مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

5 دلیل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین

خودرومکانیک خودرو

با این که عملکرد صحیح تمام بخش‌های خودرو حائز اهمیت است اما تصور عملکرد نادرست فرمان می‌تواند برای همه ما ترسناک باشد. در واقع می‌توان گفت که اگر فرمان خودرو به درستی وظیفه خود را اجرا نکند، سلامت همه سرنشینان در معرض خطر بسیار جدی قرار خواهد گرفت. یکی از نشانه‌های این عملکرد ناصحیح، تق تق کردن و ضربه زدن جعبه فرمان در چرخش خودرو است اما در این شرایط باید چه تدابیری را در نظر بگیریم؟ در این مقاله از مجله آچاره به بررسی دلایل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین خواهیم پرداخت تا شما در این شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

آشنایی با سیستم هیدرولیک و سیستم تعلیق خودرو

دلایل ضربه زدن و یا صدای فرمان هنگام چرخش ماشین را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد و در این شرایط معمولا عملکرد یکی از اجزای این دو بخش با اختلال مواجه شده است. این بخش‌ها عبارتند از:

  • سیستم تعلیق خودرو
  • سیستم هیدرولیک خودرو

قبل از این که به بررسی علت ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با این سیستم‌ها آشنا شویم.

 سیستم هیدرولیک و سیستم تعلیق خودرو

1. سیستم تعلیق ماشین

آرامشی که شما هنگام رانندگی حس می‌کنید، به دلیل استفاده از یک سیستم تعلیق ایجاد شده است تا خودرو هنگام حرکت کمترین تکان را تجربه کند. این سیستم که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، وظیفه کاهش حداکثری نوسان خودرو هنگام حرکت کردن را برعهده دارد و اگر یکی از اجزای این سیستم وظیفه خود را به درستی اجرا نکند، بروز اختلالاتی همچون صدای غیرطبیعی فرمان هنگام چرخش و یا هنگام عبور از ناهمواری‌ها قابل پیش‌بینی است.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

اگر شما در حال حاضر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است ابتدا سلامت بخش‌های مختلف این سیستم را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز در اسرع وقت نسبت به رفع این اختلال اقدام کنید. به این منظور در ادامه از اجزای سیستم تعلیق خودرو نام خواهیم برد.

  • رینگ و لاستیک‌ها
  • بوش
  • فنرها
  • میل رابط
  • کمک فنر
  • میل موج‌گیر
  • سیبک و …

در صورتی که عملکرد هر کدام از این اجزا با اختلال مواجه شده باشد، شما تاثیرات آن را در عملکرد کلی خودرو مشاهده خواهید کرد، چرا که عملکرد تمامی این قطعات در تجربه شما از رانندگی به صورت مستقیم تاثیرگذارند.

از آنجایی که عیب‌یابی سیستم تعلیق ماشین یک روند تخصصی محسوب می‌شود، توصیه می‌کنیم که این روند را با کمک یک فرد دارای صلاحیت پشت سر بگذارید.سیستم تعلیق ماشین

2. سیستم هیدرولیک ماشین

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه با اعمال فشاری کم بر روی فرمان خودرو، این غول آهنی مسیر خود را تغییر می‌دهد؟ اگر شما هم تجربه رانندگی با خودروهای بسیار قدیمی را داشته باشید، می‌دانید که در حال حاضر و نسبت به آن زمان‌ها، فرمان خودرو با اعمال فشار بسیار کمتری حرکت کرده و شما با راحتی بیشتری جهت حرکت خودرو را تغییر می‌دهید.

این تغییر شگرف با استفاده از سیستم هیدرولیک یا جعبه فرمان هیدرولیک در ساختار خودرو به وجود آمد و با جایگزین شدن این سیستم با سیستم مکانیکی فرمان که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، خصوصیات منحصربه‌فردی در نحوه عملکرد فرمان ماشین ایجاد شد.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

احتمالا می‌پرسید که سیستم هیدرولیکی چگونه این قابلیت را فراهم می‌کند؟ پایه عملکرد سیستم هیدرولیکی را می‌توان استفاده از روغن در این سیستم دانست که در طی یک چرخه، فشار روی دست راننده را به شدت کاهش می‌دهد. به صورت کلی مهم‌ترین اجزای سیستم هیدرولیک خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • روغن هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک
  • لوله‌های رفت و برگشت روغن
  • تسمه هیدرولیک فرمان
  • مخزن هیدرولیک
  • شیر هیدرولیک و …

با توجه به این نکته تصور ایجاد اختلال در عملکرد فرمان در شرایطی که عملکرد یکی از این قطعات مختل شده است، چندان دشوار نیست. با این وجود اگر هنگام چرخیدن با ماشین، صدای غیر طبیعی به گوش شما می‌رسد، امکان بررسی عملکرد تمام این اجزا برای شما ممکن نیست و این روند باید در فرصت مناسب توسط یک فرد متخصص انجام بپذیرد.

در ادامه با مرور مهم‌ترین دلایل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین، به شما کمک خواهیم کرد تا در زمان کوتاه‌ترین ریشه بروز این مشکل را شناسایی کنید.

سیستم هیدرولیک ماشین

مهم‌ترین دلایل ضربه زدن فرمان هنگام چرخش ماشین

با این که در بخش‌های قبل 2 بخش اصلی که عامل ایجاد صدا در فرمان محسوب می‌شوند را مرور کردیم، کماکان برخی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد این اختلال مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل در ادامه از تمامی دلایل میانی صدای فرمان هنگام چرخش خودرو نام خواهیم برد.

1. سیستم هیدرولیک فرمان

کارشناسان علت اصلی بروز این اختلال را وجود مشکل در یکی از بخش‌های سیستم هیدرولیک می‌دانند اما کدام یک از اجزای این سیستم را می‌توان به عنوان علت اصلی بروز این اختلال در نظر گرفت؟

تمام شدن و یا حتی کم شدن روغن هیدرولیک اصلی‌ترین علت تولید صدا و ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخیدن محسوب شده و اگر میزان این روغن در سطح قابل‌قبولی قرار نگرفته باشد، بروز چنین مشکلاتی دور از انتظار نیست. روغن هیدرولیک خودرو بسته به نوع روغن و مدل خودرو باید در فواصل زمانی مشخصی تعویض شود و اگر شما در این زمینه کوتاهی کنید، عملکرد جعبه فرمان و دیگر بخش‌ها حتما با مشکل مواجه خواهد شد.

به صورت میانگین شما باید پس از 40000 کیلومتر رانندگی سطح روغن هیدرولیک را بررسی کرده و آن را تعویض کنید تا از بروز مشکلات مرتبط پیشگیری به عمل آید.

سیستم هیدرولیک فرمان

2. رینگ و لاستیک‌ها

اگر تا به حال به رینگ و لاستیک‌های خودرو صرفا به عنوان یک عامل زیبایی نگاه کرده‌اید، زمان تجدیدنظر فرا رسیده است. با این که ظاهر این بخش از خودرو در زیبایی کلی این دستگاه تاثیرگذار است اما این تنها نکته حائز اهمیت راجع به رینگ و لاستیک‌ها نیست.

اگر شما برای خودروی خود از رینگ و لاستیک غیراستاندارد استفاده کنید، به مرور زمان عملکرد سیستم هیدرولیک تحت‌تاثیر این عامل قرار خواهد گرفت. استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد، تعادل یا بالانس را در این ناحیه از بین برده که در نهایت به بروز اختلالاتی همچون ایجاد صدای غیرطبیعی در جعبه فرمان منجر می‌شود.

همچنین شما باید توجه داشته باشید که اگر ابعاد لاستیک و رینگ موردنظر شما نسبت به ابعاد استاندارد تفاوت داشته باشد، فشار بیشتری به پمپ هیدرولیک برای به حرکت درآوردن آن‌ها وارد شده و به همین دلیل عملکرد این سیستم به مرور زمان مختل خواهد شد.

3. میل پلوس

موتور خودرو نیروی تولیدی خود را از طریق میل پلوس به جعبه دنده و یا گیربکس می‌رساند و اگر میل پلوس وظیفه خود را به درستی اجرا نکند، مشکلاتی همچون ضربه زدن و ایجاد صدای هنگام چرخش خودرو به وجود خواهد آمد. با توجه به این نکته می‌توان گفت که عملکرد صحیح میل پلوس دارای اهمیت زیادی است و شما باید شرایط این قطعه را زیر نظر داشته باشید.

توجه داشته باشید که عیب‌یابی میل پلوس به تخصص نیاز داشته و افراد بدون تجربه قادر به تشخیص وجود مشکل در ساختار و یا عملکرد این قطعه نیستند، بنابراین این روند حتما باید توسط یک فرد کارشناس پشت سر گذاشته شود.

ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین

4. بوش‌های سیستم تعلیق

دیگر علتی که می‌توان برای ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین در نظر گرفت، وجود اشکال در ساختار و یا موقعیت بوش‌های سیستم تعلیق است. در صورتی که موقعیت بوش‌ها درست نبوده و به طور مثال این قطعات شل شده باشند، ایجاد صدا هنگام چرخیدن یکی از اختلالات قابل پیش‌بینی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در صورت آسیب دیدن ساختار بوش‌های سیستم تعلیق نیز شما باید انتظار بروز چنین مشکلاتی را داشته باشید. بنابراین در این شرایط حتما وضعیت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

5. قطعات غیراصل

همه ما در فواصل زمانی مختلفی باید برخی از قطعات خودرو را تعویض کنیم و به متوقف کردن این روند نیستیم. البته این نکته به این معنا نیست که در این شرایط هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید، بلکه شما می‌توانید با تهیه قطعات جایگزین اصلی و باکیفیت این روند را به میزان زیادی به تاخیر بیاندازید. در صورتی که شما برای جایگزین کردن قطعات ماشین خود از قطعات غیراصل که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند استفاده کنید، مطمئنا عملکرد خودروی شما تحت‌تاثیر این عامل قرار خواهد گرفت.

اگر پس از تعویض قطعات مربوط به سیستم هیدرولیک و یا سیستم تعلیق، هنگام چرخش ماشین صدای غیرطبیعی را می‌شنوید، باید در اسرع وقت خودروی خود را نزد تعمیرکار ماهر برده تا شرایط این سیستم‌ها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این شرایط شما می‌توانید با ثبت یک درخواست ساده و یا تماس با شماره 1427 از کمک کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید.

توجه داشته باشید که بکارگیری قطعات بی‌کیفیت در ساختار سیستم تعلیق و سیستم هیدرولیک خودرو در آینده شما را با مشکل مواجه کرده و شما باید هزینه بسیار بیشتری را صرف جبران خسارات به بار آمده کنید. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل شما باید هنگام خرید قطعات یدکی حتما با افراد دارای صلاحیت مشورت کرده و خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید.

از دیگر دلایل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش خودرو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فرسودگی در ساختار میل رابط
  • وجود مشکل در نحوه بسته شدن بلبرینگ و مهره‌ها
  • اختلال در سیستم فنربندی چرخ‌های خودرو

ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی دلایل ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین و ایجاد صدا در این شرایط پرداختیم تا اطلاعات لازم به منظور رفع این مشکل را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که عیب‌یابی و تعمیر خودرو بدون تجربه قبلی، سلامت شما را در معرض خطر قرار داده و این روند باید توسط افراد دارای صلاحیت پشت سر گذاشته شود. اگر در این شرایط به راهنمایی نیاز داشتید، حتما روی کمک کارشناسان مجرب آچاره حساب کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق بخش نظرات سوالات خود را با این کارشناسان در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

3.1/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید