانه متصل شوند.

4. جایگزینی با هودهای قدیمی

در صورتی که پیش‌تر، هودی قدیمی در آشپزخانه نصب بوده و قصد جایگزینی آن را با مدلی جدید دارید، پس از قطع‌کردن برق، پنل اصلی هود را باز کنید و سیم‌ها را به طور کامل قطع کنید. در صورتی که هود شما، زیرکابینتی است، پیچ‌های اتصال آن به کابینت را باز کنید ولی مراقب باشید این اتفاق کامل نیفتد و آن‌ها کامل جدا نشوند تا مراحل بعدی نصب هود جدید در آشپزخانه، راحت‌تر انجام پذیرد. در هنگام نصب باید دو حفره در کابینت به قطر 14 سانتیمتر ایجاد شود.

5. نصب هود جدید

هود جدید به شکل متوسط باید 20 تا 30 اینچ (50 تا 75 سانتیمتر) بالای سطح اجاق قرار گیرد تا فرایند مکش و انتقال بو و حرارت به درستی انجام شود. در صورتی که اجاق گاز شما، برقی است این فاصله می‌تواند کمتر در نظر گرفته شود. به عنوان یک اصل ساده، بعد از نصب اطمینان حاصل پیدا کنید که هود بعد از نصب، ابعاد مختلف اجاق گاز را با 3 اینچ بیشتر(7.5 سانتیمتر) پوشش می‌دهد. این بخش، یکی از کلیدی‌ترین ملاحظات نصب هود در آشپزخانه است.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب دودکش آبگرمکن دیواری

نصب هود آشپزخانه

6. بررسی اتصالات هود تازه

بعد از نصب هود در آشپزخانه، سیم‌ها را از دیوار به حفرۀ کوچک پشت هود منتقل کنید. هود دو سیم سیاه و دو سفید و از دیوار یک سیم سفید و یک سیاه می‌آید. با استفاده از رابط تبدیل، دو سیم سیاه‌رنگ هود را هم‌رنگ خود در دیوار وصل کنید. این کار برای سفیدرنگ‌ها هم تکرار کنید. در انتها برای زیبایی کار، سیم‌ها را مخفی کنید و کاور پنل را جا بزنید.

نصب هود مورب

هودهای مورب، علاوه بر ظاهر زیبا، از طراحی ارگونومیک و دسترسی مناسبی برخوردار است. هود مورب عموماً صدای کمتری نسبت به مدل‌های دیگر تولید می‌کنند و نیاز به تعویض به فیلتر در آن‌ها کمتر است (جنس فیلتر، آلومینیومی است). این موضوع به این دلیل است که به دلیل طراحی مورب، ارتباط مستقیم هود با حرارت کمتر است. به طور متوسط قدرت مکش آن‌ها به 600 متر مکعب در ساعت می‌رسد. از مهم‌ترین تولیدکنندگان هود مورب می‌توان به اخوان، بیمکث، کن، درخشان و استیل البرز اشاره کرد. هود مورب البته در نسبت با هودهای معمول، قیمت بالاتری دارد.

نصب هود آشپزخانه

استاندارد نصب هود در آشپزخانه

  • به طور معمول، فاصله استاندارد هود تا اجاق‌گاز بین 50 تا 75 سانتیمتر (به طور متوسط 70 سانتیمتر) لحاظ می‌شود. اگر هود مورب، انتخاب شما برای آشپزخانه منزل‌تان است، این فاصله می‌تواند به شکل متوسط 60 سانتیمتر و در صورتی که هود مخفی، گزینه مدنظر است، این فاصله می‌تواند 65 سانتیمتر لحاظ شود. دقت کنید که این فاصله، یک مقدار بهینه است. در نظرگرفتن فاصلۀ بیشتر، موجب کاهش کارایی هود در انتقال بو و حرارت می‌شود و لحاظ‌شدن فاصلۀ کمتر، موجب آسیب به تجهیزات دستگاه می‌شود.
  • عرض هود باید به شکلی باشد که کل عرض اجاق گاز را پوشش دهد. برای رعایت اطمینان، سعی کنید عرض هود، 3 سانتیمتر بیشتر از ابعاد گاز در نظر گرفته شود که تمامی سطوح بخار و بو، پوشش داده شود.
  • اتصال برق هود به پریزهای زیر آن، به دلیل گذر مستقیم از حرارت زیاد، ممنوع است.
  • یکی از مهم‌ترین عوامل استاندارد نصب هود در آشپزخانه، نصب دودکش آن است. در هنگام نصب دودکش هود، حتماً دقت کنید که خروجی دودکش را برای راحتی کار به دودکش وسایل گرمایشی دیگر خانه نظیر آبگرمکن، بخاری، شومینه و…متصل نکنید. خروجی هود آشپزخانه، باید مجزا باشد.
برای نصب و تعمیر هود از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بیشتر بخوانید : نصب دودکش پکیج

نصب هود آشپزخانه

چند نکته کاربردی در هنگام نصب هود در آشپزخانه

  1. پیش از نصب هود، تمامی اندازه‌گیری‌ها را انجام داده و مقدمات لازم را فراهم کنید. به طور مثال، اگر در نزدیکی اجاق گاز، پریز برق برای اتصال هود وجود ندارد، سیم‌کشی مدنظر را پیاده‌سازی کنید.
  2. برای افزایش ایمنی، از برقراری ارتباط احتمالی بین سیم اتصال به زمین در هود و نقطۀ ارتباط در خود زمین، مطمئن شوید.
  3. برای اتصال هود به برق، حتماً از محافظ استفاده کنید.
  4. یکی از موارد استاندارد نصب هود در آشپزخانه، استفاده از پیچ رول‌پلاک است. پیچ‌های معمول ممکن است نتوانند بار نصب هود را تحمل کنند و موجب ایجاد خطر شوند.
  5. در صورتی که مشکلی در شنیدن صداهای بلند دارید، این موضوع را در هنگام خرید هود مناسب لحاظ کنید. به شکل معمول، میزان صدای تولیدی هر هود به دسی‌بل در کاتالوگ آن ذکر می‌شود.
  6. در نصب هود قدیمی، حتماً مکش و کارایی سیستم برق آن را به دقت بررسی کنید.
  7. قدرت هودها با معیار فوت‌مکعب بر دقیقه (CFM) طبقه‌بندی می‌شوند. به طور سرانگشتی، توان مکش هود شما باید دو برابر متراژ آشپزخانه باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش تصویری تمیز کردن هود آشپزخانه

3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا