نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

15 گیاه تصفیه کننده هوا که به نور کم نیاز دارند

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

حتی اگر طرفدار نگهداری از گیاه در خانه نباشید، نمی‌توانید اثرات مثبت آن برای فضاهای بسته را نادیده بگیرید. گیاهان آپارتمانی کم نور در کنار ظاهر زیبایی که دارند به تصفیه هوا هم کمک می‌کنند. گیاهان زیادی وجود دارند که نیاز به مراقبت چندانی نداشته و برای فضاهای کم نور بسیار مناسب هستند. در این مطلب از آچاره شما را با 15 گیاه آپارتمانی آشنا می‌کنیم که به نور کمی نیاز دارند و مراقبت و نگهداری از آن‌ها در خانه و محل کار بسیار ساده است.

15 گیاه آپارتمانی که به نور کم نیاز دارند

گیاهانی مانند آگلونما، پاپیتال، سانسوریا، پلاتیسریوم، خیزران، دیفن باخیا، تیلاندسیا، پیله‌آ، گندمی، برگ انجیری، فیلودندرون، لانه پرنده، مارانتا لوکونورا ، اسپاتی فیلوم و پیتوس طلایی به نور کمی نیاز دارند و مناسب آپارتمان‌های با تعداد کم پنجره هستند. در ادامه با این 15 گیاه آپارتمانی کم نور و تصفیه کننده هوا بیشتر آشنا می‌شویم.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آگلونما

گیاه Aglaonema یا نخشید، که با نام Chinese evergreen نیز شناخته می‌شود، 22 نوع مختلف دارد و یک گیاه آپارتمانی که به نور کم نیاز دارد به حساب می‌آید. آگلونما برای رشد نیاز به نور کمی داشته و خاک آن باید مرطوب باشد. این گیاه نباید در معرض نور مستقیم آفتاب و یا فضای سرد قرار بگیرد. اگر پوست حساسی دارید بهتر است هنگام دست زدن به این گیاه دستکش دست کنید. مایعات ترشح شده از برگ‌های نخشید می‌تواند باعث ایجاد قرمزی و خارش روی پوست شود.

15 گیاه تصفیه کننده هوا که به نور کم نیاز دارند

پاپیتال

گیاه English Ivy که به نام پاپیتال یا عشقه نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به صورت مارپیچی یا پیچکی رشد کند. پاپیتال یا پیچک انگلیسی یک گیاه آپارتمانی کم نور است. این گیاه صدها نوع مختلف داشته و رنگ‌های متفاوتی دارد. پاپیتال برای رشد نیاز به خاک مرطوب با زهکشی بالا دارد.

 

سانسوریا

یکی دیگر از گیاهانی که به نور کم نیاز دارند گیاه Snake plant است که با نام سانسوریا و شمشیری نیز شناخته می‌شود. این گیاه همچنین نیاز چندانی به آبدهی نداشته و هر زمان که خاک آن کاملا خشک شد می‌توانید به آن آب بدهید. گیاه سانسوریا یک گزینه عالی برای تصفیه هوای محیط است و باعث افزایش اکسیژن هوا می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

سانسوریا به نور کم نیاز دارند

پلاتیسریوم

گیاه Staghorn fern یا پلاتیسریوم گیاه بومی آمریکای جنوبی است و 18 گونه مختلف دارد. پلاتیسریوم یک گزینه عالی برای نگهداری در راهرو و فضاهایی با نور کم و غیر مستقیم است چون از دسته‌ی گیاه آپارتمانی کم نور است. این گیاه همچنین در گلخانه و فضاهای محصور به خوبی رشد می‌کند. پلاتیسریوم به آبیاری یک بار در هفته یا هر 10 روز یک بار (در فصل زمستان) نیاز دارد.

خیزران

اگر به دنبال گیاه آپارتمانی کم نور نیاز دارند هستید، خیزران یا Lucky bamboo یک گیاه بسیار مناسب است. خیزران به نور و آب کمی نیاز داشته و ظاهر بسیار جذابی به خانه شما می‌دهد. ریشه این گیاه باید در آب قرار گرفته و هر 2 تا 4 هفته یکبار عوض شود. این گیاه همچنین می‌تواند در خاک مناسب با زهکشی بالا هم کاشته و نگهداری شود. اگر گیاه را در خاک می‌کارید باید دائما به آن آب بدهید.

خیزران - گیاه آپارتمانی که به نور کم نیاز دارند

دیفن باخیا

گیاه Dumb cane یا دیفن باخیا گیاه بومی مکزیک با برگ‌های تقریبا پهن است. این گیاه بیش از 50 گونه مختلف داشته و در محیط‌های گرم و خشک رشد خوبی دارد. بهتر است خاک این گیاه همیشه کمی مرطوب باشد. از آنجایی که خوردن برگ‌های گیاه می‌تواند منجر به مسمومیت بشود، حتما آن را در جایی دور از دسترس بچه‌ها و حیوانات خانگی نگه دارید.

تیلاندسیا

گیاه هوازی (Air plant) تیلاندسیا یک نوع از 650 گونه گیاهی است که در جنگل‌ها، بیابان و کوهستان‌های شمال مکزیک و جنوب شرقی آمریکا رشد می‌کنند. این گیاه رطوبت محیط را از طریق برگ‌هایش جذب کرده و به همین دلیل در شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی رشد بسیار خوبی دارد. تیلاندسیا نیز از دسته گیاه آپارتمانی کم نور محسوب می‌شود و برای رشد بهتر آن می‌توانید تا 4 بار در هفته روی برگ‌های آن آب اسپری کنید تا رطوبت مورد نیازش را دریافت کند.

تیلاندسیا

پیله‌آ

Pilea involucrate که به “گیاه دوستی” هم شناخته می‌شود در دسته گیاه آپارتمانی کم نور قرار می‌گیرند. این گیاه برگ‌های بیضی شکل با بافت مخملی دارد و نگهداری از آن بسیار راحت است. بهترین فضا برای رشد پیله‌آ محیط مرطوب و شرجی است و در شرایط مناسب می‌تواند بین 15 تا 30 سانتی متر قد بکشد.

گندمی

گیاه گندمی یا عنکبوتی (Spider plant) در بین گیاهانی که به نور کم نیاز دارند یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. نگهداری از گیاه گندمی خیلی راحت است و هوای محیط را کاملا تصفیه می‌کند. برای رشد بهتر این گیاه کافی است آن را در خاکی با زهکشی مناسب کاشته و در فضایی به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. در فصل بهار که ریشه‌های گیاه رشد می‌کنند بهتر است گلدان این گیاه را عوض کنید.

برگ انجیری

گیاه Monstera plant یا برگ انجیری گزینه‌ای عالی برای نگهداری در فضای خانه و محل کار است. از آنجایی که این گیاه آپارتمانی کم نور رشد زیادی دارد بهتر است آن را در قسمتی از خانه یا محل کار قرار بدهید که به اندازه کافی فضا برای رشد داشته باشد. تعویض سالانه گلدان برگ انجیری به رشد بهتر و سالم ماندن آن کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی:گیاهانی که سریع رشد می‌کنند

برگ انجیری

فیلودندرون

گیاه فیلودندرون (Philodendron) بومی برزیل است و تقریبا 500 گونه مختلف دارد. این گیاه به برگ‌های بزرگ و پهن‌اش معروف است و تاحدودی به گیاه برگ انجیری شبیه است. این گیاه به نور بسیار کمی نیاز داشته و گزینه‌ای عالی برای نگهداری در فضای بسته محسوب می‌شود.

سرخش لانه پرنده

سرخش لانه پرنده یا Bird’s Nest Fern همانطور که از نامش پیداست ظاهری شبیه به لانه پرنده دارد. هر چه نور محیط رشد گیاه کمتر باشد برگ‌های آن صاف‌تر و هرچه نور بیشتری دریافت کند برگ‌های آن ظاهر مواج‌تری به خودشان می‌گیرند. اما در هر صورت این گیاه می‌تواند به خوبی در شرایط نوری کم رشد کند.

سرخش لانه پرنده

مارانتا لوکونورا

گیاه Maranta leuconeura یا گیاه نماز، در شرایط محیطی کم نور و در مجاورت نور غیر مستقیم بیشترین رشد را دارد. از آنجایی که برگ‌های این گیاه عصرها به صورت افقی بسته می‌شوند به آن گیاه نماز می‌گویند؛ چرا که برگ‌ها حالت دست در حال دعا کردن را به خودشان می‌گیرند.

برای آبیاری مارانتا لوکونورا از آب با سختی کم استفاده کنید، چرا که به فلوراید حساس است و آب با سختی زیاد می‌تواند باعث خراب شدن گیاه شود. نکته مهم برای مراقبت از این گیاه این است که نگذارید خاک آن کاملا خشک شود، همیشه باید مقداری رطوبت در خاکش وجود داشته باشد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

اسپاتی فیلوم

گیاه Peace lily یا اسپاتی فیلوم که به گل صلح نیز معروف است، در دسته گیاهانی که به نور کم نیاز دارند قرار می‌گیرد. این گیاه چشم‌نواز خاصیت تصفیه کنندگی هوا را داشته و در صورتی که می‌خواهید گل‌های بیشتری بدهد می‌توانید آن را در مکان پر نورتری قرار بدهید. آبدهی زیاد می‌تواند گیاه را خراب کند، بنابراین همیشه حواستان به میزان رطوبت خاک آن باشد.

پوتوس طلایی

گیاه پوتوس طلایی با نام علمی Epipremnum aureum یک گیاه تصفیه کننده هوا ایده‌آل برای نگهداری در محیط‌های کم نور است و به تصفیه هوا کمک می‌کند. این گیاه برای رشد بهتر باید در معرض نور غیر مستقیم باشد.

این گیاه را می‌توانید در گلدان با خاک معمولی کاشته و یا در آب نگهداری کنید. از آنجایی که برگ‌های پوتوس طلایی سمی هستند، بهتر است در صورت وجود کودک در خانه از این گیاه استفاده نکنید.

جمع بندی

گل‌های آپارتمانی به خانه، روح و طراوت می‌بخشند اما گاهی تعداد بالای گلدان‌ها مشکلاتی برای نظافت منزل ایجاد می‌کند. به‌طور مثال جابه‌جایی آن‌ها گاهی سخت و زمان‌بر است و شاید از عهده افراد برنیاید و به این دلیل از داشتن گل و گیاه فراوان در خانه صرف نظر کنند که باید گفت راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها ارتباط با تیم آچاره است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا