معرفی ابزارهای باغبانی + 4 راهکار برای حفظ کیفیت ابزار

باغبانیباغبانی و سمپاشیسمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

آشنایی با ابزارهای باغبانی به شما کمک می‌کند تا امور باغبانی و پرورش گل‌وگیاه را با زحمت کمتری انجام دهید. این وسایل کارکردهای مختلفی دارند و هریک برای انجام یکی از کارهای تخصصی باغداری طراحی شده‌اند. این مطلب از مجله آچاره به معرفی ابزارهای باغبانی اختصاص دارد تا بتوانید بهترین ابزار باغبانی و وسایل گل‌کاری را متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

در ادامه ضمن معرفی کامل ابزارهای باغبانی و نحوه کارکردشان، لیست کاملی از ابزار مورد نیاز برای باغبانی و گلکاری را ارائه خواهیم کرد.

اگر در زمینه باغبانی، هرس، سمپاشی یا کوددهی گیاهان به خدمات نیاز دارید می‌توانید از طریق ثبت درخواست در بخش خدمات باغبانی و همچنین سرویس نگهداری از گیاهان آپارتمانی از کارشناسان پرورش گل و گیاه آچاره مشاوره رایگان دریافت نمایید.

نکات کلیدی

  • ابزارهای آماده‌سازی خاک مانند چنگک و بیل در شل شدن و تهویه خاک مؤثر هستند و باعث رشد بهتر ریشه و جذب مواد مغذی می‌شوند.
  • چنگک باغبانی تنها چیزی است که برای آماده کردن کرت‌ها و مرزبندی کاشت سبزیجات لازم و ضروری است. این وسیله برای حذف سنگریزه‌ها از خاک عالی است.
  • قطعات فلزی ابزار باغبانی خود را مرتب روغن‌کاری کنید. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، سطح فلزی ابزار را به لایه نازک روغن مانند روغن بذر کتان آغشته کنید.

چرا از لوازم باغبانی استفاده کنیم؟

قبل از معرفی ابزارهای باغبانی بهتر است کمی با ضرورت استفاده از این وسایل آشنا شویم. باغبانی نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد و داشتن ابزار مناسب این امکان را به شما می‌دهد که حرفه‌ای‌تر باغداری کنید. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا ابزار باغبانی برای هر باغبان ضروری است.

1. صرفه‌جویی در زمان

یکی از اصلی‌ترین مزایای ابزار باغبانی، کاربرد آنها در بهبود کارایی و صرفه‌جویی در زمان است. استفاده از ابزارهای مناسب مانند بیل، ماله و قیچی هرس باغبانی به باغبان این امکان را می‌دهد که کارها را سریع‌تر و با زحمت کمتر انجام دهد. به همین دلیل است که تهیه لیست و معرفی ابزارهای باغبانی ضرورت می‌یابد.

2. افزایش دقت در کار

باغبانی به دقت نیاز دارد به‌خصوص در مورد کارهایی مانند هرس، سرشاخه‌زنی و پیوند زدن. استفاده از ابزارهای تخصصی مانند قیچی، چنگک و علف‌زن، شکل‌دهی و جابه‌جایی گیاهان را آسان‌تر می‌کند.

3. ایمنی و حفاظت بیشتر

در کارهای باغبانی ایمنی باید همیشه در اولویت باشد. ابزارهای باغبانی با محافظت در برابر خطرات احتمالی، نقش مهمی در ایمن نگه داشتن باغبان دارند. برای مثال دستکش‌ها از دست‌ها در برابر خار، تاول و مواد شیمیایی مضر محافظت می‌کنند.

4. بهبود سلامت و رشد گیاه

ابزار باغبانی کمک قابل توجهی به سلامت و رشد گیاهان می‌کند. ابزارهای آماده‌سازی خاک مانند چنگک و بیل در شل شدن و تهویه خاک مؤثر هستند و باعث رشد بهتر ریشه و جذب مواد مغذی می‌شوند.

ابزارهای هرس مانند قیچی به باغبان این امکان را می‌دهند تا با جدا کردن صحیح شاخه‌های مرده یا بیمار، سلامت کلی گیاه را تقویت کنند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

معرفی ابزارهای باغبانی

حالا که با نقش موثر ابزار باغبانی و تاثیرشان در کیفیت پرورش گل‌و‌گیاه آشنا شدیم، جامع‌ترین لیست لوازم باغبانی که شامل معرفی ابزار باغبانی ضروری است را شرح می‌دهیم.

1. دستکش باغبانی

قبل از اینکه شروع به کندن علف‌های هرز مزاحم یا هرس گل‌ها کنید به یک جفت دستکش باغبانی برای محافظت از دستان خود نیاز دارید. دستکش‌های باغبانی باید بادوام باشند؛ اما نیازی نیست که از دستکش‌های خیلی حجیم استفاده کنید؛ به‌خصوص برای کار با بذر یا پیوند نهال.

تناسب بسیار مهم است چون دستکش‌های نامناسب می‌توانند باعث ایجاد تاول یا لیز خوردن وسایل از دستان شما شوند. دستکش‌هایی که در برابر آب مقاوم هستند و منافذ کافی برای تنفس پوست دارند به خنک و راحت بودن دست‌ها کمک می‌کنند.

معرفي ابزارهاي باغباني

دستکش‌های دارای سرآستین‌های بلندتر از مچ دست و ساعد دستان شما را در برابر خراش محافظت می‌کنند و مانع از نفوذ خاک می‌شوند. برای دوام بیشتر بهتر است دستکش‌ها را دور از نور خورشید، آب و گزند حشرات نگهداری کنید.

2. قیچی هرس باغبانی

دومین موردی که باید در لیست معرفی ابزارهای باغبانی قید شود، قیچی هرس است. هرس کردن برای رشد گیاهان و درختان ضروری است و برای این کار به قیچی باغبانی نیاز دارید.

می‌توانید از این قیچی‌ها در زمان هرس درختان و برای بریدن ساقه، شاخه‌ها و علف‌های هرز و همچنین شکل دادن به بوته‌ها و دیگر گیاهان سبز استفاده کنید.

قیچی هرس باغبانی

قیچی‌های باغبانی دارای تیغه‌های فولادی محکم، دسته آلومینیومی و تراز قابل تنظیم هستند. دسته لاستیکی این قیچی‌ها دارای پدهای ضربه‌گیر است تا باغبان در زمان هرس درختان احساس راحتی داشته باشد.

3. بیلچه باغبانی

بیلچه یکی از بهترین ابزار باغبانی برای اهداف مختلف از جمله وجین دستی، کاشت، تعویض خاک گلدان و کاشت بذر است. انواع بیلچه از از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند.

معرفی کامل ابزارهای باغبانی

از این رو معمولا ماندگاری طولانی دارند. از بیلچه برای حفر سوراخ‌های کوچک و علامت‌گذاری ردیف‌هایی در زمین برای کاشت بذر استفاده می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

4. معرفی ابزارهای باغبانی؛ چنگک سه شاخه

چنگک باغبانی برای خرد کردن خاک‌ رس فشرده به‌کار می‌رود و می‌تواند زمین‌های سنگی را به‌راحتی برش دهد. این ابزار دستی دارای سر فولادی قوی و روکش شده و همچنین دسته‌ای ارگونومیک و نرم برای محافظت از دست شما است.

لیست لوازم باغبانی

5. شلنگ باغبانی

در ادامه معرفی ابزارهای باغبانی نوبت به وسایل لازم برای آبیاری می‌رسد. برای آبیاری گیاهان کاشته شده در باغ استفاده از شلنگ آسانتر است و فشار کمتری به پشت بدن نسبت به استفاده از آبپاش وارد می‌کند.

بهترین ابزار باغبانی

برنامه ثابت آبیاری برای گیاهان در ابتدای چرخه زندگی آنها، ب‎ه‌ویژه در طول موج گرما مهم و ضروری است. برای نتیجه بهتر می‌توانید از شلنگ مخصوص آبیاری قطره‌ای استفاده کنید. این شلنگ‌ها دارای سوراخ‌های کوچکی هستند که امکان آبیاری آهسته را در باغ شما فراهم می‌کنند.

6. آبپاش

استفاده از آبپاش برای شاداب نگه داشتن نهال‌ها و گیاهان جوان و آبیاری یکنواخت‌تر لازم و ضروری است. در حالت کلی دو نوع آبپاش در بازار موجود است پلاستیکی و فلزی. آبپاش‌های پلاستیکی سبک‌تر از فلز هستند اما دوام زیادی ندارند.

بهترین ابزار باغبانی

آبپاش‌های فلزی باید گالوانیزه باشند تا در برابر زنگ‌زدگی مقاومت کنند. مدل دسته آبپاش باید به شما امکان حمل آن در حالت پر بودن را بدهد بدون اینکه آب آن ریخته شود. گاهی به دو آبپاش نیاز دارید: یکی بزرگتر با سر آبپاش برای بیرون از منزل و یکی کوچکتر و گردن بلند برای گیاهان آپارتمانی.

7. بیل باغبانی

بیل هم ابزار دیگری است که در لیست معرفی لوازم باغبانی شما قرار می‌گیرد و برای برای حفر و کاشت گیاه و درختچه بسیار کاربردی است.

بیل سر گرد برای حفر چاله‌های بزرگ، جابجایی خاک و افزودن خاک به گلدان‌ها و بسترهای باغبانی مفید است. اگر چه این ابزار گران قیمت است؛ اما در صورت نگهداری صحیح تا سالیان طولانی دوام خواهد آورد.

معرفی ابزار باغبانی ضروری

دسته‌ چوبی بیل‌ها بادوام هستند و فشار و لرزش را می‌گیرند. بیل‌ها معمولا با دسته‌های بلند یا کوتاه موجود هستند. دسته‌های بلندتر نیروی بیشتری را ایجاد می‌کنند اما سنگین‌تر هستند. سر بیل‌ها از جنس فولادی ضدزنگ قوی ساخته می‌شود تا زنگ نزند.

8. چنگک بزرگ باغبانی

چنگک باغبانی تنها چیزی است که برای آماده کردن کرت‌ها و مرزبندی کاشت سبزیجات لازم و ضروری است. این وسیله برای حذف سنگریزه‌ها از خاک عالی است. از پشت چنگک هم می‌توان برای خرد کردن کلوخه‌های خاک استفاده کرد.

معرفی ابزار باغبانی ضروری

چنگک‌های باغبانی دارای تیغه‌های فولادی ضدزنگ صیقلی و دستگیره ارگونومیک هستند که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. چنگک برای خرد کردن خاک، بهتر از بیل عمل می‌کند و کارآمدتر است.

9. کج بیل

یکی از کاربردی‌ترین ابزاری که باید در لیست معرفی ابزارهای باغبانی به آن‌ اشاره کنیم، کج بیل است. کج بیل برای پاکسازی علف‌های هرز از خاک کاربرد دارد. نوع باغ شما تعیین می‌کند که چه نوع کج بیل برای شما بهترین است. اگر باغ‌ چند ساله دارید ممکن است به بیل زدن ظریف‌تر نیاز باشد. استفاده از کج بیل برای تهیه بستر باغچه و گل و از بین بردن علف‌های هرز مفید است.

در زمان خرید کج بیل به دنبال دسته بلند با دسترسی راحت باشید. تیغه تیز بهتر عمل می‌کند و استفاده از آن راحت‌تر است.

ابزار مورد نیاز برای باغبانی و گلکاری

10. شن‌کش باغبانی

در ادامه معرفي ابزارهاي باغباني به ضروری‌ترین مورد می‌رسیم. شن‌کش، خاک را با شیب مناسبی که برای کاشت بذر عالی است می‌شکند. سر و دندانه‌های پهن شن‌کش این امکان را فراهم می‌کند تا سطح بالایی خاک را باز و صاف کنید. کوبیدن زمین با پشت شن‌کش به سفت شدن آن کمک می‌کند.

ابزار مورد نیاز برای باغبانی و گلکاری | معرفی ابزارهای باغبانی

نحوه نگهداری از ابزار باغبانی

پس از آشنایی و معرفی ابزارهای باغبانی بهتر است کمی به نحوه نگهداری این وسایل که بعضا قیمت بالایی هم دارند، بپردازیم. نگهداری منظم از ابزار باغبانی برای تضمین دوام و عملکرد خوب آن‌ها و همچنین ایمنی شما امری ضروری است. در ادامه نکات مهم در مورد نحوه مراقبت از این ابزارها را به‌طور مختصر توضیح می‌دهیم.

1. تمیز کردن

قبل از اینکه ابزارهای خود را در پایان هر کار باغبانی کنار بگذارید آنها را تمیز کنید تا کثیفی‌ها و آشغال‌های روی آن‌ها پاک شوند. برای این کار از برس سیمی و محلول آب و مواد شوینده ملایم برای پاک کردن خاک سفت استفاده کنید. آن‌ها را کاملا خشک کنید تا زنگ نزنند.

2. تیز کردن

با تیز کردن مرتب ابزارهای تیغه‌ای، عملکرد آن‌ها را تضمین کنید. استفاده از ابزارهای کند شده سخت است و ممکن است به گیاهان شما آسیب برساند.

3. مراقبت از قسمت‌های فلزی

قطعات فلزی ابزار خود را مرتب روغن‌کاری کنید. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، سطح فلزی ابزار را به لایه نازک روغن مانند روغن بذر کتان آغشته کنید. این امر به‌ویژه برای ابزارهایی که مرتباً با رطوبت یا خاک تماس دارند مهم است. ابزارها را همیشه در جای خشک نگهداری کنید.

جمع‌بندی

در کنار وسایل ذکر شده چکمه، فرغون، سطل و انواع آفت‌کش‌ها را هم می‌توان نام برد. ابزار باغبانی خود را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا از زنگ‌زدگی و آسیب‌های دیگر جلوگیری شود.

بهترین محل برای نگهداری از ابزار باغبانی داخل انباری سرپوشیده است. از قلاب برای آویزان کردن این ابزار استفاده کنید تا مرتب و به‌راحتی در دسترس شما باشند.

در این مطلب تلاش کردیم ضمن معرفی ابزارهای باغبانی، یک راهنمای جامع در خصوص کارکرد این ابزار و کیفیت و دوامشان در اختیار شما قرار دهیم. توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید به‌طور حرفه‌ای به امور باغبانی بپردازید ابزارهای باکیفیت تهیه کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشند و مجبور نباشید در کوتاه مدت بابت تعمیر یا تعویض وسایل، هزینه اضافی بپردازید.

سوالات متداول

پرکاربردترین ابزار باغبانی کدام است؟

بیلچه باغبانی یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای باغبانی است و احتمالاً پر استفاده‌ترین ابزار خواهد بود. این ابزارها به از بین بردن کثیفی کمک می‌کنند و می‌توان با آن هر کاری از کاشت بذر تا از بین بردن علف‌های هرز را انجام داد.

هر چند وقت یکبار باید ابزار باغبانی خود را تعویض کنیم؟

اگر ابزار باغبانی باکیفیت خریداری می‌کنید، نیازی نیست آنها را تعویض کنید؛ اما بهترین کار این است که ابزارهای خود را حدود یک بار در سال یا درست قبل از اتمام مراحل کاشت و نگهداری باغ تیز کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا