نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

6 علت خشک شدن برگ شمعدانی + راهکار برای جلوگیری از خشک شدن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گل شمعدانی یکی از گیاهانی است که بیشتر به‌دلیل طبیعت مقاوم به خشکی و گل‌های زیبایی که دارد، محبوب است. هرچند که شمعدانی‌ها فوق‌العاده هستند، اما ممکن است برگ‌های این گیاه خشک شوند. از آنجایی که بروز این اتفاق همه را ناراحت می‌کند، قصد داریم تا در این مطلب علت خشک شدن برگ شمعدانی را بررسی کنیم.

خطاهای آبیاری؛ علت خشک شدن برگ شمعدانی

شدت و دفعات آبیاری به‌طور مستقیم بر وضعیت شمعدانی شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی باشد. یک نقض رژیم بر سلامت گل تأثیر نمی‌گذارد؛ اما با غرقابی مداوم، خاک ترش می‌شود و سیستم ریشه شروع به پوسیده شدن می‌کند. به همین دلیل گیاه آسیب می‌بیند و این آسیب با زرد شدن شاخ و برگ ظاهر می‌شود. اگر شما در این شرایط مشکل را برطرف نکنید، شمعدانی می‌میرد.

علت خشک شدن برگ شمعدانی

در این حالت برای نجات گیاه، باید شمعدانی را با دقت از ظرف خارج کنید؛ سپس سیستم ریشه را از ذرات خاک آزاد کرده و آن را بررسی کنید. در قدم  بعد تمام ریشه‌های دارای علائم پوسیدگی باید قطع شوند تا یک تکه بافت سالم باقی بماند. درنهایت ریشه شمعدانی شسته شده و با عوامل قارچ‌کش درمان می‌شود. پس از خشک شدن ریشه، گیاه در مخلوط خاک تازه پیوند زده خواهد شد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

یکی از اصلی‌ترین دلایل خشک شدن برگ شمعدانی، رطوبت زیاد یا آبیاری کردن بیش از حد گیاه است و آبیاری زیاد گیاه می‌تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی شما باشد. یکی دیگر از نشانه‌های آبیاری بیش از حد گیاه، ایجاد لکه‌های آبی روی برگ گیاه است. به محض دیدن این لکه‌ها، آبیاری گیاه را متوقف کنید و اجازه دهید گیاهان خشک شوند. به یاد داشته باشید که شمعدانی‌ها گیاهان مقاوم به خشکی هستند و آب زیاد را دوست ندارند.

علاوه‌بر این، زمانی که برگ‌های شمعدانی بیشتر زرد هستند تا سبز، علت آن می‌تواند کمبود مواد مغذی باشد. گیاهان شمعدانی را باید با یک کود کامل و محلول در آب (ترجیحاً حاوی ریزمغذی‌ها) حداقل ماهی یک بار کود داد. کود نه‌تنها به جلوگیری از زرد شدن برگ‌های شمعدانی کمک می‌کند، بلکه به رشد سریع‌تر گیاه با شکوفه‌های بیشتر هم کمک خواهد کرد. گاهی اوقات، علت خشک شدن برگ شمعدانی، نوعی بیماری است. به‌عنوان مثال، ورتیسیلیوم یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث توقف رشد، پژمرده شدن و زرد شدن برگ‌های شمعدانی شود.

در مورد علت زرد شدن نوک برگ‌های شمعدانی یا لبه‌های آن، باید گفت که گیاه دچار کمبود آب یا کم‌آبی شده است. در حالی که شمعدانی‌ها به خشکی مقاوم هستند، اما به آب هم نیاز دارند. در این موارد، می‌توانید خاک را احساس کنید تا تشخیص دهیدکه گیاهان چقدر خشک هستند و بر اساس آن گیاه را آبیاری کنید. این کار ممکن است بتواند مانع از زیاد شدنِ زردی گیاه شود. گل شمعدانی با برگ‌های زرد معمولاً به کمی TLC برای بهبودی نیاز دارد.

به شمعدانی هرچه نیاز دارد را بدهید و مطمئن باشید که دیگر زرد شدن برگ‌های شمعدانی خود را نخواهید دید.

خاک نامناسب؛ علت خشک شدن برگ شمعدانی

شایع‌ترین علت خشک شدن برگ شمعدانی، تخلیه خاک یا مخلوط خاک نامناسب برای رشد این گل است. با کمبود مواد مغذی، زیبایی گیاه از بین می‌رود، برگ‌ها به تدریج تغییر رنگ می‌دهند و خشک شدن و ریزش برگ‌ها شروع می‌شود.

مطلب پیشنهادی:خواص دارویی گل حسن یوسف

خاک شمعدانی

تشخیص عناصر از دست رفته با علائم خارجی

  1. اگر زردی به‌طور هم‌زمان تمام برگ‌ها را بپوشاند و به ساقه‌ها سرایت کند، علت خشک شدن برگ شمعدانی، کمبود گوگرد است.
  2. گسترش زردی از لبه به مرکز برگ‌های ردیف پایین، نشان‌دهنده کمبود نیتروژن است.
  3. هنگامی که علاوه‌بر زرد شدن، لبه برگ‌های شمعدانی پیچیده می‌شود، علت خشک شدن برگ شمعدانی کمبود روی است.
  4. با کمبود فسفر، برگ‌های جوان ردیف بالایی سبز باقی می‌مانند و برگ‌های قدیمی از لبه‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند. سپس بیماری کل گیاه را به‌طور کامل در برمی‌گیرد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

از بین بردن علائم کلروز فقط در مرحله اولیه بیماری امکان‌پذیر است. بهتر است برای پرورش شمعدانی از پرایمر غنی‌شده با مواد افزودنی معدنی استفاده کنید؛ اما حتی این خاک نیز به مرور زمان تخلیه می‌شود؛ بنابراین، به‌طور دوره‌ای از کود و دستورالعمل‌های تقویت خاک استفاده کنید.

انتخاب گلدان اشتباه

برای این‌که گیاه سالم باشد، شما باید یک گلدان مناسب برای آن انتخاب کنید. برای شمعدانی، گلدان خیلی بزرگ مناسب نیست. قطر گلدان جدید باید 2 سانتی‌متر بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد. گلدان خیلی بزرگ منجر به کاهش سرعت جذب و تبخیر رطوبت می‌شود. به همین دلیل، پوسیدگی ریشه شروع شده و همین موضوع می‌تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی شما باشد.

در صورت کوچک بودن گلدان هم، سیستم ریشه فاقد مواد مغذی است و گیاه شروع به تحلیل رفتن می‌کند. در هر 2 مورد، واکنش شمعدانی منجر به زرد شدن تدریجی برگ‌های آن می‌شود.

آفات و بیماری‌ها؛ علت خشک شدن برگ شمعدانی

یک خطر خاص برای گیاه شمعدانی، کنه عنکبوتی است. این حشرات بسیار کوچک هستند و تشخیص به‌موقع حضور آن‌ها در گیاه دشوار است. آثار فعالیت آفات به‌شکل یک تار نازک روی صفحات برگ، زمانی قابل‌تشخیص است که کُلنی حشره از قبل بزرگ شده باشد. سایر انگل‌هایی که شمعدانی‌ها را مبتلا می‌کنند، مگس سفید و شپشک آرد آلود هستند. این حشرات از طریق بافت برگ نیش می‌زنند و از آب آن‌ها تغذیه می‌کنند. درنتیجه، زردی و پژمردگی در نواحی آسیب‌دیده رخ داده و همین عامل می‌تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی باشد.

خشک شدن برگ شمعدانی بر اثر نور و دمای نامناسب

رنگ برگ شمعدانی به دمای اتاق بستگی داشته و  این گیاه، برای رشد طبیعی به خنکی نیاز دارد. اگر دمای محیط گیاه بیشتر از +20 درجه شود، رنگ گیاه به زرد تغییر کرده و منجر به خشک شدن گیاه می‌شود.

علت خشک شدن برگ شمعدانی، نور زیاد هم می‌تواند باشد و با نور خورشید بیش از حد، شاخ و برگ گیاه خشک می‌شود. در صورت کمبود اشعه ماوراء بنفش، به جز ایجاد سایه زرد در برگ‌ها، باعث کشیده شدن ساقه‌ها و بی‌حالی آن‌ها هم خواهد شد.

برای برطرف کردن علت خشک شدن برگ شمعدانی، گیاه را در مکانی با نور مناسب قرار دهید، اما لازم است با سایه‌اندازی نوری که باید پخش شود، از گیاه در برابر نور خورشید محافظت شود. همچنین بهتر است تا اتاق را به‌طور منظم تهویه کرده و شمعدانی را از وسایل گرمایشی دور بگذارید؛ زیرا این گل گرما را دوست ندارد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

بیش از حد سرد بودن دما نیز می‌تواند علت خشک شدن برگ شمعدانی شما شود. شمعدانی گیاهی برای هوای گرم است و با هوای سرد به‌خوبی مقابله نمی‌کند. سرما در بهار یا هوای خنک طولانی‌مدت، به‌ویژه هوای خنک و مرطوب، می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های شمعدانی شود.

مطلب پیشنهادی:علت ریزش برگ فیکوس آفریقایی

پژمردگی طبیعی

مرگ بافت گیاهان با رسیدن به سن معینی شروع می‌شود و معمولاً این فرآیند ابتدا برگ‌های قسمت پایینی بوته را درگیر می‌کند. زرد شدن از لبه صفحه برگ شروع می‌شود و به‌تدریج کل آن را می‌پوشاند. سپس برگ پژمرده خشک می‌شود. اگر روی یک یا دو برگ زردی ظاهر شد، نگران نباشید! پژمردگی طبیعی و تغییر برگ‌ها تهدیدی برای گیاه نیست. برگ‌های خشک یا زرد شده به‌‌سادگی بریده می‌شوند و شمعدانی به توسعه خود ادامه خواهد داد.

کلام آخر

دلایل مختلفی برای ظهور زردی و پژمرده شدن برگ‌های شمعدانی وجود دارد؛ اما با ایجاد یک میکرو اقلیم مطلوب برای گیاه و رعایت کلیه قوانین مراقبت، می‌توان علت خشک شدن برگ شمعدانی را در زمانی کوتاه شناسایی و آن را برطرف کرد تا گیاه از گلدهی خود لذت ببرد. امیدواریم که نکات ذکرشده در این مطلب، به شما در نگهداری از شمعدانی تان کمک کرده و این گیاه شما را سرحال کند.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.4/5 - (45 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. درود وقت بخیر.واقعا سماسگذارم بابت مطالب بسیار مفیدتون
    ولی اگر امکانش هست بگید توی حالت عادی در استانهایی مثل اصفاان که خشک هست و گلدان پشت پرده آشپزخانه گذاشته شده و آفتاب بصورت غیرمستقیم رو عصرها دارد،چند روزی یکبار باید آبیاری شود.درظمن گلدان پلاستیکی که موقع خرید توش بوده.باید عوضش کنم ؟واینکه بااضاف کردن خاک و برگ به گلدان جدید این رو با خاک کامل به گلدان جدید منتقل کنم؟چون خاکش حالت گلی داره کمی آب بدی اینهو گل میشه و سه روز بعد جوری خشک میشه که ترک میخوره.تورو خدا اگر منظورمو دقیقا گرفتید ممنون میشم واسه هرکدوم راهنماییم کنید.خواهش میکنم چون برگها سیاه و جمع شدن ولی گل زده و گل سالمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا